بازدید 7604

دل پوترو و كليسترز شگفتی‏سازان آخرین گرانداسلم سال

دل پوترو با اين پيروزي، كه در تمام شش بازي قبلي‌اش به فدرر باخته بود، اولين آرژانتيني است كه پس از گي‌ِيرمو ويلاس در سال 1977، به قهرماني در مسابقات تنيس آزاد آمريكا مي‌رسد. وي با اين قهرماني علاوه بر كسب جايزه 85/1 ميليون دلاري اين مسابقات، به رده پنجم رنكينگ جهاني نيز صعود كرد.
کد خبر: ۶۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۳ 15 September 2009
خوان دل پوترو با پیروزی در فینال رقابت‏های تنیس آزاد آمریکا 2009، با خلق شگفتي به اولين قهرماني در يك گرند اسلم دست يافت تا با توجه به وقوع یک شگفتی در بخش بانوان، US Open 2009 علی‏رغم حذف ستاره‏ها، جذابیت‏هایش حفظ شود و رقابت حذف یک به یک قهرمانان تنیس جهان، با اقبال عمومی همراه شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی تابناک؛ اندي راديك، اندي موراي و آخرين چهره تنيس حرفه‏ای دنيا يعني رافائل نادال به عنوان ستاره‏های چهارمین گراند اسلم سال حذف شدند تا دست آخر راجر فده‌رر و دل‌پوترو فینالیست‏های تنیس اوپن نیوروک باشند. خوان مارتين دل پوترو تنيسور 22 ساله آرژانتيني که با حذف رافائل نادال نشان داده بود حریف جدی برای ساعت سوئیسی 28 ساله محسوب می‏شود و البته راجرر فدرر نیز از انگیزه بالایی برای نمایش شکست‏ناپذیری‏اش در این گرانداسلم برخوردار بود اما قرار نبود اوضاع مثل همیشه پیش برود.

ديدار فينال مسابقات تنيس آزاد آمريكا تنش و استرس حرف اول را در آن مي زد که حتي بارها منجر به درگيري لفظي فدرر با داور بازي شد، تا دست آخر رقیب آرژانتینی که تمرکز و خونسردی بیشتری داشت و ضرباتش از قدرتي استثنايي برخوردار بود، موفق شود در يك ماراتن طی پنج ست 4 ساعت و 6 دقيقه‌اي به طول انجامید، بر روجر فدرر غلبه كرده و قهرمان اين مسابقات شود.

دل پوترو ست اول را طبق انتظارها مغلوب فدرر شد، اما به محض شروع ست دوم، ورق برگشت و او بازي متفاوتي ارائه داد. با اينکه او حتي با امتياز 2 - 5 از فدرر عقب افتاد، اما با دو برک پوينت غيرمنتظره نتيجه را شش برابر کرد تا تاي برک تکليف برنده اين ست را مشخص کند. دل پوترو در نهايت با فورهندهاي عقب زمين خود که فدرر قادر به مهار آنها نبود، به شايستگي برنده اين ست نام گرفت.

فدرر در ست سوم با زيرکي هرچه تمام توانست با برک کردن يکي از سرويسهاي دل پوترو با نتيجه 6 برچهار از او پيش بيفتد. ست چهارم اين نبرد از همه ستهاي ديگر ديدني تر بود.

دل پوترو با نتيجه چهار بر دو از فدرر جلو افتاد، اما استاد تنيس دنيا تمرکزش را از دست نداد و نتيجه را پنج- پنج برابر کرد. اين ست به تاي برک کشيده شد و يک بار ديگر دل پوترو به برتري رسيد. در ست پنجم ديگر تواني براي فدرر باقي نمانده بود. در اين ست يک طرفه اين دل پوترو بود که با اقتدار به پيروزي دست يافت و با اشکهايش جام را به آرژانتين برد.

فدرر با اين شكست،‌ نتوانست به ششمين قهرماني متوالي خود در اين تورنمنت که از سال 2004 تاکنون استمرار داشت دست يابد و با پاره شدن نوار پیروزی‏هایش از رسیدن به شانزدهمین عنوان قهرمانی‏اش در گرانداسلم‏ها بازماند. مرد سوئيسي قصد داشت اولين تنيسور بعد از بيل تيلدن باشد که در فاصله سالهاي 1920 تا 1925 توانسته بود شش بار پياپي قهرمان اين مسابقات نام گيرد و اولين نفر بعد از راد ليور باشد که سال 1969 برنده سه گرند اسلم مهم سال به طور پياپي شده بود.

دل پوترو نیز با اين پيروزي، كه در تمام شش بازي قبلي‌اش به فدرر باخته بود، اولين آرژانتيني است كه پس از گي‌ِيرمو ويلاس در سال 1977، به قهرماني در مسابقات تنيس آزاد آمريكا مي‌رسد. وي با اين قهرماني علاوه بر كسب جايزه 85/1 ميليون دلاري اين مسابقات، به رده پنجم رنكينگ جهاني نيز صعود كرد.

همچنین در بخش بانوان، كيم كليسترز که پس از گذشتن دو سال از بازنشستگی‏اش مجدداً راکت به دست گرفه بود، براي دومين بار قهرمان رقابت‌های تنيس آزاد آمريكا شد. اين تنيس‏باز 26 ساله بلژيكي در ديدار پاياني با پيروزي برابر كارولين وژنياكي از دانمارك توانست قهرماني‌ سال ‌خودش در USOpen را تكرار كند. كليسترز در ديدار فينال حريفش را در دو ست و با نتايج هفت بر پنج و شش بر سه از پيش‌رو برداشت تا پس از 29 سال یک مادر بتواند جام قهرمانی یک گرانداسلم را از آن خود سازد.

کلایسترز همچنین به اولین تنیس باز زن در تاریخ بدل شد که به عنوان ورزشکار میهمان  (Wild Card) در یک تورنمنت گرنداسلم شرکت کرده و در آن به مقام قهرمانی رسیده است و این رکورد قابل توجه نیز برای وی در صورت عدم ادامه حضورش در سطح حرفه‏ای تنیس همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
delemon khoshe ma ham tenis darim.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار