بازدید 4624

تاثیر عملیات آزادی موصل بر انتخابات آمریکا

مقامات آمریکایی تایید می کنند که اگر داعش مقری مانند موصل را از دست بدهد، می تواند بی درنگ به افزایش حملات تروریستی در اروپا و آمریکا منجر شود.
کد خبر: ۶۳۳۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۰ 19 October 2016
مقامات آمریکایی تایید می کنند که اگر داعش مقری مانند موصل را از دست بدهد، می تواند بی درنگ به افزایش حملات تروریستی در اروپا و آمریکا منجر شود.

به گزارش جماران، روزنامه آمریکایی پولتیکو در مطلبی نوشت: حمله نظامی جدید علیه داعش به شهر «موصل» در عراق یک بُعد مخاطره آمیز و غیر قابل پیش بینی بر آخرین تلاش ها در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تزریق کرده است که از آن جمله می توان به چشم انداز حملات تلافی جویانه به کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» اشاره کرد.

مقامات آمریکایی اصرار دارند که انتخابات سال 2016 عامل محرکی در استراتژی نظامی آنها علیه شبکه تروریستی داعش نیست. با این حال آنها تایید می کنند که اگر داعش مقری مانند موصل را که در آنجا حدود 1.5 میلیون غیر نظامی زندگی می کنند از دست بدهد، می تواند بی درنگ به افزایش حملات عناصر آموزش دیده توسط داعش و نیروهای موسوم به «گرگ های تنها» در اروپا و آمریکا منتهی شود.

یکی از مقامات دولت اوباما که بر روی برنامه های امنیت داخلی این کشور کار می کند به پولتیکو گفت: «این افراد بر خلاف گروه تروریستی که از آن نشات گرفته اند، تمایل به انجام حملات سریع و معمولا در عرض چند هفته دارند.» این مقام افزود که هیچ هشدار یا هشدارهای خاصی به سازمان های آمریکا به دلیل آغاز جنگ موصل صادر نشده است.

از نظر غرب، اروپا بیشتر احتمال دارد هدف داعش قرار بگیرد. داعش نیروهای بسیاری در این قاره دارد که برخی از آنها در عراق و سوریه آموزش دیده اند و این گروه در چندین حمله گذشته در اروپا سابقه دارد. در آمریکا احتمال اینکه فردی که در داخل این کشور با الهام از چشم انداز خشونت داعش افراطی شده بتواند حمله ای را صورت دهد، بالاتر است. صرف نظر از هدف، وقوع هر گونه حمله ای می تواند به نفع ترامپ باشد و در جهت پیام وی برای «نامزد قانون و نظم» بودن با یک طرح مخفی برای از بین بردن تهدید داعش باشد.

اما اگر نیروهای تحت حمایت آمریکا به سرعت تروریست های داعش را در عراق شکست دهند، هیلاری کلینتون - که سابقه مبارزه وی با تروریسم ذاتا با «باراک اوباما» رئیس جمهور کنونی مرتبط است - می تواند به افزایش انتقادات از وی در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی وی بیانجامد.

مبارزه با داعش به احتمال زیاد یکی از ویژگی های برجسته در طول سومین و آخرین مناظره انتخاباتی آمریکا خواهد بود که قرار است روز چهارشنبه بین ترامپ و کلینتون برگزار شود. انتظار می رود تمرکز این مناظره بر مسائل خارجی باشد. حملات گذشته ای که داعش مسئولیت آنها را بر عهده گرفت، به ویژه قتل عام 130 نفر در شهر «پاریس» در ماه نوامبر گذشته، بر انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری تاثیر گذاشت و بحث امنیت ملی را به اولویت تبدیل کرد.

ترامپ وعده داده است که اگر او به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، به شدت با داعش مبارزه کند اما او در مورد کاری که دقیقا انجام خواهد داد مخفیکاری کرده است و مدعی شده برای مقابله با تروریسم باید همه چیز را پنهان نگاه داشت. در روزهای اخیر او این گونه استدلال کرده که اگر کلینتون وارد کاخ سفید شود، داعش بر آمریکا مسلط خواهد شد.

ستاد تبلیغاتی ترامپ روز دوشنبه در پاسخ به سوالات در این خصوص به بیانیه ژنرال بازنشسته «مایکل فلین» مشاور نامزد جمهوری خواهان اشاره کرد که طی آن وی آرزو کرده بود نیروهای عراقی و مشاوران نظامی آمریکا در تلاش برای پس گرفتن موصل موفق شوند. فلین گفته بود: «ما می دانیم که این عملیات یک مبارزه دشوار در برابر دشمن باطل، وحشی و بسیار مصمم است و امیدواریم که به سرعت و با کمترین تلفات ممکن به نتیجه برسد.»

کلینتون جنگ طلب تر از اوباما است، اما نشان داده که او هم یک استراتژی مشابه علیه داعش را با تکیه بر ائتلاف و نیروهای زمینی غیر آمریکایی دنبال خواهد کرد. او همچنین ترامپ را به بازی با مهره داعش با رویکرد عمیقا توهین آمیز به مسلمانان متهم کرده است. ترامپ خواستار ممانعت از ورود مسلمانان به خاک آمریکا شده بود.

ستاد انتخاباتی کلینتون اظهار نظر فوری در مورد عملیات موصل ارائه نکرده است.

یک مسئول آمریکایی گفت که تمرکز اصلی اوباما حفاظت از آمریکایی ها است. این مقام گفت: «ما از نزدیک با شرکای ضد داعش خود همکاری داشته ایم تا از ورود عناصر خارجی داعش به کشور جلوگیری به عمل آید و همراه با شرکای خارجی قوانین ضد تروریسم تقویت شود.»

داعش این ادعا را مطرح کرده بود که قرار است در سرزمین های تحت قلمروی خود خلافت کند. زمانی که این گروه در سال 2014 و 2015 در سوریه و عراق گسترش یافت، به شدت بر گسترش خلافت خود از طریق دستاوردهای ارضی متمرکز شد. اما از زمانی که از سال گذشته شماری از قلمروهای تحت کنترل خود را از دست داده، به طور فزاینده بر تحرکات و حملات ورای مرزهای خود متمرکز شده است. این شبکه تروریستی متهم به انجام حملات وحشتناک در کشورهای مسلمان است که از آن جمله می توان به حمله ای که  آخر هفته گذشته در شهر «بغداد» صورت گرفت و همچنین حمله به کشورهای غربی اشاره کرد.

نبرد موصل می تواند هفته ها و حتی ماه ها طول بکشد. اما به  گفته «پاتریک اسکینر» یک تحلیلگر در گروه صوفان، اگر داعش کنترل این شهر را از دست دهد، ضربه نادر، غیر قابل انکار و سختی برای این گروه خواهد بود. وی گفت: «اشغال موصل در ژوئن 2014 دستاورد بزرگی برای این گروه بود؛ از دست دادن آن ضربه بزرگی خواهد بود.»

نه اینکه داعش مقاومت نکند. اسکینر گفت: «این گروه از دیرباز از حامیان خود خواسته است دست به هر حمله ای که می توانند بزنند. احتمال زیادی وجود دارد که عملیات موصل خطر تهدید این حملات را افزایش دهد.»

«رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه اشاره کرد که داعش از ماه ها قبل از عملیات موصل آگاهی داشت، اما در هفته های اخیر دست به هیچ حمله ای در اروپا یا آمریکا نزده است. این امر نشان می دهد توانایی این گروه برای انجام حملات در غرب توسط نیروهای امنیتی از بین رفته است. فورد این گونه نتیجه می گیرد که هیچ دلیلی برای این گروه وجود ندارد که بخواهد صبر کند و بعد از شکست موصل چنین اقداماتی را تدارک ببیند.

فورد که در حال حاضر در موسسه خاورمیانه کار می کند، افزود: «هر روز که آنها صبر کنند، سرویس های امنیتی برای مقابله با حملات آنها آماده تر می شوند.»

داعش از زیر شاخه القاعده در عراق پدید آمده، اما توانایی آن برای کنترل قلمرو، آن را از دیگر سازمان های تروریستی متمایز کرده است.

اگر این گروه تمامی قلمروهای تحت اشغال خود را در عراق و سوریه از دست بدهد، بدون شک قدرت جذب نیروی آن کاهش می یابد، که به گفته تحلیلگران اکنون در مسیر کاهش قرار دارد. اما بعید است که داعش به طور کامل محو شود. بیشتر احتمال دارد به یک گروه تروریستی سنتی تکامل یابد.

«آدام شیف» نماینده دموکرات در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به پولتیکو گفت آزادسازی سرزمین های در اشغال داعش اقدامی لازم است ولی برای شکست این گروه کافی نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار