بازدید 6780

آمريکايي ها مي خواهند با ايران مذاکره کنند

وي در پاسخ به سوالي در مورد علت موضع دوپهلوي آمريکا در قبال بسته پيشنهادي ايران به 1+5 اظهار داشت: در حال حاضر زمان به ضرر آمريکايي هاست و آنها نياز به مذاکره با ما دارند و به همين علت آنها اين موضوع را به صورت دوگانه مطرح کرده اند.
کد خبر: ۶۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۷ 12 September 2009
يک کارشناس مسائل بين المللي و استراتژيک گفت: تنها در اختيار داشتن چرخه مستقل سوخت هسته اي پتانسيل لازم براي اينکه آمريکا را به پاي ميز مذاکره با ايران در مورد مسائل استراتژيک بکشاند، دارد.

دکتر کيهان برزگر استاد دانشگاه و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي ايرنا با بيان اين مطلب گفت: غربي ها سعي داشتند تا مسائل بعد از انتخابات را بهانه اي براي فشار بر ايران بر سر موضع هسته اي قرار دهند اما اين امر اشتباه است زيرا مردم ما در مورد انرژي هسته اي اجماع دارند.

وي در پاسخ به سوالي در مورد علت موضع دوپهلوي آمريکا در قبال بسته پيشنهادي ايران به 1+5 اظهار داشت: در حال حاضر زمان به ضرر آمريکايي هاست و آنها نياز به مذاکره با ما دارند و به همين علت آنها اين موضوع را به صورت دوگانه مطرح کرده اند.

اين کارشناس مسائل بين الملل گفت: اساسا فقط برنامه هسته اي و در اختيار داشتن چرخه مستقل سوخت هسته اي پتانسيل لازم را براي اينکه ايران در مذاکرات خود با آمريکا وارد شده و دست بالا را در اختيار داشته باشد، دارد؛ اين مساله ارزش استراتژيک بالايي دارد.

برزگر گفت: نگاه راهبردي ما بايد بر اين اساس باشد که با توجه به برنامه هسته اي، در مورد مسائل منطقه اي و جهاني با آمريکا وارد مذاکره شويم.

اين استاد دانشگاه افزود: تنها يک ايران قدرتمند مي تواند با آمريکا وارد مذاکره شود و اين مساله که بعد از انتخابات بعضي از کشورها تلاش کردند تا نشان دهند در ايران شکاف ايجاد شده و همين امر موجب تضعيف موضع تهران در مورد برنامه هسته اي خواهد شد، اشتباه بود.

وي تاکيد کرد: آمريکايي ها در مورد مسائل صلح اعراب و اسرائيل، عراق و افغانستان تمايل دارند تا با ايران وارد گفت و گو شوند اما تنها يک ايران قدرتمند تمايل به مذاکره استراتژيک با آمريکا را دارد. ايران با توجه به در اختيار داشتن چرخه سوخت هسته اي مستقل و اجماع داخلي بر روي آن قدرتمند محسوب مي شود.

اين پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي در مورد بسته پيشنهادي ايران به گروه 1+5 نيز گفت: بسته پيشنهادي ايران مي تواند گفتمان جديدي را در مورد مسائل جهاني و نظم جهاني به وجود آورد.

وي افزود: ايران نگراني هاي سياسي، اقتصادي، امنيتي و فرهنگي خود را در منطقه دارد و ارتباط دادن اين مسائل به موضوع هسته اي کاملا کليدي و حساس است.

برزگر گفت: تعليق غني سازي اورانيوم ديگر يک اصل غير قابل قبول است و غرب در مورد اينکه ايران اين مساله را بپذيرد در اشتباه است. اين مساله يک امر حکومتي نيست بلکه با رگ و پوست ايراني ها عجين شده است.

وي افزود: ايراني ها به صورت تاريخي، ژئوپلتيک، نفوذ فرهنگي، قدرت نرم و قدرت سخت خود در منطقه با توجه به هويت بين المللي نمي توانند از غني سازي اورانيوم چشم بپوشانند.

اين استاد دانشگاه تصريح کرد: غربي ها شناخت درستي از ريشه اين مسئله ندارند. من استاد یا دانشجويي را نمي شناسم که به ادامه غني سازي اورانيوم و عدم تعليق آن شکي داشته باشد. عقب نشيني در اين مساله يک اشتباه استراتژيک است.

اين پژوهشگر ارشد روابط بين الملل گفت: آمريکايي ها تنها زماني با روسيه و چين وارد گفتگو شدند که نقش منطقه اي آنها را پذيرفته بودند. آمريکايي ها تنها با کشوري که داراي نقش برابري با آنها در منطقه خود باشد، وارد مذاکرات استراتژيک مي شوند.

برزگر اظهار داشت: در دو بسته پيشنهادي ايران به درستي براي حل و فصل مسائل منطقه اي تاکيد شده است. برآورد من اين است که آمريکايي ها قطعا مي خواهند با ايران وارد مذاکره شوند.
اين استاد دانشگاه در پاسخ به سوالي در مورد قصد کنگره آمريکا براي تحريم بنزين ايران، گفت: تحريم ها راه به جايي نخواهند برد. تحريم بيشتر ايران به انسجام اجتماعي در برابر آن منجر خواهد شد و اين گونه تحريم ها قابل اجراء نيستند.

وي افزود: ايراني ها به برنامه هسته اي شان به چشم توسعه تکنولوژيکي و کلاس جهاني مي نگرند که ريشه در غرور ملي و تاريخ 200 تا 300 ساله گذشته شان دارد.

اين پژوهشگر ارشد تاکيد کرد: ايران اعلام کرده است که نظام حاکم بر NPT را ناعادلانه مي داند. اين مساله باعث مي شود تا گروهي از کشورها طرفدار اين نظريه شده و نظم حاکم بر جهان به چالش کشيده شود. اين مسئله باعث مي شود تا ايران از موضع بالا وارد هر مذاکره اي شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ماخوشحالیم که پایداری درامری که ازنظر نظام سرمایه داری دراثر جدید سنگین بود به لطف خدای رحیم وانشااله بااقتدار موفق شویم .پس میشود درراه ابادی کشور کوشید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار