بازدید 18599

خاتمی:باید اعتماد عمومی بازسازی شود

همیشه تلاش كرده‌ام از حضور دین در عرصه سیاست دفاع كنم/ برخی از مخالفان امروز لیرالیسم، در عمل رویكرد فاشیستی توتالیتری دارند/ما با خرافه‌گرايي و نيز مقابله با فهم‌هاي نو مخالفيم.
کد خبر: ۶۲۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۱:۳۱ 06 September 2009
رئيس دولت اصلاحات هشدار داد: كساني به نام مقابله با ليبراليسم غرب، از پايگاه فاشيسم و ايده‌هاي توتالياريسم كه آنهم غربي است، مي‌خواهند به زور مردم را به راهي كه خود راه سعادت مي‌دانند ببرند که ما با اين برداشت از دين مخالفيم.

به گزارش ايلنا، سيد محمد خاتمي در ديدار با شوراي مركزي انجمن اسلامي مدرسين دانشگا‌ه‌ها، با ابراز خوشحالی از دیدار با دوستان دانشگاهي در ايام ماه مبارك رمضان، گفت: در این ایام و بخصوص اینکه ليالي قدر هم در پيش است، بايد از فرصت استفاده كنيم و بعد معنوي خود را تقويت كنيم. حقيقتاً در اين ايام بايد طلب هدايت كنيم و فارغ از همه تحليل‌ها و تلاش‌هاي جمعي كه داريم از حضرت باريتعالي بخواهيم خودش ما را به راهي كه صلاح ما و صلاح كشور است هدايت فرمايد.

وي ادامه داد: همچنان‌كه مي‌دانيد من هميشه از حكومت سازگار با دين حمايت كرده‌ام و باور دارم كه دين ما يعني اسلام و تشيع با مطالبات و انتظارات روزمان هم مي‌تواند سازگار باشد، مشروط به آنكه آنرا درست بفهميم و از ظرفيت‌‌هاي آن خوب بهره ببريم

رئيس جمهور سابق كشورمان تصریح کرد:برخلاف آنچه اين روزها با دروغ و تهمت و كينه‌توزي گفته مي‌شود، من هميشه تلاش كرده‌ام تا از حضور دين در عرصه سياست دفاع كنم و هنوز هم معتقدم چارچوب‌ها و بنيان‌هاي نظامي كه در انقلاب و با هدايت امام(ره) به وجود آورديم درست و راه‌گشاست و بايد خطاهايمان و اشكالاتي را كه به وجود آمده و ذاتي آن نيست رفع كنيم.

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها افزود:جاي تأسف است كه اين روزها اينقدر تلاش مي‌كنند تا افراد و نيروهاي دلسوز و مدافع اصول و بنيان‌هاي انقلاب را برانداز نظام معرفي كنند. آنان كه بهترين فرصت‌ها را كه براي كارآمدي و موفقيت نظام به دست آمده بود، از دست داده‌اند و 300 ميليارد دلار سرمايه ملي را با ندانم كاري‌ها از بين مي‌برند، به استناد اعترافاتي كه اساس آنها زير سؤال است ما را متهم مي‌كنند.

خاتمی با بيان اينكه ما با بعضي برداشت‌ها از دين ممكن است مخالف باشيم،اظهار داشت: ما با خرافه‌گرايي و نيز مقابله با فهم‌هاي نو مخالفيم.ما شاهد بوده‌ايم كه در همين مملكت و نزد بسياري از همين متوليان دين، آراء ملاصدرا را تخطئه و او را تكفير مي‌كردند و امروز در حوزه‌هاي علمي- فلسفي، همين آراء مهمترين مبناي كلامي و فكري ديني است و كساني چون امام(ره)، شهيد مطهري، آيت‌الله طباطبايي كه همه به آراء و ديدگاه‌هاي آنها افتخار مي‌كنيم در نحله‌ي صدرائي شناخته مي‌شوند.

رئیس جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه وقتي مي‌گوييم ”فكر دين“ بدین معناست که باید از قبل معنا کنیم که كدام فكر و براساس كدام نظريه، اظهار داشت: ما حرفمان همين بوده و هست كه همواره مي‌توان به فكري بهتر و فهمي برتر رسيد، مهم اين است كه ميزان و معيارها درست باشد، والّا جامعه ديني ما از خلاقيت‌ها و فهم‌هاي بديع محروم خواهد شد و دچار جزمي‌گرايي منفي خواهد شد.
رئیس بنیاد باران با بيان اينكه بعضي‌ها امروز با ليبراليسم مخالفت مي‌‌كنند امّا در اين مخالفت رويكرد فاشيستي توتاليتري دارند، ادامه داد: در خود غرب، آزادي‌خواهي بسيار زودتر و فراگيرتر از ليبراليسم مطرح شد و اگر هم رگه‌هاي تقابل با دين را مي‌بينيم بعد از آن تجربه هولناكي بود كه به نام دين عليه آزادي و هر انديشه جديد مطرح شد.

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد: مطمئناً غرب در مباني فكري خود مشكلات بزرگي دارد و ما هم نمي‌توانيم تسلیم و تابع آنها باشيم، بايد خود بيانديشيم البته از تجربه ديگران هم استفاده كنيم، ولي حمله به وجهي از تفكر و تجربه غربي با تكيه بر وجه بدتر و خطرناك‌تر آن محكوم است بخصوص كه اين‌گونه برخورد عين اسلام و انقلاب هم معرفي شود.

خاتمی یادآور شد: به هر حال در عرصه حيات اجتماعي، ما براساس همان جوهره ديني و اسلام خودمان كه در قانون اساسي هم منعكس است مردم را حاكم بر سرنوشت خود مي‌شناسيم و اين را نيز با خداباوري سازگار مي‌دانيم و معتقديم كه خداوند چنين خواسته است.

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: كساني به نام مقابله با ليبراليسم غرب، از پايگاه فاشيسم و ايده‌هاي توتاليتاريسم كه آنهم مكتبي غربي است، مي‌خواهند به زور مردم را به راهي كه خود راه سعادت مي‌دانند ببرند که ما با اين برداشت از دين مخالفيم.

وی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات گفت: ما معتقديم آنها در اين انتخابات بزرگترين فرصت كه براي نظام اسلامي و كشور فراهم آمده بود ضایع کردند. اين انتخابات فرصتي فراهم آورده بود كه جوانان و مردمي كه از ضعف عملكردها ناراضي شده بودند به صحنه بيايند و با اميد به نظام و آينده انتخاب مناسب را انجام دهند و اين امر مي‌توانست بهترين فرصت‌ها براي بازسازي اعتماد و اتحاد جامعه حول محورهاي اساسي انقلاب قلمداد شود.

رئیس جمهور سابق کشورمان همچنین اظهار داشت:متأسفانه با اين كج انديشي‌ها اين برخوردها به وجود آمد و در اين ضايعات كه جبران آن هم بسيار سخت است همه زيان كرديم و نگراني اين است بعضي‌ها با همين پيش‌داوري‌ها، با دانشگاه‌ها هم برخوردهايي بكنند كه عملاً گرايش‌هاي افراطي و ضد نظام را تقويت كند.

وی افزود: درحاليكه در انقلاب فرهنگي سال 1358 واقعاً با اتاق‌هاي جنگ گروهك‌ها و معاندين مواجه بوديم و بسياري از همين جوانان و فعالان مسلمان هم كه امروز متهم به براندازي مي‌شوند به نفع انقلاب فعال بودند، بعد از رحلت امام (ره) متأسفانه پاره‌اي ديدگاه‌هاي افراطيون غير واقع‌بينانه اسلام مطرح شد كه جز سرخوردگي نتيجه‌اي نداشت.

خاتمی با تاکید بر اینکه ما نگران افراط گرايي‌هايي هستيم كه زمينه را براي راديكاليسم و عبور از همه مرزهاي اعتقادي و سياسي فراهم مي‌آورد، گفت: به همين دليل هم به همه دلسوزان هشدار مي‌دهيم، بيايند تا فرصت‌ها كاملاً از دست نرفته به بازسازي اعتماد عمومي بيانديشيم و يكبار ديگر اطمينان ايجاد كنيم كه در چارچوب همين ساختار مي‌توان به رفع اشكالات اقدام كرد.

وی تصریح کرد:ما بايد بدون برخورد احساسي و واكنش با اين افراط‌ گرائي‌ها، ارتباطمان را با همه دلسوزان حفظ كنيم و كوشش كنيم اذهان را نسبت به خطرات اين رفتارهاي افراطي اقناع كنيم.
رئیس بنیاد باران ادامه داد:ما نگران اين هستيم كه اگر براي جبران اين ضايعات، فكري اساسي نشود و نارضايتي‌هاي موجود با تداوم روش‌هاي سركوب‌گرانه ادامه يابد و طي ماه‌هاي آينده مشكلات و پيامدهاي ناكارآمدي‌ها و ضعف عملكردها هم كه چشم‌انداز آن به وضوح قابل رؤيت است به شرايط موجود اضافه شود و آنگاه زمان براي تجديد نظر و اصلاح امور دير باشد.

خاتمی خاطر نشان کرد: ما نگران اين خطرها براي كشور، نظام و انقلاب عزيزمان كه خون‌هاي پاك بسياري براي آن ريخته شده هستيم و براي اصلاح امور هم بايد فعال باشيم. انشاالله كه خداوند هم نصرت خودش را خواهد داشت.

به گزارش ايلنا، در ابتداي جلسه تعدادي از اعضاء شوراي مركزي انجمن دغدغه‌ها و نگراني‌هاي خود را ابراز داشتند كه خلاصه آن بدين شرح است.

*بعضي جريان‌ها ساده لوحانه فكر مي‌كنند براي مقابله با اعتراضات دانشجويي مي‌توانند دانشگاه‌ها را با بهانه‌هايي كه خود مي‌آفرينند ببندند و حركت را مهار كنند، غافل از آنكه با اين اقدام ممكن است انرژي اعتراض در ساير بخش‌هاي جامعه را تشديد كنند . ميدان را براي افراط‌گري‌ها باز كنند.

*با اين سوء ظن‌ها كه در خصوص تعارض اسلام با دانش‌هاي بشري مطرح مي‌شود ممكن است خطر حضور برداشت‌هاي متحجرانه و غيرعقلاني از دين را در مجامع دانشگاهي تشديد كند و با حذف برداشت‌هايي از دين كه جذاب، عقلاني و سازگار با نيازهاي دنياي مدرن است، زمينه نوعي دين‌گريزي را در محيط‌هاي دانشگاهي تقويت كنند.

*برخلاف اتهامات وارده، محافل علمي و دانشگاهي كشور اساساً هيچ‌گونه رويكرد مثبتي نسبت به امكان وقوع انقلاب مخملي در ايران نداشتند و اشتياق به تقويت استقلال ملي به ويژه در ابعاد علمي آن قطع وابستگي به بيگانه به صورت جزئي از هنجارهاي جامعه علمي و دانشگاهي ما به ويژه طي سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب بوده است. ما نگران آن هستيم كه محدوديت‌هاي جدي رسانه‌اي ، نوعي اقبال اضطراري به بيرون مرزها را تقويت كند و اساساً موجب يأس و شرخوردگي بخشي از نخبگان و جوانان مستعد براي رشد علمي آنها شود. تنگ نظري‌هاي علمي و معرفتي ممكن است عاملي براي گسترش مهاجرت مغزها به حساب آيد كه خسارت هنگفت مادي و معنوي آن براي كشور عظيم و عملاً در خدمت منافع بيگانگان است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل