بازدید 8757

ركوردزني «يورو» در برابر دلار

کد خبر: ۶۴۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۲ 17 September 2009
ارزش دلار آمريكا در برابر يورو به پايين‌ترين حد خود در سال 2009 رسيد كه در بازار داخلي نيز باعث افزايش پنج‌توماني پول اروپايي شد.

به گزارش «دنياي اقتصاد»، همچنين روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با بیش از 22 دلار افزایش از حد 998 دلار در روز سه شنبه تا 1020 دلار بالا رفت. در بازار داخل نيز سکه بهار آزادی 3هزار تومان، سکه طرح قدیم 2هزار تومان، نیم سکه 1500تومان و ربع سکه 1000 تومان افزایش قیمت را ثبت کردند.

ركورد كاهش برابري دلار با يورو
پيش از انتشار گزارشي مبني بر افزايش توليدات صنعتي آمريكا طي ماه اوت، ارزش دلار آمريكا در برابر يورو به پايين‌ترين حد خود در سال 2009 رسيده است.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از بلومبرگ، افزايش شاخص سهام در بازارهاي آسيايي موجب افزايش ارزش ارزهاي استراليا و نيوزلند در برابر دلار آمريكا شده است. ارزش دلار در برابر 12 ارز از 16 ارز معتبر جهان كاهش يافت. آلن گرين‌اسپن، رييس پيشين فدرال رزرو آمريكا هشدار داد، افزايش بدهي‌هاي ملي آمريكا موجب كاهش ارزش دلار خواهد شد. بر اساس اين گزارش، در بازار لندن هر يورو در برابر 4676/1دلار دادوستد شد. هر يورو در برابر 66/133 ين ژاپن داد و ستد شد. هر دلار نيز در برابر 07/91 ين ژاپن دادوستد شده است. نرخ بهره 3درصدي در استراليا و 5/2درصدي در نيوزلند سرمايه‌گذاران بيشتري را براي سرمايه‌گذاري در اين دو كشور تشويق كرده است. پس از انتشار گزارش وزارت بازرگاني آمريكا مبني بر رشد 7/2درصدي خرده فروشي در اين كشور طي ماه اوت، شاخص دلار به پايين‌ترين حد خود طي يك سال اخير رسيد. اين شاخص امروز به كمتر از 51/76 رسيد.

اين رقم روز گذشته به 52/76 رسيده بود. اين رقم از سپتامبر 2008 تا‌كنون بي‌سابقه است.
هيروميشي شيراكاوا، اقتصاددان موسسه كرديت سوئيس در اين باره گفت، كاهش ارزش دلار در شرايطي كه اقتصاد جهاني و بازارهاي مالي رو به رشد و رونق است، خبر خوبي خواهد بود. دولت آمريكا نيز در چنين شرايطي از كاهش ارزش دلار حمايت مي كند. ارزش پوند انگليس در برابر يورو نيز به پايين‌ترين حد خود طي چهار ماه اخير رسيد. دولت انگليس طي گزارشي اعلام كرد، نرخ بيكاري اين كشور به بالاترين حد خود طي13 سال اخير رسيده است. نرخ بيكاري انگليس طي سه ماه منتهي به جولاي به بيش از 8درصد رسيده كه اين رقم از سال 1996 ميلادي بي‌سابقه است.

قيمت طلا 22 دلار افزايش يافت
گروه بازار پول ـ نگرانی از افزایش فشارهای تورمی موجب صعود بهای طلا تا مرز 1020 دلار شد. روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با بیش از 22 دلار افزایش از حد 998 دلار روز سه شنبه تا 1020 دلار بالا رفت. اگرچه در ساعت 15 به وقت تهران این رقم اندکی افت کرد. بازار سکه و طلا در کشور در واکنش به این تغییرات ناگهانی با نوسان قیمت قابل توجهی مواجه بود. سکه بهار آزادی 3هزار تومان، سکه طرح قدیم 2هزار تومان، نیم سکه 1500تومان و ربع سکه 1000 تومان افزایش قیمت را ثبت کردند. اقلام سکه دیروز در بازار به ترتیب سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم هر یک 236هزار تومان، نیم سکه 119500 تومان و ربع سکه 62هزار تومان فروخته شد. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا روز گذشته با صعود به رقم بی‌سابقه 4705/1 موجب کاهش ارزش دلار آمریکا در بازار داخل به 993 تومان شد. قیمت یورو نیز در این بازار به 1455تومان رسید که 5 تومان رشد داشته است. برابری پوند انگلیس به رقم 65/1 نیز رکورد جدیدی بود که نرخ پوند را در بازار داخل 7 تومان تقویت کرد.

افزایش قیمت کالاهای استراتژیک برای مقابله با فشارهای تورمی دلیل اصلی صعود قیمت طلا عنوان شده است. برنانکه رئیس فدرال رزرو در گزارشی اعلام کرد که بحران مالی در آمریکا احتمالا پایان یافته اما سرعت رشد اقتصادی هنوز آنقدر زیاد نیست که موجب افزایش اشتغال شود. او تاکید کرد که کماکان نرخ بهره را در حد صفر تا 0/25درصد نگاه خواهند داشت و 1/45تریلیون دلار تزریق شده به بانک‌ها را برای خرید اوراق رهنی و بدهی ناشی از سقوط بهای مسکن مدیریت خواهند کرد.
فعالان بازارهای بین‌المللی بر این باورند که بانک مرکزی آمریکا قادر نیست در کوتاه‌مدت دلارهای تزریق شده را از بانک‌ها خارج کند و این امر موجب افزایش تورم خواهد شد. در این صورت باید دید که آیا نرخ بهره در این شرایط افزایش خواهد یافت و ارزش دلار را بالاتر خواهد برد یا خیر؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
عمرا" رکورد ریال ما رو بزنه نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در واقع ارزش پول ما پائين امده نه اين كه ارزش يورو در مقابل دلار بالا رفته باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار