بازدید 6070

سومین عامل مرگ و میر جهان تا سال 2020

کد خبر: ۶۴۱۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸ 16 November 2016
رئیس بخش ایمونولوژی مرکز تحقیقات سل بالینی گفت: براساس تخمین سازمان جهانی بهداشت، بیماری های مزمن انسدادی ریوی تا سال 2020 میلادی به سومین عامل مرگ و میر در جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دکتر اسماعیل مرتاض امروز چهارشنبه همزمان با روز جهانی بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) در حاشیه اولین سمپوزیوم (COPD) ایران افزود: آمارهای سوی سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که سه میلیون نفر در سال 2015 جان خود را در سراسر دنیا براثر بیماری مزمن انسداد ریوی از دست داده اند و در کشورهایی که مصرف سیگار و قلیان آنها روبه افزایش است این بیماری روند صعودی خواهد یافت.

وی درباره بیماری مزمن انسدادی ریوی توضیح داد: در این بیماری بر اثر افزایش ترشحات موکوزی دستگاه تنفسی، انسدادهایی در مجاری هوایی ایجاد می شود یا اینکه آلوئول های (کیسه های هوایی) ریوی در اثر افزایش تولید الستاز نوتروفیلی، دچار پارگی شده و ساختمانشان را از دست می دهند که در نتیجه آن، ریه ها کارکرد و عملکرد خود را از دست خواهند داد و اکسیژن نمی تواند تبادل شود.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برخی مبتلایان به بیماری مزمن انسدادی ریه، نیاز به اکسیژن درمانی پیدا می کنند و بعضی دیگر حتما نیاز به درمانهای اضافی دارند که باید برای ادامه زندگی به آنها کمک کرد.

وی درباره عوامل بروز بیماری مزمن انسدادی ریوی گفت: این بیماری اغلب در افراد بالای 50 سال دیده می شود و عامل اصلی آن مصرف 'تنباکو' چه به صورت سیگار و چه به صورت قلیان است.
مرتاض، نقش وراثت در ایجاد بیماری مزمن انسدادی ریوی را 5 تا 6 درصد عنوان کرد و درباره تاثیر آلودگی هوا در بروز این بیماری گفت: هوای آلوده از عوامل تشدید بیماری مزمن انسدادی ریوی است زیرا با کاهش اکسیژن رسانی، موجب تخریب بیشتر بافت ریوی و مجاری هوایی می شود و برای افراد، مضر خواهد بود.

این متخصص ایمنولوژی یادآور شد: متاسفانه بیماران زیادی هستند که تشخیص داده نمی شود و روند درمان را طی نمی کنند و هر روز، ضایعات ریوی در آنها بیشتر می شود تا به مرحله ای می رسد که ریه ها عملکرد خود را از دست می دهند و باید پیوند ریه برای این افراد انجام شود.

وی مهم ترین عامل بازدارنده بیماری مزمن انسداد ریوی را ترک سیگار دانست و گفت: البته افرادی که به طور مداوم در معرض دود افراد سیگاری هستند نیز درخطر ابتلا به این بیماری قرار دارند زیرا دود سیگار برای افراد غیرسیگاری، ضرر بیشتری خواهد داشت بنابراین به سیگاری ها توصیه می کنیم که در محل های عمومی از مصرف دخانیات خودداری کنند تا افراد سالم، متضرر نشوند.

مرتاض به کودکان و افرادی که مشکلات ریوی و قلبی و عروقی و تنفسی دارند بیرون نیایند توصیه کرد در روزهای آلوده، به محیط های باز نیایند.

وی خاطرنشان کرد: برای بیماران دچار انسداد ریه نیز تزریق دو واکسن آنفولانزا و پنوموکوک ضروری است چون سیستم ایمنی این افراد ضعیف شده است.

رئیس بخش ایمونولوژی مرکز تحقیقات سل بالینی به شهروندان توصیه کرد برای در تمام ایام سال به ویژه روزهایی با هوای آلوده، تغذیه مناسب داشته باشند.

وی تاکید کرد: شهروندان در این روزها بهتر است فست فود نخورند و از لبنیات، شیر، میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند زیرا این مواد غذایی به علت داشتن املاح و ویتامین بالا، می توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند تا بدن، دفاع و ترمیم های لازم را داشته باشد.

اولین سمپوزیوم بیماری مزمن انسدادی ریوی در ایران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان مسیح دانشوری، انجمن ریه ایران و وزارت بهداشت از امروز در محل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گشایش یافت و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

10 نفر از استادان صاحبنظر در حوزه بیماری های مزمن انسدادی ریه شامل دو نفر از آمریکا، 5 نفر از انگلیس، دو نفر از هلند و یک نفر از ترکیه به عنوان سخنران کلیدی حضور دارند و کارگاه های آموزشی واکسیناسیون بیماران دچار انسداد ریوی و بازتوانی ریوی با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

جنبه های مختلف بیماری COPD از جمله پاتوژنز بیماری، اتیولوژی، آخرین تشخیص های بالینی و آزمایشگاهی، آخرین رویکرد های درمانی، روش های درمانی انترونشنال ریوی، بازتوانی ریه، آلودگی هوا در طول این سمپوزیوم ارائه می شود.

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، نوعی بیماری انسدادی ریوی است که با محدود بودن علامت مسیر هوایی به صورت مزمن شناسایی می‌شود. 

اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری شامل تنگی نفس، سرفه و ایجاد خلط سینه است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر