بازدید 23234

فاش‏گویی دعایی از حاشیه‏‏های بازنشستگي‌اش

کد خبر: ۶۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۱ 15 September 2009
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمود دعايي با تكذيب برخي اخبار و شايعات منتشر‌شده مبني بر بازنشستگي و رفتنش از موسسه اطلاعات، پي‌گيري‌هاي خود در اين زمينه را تشريح كرد.

مديرمسوول روزنامه اطلاعات در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: از زماني كه خبري در اين زمينه در يكي از سايت‌ها منتشر شده است، خيلي از من مي‌خواستند اعلام نظر كنم. اين مسائل از قبل هم صورت مي‌گرفت و اين اولين بار نيست كه چنين موجي به راه مي‌افتد، حتي زماني كه ما در ساختمان قديمي موسسه در خيابان خيام بوديم، موجي در همين رابطه به راه افتاده بود و حتي گفته بودند جانشين من چه كسي است. ما آن زمان به سادگي از اين خبر گذشتيم و به آن اعتنايي نكرديم، چرا كه تصورمان اين است كه بي‌اعتنايي و با كرامت برخورد كردن با اين مسائل، شيوه بسيار مقبول و مطلوبي است تا سوار بر موجي كه ديگران ساخته‌اند، نشويم.

وي ادامه داد: اخيرا اين مساله بسيار قوي مطرح و دنبال شده است؛ به طوري كه حتي شبكه‌ شش سيما در بخش شايعات اخبار ساعت 20 خود اين خبر را پخش كرد و به دليل پخش سراسري اين خبر، موجي به راه افتاد و بسياري از علاقه‌مندان روزنامه و همكاران ما دچار ابهام شدند كه ضرورت داشت پاسخي در اين رابطه داده شود.

نماينده ولي فقيه در موسسه اطلاعات تصريح كرد: البته من سعي كردم دوستان را توجيه كنم كه همان مشي گذشته را دنبال كنيم و با كرامت و بي‌اعتنايي از كنار قضايا بگذريم و اين روش موفقي است؛ چرا كه آن‌چه مسلم است، ما تابع رهبري هستيم و من منصوب ايشان و پيش از آن هم منصوب حضرت امام (ره) بودم و طبيعتا هر تصميم و اراده‌اي كه بخواهد حاكم باشد، پيش از هر چيز نظر ايشان بايد مطرح باشد و من چون از ناحيه ايشان و نزديكان ايشان هيچ چيزي نشنيده بودم، اعتنايي به اين مساله نمي‌كردم؛ ولي جوي كه اخيرا ايجاد شده، اين بار بسيار شديد‌تر است و ضرورتا بايد حركتي در اين زمينه صورت بگيرد.

دعايي با يادآوري اين نكته كه پيشتر در حاشيه مراسم تشييع پيكر مرحوم حكيم اين افكار و شايعات را تكذيب كرده است افزود: به دنبال انعكاس اين خبر، برخي افراد جريان جديدي را شروع كردند و به آن دامن زدند و به اين ترتيب من تصميم گرفتم به صورت ريشه‌يي اين مسائل را مطرح كنم.

وي اظهار كرد: مدتي قبل با آقاي كرمي رييس دفتر وزارتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ملاقاتي در رابطه با مجوز انتشار كتاب‌هاي اطلاعات داشتم. در آن جلسه ايشان بدون مقدمه گفت آقاي صفار هرندي گفته‌اند «اگر كسي در رابطه با مساله موسسه اطلاعات سوال كرد، قويا تكذيب كنيد و بگوييد من بناي رفتن به جايي را ندارم.» من هم علي‌رغم تفاوت خط مشي‌اي كه با آقاي صفار دارم، به ايشان احترام مي‌گذارم و معتقدم ايشان يك عنصر قابل احترام است و در آن جلسه هم به آقاي كرمي گفتم من «اطلاعات» را براي آقاي صفار كم مي‌دانم.

مديرمسوول روزنامه اطلاعات اضافه كرد: اين مساله گذشت تا اين كه موج جديدي به راه افتاد. وقتي اين موج جديد به راه افتاد، لازم ديدم تحقيق جديدي انجام دهم تا ببينيم آيا آقاي صفار هرندي هم‌چنان بر موضع قبلي خود هستند يا نه. بدين ترتيب باز هم از آقاي كرمي اين سوال را مطرح كردم و ايشان به من جواب دادند كه آقاي صفار هرندي گفته‌اند « من بر همان مواضع قبلي هستم و شما نيز همان جواب را بدهيد» و بدين ترتيب من از اين ناحيه مطمئن شدم.

دعايي در ادامه با اشاره به اين كه «در قاموس ما طلبه‌ها بازنشستگي نيست و هر كجا كه باشيم تا پايان كار هستيم»، اظهار كرد: شخصا از بدو پيروزي انقلاب تا الان يكي از شرايطي كه در پذيرش مسووليت‌هاي مختلف عنوان كرده‌ام اين است كه من همان طلبه سابق باشم و مسائلي از قبيل اداري و كارگزيني نداشته باشم؛ يعني مي‌گفتم نبايد مسائلي مانند حقوق‌بگيري، سابقه، بيمه و بازنشستگي مطرح باشد؛ به همين دليل حتي دوراني كه به فرمان امام(ره) در سفارت ايران در عراق بودم، حكم كارگزيني براي من صادر نكردند و حقوق هم براي من در نظر نگرفتند؛ چرا كه من نپذيرفتم.

نماينده ولي فقيه در موسسه اطلاعات ادامه داد: بعد از آن كه مسووليت روزنامه اطلاعات را پذيرفتم بر همان عهد قبلي بودم و از امام شهريه مي‌گرفتم و از موسسه اطلاعات نه پولي دريافت كردم و نه حكمي دريافت شد كه كارمند اينجا هستم يا مثلا سابقه‌اي براي من در نظر گرفته شود كه بر اساس آن بازنشستگي داشته باشم. من حتي بيمه هم نيستم. در شش دوره هم كه در مجلس بودم از مجلس حقوقي نگرفتم و سوابق كارگزيني اين‌چنيني برايم در نظر گرفته نشد. من طلبه‌اي هستم كه معاشم از ناحيه حوزه است و از ناحيه مقام معظم رهبري شهريه‌اي دريافت مي‌كنم.

وي در ادامه با اشاره به بخش‌هاي ديگري از شايعات مطرح شده در برخي سايت‌ها گفت: شائبه‌اي وجود دارد مبني براين كه در تشكيلات رهبري براي افرادي كه مشمول عنايت ايشان هستند، سوابقي در نظر گرفته شود كه اين سوابق به بازنشستگي نيز منتهي شود؛ بر همين اساس من با معاون اداري نهاد رهبري، آقاي صنعتي تماس گرفتم و پرسيدم آيا براي من پيشنهاد بازنشستگي يا مسائلي از اين قبيل مطرح شده است كه ايشان گفتند چنين چيزي مطرح نشده و منتفي است. بدين ترتيب اين مساله كه گفته مي‌شود من در آخر شهريور ماه بازنشسته مي‌شوم، صحت ندارد، من بازنشسته نشده‌ام و چنين مساله‌اي اصلا مطرح نيست.

دعايي با اظهار تعجب از زمان مطرح‌شده براي بازنشستگي‌اش در برخي اخبار منتشرشده و نيز ابراز تاسف از انتشار چنين شايعاتي، يادآور شد: اساسا نمي‌دانم چرا تاريخ آخر شهريور براي بازنشستگي من مطرح شده است؛ چرا كه اگر چنين چيزي هم مطرح باشد من در ارديبهشت ماه از طرف امام در روزنامه اطلاعات منصوب شده‌ام. اينها شايعاتي است كه نمي‌دانم دلايل طرح آن‌ها چيست. هر كسي اعتقاد، خط مشي، تاكتيك و سياستي دارد كه بر اساس آن راه خود را انتخاب و دنبال مي‌كند. من ضمن ابراز تاسف نسبت به آنچه مطرح شده، در عين حال كه به آنها (منتشركنندگان اين اخبار) احترام مي‌گذارم، ولي متاسفم كه بي‌مطالعه و بي‌ملاحظه مطالبي را دنبال مي‌كنند.

مدير مسوول روزنامه اطلاعات در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره روال تعيين جانشين در اين موسسه گفت: من نماينده ولي فقيه در موسسه اطلاعات هستم و تصورم اين است كه با انتخاب يك خط مشي معتدل، به دور از جنجال و با تاكيد بر صحت اخبار توانسته‌ام بهترين خدمت را به اين نهاد ارجمند انجام دهم و خودم همواره به عنوان يك روحاني بدون مساله و كسي كه به دنبال كسب اعتبار براي همكاران خود است، مطرح بوده‌ام.

دعايي ادامه داد: براي جانشيني من بايد مقام معظم رهبري تصميم بگيرند و تا زماني كه اراده ايشان بر اين قرار گرفته باشد كه انجام وظيفه كنم و به خدمت ادامه دهم، نظر ايشان مطاع است و هر گاه نظر ايشان تغيير كند، طبيعتا از ايشان اطاعت خواهيم كرد و هر فردي كه مصلحت بدانند جايگزين خواهد شد.

دعايي در پايان خاطرنشان كرد: من نگران عواطف همكارانم در موسسه اطلاعات؛ چه در تهران و چه در شهرستان‌ها هستم. من و اين عزيزان سال‌ها با هم خو گرفته‌ايم و همديگر را درك كرده‌ايم. آنها طبيعتا نگراني‌هايي داشته‌اند كه در صحبت‌ها و برخورد‌هاي خود، اين نگراني‌ها را بروز مي‌دادند و من نيز همواره سعي كردم با متانت از كنار اين قضايا عبور كنم. به هر حال اميدوارم با انعكاس اين توضيحات، هم آرامشي براي آنها و هم توفيقي براي ادامه خدمت فراهم شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار