بازدید 4947

مذاکره با آمريکا براى خريد هواپيما صحت ندارد

کد خبر: ۶۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۷ 13 September 2009
سوانح پى در پى هوايى در ماه‌هاى اخير بحث تحريم ايران و تاثير آن بر ممانعت براى خريد هواپيماهاى دست اول را پررنگتر کرده است.

به نوشته «حيات نو»، روز گذشته خبرى روى خروجى خبرگزارى‌ نزديک به دولت قرار گرفت مبنى بر اينکه آمريکا براى تحويل 20 فروند بوئينگ به ايران، پيشنهاد مذاکره با مقامات کشورمان را داده است. هنوز ساعتى از انتشار اين خبر نگذشته بود که على ايلخانى، سرپرست سازمان هواپيمايى کشورى در گفت‌وگو با خبرگزارى مهر اين خبر را تکذيب کرد و گفت که برخى اخبار مبنى بر پيشنهاد رئيس‌جمهور آمريکا به ايران براى تحول 20 فروند هواپيماى بوئينگ صحت ندارد.

صحت تکذيب اين خبر که با حمايت و تاييد بسيارى از کارشناسان و تحليلگران هوايى و اقتصادى همراه است، در حالى قوت مى‌گيرد که در روزهاى اخير برخى سايت‌ها و خبرگزارى‌هاى نزديک به دولت از پيشنهاد رئيس‌جمهور آمريکا به ايران براى تحويل تعداد زيادى هواپيماهاى بوئينگ در ازاى بسته شدن پرونده مطالبات معوقه ايران خبر داده بودند.

در خبر خبرگزارى فارس آمده بود، برخى از اين هواپيماها و قطعات آن در حال تحويل از طريق کشور ونزوئلا به ايران است که ايلخانى اين خبر را نيز تکذيب مى‌کند.

تحريم صنعت هوايى ايران در کنار اصرار ايران براى خريد هواپيما از روسيه به يکى از بزرگترين معضلات حمل و نقل هوايى ايران بدل شده است. چندى پيش سرپرست سازمان هواپيمايى کشورى از صدور بخشنامه‌اى خبر داد که براساس آن اجاره هواپيماهاى روسى و هواپيماهايى که عمر بالاى 10 سال دارند ممنوع شده است.

اين در حالى است که به‌رغم صدور بخشنامه‌هايى از اين دست مقامات ايران همچنان از «روسيه» هواپيما مى‌خرند. رفتار مبهم مقامات ايرانى در مقابله با روسيه و هواپيماهاى خريدارى يا اجاره‌اى روسى بيشتر نشان از تمايل براى حفظ روابط ديپلماتيک با اين کشور را دارد تا ضرورت حفظ جان هموطنان، چنانچه وزير راه و ترابرى دولت نهم نيز تا مدت‌ها پس از سوانح هوايى اخير و سقوط هواپيماى توپولف پرواز ايروان هيچ گونه اظهارنظرى در اين خصوص نکرد.

از سوى ديگر به نظر مى‌رسد خبر مذاکره آمريکا با ايران براى خريد هواپيما در اين مقطع زمانى بيشتر مصرف تبليغاتى داشته باشد تا نشانى از واقعيت. به گفته کارشناسان اگر قرار است مواضع دو کشور ايران و آمريکا نسبت به يکديگر تغيير کند و مسئله تحريم‌ها در جهت بهبود گام بردارد ابتدا بايد نشانه‌هاى بهبود را در بخش سرمايه‌گذارى شرکت‌هاى بزرگ نفتى ديد تا خريد هواپيما!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
در متن خبر فرموده اید که: "سرپرست سازمان هواپيمايى کشورى از صدور بخشنامه‌اى خبر داد که براساس آن اجاره هواپيماهاى روسى و هواپيماهايى که عمر بالاى 10 سال دارند ممنوع شده است" حال آنکه در جمله بعدی از خرید هواپیماهای روسی گله مندید که در متن بخشنامه مورد اشاره اثری از محدودیت یا ممنوعیت آن نیست.
میترسن جناب روسیه ناراحت شن، برای همین سریع تکذیب میکنن

تحويل 20 هواپيماهاى بوئينگ در ازاى بسته شدن پرونده مطالبات معوقه ايران.واقعا مسخرست 20 تا هواپيماي بوئينگ شايد قيمت چند ملياردي داشته باشند در حالي كه دارايي هاي مسدود شده ايران در امريكا بين 12 تا 18 مليارد دلار باشند كه با گذشت سي سال با احتساب سود اين مبلغ رقمي بين 30 تا 40 مليارد دلار خواهد شد
تا كي ميخواهيد به اين مسخره بازي ها ادامه بدهيد مهم جان مردم است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر