بازدید 5082

مافياي اخذ ويزا براي اعزام غيرقانوني حجاج

افرادي طي تماس با برخي از دفاتر زيارتي به آنها اعلام مي‌كنند كه با گرفتن مبالغي براي آنها ويزاي اعزام به تمتع در سال جاري را دريافت مي‌كنند و به ازاي آن مبالغ سنگيني دريافت مي‌كنند. اين دلالان مردم را فريب داده و پول آنها را اخذ و در خيلي از موارد آنها را اعزام نمي‌كنند يا غير قانوني اعزام مي‌كنند لذا مردم بايد توجه كنند فريب اين افراد سود جود را نخورند.
کد خبر: ۶۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۶ 13 September 2009
با ريزش 40 درصدي سهميه حجاج ايراني در موسم تمتع امسال، به دليل شيوع آنفلوانزاي نوع A در عربستان، دست تعدادي از دلالان و سودجويان در بازار سياه باز شده است.

به گزارش فارس، با ريزش 40 درصدي سهميه حجاج ايراني به دليل شيوع آنفلوانزاي نوع A در عربستان، دست تعدادي از دلالان و سودجويان در بازار سياه باز شده است.
افرادي طي تماس با برخي از دفاتر زيارتي به آنها اعلام مي‌كنند كه با گرفتن مبالغي براي آنها ويزاي اعزام به تمتع در سال جاري را دريافت مي‌كنند و به ازاي آن مبالغ سنگيني دريافت مي‌كنند.
اين دلالان مردم را فريب داده و پول آنها را اخذ و در خيلي از موارد آنها را اعزام نمي‌كنند يا غير قانوني اعزام مي‌كنند لذا مردم بايد توجه كنند فريب اين افراد سود جود را نخورند.
مسئولان سازمان حج و زيارت اعلام كرده‌اند كه با افراد سودجو به شدت برخورد مي‌كنند و براي جلوگيري از اقدامات اين افراد نامه‌نگاري‌هايي با وزارت حج عربستان و وزارت امور خارجه ايران نيز انجام داده است.

* دلالان فروش ويزاي موسم تمتع امسال در بازار

مصطفي خاكسار قهرودي، رئيس سازمان حج و زيارت كشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در پاسخ به اين پرسش كه دلالان در بازار سياه صدور ويزا براي اعزام زائران به حج تمتع هستند و مبالغ زيادي از مردم دريافت مي‌كنند، گفت: اين اخبار به ما رسيده است كه برخي افراد معمولي با كساني كه در امور زيارتي دفتر دارند و با مردم ارتباط بيشتري دارند تماس گرفته و اظهار مي‌كنند كه به راحتي براي آنها ويزاي اعزام به حج تمتع را تهيه مي‌كند.
وي ادامه داد: اين دلالان از افراد هزينه‌اي دريافت كرده تا ثبت‌نام موقت انجام داده و براي آنها ويزاي اعزام به موسم تمتع سال جاري را تهيه كنند.
خاكسار قهرودي در پاسخ به اين پرسش كه چه كساني با دفاتر زيارتي براي اين كار تماس مي‌گيرند؟ گفت: افراد معمولي هستند. طي صحبت‌هاي رد و بدل شده مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه پشت اين افراد يك مرحله بعد به سفارت متصل است، چرا كه ويزا براي اعزام به عربستان يا در سفارت عربستان در تهران و سركنسولگري در مشهد صادر مي‌شود.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور با اشاره به اينكه از زماني‌كه بحث بيماري آنفلوانزاي نوع A مطرح شده است، ميزان زائران را كاهش داده‌ايم، گفت: در جلساتي كه با مسئولان ارشد برگزار شده در اين باره به نتيجه رسيده‌ايم و محدويت‌هاي هم در سفر ايجاد كرديم.
وي ادامه داد: نبايد از ويزاهايي كه سهميه جمهوري اسلامي ايران است و متعلق به دولت است، افراد ديگري استفاده كنند.

* ارسال نامه به وزارت حج عربستان براي جلوگيري از اقدامات سوداگران

خاكسار قهرودي به نامه‌اي كه به وزارت حج عربستان در اين‌باره نوشته شده است، اشاره كرد و گفت: امسال بايد نزديك به 100هزار زائر به عربستان اعزام مي‌كرديم كه 40 درصد آن كاهش پيدا كرد.
وي ادامه داد: در صورتي كه مشكل آنفلوانزاي نوع A با در دسترس قرار گرفتن واكسن اين بيماري برطرف شود، دوباره ايران از 40درصد سهميه خود استفاده مي‌كند. چرا كه هنوز تا 10 يا 11 آبان كه نخستين گروه حجاج به عربستان اعزام مي‌شوند، فرصت داريم.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور افزود: احتمال دارد، واكسن آنفلوانزا نوع A فراهم شود كه در اين صورت به طور طبيعي از ويزاهاي خود استفاده مي‌كنيم و اين موضوع را به سفارت حج عربستان اعلام و گفته‌ايم كه شنيده شده است برخي افراد سوداگر اين حرف‌ها را مطرح كرده و شما به سفارتخانه خود در ايران اعلام كنيد كه نبايد ويزاهايي كه متعلق به دولت و سهميه ايران است به افراد ديگري واگذار شود.
خاكسار قهرودي خاطرنشان كرد: اگر زماني نتوانيم از اين ويزاها استفاده كنيم يا تصميم به استفاده نداشته باشيم، علتش ضرورت كاهش تعداد حجاج است به اين دليل كه محيط و جامعه بيمار را بتوانيم در عربستان كنترل كنيم.

* ابراز نگراني سازمان حج به وزارت امور خارجه منتقل شد

وي همچنين به نامه‌اي كه به وزارت خارجه كشورمان ارسال كرده‌اند اشاره كرد و گفت: در آن نامه نگراني خود را مطرح كرده و از دستگاه مربوطه خواستيم كه به سفارت عربستان اعلام كنند كه اين اتفاق رخ ندهد و از ويزاهاي ايران استفاده نكنند.
به گفته خاكسار قهرودي، ما جلوي افراد بيمار و بالاي 65 سال را براي اعزام به عربستان گرفته‌ايم و نبايد از آن طرف اين افراد اعزام شوند يا اين ويزا به فرد ديگري واگذار شود و از وزارت خارجه خواسته‌ايم كه با اين موضوع برخورد كند.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور افزود: مردم بايد توجه داشته باشند كه از اين ويزاها استفاده نكنند.
خاكسار قهرودي با اشاره به اينكه اميدواريم با روشن بودن اين مطلب براي كشور عربستان كه اين سهميه متعلق به دولت ايران است و دولت بايد از افراد ثبت‌نام شده و در انتظار استفاده كند، گفت: در واقع اين حق دولت جمهوري اسلامي است و دولت صلاح مي‌داند كه چگونه از اين حق استفاده كند و سفارت عربستان نمي‌تواند اين سهميه را به ديگري در داخل كشور واگذار كند. اميدواريم با روشن بودن اين موضوع شاهد اين امر نباشيم.

* واگذاري ويزاي ايران اقدامي غيرقانوني است

رئيس سازمان حج و زيارت كشور از مردم خواست كه از اين ويزاها استفاده نكنند چرا كه اين اقدامات غيرقانوني و سودجويانه است و مردم بايد توجه كنند كه فريب اين افراد را نخورند چرا كه اگر وارد اين عرصه و حيطه شوند پول خود را از دست مي‌دهند.
وي از برخورد با متخلفان در اين زمينه خبر داد و گفت: در حال پيگيري اين موضوع هستيم.
خاكسار قهرودي در پاسخ به اين پرسش كه دلالان چه ميزان هزينه براي اعزام زائران به عربستان دريافت مي‌كنند؟ گفت: حرف‌هاي مختلفي وجود دارد. جاي رسمي نداريم ولي در حال پيگيري هستيم تا جلوي اين موضوع گرفته شود.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه در سال‌هاي قبل تعدادي از افراد به صورت آزاد به عربستان اعزام مي‌شدند؟ گفت: تفاوت اين قضيه با زائران آزاد در سال‌هاي قبل اين است كه در سال‌هاي قبل دولت عربستان يك مقدار ظرفيت فراتر از سهميه قطعي مشخص شده براي ايران در نظر مي‌گرفت و تعدادي سهميه به سفير و مسئولانش در كشورهاي ديگر واگذار مي‌كرد.
خاكسار قهرودي ادامه داد: اين سهميه فوق سهميه رسمي ايران بوده است.
وي گفت: اين نگراني و شايعه وجود دارد كه قرار است از سهميه ايران استفاده شود.

* هشدار سازمان حج و زيارت: دولت عربستان نبايد از ويزاي ايران استفاده كند

رئيس سازمان حج و زيارت كشور تصريح كرد: ما همچنين در سال‌هاي قبل به سهميه آزادي كه وزارت عربستان واگذار مي‌كرد، هم اعتراض مي‌كرديم چرا كه بهتر است اين حق به سازمان حج و زيارت داده شود تا افرادي كه مدت‌ها ثبت‌نام كرده و در صف طولاني ثبت‌نام هستند، اعزام شوند. اما آنها مي‌گفتند اين حق آنهاست كه به عنوان سفير و دستگاه سياسي به هر كسي كه مي‌خواهند تعدادي ويزا واگذار كنند.
خاكسار قهرودي با تأكيد بر اين موضوع كه اين افراد كه ويزا براي زائران در سال‌جاري دريافت مي‌كنند، دلال هستند، گفت: سابقه داشته كه حتي اين افراد پول مردم را گرفته و آنها را اعزام نكردند.
وي گفت: ما هشدار داده‌ايم كه نبايد آنها از سهميه ايران استفاده كنند و ويزاهايي كه متعلق به دولت ايران است به افراد ديگري در داخل كشور واگذار شود.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور تصريح كرد: دولت عربستان حق دارد همان طور كه به ايران درصد بيشتري مي‌دهد به ديگران نيز درصد بيشتري بدهد؛ ولي در داخل كشور ايران اين تعداد و سهميه مربوط به دولت است و نبايد اين ويزا‌ها به افراد ديگر واگذار شود كه قطعاً اين امر رخ نمي‌دهد. لذا مردم نبايد فريب افراد سودجو را در اين ميان بخورند.

* در صورت تهيه واكسن آنفلوآنزا از 40 درصد سهميه ريزشي استفاده مي‌كنيم

خاكسار قهرودي در پاسخ به اين پرسش كه آيا افرادي جايگزين 40 درصد ريزشي حجاج مي‌شوند، گفت: اگر شرايط جديد به وجود نيايد مثلاً واكسن آنفلوآنزا تهيه نشود حضور افراد در آنجا موجب بالا رفتن آمار احتمالي تلف شدگان بيماري مي‌شود و ايجاد زحمت فراوان براي كنترل و درمان است چرا كه در عربستان مخصوصاً در مكه در ايام مربوط به حج اعمال فشرده است و در شهر مكه امكانات و تجهيزات كنترل وجود ندارد و اين امر باعث مي‌شود كه مشكلات جدي ايجاد شود و آمار مرگ و مير بالاتر رود، لذا اين تصميم گرفته شده است كه محيط‌ها در آنجا قابل كنترل براي حداقل كساني كه اعزام مي‌شوند، باشد.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور ادامه داد: اگر صد هزار نفر را امسال اعزام كنيم نمي‌توانيم فضاي لازم براي درمان احتمالي آنها ايجاد كنيم در حال حاضر ميزان اعزام را كاهش داده و حدوداً 20 درصد فضاي بيشتري را به افرادي كه اعزام مي‌شوند اختصاص مي‌دهيم تا در آنجا بتوانيم به زائران خدمت‌رساني كنيم.
وي گفت: احتمال شيوع بيماري در عربستان وجود دارد كه پيش‌بيني مي‌شود تعدادي بستري و جداسازي شوند كه ما بايد شرايط لازم را داشته باشيم.
خاكسار قهرودي يادآور شد: ما اميدواريم كه اتفاقي در عربستان رخ ندهد اما اگر اتفاق افتاد بايد عدد را به حدي كاهش دهيم كه امكان كنترل و درمان را داشته باشيم زيرا فشردگي بيشتر در آنجا باعث مي‌شود كه بيماري به سرعت انتقال يافته و تعداد مرگ و مير بالاتر رود.
به گفته رئيس سازمان حج و زيارت كشور، برخي از كشورها نيز تصميم گرفته‌اند امسال تعداد زائران خود را كاهش دهند و حتي كشور تونس امسال حج واجب خود را تعطيل كرده است.
وي گفت: در حج امسال اين 40 درصد ريزشي مورد بهره‌برداري نيست و حال بايد در سال‌هاي بعد اگر در شرايط تفاوتي ايجاد شود، سهميه را افزايش يابد.

* مدت سفر تمتع 5 روز كاهش مي‌يابد

رئيس سازمان حج و زيارت كشور در پاسخ به اين پرسش كه احتمال دارد بيش از 3 روز سفر تمتع كاهش يابد؟ گفت: بله احتمالاً تا 5 روز مدت سفر كاهش پيدا مي‌كند.
خاكسار قهرودي ادامه داد: البته ما محدوديت زماني در رفت و برگشت زائران به عربستان داريم از 4 تا 5 ذي‌الحجه ورود به عربستان قطع و تا چهاردهم ذي‌الحجه كه اعمال حج به پايان مي‌رسد امكان برگشت نيست و فرودگاه‌ها تعطيل است؛ چرا كه بايد عمليات حج به اتمام برسد.
وي خاطرنشان كرد: احتمال دارد كه اين كاهش شامل حال برخي از افرادي كه ابتدا به عربستان اعزام مي‌شود، نشود؛ ولي براي برخي از افراد احتمال كاهش سفر تا 5 روز وجود دارد.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور اضافه كرد: در حال برنامه‌ريزي هستيم تا بتوانيم طول سفر را كاهش دهيم.
خاكسار قهرودي افزود: اگر شرايط استثنايي ايجاد شود و وضعيت تغيير ‌كند، متناسب با آن برنامه‌ريزي مي‌كنيم.
انتهاي پيام/ش
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها