بازدید 19553
پیمانه اقتصادی

از «وام 40 برابر حقوق با سقف کمتر از 250 میلیون تومان» تا «تنبیه بدحسابها به سبک چینی»

این پیمانه اقتصادی به موضوعاتی همچون: میزان واریزی برای انتقال مسکن مهر، ورود تایلندی‌ها به بازار روده ایران، تولید برنج از مرز ۲ میلیون تن گذشت، گرانی و ارزانی کالاها، نوسانات شدید در بازار ارز و سهام لندن، چند نفر در روز وام ازدواج می گیرند و فراز و فرود دلار، یورو و درهم در هفته گذشته و ... پرداخته است.
کد خبر: ۶۳۷۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 05 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» پیمانه اقتصادی، موضوعاتی همچون نگاهی به بازار سرمایه هفته دوم آبان، قیمت جهانی طلا و نقره، کاهش قیمت نفت خام، تولید نفت روسیه، پرداخت وام کارمندان بانک‌ها با سقف کمتر از ۲۵۰ میلیون تومان، دومین هفته آبان با قیمت فروش دلار، یورو و درهم،  گرانی و ارزانی کالاها، میزان واریزی برای انتقال مسکن مهر، ورود تایلندی‌ها به بازار روده ایران، تولید برنج از مرز ۲ میلیون تن گذشت،  حدود ۳۷۰۰ نفر در روز وام ازدواج می گیرند و تنبیه بدحسابها به سبک چینی را در بر دارد.



نگاهی کلی به هفته دوم آبان ماه بازار سرمایه

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهی به دوازدهم آبان ماه 1395 به رقم 79671 واحد رسید که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجم آبان ماه 1395 ) که رقم 79299.60  واحد بود، افزایش 371 واحدی را تجربه کرد.شاخص فرابورس این هفته کار خود را با ثبت 842.8 واحد پایان داد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته که رقم 828.60واحد بود، حدود 14.10 واحد افزایش یافت. 



نوسانات شدید در بازار ارز و سهام لندن متأثر از انتخابات آمریکا

ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن که در آن در هر روز کاری سهام 100 شرکت مهم و بزرگ انگلیس ازنظر ارزش بازاری سهام ثبت‌شده در بهابازار، ارزش‌گذاری و خریدوفروش می شود در روز جمعه، با کاهش 1.32درصدی مواجه شد. شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، با 89 واحد کاهش، به 6 هزار و 701 واحد رسید. به گزارش ایرنا، در همین حال شاخص سایر بورس‌های مهم اروپایی در روز جمعه، همچون 'دکس ' آلمان ، 'کک 40 ' فرانسه و 'آیبکس ' اسپانیا نیز به دلیل نگرانی از سرنوشت انتخابات آمریکا روند کاهشی داشت. همچنین ارزش پوند در بعدازظهر روز جمعه، در برابر دلار آمریکا با 0.63 درصد افزایش، در مقابل 1.2546 دلار و همچنین با 0.45 افزایش در مقابل یورو، در مقابل1.1281 یورو معامله شد. در حال حاضر رقابت میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ بسیار نزدیک به هم است و به همین مساله پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای تحلیل گران دشوار و همراه با حدس و گمان‌های زیادی شده است.

قیمت طلا و نقره افزایش یافت

بر اساس آخرین اطلاعات معاملات جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با افزایش 2 سنت به رقم 1303 دلار و 1 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره با قیمت 18 دلار و 48 سنت فروخته شد که نسبت به روز قبل 7 سنت افزایش داشت. به نقل از رویترز، در حالی که در آستانه انتخابات هفته آینده ریاست جمهوری در آمریکا و همزمان با کاهش اختلاف رای دو نامزد اصلی، اشتها برای خرید طلا افزایش یافته است، قیمت فلز زرد امروز روندی افزایشی داشت.

کاهش قیمت نفت خام

در معاملات بازار جهانی نفت، هر بشکه نفت پایه آمریکا با کاهش 23 سنت به رقم 44 دلار و 47 سنت رسید. همچنین قیمت هر بشکه نفت خام برنت، با کاهش 93 سنتی به قیمت 45 دلار و 46 سنت فروخته شد. و هر بشکه نفت خام اوپک با 45 دلار و 83 سنت قیمت گذاری شد که نشان از کاهش 1 دلار و 21 سنتی داشت. 

تولید نفت روسیه باز هم رکورد زد

آمارهای جدید وزارت انرژی روسیه نشان می دهد متوسط تولید روزانه نفت این کشور در ماه اکتبر 0.1 درصد افزایش یافته و به 11.2 میلیون بشکه رسیده است. بدین ترتیب روسیه برای دومین ماه متوالی رکورد بالاترین میزان تولید نفت خود از زمان فروپاشی اتحاد شوروی را جابجا کرده است.

پرداخت وام کارمندان بانک‌ها با سقف کمتر از ۲۵۰ میلیون تومان

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که آیا سقف کل تسهیلاتی که کارمندان بانکی می توانند دریافت کنند به 250 میلیون تومان کاهش یافته است؟ گفت: قبلاً معیاری که برای پرداخت تسهیلات به کارمندان وجود داشت، 40 برابر حقوق بود. منتهی این 40 برابر حقوق سقف نداشت و برای عضو هیات مدیره و مدیرعامل که حقوقش فرضاً 8 میلیون تومان باشد، 40 برابر غیرمتعارف بود. حسین قضاوی ادامه داد: برای اینکه وام ها غیرمتعارف نباشد علاوه بر معیار 40 برابر حقوق سقفی در نظر گرفته شده که تسهیلات پرداختی از آن سقف نباید بیشتر باشد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه سقف همان 250 میلیون تومان است؟ تصریح کرد: نه، عدد آن کمتر از 250 میلیون تومان است.

نبض هفتگی قيمت ارزها؛ خوش‌آمدگويی بازار به دلار بالای 3600 تومانی

وقتي چهارشنبه 5 آبان‌ماه ميانگين قيمت فروش هر دلار آمريكا از مرز 3600 تومان گذشت، فعالان بازار ارز و صرافي‌ها دريافتند كه سد رواني ايستادگي در برابر افزايش قيمت دلار در برابر ريال ايران شكسته شده است. روند قيمت ارزهاي خارجي در برابر ريال ايران در هفته‌اي كه به پايان رسيد، نشان از تقويت ارزش برابري ارزها در برابر ريال ايران بود تا اينكه همه منتظر تصميم بانك مركزي براي صدور فرمان يكسان‌سازي نرخ ارز بمانند.



گرانی و ارزانی کالاها

گزارش‌های رسمی بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی کالاها در هفته منتهی به ۷ آبانماه سال جاری نشانگرآن است که قیمت ۵ گروه کالایی با افزایش قیمت، یک گروه کالایی با ثبات و ۵ گروه کالایی با کاهش قیمت مواجه شده است؛ بر این اساس قیمت تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ، چای و حبوبات با افزایش و لبنیات با ثبات قیمت و سبزی‌های تازه، میوه‌های تازه، قند و شکر، روغن نباتی و برنج، با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند.

میزان واریزی برای انتقال مسکن مهر

کارگزاری شرکت عمران پردیس حداقل مبلغ واریزی برای نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر فازهای متعدد این شهر را اعلام کرد. بر این اساس در فاز 11 متقاضیان برای آن‌که بتوانند واحدهای خود را منتقل کنند باید 39 میلیون و 750 هزار تومان را واریز کرده باشند. در فاز 8 نقل و انتقال واحدها 43 میلیون تومان اعلام شده است، یعنی حدود 63 درصد کل مبلغ اعلامی برای قیمت نهایی واحدهای این فاز را واریز کنند.

از «» تا «»

به گزارش تسنیم، متقاضیان مسکن مهر فاز 5 نیز باید حداقل  37 میلیون تومان را برای نقل و انتقال واریز کرده باشند. حداقل واریزی برای انتقال واحدهای مسکن مهر فاز 9 جدید 37 میلوین تومان است.

ورود تایلندی‌ها به بازار روده ایران

اطلاعات گمرک ایران نشان می دهد در شش ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل کشورهای فرانسه، مراکش، لبنان و چک از بازار روده و شکبه ایرانی حذف شده و تایلند، هنگ‌کنگ، اتریش و رومانی جای آنها را گرفته‌اند. بر اساس اطلاعات گمرک ایران یکی از اقلام صادراتی ایران "روده"، "بادکنک" و "شکمبه" حیوانات است که به صورت تازه، سردکرده، یخزده، نمکزده یا در آب نمک، خشک‌کرده یا دودی به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

تولید برنج از مرز ۲ میلیون تن گذشت

دبیرانجمن برنج ایران حداکثر نیاز واردات برنج در سال جاری را با توجه به افزایش کمی و کیفی تولید داخلی ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد. جمیل علیزاده شایق اظهار داشت: امسال بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید می شود درحالی که نیاز کشور ۳ میلیون تن است و کمبود آن با واردات جبران می شود.

 حدود ۳۷۰۰ نفر در روز وام ازدواج می گیرند

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: در هفت و ماه و نیم ماهه امسال از کل ۴۷۸ هزار نفری به آنها تسهیلات پرداخت شده، حدود ۱۵۸ هزار نفر مربوط به چهار ماه ابتدایی هستند که عمدتا وام سه میلیونی و تعدادی هم ۱۰ میلیونی دریافت کرده اند. ۳۲۰ هزار نفر دیگر نیز از تسهیلات ۱۰ میلیونی برای زوجین عادی و ۲۰ میلیونی برای ایثارگران استفاده کرده اند که تقریبا در ۸۵ روز گذشته(از اول مرداد ماه) به آنها پرداخت شده است. به نقل از ایسنا، بنابراین اگر هر ماه را ۲۵ روز کاری در نظر بگیریم از اول مرداد ماه تا کنون هر روز حدود ۳۷۶۰ نفر در کل کشور وام ازدواج ۱۰ میلیونی دریافت کرده اند.

تنبیه بدحسابها به سبک چینی

وب سایت ” ecns” نوشت: در ادامه سیاست های سخت گیرانه مبارزه با مفسدان اقتصادی و افراد و شرکت های بد حساب، دولت چین میلیون ها چینی را از سوار شدن به هواپیما یا قطار منع کرده است. این ممنوعیت مادامی که این افراد بدهی های خود را تسویه نکنند ادامه خواهد داشت. تنبیه شدگان همگی از افرادی هستند که سوابق اعتباری ضعیفی داشته و بدهی های خود را در سررسید های قانونی پرداخت نکرده اند. به گفته "لیان ویلیانگ ” معاون رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین "بانک تجارت و صنعت چین” نیز با توجه به اطلاعات جدید تقاضای وام ۲۸۳۳ شهروند یا شرکت بد حساب چینی را رد کرده و از صدور ۲۱۰ هزار کارت اعتباری جدید برای همین تعداد افراد بد حساب خودداری کرده است.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۶
این چینی ها همه چیشون کشکیه
عضو هیات مدیره و مدیرعامل بانک ها : حقوق 8 میلیون ؟!!!!!!!!!!!!!
وام 40 برابر حقوق ، ای کاش برای کارمندان سایر ادارات هم مصوب شود. با سقف و یا بی سقف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
وقتی وام 500 میلیونی گرفتند یعنی بیش از هشت میلیون حقوق داشتند
نظر به اینکه حقوق فعلی ، اعضا محترم هیات مدیره و مدیرعامل محترم بانک ها، مجاز است تا سقف 25 میلیون تومان باشد (البته قبلا بیشتر هم مجاز بوده است ) ، 40 برابر آن می شود 1 میلیارد تومان وام ؟ نه 320 میلیون تومان!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
عزیزم اول متن رو بخون بعد نظر بده.
فرمودن 40 برابر حقوق و حداکثر کمنر از 250 میلیون یعنی اگه کسی 40 برابر حقوقش بیشتر از 250 میلیون بشه حداکثر همون 240 میلیون رو می گیره
برای کارمندان سایر ادارات و سازمانها هم مصوب بفرمایید
همه برابرند بعضی برابرتر نباشند
متاسفانه همین قوانین نصفه نیمه هم درست اجرا نمیشه کارمندان بانک قبلا تا 35 برابر حقوق و بدن سقف وام میگرفتند که الان شده 40 برابر حقوق و سقف 250 میلیون ولی چرا با درصد بهره یک و و نیم درصدی؟؟؟ چرا مردم عادی باید وام رو به نرخ مصوب بانک مرکزی بگیرن ولی کارمندان بانک استثنا باشند کاش موضوع به همین جا ختم بشه ولی خیلی از مردم نمیدونند که این وام هم برای کارمندان بانک در طول خدمتشون چند بار تکرار میشه و تحت عنوان مابه التفاوت و ترمیم بهشون پرداخت میشه حالا بخشودگی های به عناوین مختلف بماند.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
عزیزم قبلا هم سقف داشت به گونه ای که مجموع اقساط وام نباید از 1/4 حقوق بیشتر بشه و همین موضوع باعث می شد که مبلغ وام از 150 میلیون بیشتر نشه.
دوما نرخ سود وام کارکنان بانکها به صورت میانگین 10 درصد است نه 1/5 درصد.
سوما با همون تکرار شدن چند باره است که می شود 150 یا بیشتر. بانک که همون دفعه اول 200 میلیون به کارمندش وام نمی دهد به عنوان مثال بنده با 20 سال سابقه کار مبلغ وامم شده 163 میلیون ( در طی 20سال)
چهارما مگه کارمندان بعضی از ادارات روی فیش حقوقیشان حق مسکن ماهانه نمی گیرند چرا اعتراض نمی کنید که این حق مسکن رو به همه مردم بدهند و یا بعضی از ادارات به پرسنلشان زمین واگذار میگکنن خوب اعتراض کنید چرا فقط زبانتان برای بانکها به خودش زحمت می دهد
پرداخت وام کارمندان بانک‌ها با سقف کمتر از ۲۵۰ میلیون تومان

این کارمندانی که متوسط ساعت کارشان 1 ساعت است برای چی باید 250 میلیون تومان وام بدون بهره بگیرند ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
اگه تنها یک گروه از کارمندان در ایران کار واقعی انجام بدن باید گفت همین کارمندان بانک هستند در ضمن سودش رو میدن . بیان به تو وام بدن که بعد بازپرداخت هم نکنی!!! مگه مجبورن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
متوسط كار كاركنان بانك ها و ميزان كار مفيد روزانه آنها حداقل روزي 7 ساعت است و اصلا سختي كار آنها قابل مقايسه با ساير كاركنان دولت نيست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
معلومه تو عمرت به بانکها سر نزدی چون بیشترین میزان ساعت کاری و بیشترین بهره وری در ادارات ایرانی مربوط به بانکها است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
بدون بهره نیست ، با 10 درصد بهره پرداخت میشه
دم چینی ها گرم
قانون چک تو ایران کجا تو چین کجا
امسال سعی کردیم با این گرانی برنج ایرانی عطایش را به لغایش ببخشیم و آن را از سبد خانواده حذف کنیم آخه انصاف است برنجی که خودمان تولید می کنیم 5 برابر برنج خارجی باشد - کارمند بدبخت چه گناهی کرده -از کجا بیاره بخوره - هی میگین حمایت از تولید داخلی -بخدا امسال دیگه کشاورز هم یاد گرفته از دلال بدتر شده برنجش را به بالاترین قیمت می فروشه - لطفا اقای وزیر فکری به حال مردم بکنن
اتفاقا کار چینی ها درست است. قوانین ما که ضمانت اجرایی ندارند کشکی است. اگر در کشور ما هم بدهکاران کلان از بخشی خدمات اجتناعی محروم می شدند امروز شاهد این همه معوق و ورشکستکی تقلبی بدهکاران نبودیم. البته در کشور ما باید ابتدا ÷ایه های اطلاعاتی را قوی کرد و پس از آن اقدام نمود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل