بازدید 13434

تصاوير: جلوه‌هاي رمضان در جهان اسلام

کد خبر: ۶۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۹ 21 September 2009
اگر رمضان ماه نيايش و تعمق است اما پايان روز و هنگام افطار نيز فرصتي براي خانواده‌هاي مسلمان است تا روزه خود را در يک ضيافت خانوادگي افطار کنند و آن را جشن بگيرند.
نشريه «فارين پاليسي» در يک اقدام جالب از آداب و رسوم مسلمانان سراسر جهان در ماه مبارک رمضان يک گزارش تصويري تهيه کرده است.

به گزارش «فردا»، اين نشريه مي‌نويسد: مسلمانان در همه جاي دنيا در اين ماه مبارک روزه و جشن مي‌گيرند، زماني که براي تفکر و تدبر مذهبي در کنار خانواده و دوستان.

اين نشريه معتبر در ادامه، روزه و ضيافت ماه مبارک رمضان را اين‌گونه شرح مي‌دهد:

1- مسلمانان سراسر دنيا در حال انجام آداب و رسوم ماه مبارک رمضان هستند. علاوه بر نخوردن از طلوع تا غروب آفتاب، آنها مجاز به استعمال دخانيات و نوشيدن هرگونه آشاميدني حتي آب، نيستند. اگر رمضان ماه نيايش و تعمق است اما پايان روز و هنگام افطار نيز فرصتي براي خانواده‌هاي مسلمان است تا روزه خود را در يک ضيافت خانوادگي افطار کنند و آنرا جشن بگيرند. در کشور مصر فانوس‌هايي سنتي از جنس حلبي وجود دارد که در ماه مبارک براي تزئين از آن استفاده مي‌شود. در عکس زير مردي مصري در حال فروش نان در قاهره است و از کنار فروشنده‌هاي فانوس‌ها عبور مي‌کند.



2- زني يمني در حال خريد خرما در اولين روز ماه مبارک رمضان در بازار صنعا است. در بسياري از کشورهاي اسلامي خرما يک غذاي متداول براي باز کردن روزه و افطار است. امسال در مصر, بسياري از ميوه فروشان بهترين نوع خرماي خود را به نام رئيس جمهور آمريکا باراک اوباما نام گذاري کرده‌اند. اوباما در آغاز ماه رمضان براي مسلمانان جهان پيامي مخصوص فرستاد.

3- در هندوستان, رشته‌هايي شبيه به رشته فرنگي تهيه مي‌شود که به "سو" يا "سوايان" معروف است که در ماه مبارک رمضان استفاده از آن بسيار متداول است. در بسياري از کشورهاي اسلامي با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان قيمت مواد خوراکي به دليل بالا رفتن درخواست خريد و ميزان خرج کردن مردم، افزايش مي‌يابد. در هندوستان, خشکسالي نيز دليل مضاعفي براي افزايش آن بود و به همين دليل خريد براي مردم را بسيار دشوار کرده است.


4- در اين عکس يک نانواي فلسطيني در حال پختن و آماده کردن «قطائف»، يک نوع کيک شيرين معمول در کشورهاي عربي در طول ماه مبارک رمضان است در شهر اريحا در روز 22 اوت است. روز 28 اوت که مصادف با اولين جمعه ماه مبارک بود، قوانين امنيتي سخت گيرانه‌اي براي جلوگيري از شرکت مردم در نماز جمعه بيت‌المقدس اعمال شد. مسجد‌الاقصي به عنوان سومين مکان مقدس مسلمانان محسوب مي‌شود و در اغلب مواقع تعداد نمازگزاران فلسطيني به بيش 90000 نفر مي‌رسد.



5- براي مسلماناني که فرائض را به جاي مي‌آورند و به آنها پايبند هستند ذبح شرعي گوشت مصرفي‌شان از اهميت زيادي برخوردار است. غذاهاي مجاز براي مسلمانان در عربي به "حلال" معروف هستند، در حالي که مواد غذايي ممنوعه با عنوان "حرام" شناخته مي‌شوند. امسال در فرانسه، مردم براي اولين بار با تبليغ غذاي حلال در يک آگهي تلويزيوني شگفت زده شدند. مردم به ديدن چنين آگهي‌هايي از شبکه‌هاي ماهواره عرب عادت داشتند اما انتظار ديدن آن را از TF1 (از شبکه‌هاي اصلي فرانسه) غافلگير کننده بود. در عکس زير که در يکي از فروشگاه‌ها در شرق فرانسه گرفته شده قسمت فروش غذاي حلال مشخص شده‌است.


6- در طول ماه مبارک رمضان همه روزه داران براي بازکردن روزه خود هنگام افطار در کنار هم جمع مي‌شوند. بر اساس آموزه‌هاي قرآني هنگام افطار زماني است که بعد از غروب آفتاب هوا به ميزاني تاريک شود که نتوان نخ سفيد را از سياه تشخيص داد. با بحران اقتصادي موجود، بودجه بسياري از مردم امسال کاهش يافته‌است. حتي در دوبي نيز ديگر خبري از ريخت و پاشهاي سفره‌هاي افطار نيست. در اين عکس مسلمانان پاکستاني منتظر فرا رسيدن زمان افطار و باز کردن روزه هايشان در شهر کراچي هستند.


7- روزه در ماه رمضان با نام "صيام" يکي از پنج رکن براي مسلمانان است. ديگر ارکان شامل شهادتين، ايمان، زکات، انفاق و حج است. بسياري از مردم به ويژه ثروتمندان و متمولان توجه خاصي بر انفاق و دادن صدقه دارند. در اين عکس نيز کودکان افغاني در حال خوردن افطاري رايگان در مسجد کابل هستند.


8- براي اولين بار پس از 10 سال، ماه رمضان آغاز امسال براي اهل تسنن و تشيع در يک روز بود. در عراق، اين همزماني توسط برخي رهبران مذهبي به عنوان نشانه مثبتي جهت آشتي و وفاق دانستند. در اين عکس مردان عراقي در حال شستن دست و صورت و گرفتن وضو براي ورود به مسجدي در مرکز بغداد هستند.


9- ماه ذي الحجه يا زيارت شريفه در شهر مکه، کمي پس از ماه رمضان و در اواخر ماه نوامبر آغاز مي‌شود. که تاريخ دقيق آن در تقويم اسلامي مشخص است. در اين عکس شاهد مسجدالحرام يا مسجد اعظم هستيم که در عربستان سعودي و در شهر مکه واقع است و به عنوان مقدس‌ترين مکان مسلمانان شناخته مي‌شود. مسلمانان بايد حداقل يک بار براي سفر حج، به مکه بروند.

10- براي رمضان و حج, آنفولانزاي نوع A تبديل به يک نگراني بزرگ شده است. نگراني‌ها در مورد اين است که چگونه مي‌تواند به سرعت در ميان اين جمعيت بزرگ سرايت پيدا کند. شهرهاي مکه و مدينه، در طول ماه مبارک رمضان همواره مملو از جمعيت مي‌شدند، اما به دليل آنفولانزا و بحران اقتصادي، از تعداد زائران کاسته شده‌است. در نتيجه از رونق کسب و کار ساکنين شهر کاسته شده‌است. امسال مسئولين عربستان در حال بررسي اجباري کردن گواهي عدم ابتلا به آنفولانزا هستند. اين عکس نيز مغازه داري در مکه را نشان مي‌دهد که به منظور حفاظت خود از ابتلا به آنفولانزا از ماسک استفاده کرده است.


11- در عکس زير، زنان اندونزيايي در مسجد استقلال جاکارتا در حال نماز خواندن هستند. در ميان آشفتگي جهان، رمضان يک ماه خاص براي روزه و ضيافت است که مي‌تواند در مسلمانان جهان، هم‌نشيني ايمان و خانواده را اهميت بخشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
واقعاً ماه زيبايي است رمضان پر بركت و مملو از عشق و محبت است اين ماه
خوبه ماه نخوردن بود ، 90% عکسها عکس خوردن بود
از 11 تا عکس 7 تاش در مورد خوردن بود! عجب ضیافتی! البته الهی!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی