بازدید 14580
«تابناک» روند هفتگی قيمت‌ها را رصد كرد؛

سبقت گرانی خوراكی‌های پرمصرف از تورم

مردم مي‌گويند كالاها در حال گران شدن است و دولت مي‌گويد، تورم در حال كاهش. مردم از دو رقمي شدن نرخ تورم برخي خوراكي‌هاي سر سفره خود گلايه دارند و دولت تأكيد دارد، بايد تك رقمي شدن نرخ تورم ميانگين كشور را مهم دانست. اين روايت دوگانه تورم و گراني البته ريشه در تاريخ اقتصادي ايران دارد؛ ريشه‌اي طولاني كه باعث بدگمان شدن مردم به آمارهاي رسمي شده است.
کد خبر: ۶۳۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲ 01 November 2016
مردم مي‌گويند كالاها در حال گران شدن است و دولت مي‌گويد، تورم در حال كاهش. مردم از دو رقمي شدن نرخ تورم برخي خوراكي‌هاي سر سفره خود گلايه دارند و دولت تأكيد دارد، بايد تك رقمي شدن نرخ تورم ميانگين كشور را مهم دانست. اين روايت دوگانه تورم و گراني البته ريشه در تاريخ اقتصادي ايران دارد؛ ريشه‌اي طولاني كه باعث بدگمان شدن مردم به آمارهاي رسمي شده است.

آنچه در گزارش هفتگي بانك مركزي ديده مي‌شود، عمدتا تغييرات قيمت برخي خوراكي‌هاي پرمصرف خانوارهاي شهري است كه از شهر تهران نمونه‌گيري مي‌شود و تورم البته بيانگر قيمت كالاها و خدمات بسيار در تمامي شهرهاي ايران.

از تورم رسمي تا گران شدن سفره‌ها

به گزارش تابناک اقتصادی، بر اساس اعلام بانك مركزي، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه 1394 معادل 8.7 درصد برآورد شده؛ به عبارتي، ميانگين رشد قيمت كالاها و خدمات مورد محاسبه در سبد تورم كشور در اين مدت 8.7 درصد شده و اين دقيقا يعني افزايش 8.7 درصدي ميانگين قيمت‌ها در سبد كالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي شهري ايران. البته نبايد از نظر دور داشت كه ميانگين قيمت كالاها و خدمات در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته، به عنوان نرخ تورم نقطه به نقطه رشدي 9.3 درصدي داشته است؛ بنابراين آنچه دولت و بانك مركزي از آن به عنوان كاهش نرخ تورم ياد مي‌كنند، به اين معناست كه «ميانگين رشد» قيمت كالاها و خدمات كاهش يافته و نه اينكه قيمت همه كالاها و خدمات كم شده باشد.

روايت مردم از تورم

سال‌هاست همه دولت‌ها با اين انتقاد عمومي مواجه هستند كه چرا مي‌گوييد تورم كاهش يافته، در حالي كه قيمت فلان كالا چند درصد گران شده است؟ آنچه مردم از تورم روايت مي‌كنند بيشتر ناظر بر افزايش نرخ برخي كالاها و خدمات در يك بازده زماني، يك هفته‌اي، يك ماهه و ... است. البته هستند شهرونداني كه كاهش نرخ تورم را وقتي قبول مي‌كنند كه قيمت كالاها و خدمات كاهش يافته باشد كه اين رويكرد قابل قبول نيست.

دولت دل‌بسته تورم؛ مردم دل‌نگران گرانی

واقعيت اين است كه هرچند دولت به كاهش نرخ تورم دل‌خوش كرده است، اما مردم نگران گران شدن برخي كالاها و خدماتي هستند كه مستقيم بر سبد هزينه‌هاي آنها اثر مي‌گذارد. مصداق اين دلدادگي دولت و دل‌نگراني مردم را مي‌توان در سبد هزينه‌هاي خانوارها در تأمين اقلام خوراكي پرمصرف پروتئيني، ميوه و سبزي، لبنيات و ... جستجو كرد و از قضا دولت‌ها بايد در كنار مهار تورم، نگاهي واقع‌بينانه بر تغييرات قيمتي كالاهاي خوراكي مردم هم داشته باشند كه معيشت آنها را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد.

به گزارش «تابناك اقتصادي»، هرچند به استناد آمارهاي هفتگي بانك مركزي، ميانگين قيمت كالاهاي لبني مورد مصرف مردم جز پنير غيرپاستوريزه كه رشيد 3.6 درصدي را در هفت ماه نخست امسال سپري كرده، ديگر اقلام لبني پرمصرف شامل ماست، كره و شير چندان رشد قيمت را تجربه نكرده است، حال آنكه نوسان قيمت تخم مرغ قابل تأمل بوده و قيمت هرشانه تخم مرغ از 8 هزار و 620 تومان در هفته سوم فروردين‌ماه امسال تا از مرز 10 هزار تومان هم فراتر رفته و آخر مهرماه قيمت اين كالاي پرطرفدار به 8 هزار و 797 تومان رسيده است.

رشد 31 درصدي قيمت هر كيلو برنج درجه يك توليد داخل و افزايش 47.1 درصدي قيمت هر كيلو برنج درجه 2 ايراني هم نشانه روشني است از اينكه چرا مردم مي‌گويند كالاها در حال گران شدن است، به ويژه اينكه قند و شكر در اين مدت به ترتيب 29.6 درصد و 26.8 درصد افزايش نرخ را تجربه كرده است. جدول زير نوسان قيمت 18 قلم خوراكي پرمصرف منهاي ميوه‌هاي تازه و سبزي‌هاي تازه را به روايت بانك مركزي نشان مي‌دهد.

سبقت گراني خوراكي‌هاي پرمصرف از تورم 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۴
با سلام. مالیات یکی از مهمترین و باارزشترین مشارکت مردم در ایجا د امنیت و شکوفایی رفاه جامعه می باشد . تعریف مالیات :مقداری پولی و یا....است که مردم یک کشور به حکومت می پردازند . تا حکومت برای انها محیط امن برای زندگی واشتعال ایجاد کنند . همه مردم در جهان قبول دارند که باید مالیات بدهند چون یکی از اصلی ترین رکن اساسی بنیان هر کشور می باشد . هرکشوری با توجه به نظام حاکم مقدار مالیات و معافیتهای مالیاتی را تعیین می کند . فرار مالیاتی زمانی اتفاق می افتد که مردم احساس کنند که بی عدالتی در دریافت مالیات وجود دارد . و او نیز مستحق معاف مالیاتی می باشد .تاریخ نشان داده که این فرار مالیاتی باعث می گردد که حکومتی سرنگون شود . کشوری از بین رود . ویا مردم به ایده های دیگری گرایش پیدا بکنند . مانند افکار کمونیستی و یا سرمایه داری و غیره . در تاریخ 2500 ساله ایران و نیز قبل از انقلاب یکی از مهمترین نارضایتی مردم در مورد عدم رعایت عدالت در مالیات و معافیتهای مالیاتی شاه و نزدیکانش بود . که بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام ولایت این دغدغه فکری مردم اینکه مقدار مالیات چقدر باشد و چه کسانی از پرداخت مالیات معاف هستند از بین رفت . متاسفانه مستکبران با درک این موضوع که اگر عدالت مالیاتی در ایران مطابق شرع اجرا شود می تواند یک الگو برای جامعه جهانی باشد .با استفاده از افراد ضعیف النفس و انقلاب نما ها شروع به توطئه کرد . 1- القا این تفکر که مستحق دریافت این همه مالیات نیست .لذا برای فرار از مالیات شروع به اختلاس . رشوه . قاچاق .دزدی . و..... 2- اونیز مانند افرادی که شرع تعریف نموده شامل معافیت مالیاتی می باشد . تاریخ گواهی می دهد که عدالت کامل در دریافت مالیات در زمان حکومت حضرت علی (ع) اتفاق افتاد . حضرت علی غیر از افرادی که شرع معاف کرده بود همه را ملزم به پرداخت مالیات نمود . حتی ان کسانی که در دوران خلفای راشدین با نامهای مجاهدین و........از پرداخت مالیات معاف بودند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
من به شما منفی دادم چون شما درد را گفتی ولی درمان رو اونجوری گفتی که ادمین چاپش کنه در هر صورت با نتیجه گیری شما موافق نیستم
حسام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
من اگه قرار بود اینقدر متن بخونم دانشگامو ول نمیکردم
تابناک عزیز..چند وقته انتقاداتت به دولت خیلی تند و تیز و یکجانبه شده...فکر کنم از همین الان داستان انتخابات رو کلید زدی ها ...موفق باشید...
اصلی ترین و کمر شکن ترین افزایش قیمت مربوط میشه به اجاره خانه مخصوصا در تهران که دولت ظاهرا اصلا این مورد رو در محاسباتش نمیاره !
چه ربطی به تورم دارد ،؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
پس به چی ربط داره ؟
مبارک است
هر چی در مورد گرانی و تورم باشد مبارک است
چون هم در دولت تدبیر و امید است
و هم در شیب ملایم البته به گفته خودشان وگرنه انقدر شیب تند و تیز است که قابل کنترل نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
بی مزه
مثل همیشه چاپ نمیشه ولی من واقعا نمیدونم شما کجا رفتین شونه تخم مرغ قیمت کردین که بهتون 8800 تومن دادن، من هر سوپر مارکتی رفتم زیر 11 هزار تومن ندیدم، لطفا قیمت های سوپر مارکت های رایج که مردم سر میزنن رو بررسی کنید، تعاونی و سپه و رفاه و اینا فکر نمیکنم ملاک قیمت همه مردم باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
سزای گران فروش نخریدنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
منظورتان فروشگاه رفاه است؟ آن که دیگر در دسترس همه است و باید ملاک باشد.
مردم از گراني به ستوه آمده اند. آه مستمندان روزي گريبان دولتمردان بي درد را خواهد گرفت و البته آنروز براي معذرت خواهي مسئولين بسيار دير است.
تورم از زمان احمدی نژاد 400برابری شده بعد میگویند سود بانکها باید بشه۱۵درصد!!!!! اروپا مالیات میگیره به مردم کلی خدمات میده ایران فقط قسمت گرفتن مالیات از مردم بیچاره رو بلده خدا آخر و عاقبت ملت مظلوم ایران را به خیر کنه
عزیز وقتی بدون توجه به عدم وجود رشد اقتصادی که معرف عدم افزایش و رشد عرضه کالا و خدمات در اقتصاد می باشد سطح دستمزد ها با درصد های 2 رقمی افزایش می یابد،این امر ایجاد قدرت خرید کاذب نموده و تورم افزایش می یابد و چون این افزایش قدرت خرید بصورت خرد بین میلیون ها حقوق بگیر سطح پایین توزیع می گردد،همه آنها برای خرید کالاها و خدمات اساسی هجوم می برند که این امر در قالب افزایش قیمت مواد غذایی و اجاره خانه جلوه گر میشود.اگرچه این واقعیت تلخ است اما اقتصاد این سال های ما ابدا قابلیت افزایش سطح دستمزدها بصورت یکسان و همگانی را ندارد و اگر انجام شود نتیجه همین است که می بینید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
منظورتان این است که دستمزدها فقط برای ثروتمندان اضافه شود؟
دولت نوارش گیر کرده و توام می گوید نرخ تورم 8 در صد است البته روی کاغذ و برای سخنراین به عنوان کفتار درمانی است و واقعیت ندارد اما در محل زندگی تیم اقتصادی انجا زیر 8 درصد
طبق معمول ، اتیکت ها راست میگن و مسوولین دروغ میگن ... همین
رسانه ها باید برای مردم بگویند که سرعت رشد تورم از 45 درصد سال اخر احمدی نزاد به 8 یا 7 در صد کنونی رسیده نه اینکه قیمتها کاهش داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
دقیقا همینطوره. متاسفانه مردم درک درستی از نرخ تورمافزایش یا کاهش تورم ندارن و نمی دونن که کاهش قیمتها به ضرر اقتصاده و باید افزایش قیمت ها وجود داشته باشه منتها کنترل شده. و به علاوه دستمزد ها هم متناسب با نرخ تورم بالا بره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
ناشناس برای این که منم متوجه تورم 8 درصدی بشم میشه برام توضیح بدین که قبض گاز ساختمان در سال 92 بود 200 هزار تومان الان شده 480 هزار تومان یا آب که 28000 بود الان شده 250 هزار اونهم فقط طی سه سال این میشه چند درصد؟ قیمت خدمات دولتی مثل پارکینگ های عمومی که 7 برابر شده یا بلیط قطار و هواپیما و حق ثبت دفاتر اسناد رسمی که این یکی 10 برابر شده رو هم لطفا یه جوری حساب کنید که با اون 8 درصد بخونه
فزایش اجاره خونه و خدمات مسافرتی و تفریحی و دارو و درمان اصلا تو این سبد نبوده و نیست و نخواهد بود دلیلیشم اینه که اقایون این موارد هیچ مشکلی ندارند مردم هم مهم نیست همه چیز گروم میشه انوقت تورم میاد پایین به قول یکی از اقایون افزایش قیمت کالاو خدمات هیچ ربط به تورم ندارد
مردم هم که ...................
تابناک میدونم چاپ نمیشه ولی ...............
خجسته جان گوشت گوسفندی کیلویی 44 هزار تومان است نخریدی؟؟؟؟ پس چی میخورین شماها؟
داداچ دلار 5 هزار تومنه - تورم کیلویی چند ؟ خودتون و این ملت بزرگوار !!!!!!!!!!! را گول نزنید انشالا بزودی جنگ با عربستان و ... - پیش بسوی جنگ جهانی سوم
همش تقصیر احمدی نژاده .
در مورد مسکن هم همین برنامه صادق است . با کاهش نرخ سود بانکی امسال صاحبخانه ها حسابی نرخ اجاره را بالا کشیدند. به نظر بنده نرخ رهن و اجاره بیشتر درآمد خانوار را می بلعد و هنوز هیچ چاره اثربخش و کارایی برای آن اندیشیده نشده است.
غذای اصلی من نان - ذرت - سویا - گاهی خرما - به ندرت برنج خارجی ارزان - برگ مو
نوشیدنی گران من چای
امروز رفتم میوه بخرم ، پرتقال کیلویی8000 بودو قیمت ها از هفته قبل افرایش یافته بود.میوه و صیفی جات بازار تره بارشهرداری که قیمت ان مناسب تر است نمی دانم چگونه است که بعد از 2 روز در یخچال خراب می شودو غیر قابل استفاده.....
ضمنا اخیرا توالت های بین راهی ( در کنار مراکز پذیرایی ) در شمال کشور برای استفاده از دستشویی 500 تومان درخواست می کنند، حتما برای چند ماه دیگر این مبلغ به 700 و یا 1000 تومان می رسد.می خواهم بدانم این قیمت گذاری بر چه اصول و قانونی انجام شده است؟ حالا اگر 200 تومن بود شاید منتطقی تر بود.تقاضای رسیدگی و نظارت داریم.
بد نبود نویسنده محترم یک متوسط از همین جدولی که منتشر کرده میگرفت . متوسط نرخ تورم این جدول 8.6 است
واقعا باید به این تحلیل گرا اسکار تحلیل اقتصادی داد
حال ببنید وقتی تورم 41 درصدر دوره قبل بود سر اقلامی مثل برنج و گوشت ضروریات مردم چه بلایی آمده بود
انصاف اولین شرط هر نقدی است
شکر تو اصفهان زیر کیلو 5 تومن پیدا نمیشه..
آخ که اگه میشد با این اعداد وارقام ! یه آبگوشت گوسفندی مشد درست کرد جی میشد؟! من موندم این مخترعین جه میکنن ؟
چرا زیاده گویی میکنید از بازار روز گوشت گوسفندی مصوب شده در بازار روز را 45 هزار تومان خریدیم قیمت 39 هزار تومن را از کجا اورده اید لابد بانک مرکزی هن مثل آقای احمدی نژاد باید از محله ایشان خریداری گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
قیمت 39 هزار احتمالا برای دنده و دنبه خالی است؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس