بازدید 1777

مواجب‌بگیرها را زیر نظر داریم

در بسیاری از نقاط دنیا ورزشگاه‌ها در تملک دولت هستند. در ژاپن این طوری است. در ایتالیا هم همین طور. در رم و میلان، تیمهای رم، لاتزیو، میلان و اینتر ورزشگاه را از شهرداری اجاره می‌کنند. ما هم ورزشگاه شهید دستگردی را برای تمرین در اجاره خودمان داریم و برای مسابقه هم آزادی را اجاره می‌کنیم. برای ورزشگاهی که اجاره می‌کنیم هم اختیار می‌خواهیم. این خواست ما اول با مقاومت‌هایی روبه‌رو شد اما فدراسیون هم دید ما درست می‌‌گوییم و هفته بعد برای آن جلسه دارد.
کد خبر: ۶۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹ 10 September 2009
امیررضا واعظی آشتیانی مدیر باشگاه استقلال یکی از افرادی است که می‌گویند فرهنگ باید به ورزشگاه‌های ما بیاید.

به نوشته خبرآنلاین؛ «در برابر مقاومت‌هایی که برای بی‌قانونی در فوتبال وجود دارد، تسلیم نمی‌شوم». این ادعای فردی است که مربی تیم قهرمانش را تحمل نکرد تا لیگ نهم را با فردی جدید شروع کند.

امیررضا واعظی آشتیانی مدیر باشگاه استقلال یکی از افرادی است که می‌گویند فرهنگ باید به ورزشگاه‌های ما بیاید. پیش از او هم مدیرانی بودند که چنین شعارهایی می‌دادند اما او برای این هدف بلندمدت، برنامه‌هایی در سر دارد که مشخص نیست عمر مدیریتی‌اش به او اجازه رسیدن به آنها را بدهد یا نه.

بر خلاف تصور، بازی با سایپا حاشیه نداشت. سرمربی سایپا هم از این وضعیت راضی بود.
آقای مایلی‌کهن یکی از مربیان ارزشی ماست که در بازی فصل قبل به ایشان کم‌مهری شد. این کم‌مهری هم از طرف هواداران استقلال نبود. هواداران استقلال جوانان خوش‌قلبی هستند که تیمشان را دوست دارند.

متأسفانه برخی از افراد مواجب‌بگیر با شیطنت خاصشان سعی کردند در میان تماشاگران حاضر شده و به هواداران حاضر در ورزشگاه خط بدهند. البته ما با کمک از برخی نهادها و ارگان‌ها به دلیل پیگیری امور این افراد خاص هستیم و آنها را زیر نظر داریم. البته من معتقدم ورزشگاه‌های ما مثل ورزشگاه‌های بزرگ دنیا قوانین سختگیرانه برای برخورد با متخلفان ندارد. قوانین ورزشگاه‌های ما یا قلیل است یا ضعیف. به این دلیل برخی افراد امکان پیدا می‌کنند فعالیت‌های اینچنینی داشته باشند. تلاش این افراد خاص در آن بازی هم مؤثر بود و آن اتفاقات تلخ افتاد.

و برای آنکه این اتفاقات در این فصل نیفتد کادر فنی را تغییر دادید؟
ما برای آنکه این اتفاقات نیفتد برنامه‌ریزی کردیم. برخلاف این تئوری که می‌گویند برای سالم‌سازی فوتبال اول باید فرهنگ ورزشگاه‌ها را تغییر داد ما از مدیریت شورع کردیم. بعد به مربیان رسیدیم. معتقدیم مدیران باید برای مریبان و مربیان باید بری بازیکنان و بازیکنان برای تماشاگران و هواداران الگو باشند. اگر این فرم مهندسی، شکل بگیرد سکوها هم به آرامش می‌رسند. در این دو بازی سعی کردیم با سازماندهی لیدرها، همه چیز را منظم کنیم. هواداران وقتی تیمها به زمین می‌آیند تیم حریف را تشویق می‌کنند و به مربیان حریف هم احترام می‌گذارند. این اتفاق در سابق نمی‌افتاد و برخی از افراد خود را مجاز می‌دانستند هر توهینی به حریف انجام بدهند.

شاید فضای آرام ورزشگاه آزادی به این دلیل شکل گرفت و همه چیز عالی و فرهنگی بود که تیم استقلال در هر دو بازی به برد رسید.
منکر این بخش ماجرا نمی‌شوم. نمی‌شود منکر علاقه فراوان هواداران به برد شد. به هر حال آنها برد می‌خواهند اما اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید الگوبرداری کنیم از کشورهای صاحب فوتبال. کشورهایی که تماشاگران حتی بعد از باخت تیمشان برای بازیکنان دست می‌زنند و آنها را برای زحمتی که برای تیم کشیدند تشویق می‌کنند.

در این فوتبال، این توقعات کمی رؤیاپردازانه نیست؟
چرا رؤیاپردازانه؟ ما همه چیز را باید قدم به قدم به دست بیاوریم. ما در حال حرکت به سمت باشگاه‌داری حرفه‌ای هستیم و باید ببینیم حرفه‌ای‌ها چه چیزی دارند. الان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برنامه مشترکی تنظیم کرده‌اند که از اول مهر هواداران رسمی‌شان را با کارت مخصوص ثبت نام می‌کنند. یک روی این کارت برای استفاده هواداران است که می‌توانند با آن از برخی مزایا از جمله تمرینات باشگاه محبوبشان استفاده کنند و یک روی کارت هم شارژ مالی حساب‌های شخصی آنها را نشان می‌دهد.

یعنی شما می‌خواهید هواداران برای دیدن تمرینات استقلال هم پول بدهند؟
نه فقط برای دیدن تمرین تیم. این کارت مزایای دیگری هم دارد. در ضمن، این پروژه در تمام دنیا پیاده شده و مختص ما نیست. شما ببینید در تمام دنیا تیم‌ها چگونه درآمدزایی می‌کنند. هواداران بخش مهمی از منابع مالی باشگاه را تأمین می‌کنند. آنها لباس‌ها و تولیدات باشگاه را می‌خرند و در برنامه‌های باشگاه هم حاضرند. بلیت مسابقات را هم از ابتدای فصل می‌خرند. ما هم می‌خواهیم همین کار را بکنیم.

شما در حالی بحث در اختیارگیری امتیاز بلیت‌فروشی را مطرح می‌کنید که ورزشگاه خصوصی ندارید. این با برنامه‌هایی که مطرح می‌کنید در تضاد است.
در بسیاری از نقاط دنیا ورزشگاه‌ها در تملک دولت هستند. در ژاپن این طوری است. در ایتالیا هم همین طور. در رم و میلان، تیمهای رم، لاتزیو، میلان و اینتر ورزشگاه را از شهرداری اجاره می‌کنند. ما هم ورزشگاه شهید دستگردی را برای تمرین در اجاره خودمان داریم و برای مسابقه هم آزادی را اجاره می‌کنیم. برای ورزشگاهی که اجاره می‌کنیم هم اختیار می‌خواهیم. این خواست ما اول با مقاومت‌هایی روبه‌رو شد اما فدراسیون هم دید ما درست می‌‌گوییم و هفته بعد برای آن جلسه دارد.

یعنی به این خواسته هم مثل محدودیت‌های تمرین می‌رسید؟
من در تمرین استقلال محدودیت ایجاد نکردم. من فقط می‌خواستم همه چیز قانونی باشد. من گفتم هوادارانی که می‌خواهند آرامش تیم را به هم بزنند دیگر نیایند. بازیکنان هم نباید بدون اجازه باشگاه مصاحبه کنند. من تعجب می‌کنم که چطور هیچ بازیکنی قراردادش با باشگاه را که در فدراسیون فوتبال هم ثبت می‌شود نخوانده. در بند 6 ماده 5 قرارداد فدراسیون آمده هیچ بازیکنی بدون اجازه باشگاه نمی‌تواند مصاحبه کند. این در تمام دنیا رعایت می‌شود. شما در تیم‌های بزرگ دنیا نمی‌توانید یک نمونه پیدا کنید که بازیکن بدون اجازه باشگاه و آن هم با موبایل مصاحبه کند. ما اگر این قانون را گذاشتیم برای آن است که به خبرنگاران و بازیکنان توأمان احترام گذاشته باشیم. می‌گوییم اگر می‌خواهید با بازیکنان و کادر فنی تیم مصاحبه کنید ما در محل تمرین اتاقی را در نظر گرفته‌ایم که می‌توانید آنجا صحبت کنید. این طوری هم مصاحبه ضبط می‌شود که دیگر امکان انکار آن وجود ندارد، هم بازیکنان با توجه به شرایط محل مسابقه سعی می‌کنند با درایت و دقت بیشتری حرف بزنند و آن وقت دیگر بازیکنی نمی‌آید بگوید این حرفها را وقتی احساسی بودم گفتم و از من سوء استفاده شد. من برای آنکه نظم را بر شرایط فعلی حاکم کنم با همه مقاومت‌هایی که برای باقی ماندن بی‌نظمی صورت می‌گیرد مقابله می‌کنم. من تسلیم این شرایط نمی‌شوم و مطمئن باشید استقلال را به باشگاهی با سازماندهی قوی و حرفه‌ای تبدیل خواهیم کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان