بازدید 2514
بسكتبال مردان قاره سبز

نمايش تازه NBA به سبك اروپايي

2 سال پيش يعني در همين روزهاي سال 2007 روس‌ها براي فتح اروپا به مادريد سفر كردند. ابتدا كسي باور نمي‌كرد روسيه مدعي قهرماني باشد و براي چنين باوري دليل كافي وجود داشت. اسپانيا تيم قدرتمند اروپا بعد از شكست آمريكا توسط يونان، به همراه اين تيم فيناليست شد. آنها در بازي آخر از سد يونان عبور كردند و قهرمان جهان شدند.
کد خبر: ۶۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۳ 13 September 2009
بازي‌هاي بسكتبال قهرماني جهان تيم‌هايش را يكي يكي فرا مي‌خواند. بعد از جام ملت‌هاي آسيا و آفريقا، بسكتبال در اروپا به اوج هيجان خود رسيده است. اروپا يكي از قديمي‌ترين جام‌ها را هر‌‌دو سال يك بار برگزار مي‌كند. وقتي بساط اولين دوره بسكتبال مردان اروپا در سال 1935 ميلادي بر پا شد، كمتر كسي فكر مي‌كرد سال به سال بر كيفيت و حساسيت آن افزوده شود، اما حالا با گذشت 74 سال از عمر بازي‌ها شاهد پيشرفت چشمگير مردان اروپا در بسكتبال قاره سبز هستيم.

به نوشته جام‏جم؛ بسكتبال اروپا نه فقط در عرصه ملي بلكه در رقابت‌هاي باشگاهي نيز روال منطقي و رو به رشد خود را سپري مي‌كند. يكي از دستاوردهاي انجام بازي‌هاي منظم، شناسايي چهره‌هاي برتر براي رسيدن به سقف آرزوهاي بسكتبال دنيا يعنيNBA است.

امروز بازيكنان روسي، اسپانيايي، آلماني، فرانسوي و... بر خلاف ادوار قبل در ليگNBA ديده مي‌شوند و يورش بازيكنان اروپايي زمينه ساز اقتدار برخي از آنها شده است. مثل اسپانيا كه بازيكني نظير پوگسول دارد يا درك نوويتزكي كه با ژرمن‌ها به ميدان مي‌آيد. بسكتبال مردان اروپا يك بار ديگر شاهد رويارويي ستارگان اروپايي حاضر درNBA است.


روس‌ها آخرين قهرمان

2 سال پيش يعني در همين روزهاي سال 2007 روس‌ها براي فتح اروپا به مادريد سفر كردند. ابتدا كسي باور نمي‌كرد روسيه مدعي قهرماني باشد و براي چنين باوري دليل كافي وجود داشت. اسپانيا تيم قدرتمند اروپا بعد از شكست آمريكا توسط يونان، به همراه اين تيم فيناليست شد. آنها در بازي آخر از سد يونان عبور كردند و قهرمان جهان شدند.

قهرماني جهان و سپس ميزباني از بازي‌هاي مردان اروپا اين باور را قوت بخشيد، اما مردان روسيه همه نقشه‌ها را نقش برآب كردند. جرارد هولدن بازيكن آمريكايي تبار روسيه به همراه كريلنكو و خرياپا در مادريد چنان درسي به ياران گسول اسپانيايي دادند كه تماشاگران اين كشورها تا مدت‌ها دوري جام از اسپانيا و غم شكست برابر روس‌ها را فراموش نكردند.

روسيه قهرمان جهان در سال 2006 را برد، اما همين تيم در المپيك پكن نمايش ضعيفي داشت.در المپيك پكن اسپانيا اما نقره گرفت. در فينال بازي‌هاي پكن، آمريكايي‌ها بعد از ناكامي‌ در بازي‌هاي 2006 جهان اعاده حيثيت كردند و با شكست اسپانيا جام را به خانه بردند، با اين حال بازي با آمريكا در فينال المپيك باز هم قدرت بسكتبال اروپا توسط بازيكنان اسپانيايي را به نمايش گذاشت. اين‌كه آمريكايي‌ها مثل تيم رويايي سال 1992 ديگر نمي‌توانند به راحتي از روي رقباي اروپايي بپرند، حكايت از تحولات فزاينده در بسكتبال قاره سبز دارد.


بازي ستارگان

در جمع مدعيان بسكتبال مردان اروپا باز هم نام‌هاي اسپانيا، كرواسي، يونان، ليتواني، روسيه، آلمان و حتي تركيه ديده مي‌شود. اين بازي‌ها حكم انتخابي بازي‌هاي جهان را در تركيه دارد. پيش از بازي‌ها خيال صعود ترك‌ها به دليل ميزباني آنان از بازي‌هاي 2010 راحت شد.اسپانيا هم به عنوان قهرمان دوره قبل اضطراب صعود ندارد، اما براي هر دو تيم نكاتي وجود دارد كه هيجان آنان را در بازي‌هاي اروپا بالا مي‌برد. تركيه مي‌خواهد ميزباني شايسته لقب بگيرد و بازي‌هاي اروپا نقطه آغاز تيمي ‌است كه از پنجره اروپا چشم به بازي‌هاي جهاني دوخته است.

مهمت اوكور و هدايت ترك اوغلو شايد دوباره بتوانند خاطرات خوش سال 2001 بسكتبال مردان اروپا را زنده كنند. در آن سال تركيه نايب قهرمان اروپا شد و اين مقام بعد از چهارمي‌سال 1949 بهترين عنوان ترك‌ها در عرصه توپ و سبد قاره اروپا بود.

بازيكنان ترك مورد توجه تيم‌هايNBA قرار گرفتند و ديري نپاييد كه هدايت براي ساكرامنتو، سن آنتونيو و ارلاندو بازي كرد. مهمت هم به ديترويت و سپس يوتا رفت تا به اين ترتيب تركيه بسكتبال خود را در جهان مطرح كند. ديگر تيم راه يافته اروپايي به بازي‌هاي جهاني پيش از آغاز رقابت‌هاي مردان اروپا اسپانياست كه افتخار قهرماني دوره قبل جهان را در كارنامه‌اش دارد.

دوران با شكوه ماتادورها با بازيكناني مثل ناوارو، گارباخوسا، كالدرون و برادران گسول آغاز شده است. پوگسول ستاره اسپانيايي تيم ليكرز است كه افتخاراتش را در بسكتبال با قهرماني درNBA كامل كرده است. او از سال 1997 تا 2001 براي بارسلونا بازي كرد، اما در فصل آخر بازي در سرزمين ماتادورها، از چشم صيادانNBA در امان نماند و راه خوشبختي را با سفر به سرزمين روياهاي بسكتبال پيمود.گسول با ممفيس، تيم كنوني حامد حدادي بازي را در ايالات متحده آغاز كرد.

7 سال بازي براي اين تيم گسول را با شرايط استثنايي بازي درNBA آشنا ساخت تا وقتي كه براي فصل 2009 2008 چمدانش را بسوي لس آنجلس مي‌بست، ديگر آن بازيكن خام و كم تجربه نباشد، بلكه او مي‌خواست در كنار بازيكني همچون كوبي برايانت از فرصت قهرماني درNBA استفاده كند. اسپانيا با گسول، كالدرون و گارباخوسا كه اين يكي پا به سن گذاشته در جستجوي طلاي بازي‌هاي اروپاست.

گارباخوسا چند سال در ديترويت دوره پر فروغي داشته، اما حالا از يك بازيكن 32 ساله انتظار زيادي نمي‌رود. در كنار اين نام‌هاي بزرگ، روسيه تيم مرموزي است و ديويد بلات سرمربي اين تيم باز هم مي‌تواند در كمين حريفان پرآوازه‌تر بنشيند.


مدعيان سنتي

بازي‌هاي مردان اروپا در 4 گروه 4 تيمي ‌و به ميزباني لهستان در حال پيگيري است. در گروه بندي بازي‌ها حضور روسيه، آلمان و فرانسه در گروهB قابل تامل است. لتوني هم در اين گروه قرار گرفته است. فرانسه با توني پاركر، بازيكن 188 سانتي‌متري سن آنتونيو اميدوار به صعود است. البته داشتن تك ستاره‌ها هميشه خوشبختي به ارمغان نمي‌آورد.

فرانسه در بازي‌هاي دوره قبل آنقدر سقوط كرد كه حتي شانس دوباره براي بازي‌هاي انتخابي المپيك را از دست داد. تيم آلمان چشم به درك نوويتزكي دوخته است كه اين بازيكن هم در باشگاه دالاس بازي مي‌كند و از بازيكنانNBA به شمار مي‌رود. ژرمن‌ها در سال 2007 در جايگاه پنجم قرار گرفتند و با بازي‌هاي انتخابي مجدد كه سال قبل در يونان برگزار شد، توانستند جزو مسافران المپيك شوند. آنها تنها يك پله بالاتر از ايران در المپيك ايستادند و دهم شدند. نوويتزكي با ميانگين26 امتياز، 9 ريباند و 3 پاس منجر به گل يكي از تاثيرگذارترين بازيكنان اروپاست.

آلمان قبل از ورود به لهستان دو بازي تداركاتي با اسلووني برگزار كرد كه هر دو بازي را باخت.تيم‌هاي ليتواني و يونان از حريفان سنتي بسكتبال اروپا هستند. وضعيت اين تيم‌ها معمولا به‌گونه‌اي است كه تا پيش از بازي‌ها معلوم نمي‌كند در جام‌ها چه نتيجه اي مي‌گيرند اما هميشه از مدعيان سنتي بسكتبال جهان به شمار مي‌روند. ليتواني با بسكتبال قدرتي و محكم و وابسته به آمادگي جسماني، سبك خاصي را پايه‌گذاري كرده است. زماني شوروي سابق چهره‌هاي مطرحي در دنيا معرفي مي‌كرد كه از منطقه ليتواني بودند و اين نكته پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي نمايان شد.

بازيكني نظير آرويداس سابونيس، ستاره سابق بسكتبال جهان از بلوك شرق و از ليتواني مطرح شد. آنها با ليناس كلي‌زا كه در كالج ميسوري بازي مي‌كند و توماس دلينيكاتيس در بازي‌هاي تداركاتي پيش از بازي‌هاي لهستان خوب ظاهر شدند و ساير بازيكنان با تجربه را اميدوار كردند تا مقام سوم بازي‌هاي دوره قبل را ارتقا دهند. يونان رفته رفته با نسل جوان بازيكنان تيم ملي اين كشور رودررو مي‌شود. پاپالوكاس ستاره بازنشسته‌اي كه بسكتبال يونان خاطره بازي‌هاي او را از ياد نمي‌برد، جايش را به جوان‌ترها داده است.

كروات‌ها هم در اين جام بعد از افول چندين دوره، به فكر جايگاه بهتري هستند تا از اعتبار نايب‌‌قهرماني المپيك در سال 92 دفاع كنند. روزگاري بود كه كروات‌ها و صرب‌ها يا بوسني و مونته‌نگرو تحت نام يوگسلاوي قهرمان بلامنازع اروپا و در برخي دوره‌ها برترين‌هاي جهان بودند، اما با تجزيه خاك يوگسلاوي اگرچه هر كدام از اين كشورها صاحب بسكتبال غني و با پشتوانه هستند اما دوام سابق را ندارند و هر دوره بايد غيبت تعدادي از آنان را شاهد باشيم. صربستان كه دوره قبل راه به جايي نبرده بود، امسال براي اعاده حيثيت با توان جديدي در لهستان صف آرايي مي‌كند.


بسكتبال جهان با 24 تيم

از اروپا 8 تيم در رقابت‌هاي سال آينده بسكتبال جهان شركت مي‌كنند. سهميه اروپا در واقع 6 تيم است اما ميزبان (تركيه) و اسپانيا (قهرمان دوره قبل) اين تعداد سهميه را افزايش مي‌دهد. در ساير قاره‌ها وضعيت سهميه‌بندي به اين ترتيب است:

آمريكا 4‌‌تيم، آفريقا 3 تيم، آسيا 3 تيم، اقيانوسيه 2 تيم و با 4 تيمي ‌كه وايلد كارت انتخاب مي‌كند، 24 تيم بازي‌هاي جهاني را برگزار مي‌كنند. از سال 2006 بازي‌هاي جهاني با 24 تيم برگزار مي‌شود كه اين مساله به تيم‌هاي بيشتري از قاره‌هاي مختلف شانس حضور در بازي‌هاي جهاني را مي‌دهد.

در اروپا اما تيم‌ها در 4‌‌گروه به ميدان رفتند.
گروه A‌: مقدونيه، كرواسي، رژيم اشغالگر و يونان.
گروه B: روسيه، فرانسه، آلمان و لتوني.
گروه C: انگليس، صربستان، اسپانيا و اسلووني.
گروه D: لهستان، تركيه، ليتواني و بلغارستان.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی