بازدید 2828

راه‌اندازي بانك اطلاعاتي تحقيقات ليزر پزشكي

کد خبر: ۶۳۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۶ 10 September 2009
بانك اطلاعاتي تحقيقات ليزر پزشكي به منظور جلوگيري از انجام طرح‌هاي موازي و مشابه پژوهشي در مركز تحقيقات ليزر پزشكي جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران ايجاد مي‌شود.

به گزارش ايرنا از جهاد دانشگاهي علوم پزكي تهران، دكتر «محسن فاتح» مدير گروه پژوهشي ليزر پزشكي جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران با بيان اين مطلب گفت: همكاري‌هاي بين رشته‌اي و ممانعت از موازي كاري بهترين راه استفاده بهينه از منابع موجود است كه به همين منظور بانك اطلاعاتي تحقيقات ليزر پزشكي راه‌اندازي خواهد شد.

وي فقدان ارتباط موثر بين مراكز تحقيقاتي ليزر پزشكي كشور را از چالش‌هاي مهم پژوهشي در اين رشته دانست و افزود: فقدان ارتباط بين مراكز تحقيقاتي و عدم اطلاع نسبي از فعاليت‌هاي علمي مراكز مختلف از مشكلات طرح‌هاي پژوهشي ليزر پزشكي در كشور است.

فاتح اظهار داشت: با در نظر گرفتن اين امر گروه پژوهشي ليزر پزشكي جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران در نظر دارد با ايجاد يك بانك اطلاعاتي تحقيقات ليزر پزشكي از انجام طرحهاي موازي و مشابه پژوهشي جلوگيري به عمل آورد.

وي افزود: در پيشبرد اين هدف تفاهم‌نامه‌هايي با مراكز تحقيقاتي مختلف در داخل كشور امضا شده است و با نهادينه كردن همكاري‌هاي گروهي و بين رشته‌اي مي‌توان به طرح‌هاي پژوهشي قوي تري دست يافت كه نتايج آن قابل طرح در مجامع علمي ملي و بين المللي باشد.

وي با بيان اينكه در بحث همكاري‌هاي متقابل با مراكز خارج از كشور نيز مذاكراتي در حال انجام است گفت: باتوجه به محدود بودن منابع و امكانات و به منظور جلوگيري از اتلاف آن كارگروه‌هايي از افراد متخصص در زمينه‌ها و حيطه‌هاي مختلف ايجاد خواهد شد تا بتوان با تدوين طرح‌هاي پژوهشي چند بعدي از تخصص اين افراد به منظور ارتقاي كيفيت طرح‌هاي پژوهشي بهره‌مند شد.

فاتح در خصوص طرح‌هاي پژوهشي انجام شده و در دست اجرا در اين مركز بيان داشت: از طرح‌هاي ارائه شده در سال گذشته طرح پژوهشي پيشگيري از موكوزيت دهاني در بيماراني كه تحت راديوتراپي ناحيه سر و گردن قرار مي‌گيرند است كه به زودي نتايج آن به چاپ خواهد رسيد.

مدير گروه پژوهشي ليزر پزشكي جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران در ادامه به طرح «به كارگيري كاربرد جديد ليزر دي اكسيد كربن» اشاره كرد و بيان داشت: در اين طرح يك كاربرد غير جراحي جديد از ليزر دي اكسيد كربني مورد بررسي قرار گرفته است.

وي افزود: در اين طرح براي تسكين درد از ماده‌اي واسط در مسير تابش پرتو ليزر دي اكسيد كربن استفاده مي‌شود. در اين روش با يك جلسه درمان و در مدت چند ثانيه اثر كاهش درد اين ليزر به وضوح ديده مي‌شود بدون اينكه عارضه خاصي را در محل به جا بگذارد. در ابتدا اين طرح بر روي ضايعات مخاطي انجام شد و نتايج رضايت بخشي نيز به دنبال داشت.

بر CO 2 فاتح ادامه داد: به دنبال ماحصل نتايج اين طرح طرح‌هاي ديگري نيز در اين مركز در حال اجراست كه باتوجه به نتايج مثبت ليزر روي ضايعات مخاطي محققان تصميم دارند اثر اين ليزر را بر روي ضايعات دهاني بيماري پمفيگوس نيز بررسي كنند.

در پيشگيري از بروز اسكار جراحي بود PDL وي تاكيد كرد: يكي از اقدامات پژوهشي اين مركز در سال گذشته طرح بررسي اثر ليزر هر چند استفاده از اين ليزر در درمان اسكارها سابقه‌اي طولاني دارد اما اثر آنها در پيشگيري از اسكار رويكردي نوين به حساب مي‌آيد.

مدير گروه پژوهشي ليزر پزشكي جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران در خصوص رويكرد طرح‌هاي پژوهشي در سال آتي افزود: رويكرد گروه در راستاي توليد و گسترش علوم پايه و به خصوص مباحث فيزيك پزشكي پيش مي‌رود و در اين خصوص نيز نسبت به تجهيز و توسعه آزمايشگاه فيزيكي اقدام خواهد شد.

وي با بيان اين مطلب كه كارهاي تشخيصي ليزر پزشكي بايد در سطح جامعه به نحو برجسته تري ارائه شود تصريح كرد: گروه ليزر پزشكي جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران جزو اولين بخش‌هايي بود كه به بحث درمان‌هاي فتوديناميكي با ديد پژوهشي نگريست و در جهت نيل به اين هدف سعي دارد با معرفي تركيبات حساسگر نوري كم هزينه نظير به كارگيري بلومتيلن در درمان ضايعات « ليكن پلان مخاطي دهان» در زمينه بومي سازي اين روش درماني اقدام كند.

فاتح اضافه كرد: با اجراي اين طرح‌ها به صورت گسترده مي‌توان هزينه‌هاي درمان را كاهش داد و به فراگير شدن آن كمك كرد.
وي در ادامه گفت: ارائه طرح‌هاي پژوهشي مبتني بر نياز جامعه از رويكردهاي ديگر گروه پژوهشي ليزر پزشكي است كه در اين حيطه نيز تفاهم نامه‌هايي با مراكز مربوطه منعقد شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان