بازدید 3932

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

کد خبر: ۶۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۹ 21 September 2009
جام جم
«فرصت به دولت براي خدمت» عنوان سرمقاله روزنامه جام جم به قلم دكتر علي دارابي است كه در آن مي‌خوانيد:
دولت دهم با آراي بي‌نظير ملت ايران و حمايت‌هاي بي‌دريغ رهبر معظم انقلاب اسلامي در اولين روزهاي كاري خود قرار دارد. اين دولت نيز چون دولت‌هاي گذشته داراي نقاط قوت و ضعف است. كارنامه دولت نهم در بيش از 60 سفر استاني به 30 استان و بيش از 360 سفر به شهرها و شهرستان‌ها و بيش از 10 هزار مصوبه در سفرهاي استاني در طول 4 سال در راستاي عمران و آباداني، محروميت‌زدايي و پيشرفت و سازندگي كشور را كمتر مي‌توان در ساير دولت‌هاي پس از انقلاب مشاهده كرد و اين رويكرد «خدمت» مشخصه و مزيت نسبي دولت احمدي‌نژاد است و بي‌شك يكي از اصلي‌ترين دلايل چرايي راي‌آوري بالاي او نيز در همين امر نهفته است.


آفتاب يزد
«در حاشيه نامه توكلي به موسوي و خاتمي نصيحت يا زمينه‌سازي؟!» عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب يزد است كه در آن مي‌خوانيد:
روز گذشته بعضي سايت‌هاي حامي دولت به صورت هماهنگ، نامه احمد توكلي خطاببه سيدمحمد خاتمي و ميرحسين موسوي را منتشر نمودند. در ميان منتشركنندگان نامه، نام بعضي سايت‌هاي خبري به چشم مي‌خورد كه تا چندي قبل كوچكترين انتقادهاي توكلي از احمدي نژاد را با درشت گويي پاسخ مي‌دادند و حتي به دنبال اثبات «جعلي بودن مدرك دكتراي توكلي» مي‌رفتند. البته اشكالي بر اين رويه نيست زيرا مدتهاست كه مردم ايران شاهد پايبندي عملي عده‌اي به شعار «هدف وسيله را توجيه مي‌كند» بوده‌اند. پس هر كس كه نيشي به سران جبهه اصلاحات بزند، سخن او تا مدتها زينت‌بخش سردر دكان بعضي افراد خواهد بود. اما بدون توجه به اين نكته حاشيه‌اي، متن نامه توكلي نيز حاوي نكاتي است كه اشاره به برخي از آنها، خالي از لطف نيست.


كيهان
«مورچه يك چشم!» عنوان سرمقاله روزنامه كيهان است كه در آن مي‌خوانيد:
آدم كاسه ليسي را حكايت كرده اند كه به هواي ريزه خواري از ته مانده سفره يكي از خوانين با او همسفر شده بود. خان در ميانه راه رو به كاسه ليس كرد و پرسيد؛ آن مورچه اي را كه بالاي قله كوه روبرو در حال حركت است مي بيني؟ و كاسه ليس با تعجب گفت؛ قربانت گردم! از فاصله چند كيلومتري چگونه مي توانم حركت يك مورچه را ببينم؟! مگر حضرت والا مي بيند! خان بدون آن كه خود را از تك و تا بيندازد پرسيد؛ چطور نمي بيني! همان مورچه را مي گويم كه شلوار جين آبي رنگ پوشيده است! و كاسه ليس كه مي دانست اگر چون و چرا كند از ته مانده سفره خان خبري نيست، چشمانش را ريز كرد و در حالي كه به قله كوه خيره شده بود گفت؛ آهان! حق با حضرت والاست، حالا دارم مي بينم، همان مورچه اي را مي فرمائيد كه يك چشمش هم كور است؟!... و خان با خرسندي گفت؛ آفرين بر تو كه مي داني، ته مانده سفره ما نصيب كساني است كه آنچه ما اراده مي فرمایيم را مي بينند!!


رسالت
«کار مشترک دولت و مجلس» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمدکاظم انبارلويي است كه در آن مي‌خوانيد:
قسمت اول اولين کار مشترک دولت و مجلس که ربط مستقيم با زندگي مردم و مطالبات اقتصادي آنها دارد، لايحه هدفمند کردن يارانه ها به عنوان بخشي از طرح تحولات اقتصادي دولت است.
قسمت اول
اولين کار مشترک دولت و مجلس که ربط مستقيم با زندگي مردم و مطالبات اقتصادي آنها دارد، لايحه هدفمند کردن يارانه ها به عنوان بخشي از طرح تحولات اقتصادي دولت است.


ابتكار
«موقعيت روسيه درمذاکرات ايران و 1+5» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم بهرام امير احمديان است كه در آن مي‌خوانيد:
دميتري مدودف، رئيس جمهور روسيه، اعلام کرد که امکان اعمال تحريم هاي تازه عليه ايران بر سر برنامه هسته اي اين کشور از دستور کار خارج نشده است. به اعتقاد وي در مجموع تحريم ها خيلي موثر نيست اما گاهي اوقات کشورها مجبور به دست زدن به اين اقدام مي شوند.رئيس جمهور روسيه در حقيقت با اين اظهارات نظر کشورش در مورد ايران را ابراز مي کند. در ديپلماسي گاهي مواقع سخناني اعلام مي شود که چندان شفاف نيست اما موضع اصلي يک کشور از زبان رئيس جمهور آن بيان مي شود. مسکو بارها اعلام کرده که يک ايران هسته اي در جنوب روسيه قابل پذيرش نيست در عين حال هيچ گاه راي منفي به قطع نامه هاي صادره از سوي شوراي امنيت عليه ايران نداده است. بنابراين انتظار اين که مسکو منافع هسته اي ايران را در نظر گرفته و اقدامي در اين راستا انجام دهد، بعيد است.اعلام موضع آقاي مدودف مبني بر اين که روسيه در حل و فصل موضوع هسته اي ايران صريح و مسئولانه عمل خواهد کرد، نشان از آن دارد که اين کشور با در نظر گرفتن فضاي سياسي جهان و منافع خود آن چه را که احساس کند درست است اعمال خواهد کرد.


جمهوري اسلامي
«چرا كردستان» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد؛ ترور دو قاضي و به شهادت رساندن دو روحاني در دهه آخر ماه مبارك رمضان توسط دشمنان اسلام و ايران در كردستان قبل از هر چيز به مفهوم نشانه رفتن استان كردستان است . هدف از اين اقدام وحشيانه چيست و چرا كردستان براي اين اقدام انتخاب شده است
نفس تكرار ترورها ظرف چند روز نشان دهنده اينست كه طراحان اين جنايت ها درصدد ناامن جلوه دادن كردستان و از اين طريق ناامن جلوه دادن ايران هستند. ترور دو مسئول قضائي شيعه كه مجروح شده اند و به شهادت رساندن دو روحاني اهل سنت كه يكي از آنها امام جمعه موقت سنندج و ديگري ماموستا شيخ الاسلامي عالم سرشناس و نماينده مردم استان كردستان در مجلس خبرگان رهبري بود نشان مي دهد علاوه بر مساله امنيت ضربه زدن به وحدت شيعه و سني نيز از اهداف طراحان اين جنايت ها بوده است .


سرمايه
«افزايش هزينه خانوار و کاهش پس انداز و سرمايه گذاري» عنوان سرمقاله روزنامه رمايه به قلم عبدالحسين ساسان است كه در آن مي‌خوانيد؛ مرکز آمار ايران در آخرين نتايج آماري خود اعلام کرد هر خانوار شهري در سال 87 حدود 50 هزار تومان بيش از درآمد خود هزينه کرده است، به عبارتي ديگر هر خانوار شهري در سال 87 به طور متوسط 735 هزار تومان درآمد داشته و در مقابل 785 هزار تومان هزينه کرده است. حال اين سوال وجود دارد که هر خانوار مازاد هزينه را از کجا و از چه منبعي تامين کرده است؟ بايد گفت مهم ترين و اصلي ترين منبع تامين اين کسري ها کاهش پس اندازها و فروش دارايي هاست که استهلاک دارايي را افزايش مي دهد.


دنياي اقتصاد
«درباره حذف سه صفر پول ملي» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم حميد زمانزاده است كه در آن مي‌خوانيد:
دوباره بحث ديرين حذف چند صفر از واحد پول ملي ايران در دستور کار قرار گرفت.
رئيس بانک مرکزي اعلام کرده است که «در ستاد ويژه‌اي که با هدف بررسي حذف سه صفر از واحد پول ملي تشکيل شده بود، در مورد اين کار به نتيجه قطعي رسيده‌ايم و اين کار را مفيد مي دانيم، اما در شرايط فعلي اجراي آن را به تاخير انداخته‌ايم.» سوال اساسي که پيش روي کارشناسان اقتصادي قرار دارد، اين است که تصميم قطعي مبني بر حذف سه صفر از پول ملي، مبتني بر تحليل هزينه – فايده اقتصادي است، يا مبتني بر مصلحت‌انديشي سياسي؟


مردم سالاري
«کرملين، رفيق منفعت طلب» عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاري است كه در آن مي‌خوانيد:
صرف نظر کردن ايالات متحده آمريکا از استقرار سامانه دفاعي موشکي در کشورهاي اروپاي شرقي و تغيير لحن ضمني روسيه در واکنش به سخنان احمدي نژاد و محکوميت سخنان وي در مورد هولوکاست از سوي کرملين، نگاه ها را به ابعاد پنهان اين تصميم کاخ سفيد معطوف کرد.

پيشتر کارشناسان به مسئولين هشدار داده بودند که روسيه يک شريک منفعت طلب است و در روزهاي سخت، ايران را همچون پيشينيانش تنها خواهد گذاشت و حمايت هاي ديروز آن به لطف منافع اقتصادي و کسب امتياز در مقابل آمريکا است. اما دولت به اين هشدارها توجه نشان نداد. در نوع رفتار اين همسايه شمالي ايران اثبات شده است که هرگاه مساله اي به امنيت و منافع روسيه بر مي گردد، اين کشور، گذشت و معامله اي با آمريکا نخواهد داشت در حالي که اگر منافعش اقتضا کند بر سر منافع ديگران با آمريکا معامله مي کند. همانطور که در موضوع کوزوو و منافع صرب ها اين نزديک ترين متحد خود را در شرق اروپا ناديده گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار