بازدید 2122
ملاقات قريب‌الوقوع سعيدلو و دادكان تكليف فوتبال را روشن مي‌كند

پايان شايعات يا آغاز تغييرات؟!

رئيس فعلي فدراسيون نيز مثل خيلي‌هاي ديگر هنوز نمي‌داند كه تكليفش با فوتبال چه زماني مشخص مي‌شود. شايد به همين خاطر است كه از لبخند هميشگي روي صورت كفاشيان خبري نيست. عكاساني كه در تمرين تيم‌ملي شاهد حضور كفاشيان بودند به‌راحتي مي‌فهميدند كه جنس لبخند رئيس فدراسيون از نوع «زوركي» است. از جمله‌اي كه چندي قبل بر زبان كفاشيان جاري شد، مي‌شود فهميد كه وضعيت روحي رئيس چندان خوب نيست: «فوتبال طبيعتا بي‌رحم است. از خدايم است كه از فوتبال بروم!»
کد خبر: ۶۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۵ 06 September 2009
فدراسيون فوتبال چند روزي است كه به درياي متلاطم و مواج مي‌ماند و هر لحظه در انتظار توفاني بزرگ است. اين روزها امواج بلاتكليفي ساحل فوتبال ايران را درنورديده و هنوز مشخص نيست كه چه زماني اين دوران به پايان مي‌رسد.

به نوشته تهرات امروز؛ فضاي راهروهاي فدراسيون فوتبال شبيه به روزهايي است كه سازمان تربيت‌بدني در شك و ترديد براي رئيس جديد خود به‌سر مي‌برد. اگر آن روزها در سازمان تربيت‌بدني روزي يك نفر به‌عنوان رئيس جديد معرفي مي‌شد اما در فدراسيون فوتبال گمانه‌زني‌ها اصولا به يك نام منتهي مي‌شود: «محمد دادكان.»

طنين انداختن نام دادكان در فدراسيون البته با دو واكنش متفاوت روبه‌رو مي‌شود. دسته اول كارمندان چندين ساله فدراسيون هستند كه هنوز خاطره خوش روزهاي حضور دادكان را به‌ياد مي‌آورند. روزهايي كه حقوق ماهانه سر وقت پرداخت مي‌شد و پاداش هم به كرات به حساب همه واريز مي‌شد. وام‌هاي زيادي هم براي خريد ملك يا خودرو آماده تحويل بود و خلاصه روزهاي رونق بود.

براي اين گروه بازگشت دادكان به ساختماني كه خود آن را افتتاح كرد خوشايند به‌نظر مي‌رسد. اما در مقابل شماري از مديران مياني نيز هستند كه با حضور مجدد دادكان بايد از فدراسيون خداحافظي كنند. كساني كه عموما با توصيه و سفارش به فدراسيون قدم گذاشته‌اند و حالا بايد منتظر پست جديد روساي سابق باشند. اما بيش از همه اين علي كفاشيان است كه در موقعيت كاملا ويژه‌اي قرار دارد.

رئيس فعلي فدراسيون نيز مثل خيلي‌هاي ديگر هنوز نمي‌داند كه تكليفش با فوتبال چه زماني مشخص مي‌شود. شايد به همين خاطر است كه از لبخند هميشگي روي صورت كفاشيان خبري نيست. عكاساني كه در تمرين تيم‌ملي شاهد حضور كفاشيان بودند به‌راحتي مي‌فهميدند كه جنس لبخند رئيس فدراسيون از نوع «زوركي» است. از جمله‌اي كه چندي قبل بر زبان كفاشيان جاري شد، مي‌شود فهميد كه وضعيت روحي رئيس چندان خوب نيست: «فوتبال طبيعتا بي‌رحم است. از خدايم است كه از فوتبال بروم!»


رفقا در كميته‌ها

محسن صفايي‌فراهاني روزگاري به محمد دادكان كه بعدها جاي او را در فدراسيون گرفت هميشه سفارش مي‌كرد كه كميته‌هاي فدراسيون فعال و پرتلاش باشند. كميته‌ها ريه فدراسيون براي تنفس هستند. دادكان نيز با وجود اعتقاد به سيستم قائم به فرد، به كميته‌هايش فرصت جولان مي‌داد و به همين خاطر بود كه بعد از كنار كشيدن از فوتبال، روساي كميته‌هاي فدراسيون دادكان نيز دسته‌جمعي استعفا كردند.

علي كفاشيان نيز در طول دوران رياستش عموما به كميته‌ها قدرت عمل و شعاع حركتي خوبي اعطا كرده اما به‌نظر مي‌رسدبعضي از كميته‌ها منصوب نهادهاي ديگر ورزش ايران از جمله سازمان تربيت‌بدني بوده‌اند. از طرف ديگر شنيده شد كه كفاشيان براي بعضي از روساي كميته‌هاي فدارسيون فوتبال نيز تلاش زيادي كرد و هرطور بود راي اعتماد سازمان را براي آنها گرفت. حالا همين كميته‌ها تبديل به دردسر رئيس فدراسيون شده‌اند چون بعضي از روساي آن در زمان غيبت علي‌آبادي از ورزش، دوست ندارند كارشان را ادامه دهند.

در فهرست كساني كه با توصيه سازمان تربيت‌بدني به ساختمان فدراسيون قدم گذاشته‌اند مي‌توان به منصور عظيم‌زاده اردبيلي (از نزديكان علي‌آبادي و فارغ‌التحصيل دانشگاه امام صادق(ع))، ملا محمد (رئيس كميته فرهنگي و از نزديكان علي‌آبادي)، اميرحسين حسيني (رئيس كميته روابط عمومي و عضو كميته ورزش ستاد احمدي‌نژاد)، علي رضاعلي (كسي كه با اصرار سازمان رئيس كميته فوتبال ساحلي شد تا از ميزان اختيارات ترابيان كم شود) و مجتبي شريفي (رئيس كميته انضباطي و دوست نزديك محمد علي‌آبادي) نام برد.

اين گروه ظاهرا اين روزها به‌شدت پيگير اخبار و شايعات مربوط به حضور دوباره محمد دادكان هستند و احتمال ريزش آنها در صورت حضور مجدد در راس فدراسيون فوتبال كم نيست. اگر علي‌آبادي راي اعتماد مجلس را براي اداره امور وزارت نيرو به دست آورده بود شايد آنها هم نفس راحتي مي‌كشيدند اما با توجه به شرايط فعلي وضعيت آنها هم شديدا دچار ترديد شده است.

اگر دادكان دوباره به فدراسيون فوتبال بازگردد بايد شاهد تغييرات عمده در كميته‌ها بود اما همه اينها به اين شرط صورت مي‌گيرد كه علي سعيدلو براي بازگشت دادكان اصرار داشته باشد.


هيات رئيسه

از همان لحظه‌اي كه علي كفاشيان به عنوان تنها نامزد رياست فدراسيون فوتبال توانست راي مجمع را به دست آورد مي‌شد حدس زد كه اين صندلي لرزان، روزهاي سختي را براي او رقم خواهد زد. هيات رئيسه فدراسيون فوتبال هم مدتي است كه به يكي از دغدغه‌هاي رئيس تبديل شده.

اين‌طور كه پيداست تعدادي از اعضاي هيات رئيسه در ماه‌هاي اخير تبديل به ساز مخالف شده‌اند و حتي تحركاتي براي كنار زدن كفاشيان نيز داشته‌اند. در مورد مهدي تاج نايب‌رئيس اول همواره اين شايعه مطرح بوده كه او با عنوان آلترناتيو كفاشيان وارد فدراسيون شده است.

برخي از رسانه‌ها در ماه‌هاي اخير بارها به اين مساله دامن زدند كه كفاشيان تنها براي چند ماه و براي آرام شدن اوضاع به رياست فدراسيون برگزيده شده اما مقصود اين بوده است كه تاج بر صندلي رياست تكيه بزند. از سوي ديگر علي فتح‌الله‌زاده، ناصر شفق و مهدي گنجعلي‌خاني كه فعاليت چنداني در فدراسيون ندارند نيز چند بار به تلاش براي كنار زدن رئيس متهم شده‌اند.

عزيزمحمدي رئيس سازمان ليگ نيز اين بخش از فدراسيون را به جزيره‌اي خودمختار تبديل كرده و چندان وارد ديگر مسائل فدراسيون نمي‌شود.

از مجموع اين اتفاقات مي‌شود به اين نتيجه رسيد كه هسته فدراسيون فوتبال از انسجام كافي براي تصميم‌گيري‌ها و احيانا نمايش قدرت برخوردار نيست و بخش مهمي از ترديدهاي امروز نيز ناشي از همين تشتت آرا و عقايد است. حال آنكه تغيير در رياست فدراسيون چه شرايطي در هيات رئيسه به وجود خواهد آورد سوال بي‌پاسخي است...


... و علي كفاشيان

رئيس فدراسيون فوتبال اين روزها از وضعيت موجود و حملات پي‌درپي افراد در رسانه‌ها شاكي است و در عين حال سعي دارد آرامش خود را حفظ كند. سايه سنگين محمد دادكان بالاي سر فدراسيون گسترده شده و طبيعتا حضور مجدد دادكان به معني كنار رفتن كفاشيان يا خلع يد او از قدرت است.

در شرايطي كه صحبت از استعفاي اجباري كفاشيان در افواه عمومي شنيده مي‌شود رئيس فدراسيون مي‌گويد: «ماجراي بركناري دادكان و تعليق فدراسيون را فراموش كرده‌ايد؟ الان AFC و فيفا همه چيز را زير نظر دارند. من رئيس بهترين فدراسيون فوتبال آسيا در سال 2008 هستم. بركناري من فقط فيفا را حساس مي‌كند. اين را هم بگويم كه استعفا بده نيستم. سال‌ها در ورزش مدير بوده‌ام، معاونت سازمان تربيت‌بدني را بر عهده داشته‌ام. الان هم اساسنامه فدراسيون مثل سابق نيست كه مثل سه سال پيش بشود رئيس را كنار گذاشت. مطمئن باشيد نمي‌گذارم دوباره فوتبال ايران تعليق شود.»

كفاشيان با خوش‌بيني هميشگي در مورد حضور سعيدلو صحبت مي‌كند و اين‌طور ادامه مي‌دهد: «با آقاي سعيدلو صحبت كرده‌ام و فكر نمي‌كنم ايشان تمايلي به تغييرات گسترده در فدراسيون فوتبال داشته باشد. اگر ثبات مديريتي نباشد فوتبال ايران تغيير مثبت نخواهد داشت. عمر فدراسيون من تازه به يك سال و نيم رسيده!»

از سوي ديگر در مورد حضور دادكان هم دو سه روزي است كه همه چيز فروكش كرده. اين هفته قرار است يك جلسه ديگر بين سعيدلو و دادكان برگزار شود و شرايط هر دو طرف مورد بررسي مجدد قرار گيرد. اين‌طور كه پيداست دادكان شروط سختي براي پذيرش رياست فدراسيون گذاشته است و تضمين محكمي براي حضوري بلندمدت و مشخص در فدراسيون مي‌خواهد.

حتي بعضي‌ها مي‌گويند كه شروط دادكان به طور عامدانه‌اي سخت در نظر گرفته شده تا علي سعيدلو آن را نپذيرد. از سوي ديگر شنيده شده كه سازمان نيز شرايط خاص خودش را دنبال مي‌كند و سعيدلو هم براي دادكان، اما و اگر آورده است. بررسي آخرين وضعيت دو طرف هم نشان مي‌دهد كه شانس بازگشت دادكان به فدراسيون رو به كاهش گذاشته است. آيا كفاشيان بر صندلي خود باقي مي‌ماند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل