بازدید 24796
تابناک اقتصادی آمارهای تازه بانک مرکزی را تحلیل کرد

آینده بازار مسکن تهران، بیم رکود یا امید به رونق؟

بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود از رشد 11.2 درصدی خرید و فروش در بازار مسکن پایتخت در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داده و تاکید کرده که در این مدت میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی تنها 4 درصد رشد کرده است. گزارش امیدوار کننده از بازگشت رونق و نمایان شدن آثار رونق اقتصادی در بازار مسکن ایران بدون ایجاد التهاب قیمت. اما روی دیگر سکه بازار مسکن خطری است که ممکن است بازار مسکن را در تهران و البته دیگر شهرهای ایران مثل فنر رها شده با پرش شدید قیمت ها مواجه شود.
کد خبر: ۶۳۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 28 October 2016

بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود از رشد 11.2 درصدی خرید و فروش در بازار مسکن پایتخت در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داده و تاکید کرده که در این مدت میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی تنها 4 درصد رشد کرده است. گزارش امیدوار کننده از بازگشت رونق و نمایان شدن آثار رونق اقتصادی در بازار مسکن ایران بدون ایجاد التهاب قیمت. اما روی دیگر سکه بازار مسکن خطری است که ممکن است بازار مسکن را در تهران و البته دیگر شهرهای ایران مثل فنر رها شده با پرش شدید قیمت ها مواجه شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، در گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران از ابتدای فروردین تا آخر مهرماه 1395 بالغ بر 93 هزار و 500 واحد مسکونی برآورد شده که نسبت به مدت مشابه در سال 1394 افرایشی 11.2 درصدی را به تصویر می کشد. رشدی که می تواند نشانه هایی از بازگشت رونق به بازار معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران قلمداد شود و حتی می توان این رونق را به گونه ای به دیگر شهرهای ایران سرایت داد. این در حالی است که در در هفت ماهه منتهی به مهرماه سال 1395، در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 43 میلیون و 700 هزار ریال بود که نسبت به دوره مشابه پارسال، چهار درصد رشد را ثبت کرد.

  • روی دیگر سکه بازار مسکن
به گزارش «تابناک اقتصادی»، با وجود رشد تعداد معاملات مسکن در هفت ماه نخست امسال در شهر تهران، نباید فراموش کرد که این میزان افزایش معاملات نسبت به معاملات صورت گرفته در هفت ماه نخست 1393 شاهد افتی 9.4 درصدی خواهیم بود همان گونه که مقایسه تعداد معاملات خرید و فروش شده در هفت ماه نخست سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 افتی 18.5 درصد داشته است. به این ترتیب رونق در بازار خرید و فروش مسکن پایتخت هنوز به میزانی نبوده که بتواند از میزان خرید و فروش خانه در تهران در سال 93 فراتر رود. دو تصویر زیر وضعیت بازار مسکن تهران را در 3 مدت مشابه هفت ماه نخست سالهای 1393، 1394 و 1395 را به ترتیب از حیث تعداد معاملات و قیمت نشان می دهد:

خطر رکود عمیق و امید به رونق بازار مسکن ایران


خطر رکود عمیق و امید به رونق بازار مسکن ایران

تصویر فوق نشان دهنده این واقعیت به روایت رسمی بانک مرکزی است که متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در تهران 41 میلیون و 896 هزار ريال در هفت ماه ابتدایی سال 93 برآورد شده که در سال بعد میانگین قیمت مسکن تنها 2 دهم درصد رشد کرد و عملا نشانه ای از نمایان شدن رکود اقتصادی ایران در سال 94 بر بازار مسکن ارزیابی می شود. چه اینکه میانگین قیمت هر متر مربع در هفت ماه نخست سال گذشته به 41 میلیون و 989 هزار ريال برآورد شده که رشدی 93 هزار تومانی را نشان می دهد. امسال اما با افزایش تقاضا و رونق نسبی معاملات در بازار مسکن پایتخت، قیمت هر متر مربع مسکن خرید و فروش شده در هفت ماه نخست امسال با 166 هزار و 800 تومان افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به 43 میلیون و 657 هزار ريال رسیده است. رشد قیمتی 4 درصدی در قیمت مسکن در هفت ماه که حتی نصف نرخ تورم رسمی کشور است.
 

  • چشم انداز بازار مسکن پایتخت تا آخر امسال
روند بازار مسکن در هفت ماه نخست امسال به گونه ای بوده که نشان از اوج گیری تعداد معاملات در تابسان امسال دارد. نمودار زیر نشان می دهد که تعداد معاملات مسکن در پایتخت با ثبت 17 هزار و 32 معامله در مردادماه مواجه شده که بالاترین میزان در مردادماه سالهای 94 و 93 بوده است. سمت خاکستری بازار مسکن امسال ثبت 10 هزار و 325 معامله در مهرماه امسال بوده که کمترین میزلن نسبت به مهر 1393 و 1394 ارزیابی می شود. 

اگر روند هفت ماه نخست امسال در ماه های باقی مانده 1395 تکرار شود، بعید به نظر می رسد قیمت مسکن از نرخ تورم فراتر رود هرچند ممکن است تعداد معاملات به میزان بیش از سال 94 و حای 93 برسد. این اتفاق یعنی سبقت خرید و فروش مسکن در تهران در پایان امسال به نسبت سالهای 93 و 94 در شرایطی رخ خواهد داد به ترتیب دستکم 61 هزار و 158 و البته 78 هزار و 984 واحد مسکونی تا آخر سال خرید و فروش شود.

خطر رکود عمیق و امید به رونق بازار مسکن ایران

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴۴
اگر مسکن های مهر با این شکل فعلی نبود، قطعا این داستان در صنعت ساختمان پیش نمی اومد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
کدام داستان ؟
همین 4 تا مسکن مهر هم اگر نبود الان سوداگران و دلان بازار مسکن قمیت آپارتمان در جنوب تهران رو به متری 10 ملیون تومان هم رسانده بودن .
در مورد رونق مسکن هم از آنجایی که به لطف اقتصاد زیر زمینی و دلال پرور ما همیشه رونق افزایش قیمت از خدا میخواهم تا 100 سال آینده هیچ وفت مسکن تو ایران رونق نگیره و همیشه در رکود قبرستانی باشه تا مستاجر را روانه بهشت زهرا نشن .
متاسفانه تمام تحلیل گران اقتصادی متوجه نمیشن که افزایش میانگین به معنای افزایش قیمت نیست، ممکن هست قیمت ها کاهش هم داشته باشند، ولی به دلیل افزایش سهم واحدهای لوکس در معاملات (درصد بیشتر معاملات در بالای شهر انجام بشه نسبت به سالهای قبل)، میانگین قیمت معامله شده افزایش پیدا کنه، که در مورد تهران همین امر صادق هست. یک دلیل نادیده گرفتن این موضوع هم نوشته شدن بیشتر مقالات اقتصادی در رابطه با مسکن به قلم دلالان مسکن و افرادی که از افزایش قیمت سود می برند هست، افراد مستاجر و بی خانه اصولا وقتی برای نوشتن مقاله در باب قیمت مسکن ندارند.
تعجب آور است که از گران شدن مسکن بعنوان رونق یاد می شود. جهت گیری سرمایه ها به سمت سفته بازی مسکن وزمین باعث این همه گرفتاری اقتصادی کشور است.
پاسخ ها
طاهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
ذقیقا با تظر شما موافقم. رونق با گرانی فرق داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
با شما کاملا موافقم
در تایید نظر 13:13 :
خود افرادی که تحلیل کردن هم از این موضوع اطلاع دارن. منتها با پنهان کردن این قسمت میخوان مردم رو به سمت خرید مسکن تشویق کنن.
فزونی معاملات در نیمه شمالی شهر و معامله املاک مرغوبتر در پایین شهر کمی میانگین رو بالا برده.
ولی افزایش قیمتی وجود نداشته.
خوشا به حال سازنده ها و سر دفتران اسناد رسمی که این وسط سود خوبی نسیبشون میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
نصیب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
سودی که بنگاهداران میبرند عمرا کسی بتونه بهش نزدیک بشه
اقتصاد بیمار ایران با دلال پروری و بانک سالاری
آشی هست که سال ها باید ملت ایران بخورن
واقعا این چند سال اخیر توی هر خیابون و محله ای چه بالا و چه پایین شهرها، پر شده از بنگاه معاملات مسکن!! از رستوران و فست فود هم داره بیشتر میشه. احتمالا خوب پولی درمیاد!!؟ چه خبره آخه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
مثل سوپری فست فودی اژانس و...از پول خوب نیست از بیکاریه بیکاری
هر فنری رو اگه زیاد بکشی دیگه به حال اولش بر نمیگردها مسکن هم همینه.الان فقط مصرف کننده میخره دلال ها دیگه نمیان سمت مسکن
کدام افزایش قیمت؟همین الان قیمت ها در اوج به سر میبرند و بعضی مناطق تهران قیمت خانه با لندن و نیویورک برابری میکند. ظاهرا نویسنده هم منافعی در این زمینه دارد!
مسکن نا سال 1400 در رکود است

لطفا جو ندهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
سال 1400قراره معجزه بشه کارشناس مسکن ؟
ظاهرانويسنده دنبال عوام فريبى است من بعنوان دست اندركارساختمان ومهندس ساختمان ركودمنجربه فروپاشى رودرمسكن پيش بينى ميكنم ومتاسفانه چون اقتصادكشورهم درگيراين وضع موجودهست آينده تيره وتارى درانتظاروضعييت اقتصادى ومخصوصابانك هاست كه حجم عظيمى ازپول ها وسپرده هاروبه سمت مسكن لوكس سرمايه گذارى يا وام سوق داده اند ورشكستگى محتمل است مگرقيمت نفت به سمت ٢٠٠ دلارحركت كندودولت طبق معمول پول نفت روتزريق كندوچرخه باطل ومعيوب ادامه يابد وگرنه متاسفانه ركودورشكستگى و......
یکی از دلایل گرانی مسکن اینه که شهرداری محترم به جای جذب سرمایه گذار نشسته تو دفترش و برای مردم جریمه میبره ما یک ساختمون ساختیم نزدیک 600 میلیون خرجش شد که بالای 100 میلیون خرج اون یه تیکه کاغذ جواز و خلاف شد اگر شهرداری این پول رو نگیره من یه ولله حاضرم همین الان قیمت رو یک پنجم کاهش بدم که خریدار راضی باشه منم ضرر نکنم
حقوق بیش از 90% مردم جواب هزینه های روز مره انان را نمی دهد قیمت ها هم در بازارهای کاذب گذشته وسیله بانک ها وصندوق ها با دامن زدن این موسسات بی حساب بالا رفته نقدینگی وپس انداز های خیلی از مردم در سالهای تورم و توسط برخی از صندوقها و بنگاهای چنین و چنان از دست رفته شما هنوز منتظرید که بازار مسکن رونق بگیره وراه بیفته متاسفانه خیلی خوش خیال هستید
جالبه هر وقت مسكن و دلالي راكد ميشه، كلي متخصص و آناليست مياد با تحليلهاي آبدوخياري شروع ميكنه به جو دادن. تحليلگر عزيز، داري يك فاكتور اساسي رو به عمد ناديده ميگيري و اون قدرت خريد مردمه! كاش اون موقع كه مملكت در تحريم سنگين و شروع ركود بود يك مقاله علمي ميدادي كه چرا و به چه دليل قيمت خونه بايد سه برابر ميشد! آخرين جهش قيمت مسكن در سه سال پيش در واقع تير خلاصي بود كه دلالان مسكن به خودشون زدند و حالا حالا ها بايد از اينكه سرمايه شون خوابيده حرص بخورند!
تابناك اينو منتشر نكني، معلومه بد جور نون از دلالي در مياري!
دولت و همه ارگانها باید در یک اقدام انقلابی,قیمت مسکن رو به قبل از سال ۸۵برساند,و سپس اقدام به رونق خرید و فروش کند,با این قیمتها و نرخهای من درآوردی یه مشت دلال و ... ,امیدوارم خرید و فروش مسکن به صفر برسه.به امید آنروز
نویسنده کاملا هدف دار تحلیل کرده . تشویق به خرید . بخرید که داره گرون میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
مردم تو این چند ساله اخیر حرفه ای عمل کرده اند و دیگر کلک بخرید داره گرون میشه کارساز نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
در طول این چند سال خرید و فروش انجام میشه منتها فقط مصرف کننده ها خرید می کنند دیگه چون سودی نداره دست دلال ها از این ماجرا کوتاه شده است
با این رکود اقتصادی اکثر مردم محتاج نون شبشون هستند. بنابراین تقاضا پرای مسکن پایینه. با این حساب حالا حالاها از افزایش قیمت مسکن خبری نیست.
تا رونق اقتصادی ایجاد نشه و توان مالی مردم افزایش پیدا نکنه، از رونق در بخش مسکن خبری نخواهد بود.
منظور شما از رونق و رکود چه چیزی هست دقیقا؟!
اون منحنی دومی خیلی جالبه. 4درصد افزایش رو جوری نشون داده که انگار سه برابر شده.
نویسنده خیلی تابلو هدفدار تحلیل کرده.
نویسنده محترم زیرکانه ولی بدون انکه واقعیت داشته باشد سعی در القای گران شدن نموده واین در حالی است که قیمت مسکن بسیار گران و مثلا در تهران بنا به مناطق مختلف از هر متر سه میلیون تا پانصد هزارتومان باید کاهش یابد تا به قیمت واقعی نزدیک شود و سپس خریداران واقعی اقدام به خرید نمایند
هر چیزی که گرونه رو نباید خرید تا ارزون بشه مردم امروز مردم دیروز نیستند و با تبلیغات بخرید گرون میشه دیگه بازی نمی خورن .
قیمت متوسط سال 95 یعنی 43657 روی نمودار رسم شده دوبرابر قیمت 94 یعنی 41989 نشان داده شده، در حالی که اختلاف این دو عدد حدود 4% است. به عبارت دیگر در مقیاس رسم شده این اختلاف نباید با چشم قابل تشخیص باشد. این یعنی بزرگنمایی خیلی زیاد در افزایش قیمت!
من یک آپارتمان نقلی دارم که گذاشتم برای فروش.دو ماهه که یک خریدار مصرف کننده نیومده ببینه با اینکه 20 درصد از قیمت منطقه پایین تر دارم می دم.ولی دلال ها هر روز تلفن می زنند و می خواهند با 35 در صد زیر قیمت منطقه بخرند.این وسط فکر می کنید که مصرف کننده سود خواهد برد؟ همین مصرف کننده تا ببینه که هر روز داره گرون میشه سود زیادی را به جیب دلال می ریزه و التماس کنان می خواهد بخرد.تا بوده همین طور بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
الان تو تهران حداقل 400 هزار واحد مسکونی خالی وجود داره و دوران التماس خریدار خیلی وقته گذشته!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
همون دلالها هستن نمیازرن کسی با خیال راحت خونه بخره ولی اینجا مالکین هم خیال باطلی دارن که فکر میکنن ملکشون رو میتونن با قیمت دلالها بفروشن
اون موقع که سازندگان و دلالان محترم لطف کردن مسکن رو تا جاییکه میشد و حتی بیشتر از جاییکه میشد گرون کردن ، باید فکر این روزها رو میکردن. اکثر مردم دیگه پول ندارن. حالا باز هم اگه می تونید گرون کنید. فکر کردین مردم سر گنج نشستن که قیمت مسکن صد برابر بشه و همینجور مشتری از در و دیوار بریزه. زهی خیال باطل.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
مرسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
احسن
باسلام و عرض ادب یکی از دلائل افزایش معاملات در بازار مسکن را میتواند کاهش سپرده های بانکی دانست که باعث خروج وجوه از بانکها شده است . این عامل را میتوان از رغبت بسیار زیاد مالکان به دریافت اجاره (مبلغ پیش پایین) دریافت
باسپاس
گراني و ركود خواست خود دولت است چرا براي گرفتن يك پروانه ساختمان ٤ طبقه ٤ واحد ١٥٠ متري شهرداري ٦٠ ميليون تومان نقشه و نظارت ٣٠ ميليون تومان يعني نود ميليون تومان هر واحد ٢٧ميليون تومان بابت هزينه گرفتن مجوز ساخت يك اسانسور ٣٥ ميليون تومن هر واحد نه ميليون و ٢٧ ميليون ميشود ٣٦ ميليون برق و اب و انشغابات هم اضافه شود به هر واحد پنجاه ميليون ميخوره گراني از همينجا اغاز ميشه و خسارتش را پابرهنه ها ميدن از ماست كه بر ماست كسي بفكر اين ملت نيست روز به روز بدتر
رونق واقعی که برای مملکت و حکومت و مردم منفعت داره، افزایش ساخت و ساز همراه با کیفیت هستش. گروونتر شدن یعنی رونق دلالی که در اقتصاد آزاد و اقتصاد اسلامی فعلی مضر هستش و فقط باعث ایجاد فساد در بخش مسکن می‌شه.
متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 43 میلیون و 700 هزار ریال بود يعني واسه خريد يك خونه 60 متري تقريبا بايد 260 ميليون تومان پول پرداخت كرد.
حالا اگه متوسط درآمد در ايران سالانه 15 ميليون بگيريم و فرض كنيم هيچ هزينه ديگه اي نداشته باشيم تقريبا 18 سال طول ميكشه تا يك نفر بتونه يك مسكن واسه خودش تهيه كنه.
نتيجه: چندين سال ديگه مسكن در همين وضعيت خواهد بود.
واقعا در این همه نظر متاسفانه یک نظر درست دیدم بنده هم یک سازنده هستم و نمیدونم چرا مردم هنوز جوابهای عوامانه به این موضوع میدن و هنوز تشخیص نمیدن که سازنده های ما جزو تولید کننده های این مملکت هستند و همونطور که دولت معظم اکثر تولید کننده ها رو بیچاره کرده سازنده ها هم به همین درد گرفتار شدند و اون عده از سازنده نماها و دلالان که تیشه به ریشه ی این مملکت و سازنده های مفید زدند همان بانک ها و موسسات وابسته به بانکها هستند که در مسیله ی ساخت و ساز دخول کرده و کلا این صنعت مفید رو هم بیچاره کردند و وواقعا به گفتهی دوستمون در بالا سود اصلی رو شهرداری های معظم میبرند و بانکها که البته تیرشان به خطا رفت وگرنه سازنده ی واقعی به جرات سودی کمتر از سود بانکی در این سالها به جیب زده است . موفق باشید
من دو ماهی هست که دنبال خرید هستم، قیمتهایی که فروشندگان میگن با یه چونه زدن ساده 10 تا 20 درصد پایین میاد
انشا الله هميشه در ركود باشه اين صاحب خونه ها خون مستاجر تو شيشه مي كنند چند تا چند تا خونه دارذند مالياتم نمي دهند هر سالم اجاره را مي گويند ده درصد عرفا بايد اضافه شه يك كارمند چقدر مگه حقوقش اضافه ميشه كه اجاره خانه اش زياد مي شه هر ساله بايد اسبابش رو جابه جا كنه اونم پول بنگاه وهزار تا چيز ديگه به اميد اون روزي كه هر كسي بابت چند تا خانه اش و ويلاهيش در لواسان وشمال ودماوند وغيرو ماليات بدهد واين اختلاف وشكاف طبقاتي اقتصادي بين مردم كشورم كم كه نبينم يكي پرايد سواره يكي پورش وغيرو وزماني كه همه چيز قيمتش با حساب وكتاب باشد وبا برنامه ريزي همه اقشار جامعه از جمله كارگر زحمت كش وكارمند وراننده تاكسي وبازاري وكاسب ومهندس ودكتر وغيره به طور منصفانه زندگي مي كنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل