بازدید 1825
وقتي شأن خبرنگار در جام رسانه‌ها زير سوال مي‌رود؛

خانه خدا به نام خبرنگار به كام غيرخبرنگار

با جوايز معنوي كه از سوي مسئولان برگزاري جام شهداي رسانه اعلام شده، مي‌توان اينطور استنباط كرد كه اين جوايز بايد حق مسلم خبرنگاري باشد كه يك‌سال تمام در رسانه‌هاي مربوطه در حوزه خبري خود فعاليت كرده است، اما متأسفانه هرساله اين جوايز نصيب فوتساليست‌هاي غيرخبرنگاري مي‌شود كه با راهكارهاي غيرقانوني در اين مسابقات حضور يافته و به قهرماني تيم‌هايشان كمك مي‌كنند و با كيسه گل كردن حريفان سالم به قهرماني دست پيدا مي‌كنند.
کد خبر: ۶۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۱ 07 September 2009
مسابقات جام رسانه‌ها در حالي برگزار مي‌شود كه همانند هر سال، غيرخبرنگاران حضوري فعال در رقابت‌ها دارند.

به گزارش فارس، سومين دوره مسابقات جام رسانه‌ها كه هر ساله با همت سازمان ورزش شهرداري تهران و با حضور رسانه‌هاي نوشتاري و تصويري برگزار مي‌شود، امسال هم با حضور حدود 50 تيم در مجموعه ورزشي يادگار امام در حال برگزاري است.

اين رقابت‌ها كه به نام شهداي رسانه برگزار مي‌شود، قاعدتاً بايد با حضور اصحاب رسانه همراه باشد، اما...

طبق روال هرسال قبل از آغاز مسابقات مسئولان برگزاري با سخت‌گيري‌هاي خود خواستار ارائه تمام مدارك از جمله كارت خبرنگاري نفرات شركت كننده، معرفي نامه سازمان رسانه‌اي و عكس شدند.

در دوره جديد مسئولان براي صدور كارت بازي خواستار اصل كارت خبرنگاري شدند و حتي كپي آن را هم قبول نكردند. با اعلام چنين پيش شرط‌ هايي اميد مي‌رفت كه در اين دوره از مسابقات ديگر شاهد حضور غير رسانه‌اي‌ها در مسابقاتي كه براي خبرنگاران در نظر گرفته شده است، نباشيم؛ اما با شروع رقابت‌ها باز هم تخلفات گذشته تكرار شد و ماهيت اين جام دوباره بوي قلم به خود نگرفت و زير سوال رفت.

پس از صدور كارت بازي براي تيم‌هاي شركت كننده و بعد از آغاز مسابقات، شواهد نشان داد كه كارت بازي برخي فوتساليست‌ها به دلايل نامشخصي، اشتباهي صادر شده است، زيرا اين بازيكنان هيچ نشاني از خبرنگاري نداشته و به جرأت مي‌توان گفت در هيچ رسانه‌اي نمونه كاري ندارند.

شايد در صدور كارت بازي، مسئولان سازمان ورزش شهرداري با استناد به كارت خبرنگاري براي اين نفرات كارت بازي صادر كرده باشند، كه اگر اين گونه باشد، اين سؤال به وجود مي‌آيد كه از چه راه قانوني براي اين افراد كارت خبرنگاري صادر شده است در حالي كه بسياري از بازيكنان حاضر در مسابقات هرگز سابقه كار رسانه اي در زمينه خبر، گزارش، تصوير و غيره ندارند.

اصولاً آيا مي‌توان به راحتي و براي تصاحب جايزه‌ معنوي تشرف به خانه خدا كارت خبرنگاري صادر كرد؟ يا اين كه آيا مي‌توان عنوان قشر شريف خبرنگاري را به هر فردي نسبت داد و آيا اين كار توهين به اصحاب رسانه‌ نيست؟

شاهد اين ادعا را مي‌توان به نتايج تيمي برخي مسابقات ربط داد كه برخي تيم‌ها با در اختيار داشتن بازيكنان غير قانوني با اختلاف گل بسيار بالا موفق به شكست حريفان خود مي شوند.

با جوايز معنوي كه از سوي مسئولان برگزاري جام شهداي رسانه اعلام شده، مي‌توان اينطور استنباط كرد كه اين جوايز بايد حق مسلم خبرنگاري باشد كه يك‌سال تمام در رسانه‌هاي مربوطه در حوزه خبري خود فعاليت كرده است، اما متأسفانه هرساله اين جوايز نصيب فوتساليست‌هاي غيرخبرنگاري مي‌شود كه با راهكارهاي غيرقانوني در اين مسابقات حضور يافته و به قهرماني تيم‌هايشان كمك مي‌كنند و با كيسه گل كردن حريفان سالم به قهرماني دست پيدا مي‌كنند.

متأسفانه اين سؤال اهل قلم هم هر سال در حالي بي‌جواب گذاشته مي‌شود كه اگر اين مسابقات با نام جام رسانه برگزار مي‌شود، چرا غيرخبرنگاران در آن حضور دارند؟

به نظر مي‌رسد با روالي كه در پيش است و هيچ فرد يا گروهي هم براي رسيدگي به آن وجود ندارد، جوايز هرساله بايد به تيم‌هايي تعلق گيرد كه از داشتن خبرنگار محروم هستند و خبرنگاراني كه در قالب رسانه خود تيم تشكيل داده و در مسابقات شركت مي‌كنند از رسيدن به مراحل بالايي جدول باز بمانند.

*خواسته خبرنگاران از سازمان تربيت بدني و انجمن ورزشي‌نويسان
با اين رفتارهاي غيرحرفه‌اي بايد مرجعي خود را موظف به پاسخگويي كند، مرجعي مانند انجمن ورزشي‌نويسان و يا حتي سازمان تربيت‌بدني. حتي مي‌توان انتظار داشت منشور اخلاقي در اين سطح از مسابقات لحاظ شود زير هيچ خبرنگاري دوست ندارد در جامي كه بنام وي لقب گرفته شركت كند و در پايان در نبردي نابرابر نه تنها لذتي نبرده بلكه با سرخوردگي به محل كار خود برگردد.

در ميان رسانه هاي موجود در كشور، خبرگزاري ها نقش مهمي در خبر رساني دارند؛ اما بيشتر آنها تمايلي به شركت در جام رسانه ها ندارند.

خبرگزاري مهر از جمله همين خبرگزاري ها است كه در 2 دوره اخير مسابقات جام رسانه‌ها شركت نكرده است. دبير ورزشي اين خبرگزاري در اين زمينه گفت: بارها با مسئولان برگزار كننده مسابقات تماس گرفته ايم و ناسالم بودن مسابقات را به آنها گفته‌ايم. دوست داريم در مسابقاتي كه به نام جام رسانه برگزار مي‌شود، فقط خبرنگاران بازي كنند در غير اين صورت شركت نمي كنيم. متاسفانه با انجام چنين مسابقاتي با نام و منزلت خبرنگار بازي مي شود و به دليل ناسالم بودن رقابت ها بهتر است در اين مسابقات حاضر نشويم.

بسياري از رسانه‌هاي مطرح نيز به همين دليل از حضور در مسابقات انصراف مي‌دهند، ‌البته مسئولان برگزار كننده در واكنشي منطقي اقدام به حذف برخي از تيم هاي متخلف كردند؛ اما هنوز هم در بين شركت كنندگان بازيكناني ديده مي شوند كه خبرنگار نيستند.

با توجه به اظهارات مسئولان فدراسيون فوتبال منشور اخلاقي شامل حال خبرنگاران نيز مي‌شود بنابراين مي‌طلبد كه چنين هنجارسازي هاي منطقي در اين مسابقات اجرا شود.

خبرنگاران براي احقاق خود سكوت مسئولان را نمي‌پذيرند و منتظر هستند كه هر چه زودتر واكنشي مناسب به اين موضوع نشان دهند چون تخلف در هر سطحي از جمله در رده حرفه‌اي و آماتور تخلف محسوب مي‌شود و بايد با آنها برخورد كرد.

رحيم حيدريان، مسئول برگزار كننده مسابقات جام شهداي رسانه در اين زمينه به فارس گفت: من هم قبول دارم و هرچقدر مي گوييم در اين مسابقات از بازيكنان سالني استفاده نكنند، اثري ندارد. اين جام معنويت دارد و نام شهدا روي آن قرار دارد و هرچقدر دوستان را قسم مي‌دهيم تا اين كار را نكنند فايده‌اي ندارد.

حيدريان تاكيد كرد: قاطعانه اعلام مي‌كنم اگر تيمي تخلف كند جلوي آن را گرفته و نمي‌گذاريم در ادامه مسابقات شركت كند و تا كنون نيز چنين واكنشي از خود نشان داده‌ايم. براي سال آينده با تشكيل كميته‌ اي ويژه از حضور اين تيم‌ها و افراد باشگاهي جلوگيري خواهيم كرد.

وي عنوان كرد: هنگامي كه مي بينم يك بازيكن سالني 4 خبرنگار را تحقير مي‌كند و تيمي با استفاده از اين نفرات به يك تيم 20 گل مي‌زند ناراحت مي شوم، البته كيفيت براي مسابقات خوب است؛ اما كيفيت با تقلب هيچ فايده‌اي ندارد. به اين شكل شأن خبرنگاران زير سوال مي‌رود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان