بازدید 24381

زنجانی‌ها شب‌ها آسایش ندارند

جواد تاراسی مدیرکل محیط زیست استان زنجان در توضیح منشا انتشار بوی نامطبوع گفت: نمی‌دانیم منشأ این بوها چیست، چون بحث انتشار بوی موادآلی است، میزان انتشار گازهای آلی هم در کشور کم است و فقط در دانشگاه صنعتی شریف و شرکت نفت وجود دارد لذا سنجش بوی نامطبوع در شرایط زمانی فعلی غیرممکن است.
کد خبر: ۶۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰ 15 September 2009
انتشار بوی نامطبوع در اغلب شب‌ها، خواب را از چشمان زنجانی‌ها ربوده و منشأ آن هم برای اداره‌کل محیط زیست استان ناشناخته است.

خبرگزاری مهر، گزارش داد:

بوی تعفن شدید همراه با ایجاد سرگیجه و سوزش چشم و گلو این روزها آنقدر مردم زنجان را آزار می دهد که مردم برخی مناطق حاشیه ای شهر زنجان جرات باز کردن پنچره خانه های خود را از ساعت 10 شب تا سحر ندارند.

جواد تاراسی مدیرکل محیط زیست استان زنجان در توضیح منشا انتشار بوی نامطبوع گفت: نمی‌دانیم منشأ این بوها چیست، چون بحث انتشار بوی موادآلی است، میزان انتشار گازهای آلی هم در کشور کم است و فقط در دانشگاه صنعتی شریف و شرکت نفت وجود دارد لذا سنجش بوی نامطبوع در شرایط زمانی فعلی غیرممکن است.

تاراسی ادامه داد: علاوه بر اینکه امکانات وجود ندارد می‌توانم بگویم از نظر بحث پیشرفت علمی و فنی دستگاههایی که جوابگوی اینها باشند فعلاً‌ در دنیا اختراع نشده یا اینکه چیزی پیش‌بینی نشده است فقط دستگاههای GC می‌تواند جوابگو باشد که آن دستگاهها هم صرفاً برای گازهایی می‌تواند کاربری داشته باشد که برای دستگاه شناخته شده باشد.

وی تاکید کرد: در گزارش‌هایی که راجع به آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع می‌شود خیلی سریع کارخانه‌های آلاینده را بررسی می‌کنیم و واحدهایی که در پروسه تولید خود آمونیاک تولید می‌کنند را با اعزام اکیپ کارشناس بررسی می‌کنیم.

تاراسی تاکید کرد: در مورد گزارش شنبه شب هم این کار صورت گرفت و مشکلی نبود تقریباً 90 درصد خیالمان راحت شد که ضرر و زیان نداشته و فقط آزار و اذیت دارد و مثل بوی فاضلاب عادی است.

به گفته تاراسی بوی نامطبوع به واحدهای آلاینده مشکوک و خطرناک ارتباط ندارد.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه امکان دارد بوی نامطبوع از این کانالها منتشر شود، افزود: در حال بررسی گزینه های احتمالی دیگر هستیم و در این خصوص بیمارستان امام حسین(ره) نیز بررسی می شود.

تراسی که همواره کوشیده با اطلاع رسانی تعامل سازنده ای با رسانه ها و مطبوعات استان داشته باشد در این زمینه نیز قول داد با بسیج نیروهای خود نسبت به پیدا و برطرف کردن منشا بوی نامطبوع شبهای اخیر اقدام نماید.

شهردار زنجان: من بویی احسای نمی کنم؛ چرا نیامده باز شروع کردید

ناصر موسوی که به تازگی به سمت شهردار زنجان منصوب شده با واکنش شدید به سئوال خبرنگار مهر که از وی در خصوص وجود بوی نامطبوع در سطح برخی مناطق شهر پرسید گفت: " چرا باز نیامده شروع کردید من که الان توی دفترم بوی را احساس نمی کنم شما این حرف را بر چه منبایی می گویید".

البته باید به حرفهای شهردار اعتماد کرد چرا که دفتر شهردار زنجان در فاصله بسیار از مناطق درگیر در بوی نامطبوع و ناشناس شبانه است و به طور حتم این بو به آن محدوده سرایت نمی کند.

این روزها که به دلیل عدم رسیدگی مناسب، شهر زنجان درگیر برخی مشکلات در حوزه خدمات رسانی و عمران شهری است کانالهای فاضلاب نیز در این راستا عامل مهم در روند توسعه آلوگی ها شده اند و به خصوص در مناطق غربی شهر زنجان انباشت زباله و بوی تعفن شدید مردم این مناطق را آزار می دهد.

شهردار زنجان با تائید وضعیت نامناسب برخی کانالهای فاضلاب شهری به خصوص در محدوده مناطق حاشیه ای شهر قول داد برای رفع این مشکل دستور سریع دهد.

به هرحال در روند عمران شهری نباید بین شهروندان تبعیض قائل شد چرا که هم اکنون در منطقه شمال شهر زنجان چنین معضلی اصلا معنا ندارد اما مردم مناطق مرکزی و پایین تر از آن شبها خواب راحت نیز ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
امکان دارد گاز H2S باشد که از شکافها و درزهای زمین متصاعد میشود. H2S گازی بسیار سمی است که اگر میزان آن از حدی بیشتر شود تنها با یک تنفس منجر به مرگ بسیار سریع انسان میشود. بسیار لازم است هرچه زودتر منشا نشت این گاز شناسایی شود و از عواقب ناگوار آن جلوگیری گردد.
in dastgahi ke ishoon migan GC hamoon gas cromatography hastesh, ye dastgahi ke har gazi ro behesh bedi ajzaye tashkil dahnadeye oon gazo mige, pas jenabe aziz hamchin dastegahi EKHTERA shiode
دستگاه GC در دانشکده داروسازی زنجان هم وجود دارد.
باسلام آقای تاراسی لطفا سری به روغن نباتی جهان و فاضلاب مربوطه و سرب و روی و.........بزنید انشاالله همه چیز دستتان میاید
شايد در شب تغيير جهت وزش باد باعث اين مشكل ميشود. يعني زباله هايي در جايي انباشته شده است و يا عامل ديگري و در نتيجه باد در شب اين بوي نامطبوع را به محلهاي مسكوني مي رساند.
آقای شهردار یه سر به هاشیه شهر بزنید بعد اظهار نظر کنید
چرا مسئله را علمی بررسی نمی کنند. با اطلاعاتی که در موردبو و سوزش چشم و گلو داده اید به نظر می رسد گاز هیدروژن سولفوره باعث این بو باشد. این گاز به راحتی در چاهها توالت و سیستم مهای فاضلاب تولید می شود و شب هنگام که دمای هوا پایین می آید این گاز می تواند متصاعد شده و به بیرون درز کند. این گاز در مقیاس بالا بسیار خطرناکتر از سیانور می باشد ولی معمولاً گاز تولیدی در فاصضلاب غلظت خیلی کمی دارد و نمی تواند ضرر جانی در پی داشته باشد. اما یک دلیل که آقای شهردار گفته بو را حس نمی کند می تواند این باشد که حس بویایی ایشان ازکار افتاده باشد چرا که این گاز می تواند عصب الفکتوری را از کار انداخته و حس بویایی را موقتاً تعطیل کند.به هر حال بایستی با این قضیه به صورت علمی برخورد شود و از هوچی گری سیاسی پرهیز شود
تو یه فیلم دیدم که قبل از یک زلزله بزرگ گازهایی شاما ترکیبات گوگردی از زمین متصاعد میشد که همین حالت رو در مردم ایجاد میکرد!!! انشا ا... که چیز مهمی نیست ولی بهتره مسئولین دقیق تر بررسی نمایند.
با سلام، خواستم خدمت شهروندان زنجاني عرض كنم كه خدا رو شكر كنيد كه فقط بوي نامطبوع ناشناخته داريد و توي متن هم اشاره شده الحمدالله خطرناك نبوده منتهي ما در مركز استان مازندران در شهر ساري درحدود چند صد متري اداره كل حفاظت محيط زيست استان قرار داريم هر شب شاهد خوردن دودهاي سياه غليظ سرطان زاي زباله سوز بيمارستان امام هستيم ولي آب به آب تكون نميخوره البته درسته شبها كه زباله ها مثلاً در زباله سوزسوخته مي شود آقايون خواب هستند و اين ماساكنين كوي مشرف به اين بيمارستان هستيم كه با ماسك و پنجره بسته نميتونيم حتي بخوابيم .حال اگه اشتباهه مسئولان پاسخ بدهند تا ما تصاوير و فيلمهامونو رو كنيم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار