بازدید 5239

انصراف آمريكا از استقرار سپر ضدموشكي

روزنامه «وال‌ استريت‌ژورنال» گزارش داد كه قصد آمريكا براي متوقف كردن برنامه سپر ضدموشكي خود در لهستان و جمهوري ‌چك خوشنودي مسكو و نگراني‌هاي امنيتي اروپا را در پي خواهد داشت.
کد خبر: ۶۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۰ 17 September 2009
رئيس‌جمهوري آمريكا به جمهوري چك اطلاع داد كه واشنگتن از استقرار سپر ضدموشكي و رادارهاي رهگير در اين كشور منصرف شده است.


به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوري آمریکا به «ایان فیشر»، نخست‌وزیر جمهوری‌چک اطلاع داده است که واشنگتن از برنامه استقرار رادار سیستم سپر ضد موشکی در این جمهوری خودداری می‌كند.

در همين حال، شبکه تلویزیونی «وستی» روسیه گزارش داد كه رئیس کاخ‌سفید در نخستين ساعات پنج‌شنبه ـ‌امروز‌ـ طی تماس تلفنی به اين تصميم را به اطلاع نخست‌وزیر چک رسانده است.

اين در حالي است كه وزارت خارجه روسيه با استقبال سريع از اين تصميم رئيس‌جمهوري آمريكا اعلام كرد كه مسكو منتظر تایید رسمي دولت آمریکا مبني بر امتناع از استقرار سپر ضد موشکی در جمهوري‌چك است.

روابط عمومي وزارت خارجه روسيه در گفت‌وگو با ریانووستی اعلام كرد: «ما منتظر تائید این اخبار هستیم. اصولا چنین تصمیمی می‌تواند پاسخگوی منافع توسعه روابط دوجانبه ما با ایالات متحده باشد.»

به گزارش ايلنا، روزنامه «وال‌ استريت‌ژورنال» گزارش داد كه قصد آمريكا براي متوقف كردن برنامه سپر ضدموشكي خود در لهستان و جمهوري ‌چك خوشنودي مسكو و نگراني‌هاي امنيتي اروپا را در پي خواهد داشت.

وال‌استريت ژورنال به نقل از مقام‌هاي كنوني و پيشين آمريكا نوشته است كه اين تصميم ایالات متحده آمريكا بر اين اساس خواهد بود كه ایران در محدوده برنامه موشکی خود مانند قبل به سرعت پيشرفت نداشته باشد و اين مسئله تهديد‌هاي احتمالي عليه بيشتر پايتخت‌هاي اروپايي و آمريكا را كاهش مي‌دهد.

در گزارش اين روزنامه آمده است كه بر اساس اطلاعات به‌دست آمده انتظار مي‌رود كه بازنگري در برنامه سپر ضدموشكي دولت «جورج بوش»، رئيس‌جمهوري سابق آمريكا هفته آينده كامل شود.
«باراك اوباما»، رئيس‌جمهوري كنوني آمريكا دستور داده بود كه ظرف مدت 60 روز برنامه سپر موشكي واشنگتن در اروپا كه دولتمردان وقت كاخ‌سفيد با جديت به‌دنبال اجرايي كردن آن بودند، بررسي و در صورت نياز بازنگري شود.

دولت جورج بوش مدعي شده بود كه براي دفاع از كشورهاي اروپايي و آمريكايي در برابر حملات احتمالي ايران قصد دارد تا در اروپايي شرقي از جمله لهستان و جمهوري‌چك رادارهاي رهگير و سپرهاي ضدموشكي مستقر كند.

اين در حالي است كه روسيه با اعلام اين‌كه اين برنامه امنيت ملي اين كشور را با خطر جدي مواجه مي‌كند، تهديد كرد كه دست به اقدام تلافي‌جويانه زده و پايگاه‌هاي موشك‌هاي كوتاه‌برد اسكندر را در نزديكي مرزهاي لهستان مستقر خواهد كرد.

دولتمردان كاخ‌كرملين حتي تهديد كردند كه پايگاه‌هاي آمريكايي را هدف قرار خواهند داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل