بازدید 11450

توصيه آيت‌الله مكارم برای پرداخت زكات فطره

کد خبر: ۶۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۵ 19 September 2009
يكي از مراجع عظام تقليد قم اهميت و ضرورت و همچنين نحوه پرداخت زكات فطره را در روز عيد سعيد فطر تشريح كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت‌الله‌العظمي ناصر مكارم‌شيرازي ظهر امروز در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه (س) در سخناني با اشاره به مسئله زكات فطره اظهار داشت: بر همه كساني كه توانايي دارند واجب است كه نسبت به پرداخت زكات فطره اقدام كنند.

وي ادامه داد: كساني كه هزينه سال خود را دارند از نظر اسلام غني هستند و كساني كه هزينه آنها بيشتر از درآمد آنها است، از نظر اسلام فقير و نيازمند محسوب مي‌شوند اين افراد كساني هستند كه مي‌توانند زكات فطره را دريافت كنند.

اين مرجع تقليد بيان داشت: مقدار زكات فطره به حساب گندم هزار و 500 تومان و به حساب برنج 4 هزار تومان تا 4 هزار و 500 تومان است.

وي با اشاره به اينكه زكات فطره شرط قبولي روزه‌هاي ماه مبارك رمضان است، ‌گفت: زكات فطره معذورين از روزه گرفتن را شامل مي‌شود و آنها نيز مي‌توانند با پرداخت زكات فطره بيمه شوند.

استاد حوزه علميه قم در خصوص نحوه پرداخت زكات فطره مهمانان عنوان داشت: مهماني كه مدتي در خانه ميزبان مي‌ماند زكات فطره بر عهده ميزبان است ولي كسي كه فقط در شب عيد فطر ميهمان است، زكات فطره بر عهده خودش است.

وي در ادامه ابراز داشت: قبل از نماز عيد فطر بايد زكات فطره را پرداخت كرد و اگر شخص خاصي را مد نظر است كه نمي‌توان زكات فطره را قبل از نماز عيد فطر به او پرداخت كرد بايد مبلغ زكات فطره را كنار گذاشت و سپس آن را به شخص نيازمند پرداخت كرد.

مكارم شيرازي ادامه داد: زكات فطره را مي‌توان فقط به نيازمندان پرداخت كرد و در كارهاي ديگر از زكات فطره نمي‌توان استفاده برد، البته از زكات مال مي‌توان در كارهايي كه در مسير ترويج دين است، بهره گرفت ولي از زكات فطره بايد فقط نيازمندان بهره بگيرند.

وي اضافه كرد: اگر همانگونه كه در تقويم‌ها نوشتند فردا عيد بود و نماز عيد را به جا مي‌آوريد و ما نيز اگر توفيق و سعادت باشد در نماز عيد شركت مي‌كنيم.

اين مرجع تقليد با اشاره به اينكه احتمال اعلام عيد طبق بررسي‌ها در روز يكشنبه كم است، تصريح كرد: اگر ثابت نشد كه عيد است، فردا را به نيت روز آخر ماه رمضان روزه مي‌گيريم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت مقابله با بت‌پرستي گفت: پيغمبر اسلام، حضرت محمد (ص) حدود 13 سال در مكه براي اين زحمت كشيده كه بگويد معبودي جز خداوند يگانه نيست.
استاد حوزه علميه قم تاكيد كرد: خداپرستي در فطرت انسان نهادينه شده است و انسان در درون دل به خداوند متعال ايمان دارد، حتي كساني كه مي‌گويند خدا را قبول ندارند، اسم خدا را قبول نداشته ولي وجود خداوند را قبول دارند.

وي با اشاره به مسئله بت‌پرستي خاطرنشان كرد: ‌سئوالي مطرح است كه بت‌پرستي از چه زماني شروع شده است و در اين رابطه دانشمندان مي‌گويند كه بت‌پرستي از زمان حضرت نوح (ع) آغاز شده است و برخي از مفسران قرآن نيز به همين مسئله قائل هستند.

مكارم شيرازي اظهار داشت: با بت‌پرستي انسان وارد خرافات مي‌شود و مي‌توان گفت بت‌پرستي راه خرافه‌پرستي را باز مي‌كند.

اين مرجع تقليد بيان داشت: امروز در محيط جامعه اسلامي اثري از بت‌پرستي نيست ولي بت‌هايي در دورن دل‌ها ساخته شده كه خطر آن از بت‌هايي بيروني كمتر نيست.

وي افزود: علاقه ‌داشتن به كرسي و مقام يك بت در درون دل است و افراد براي رسيدن به آن چه كارهايي مي‌كند و اين نوعي بت‌پرستي است.

استاد حوزه علميه قم تاكيد كرد: برخي افراد به مال و ثروت علاقه دارند و از هر راهي براي به دست آوردن آن استفاده مي‌كنند و اينها نيز بت مال و ثروت را مي‌پرستند.

وي در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به سپري شدن روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان عنوان داشت: در سايه روزه ماه مبارك رمضان و مجالس معنوي نورانيت و روحانيتي در دل و جان ما پيدا شد و ما قلب‌هاي خود را با آب توبه شستيم و مبادا كاري كنيم كه دوباره آلوده شويم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار