بازدید 8020

صف‌آرايي هزاران سرباز عراقي در مرز سوريه

کد خبر: ۶۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۵ 06 September 2009
تنش در روابط دمشق ـ بغداد با صف آرايي هزاران سرباز عراقي در مرز اين كشور با سوريه وارد مرحله تازه‌اي شد.

مسئولان عراقي روز گذشته از افزايش نيروهاي اين كشور در مرز با سوريه طي هفته جاري پس از دستور نخست‌وزير عراق براي افزايش اين نيروها خبر دادند. اين اقدام گامي است براي جلوگيري از آنچه عراق ورود نيروهاي انتحاري و تروريستي از سوريه به داخل خاك به اين كشور مي‌خواند.

به نوشته «همشهري» به نقل از بي.بي.سي، ژنرال طارق يوسف فرمانده پليس استان الانبار واقع در غرب عراق اعلام كرد: اين تعداد سرباز براي پر كردن شكاف‌هاي موجود در مرزها و به دستور مستقيم نوري مالكي نخست‌وزير عراق در مرزهاي اين كشور با سوريه مستقر مي‌شوند.

طارق يوسف در ادامه گفت: تاكنون شماري از نيروها در مرزها مستقر شده‌اند و برخي ديگر در هفته جاري مستقر مي‌شوند. وي به جزئيات بيشتري در اين باره اشاره نكرد. يوسف در ادامه با اشاره به اتهامات عراق عليه سوريه مبني بر دست داشتن بعثي‌هاي مقيم دمشق در اين انفجارها افزود: دولت عراق اطلاعاتي را در دست دارد كه نشان مي‌دهد سوريه براي عراق تهديد محسوب مي‌شود.

وي عنوان كرد: عراق 2نفر از تروريست‌ها را نيز در 2ماه گذشته به‌خاطر تلاش براي ورودشان به خاك عراق بازداشت كرد.

پس از انفجارهاي خونين و مهيب 2هفته پيش در مقابل 2وزارتخانه عراق و اعتراف متهمان اين حادثه به دست داشتن و مديريت اين حمله تروريستي توسط حزب بعث عراق در سوريه و پس از آن فراخواندن سفراي 2 كشور، تنش ميان عراق و سوريه تشديد شد.

هفته گذشته با آغاز بحران سياسي ميان 2 كشور، وزير امور خارجه تركيه براي ميانجيگري ميان 2 كشور راهي بغداد شد. هوشيار زيباري وزير خارجه عراق پس از ديدار با همتاي ترك خود مدعي شد عراق مداركي در اين زمينه از طريق وزير خارجه تركيه به سوريه داده و هم‌اكنون در انتظار پاسخ دمشق است.

بغداد همچنين از سازمان ملل خواسته است با تشكيل يك دادگاه بين‌المللي افرادي را كه مظنون به ايجاد خشونت در عراق هستند محاكمه كند. شوراي امنيت سازمان ملل هم جمعه شب وعده داد پاسخي شايسته به خواسته بغداد خواهد داد.

نامه اعتراضي عراق به سازمان ملل به امضاي مالكي نخست‌وزير اين كشور رسيده است. مالكي هفته پيش در اظهاراتي بي‌سابقه مدعي شده بود كه 90درصد از گروه‌هاي تروريستي و تكفيري از طريق خاك سوريه وارد عراق مي‌شوند. بشار اسد رئيس‌جمهور عراق اتهامات عراق را غيراخلاقي خواند و از بغداد خواستار ارائه اسناد و مدارك شد.

مدركي باشد تحويل مي‌دهيم

در واكنش به ادعاي عراق درباره ورود تروريست‌ها از خاك سوريه به اين كشور، يك مقام سوري اعلام كرد درصورتي كه بغداد ادله خود را درخصوص عاملان عراقي حاضر در سوريه و متهم به اجراي انفجارهاي تروريستي در عراق ارائه و اتهام آنان را ثابت كند، دمشق فورا آنان را به مقامات عراقي تحويل خواهد داد.

يك مقام سوري كه خواست نامش فاش نشود به روزنامه عراقي الصباح گفت كه دمشق وعده كرده است كه عاملان عراقي متهم به انجام اعمال تروريستي را كه در سوريه هستند تحويل بغداد بدهد. اين مقام سوري به الصباح بيان كرد: سوريه مايل است كه اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي در رفع تنش و حل مشكلات به‌وجود آمده ميان سوريه و عراق نقش فعال‌تري ايفا كنند.

اين مقام سوري همچنين گفت: دمشق دولت عراق را حمايت خواهد كرد و به محض اينكه دلايلي متقن درباره دخالت متهمان ارائه كند آنان را به بغداد تسليم خواهد كرد. وي افزود: سوريه پيامي روشن براي عراق ارسال كرده و گفته است كه دمشق به هيچ شخصي در سوريه، چه سوري باشد چه عراقي چه با مليتي ديگر اجازه نمي‌دهد كه به ثبات و امنيت عراق ضربه بزند.

از دوستي تا دشمني

در دوران حكومت صدام در عراق از سال 1979 تا سال 2003 بغداد و دمشق روابط تيره‌اي با يكديگر داشتند. عراق و سوريه هر دو زير سلطه 2حزب رقيب بعث بودند. با سقوط صدام حسين در سال‌2003، دو كشور به‌تدريج روابط ديپلماتيك خود را از سر گرفتند اما فرار طرفداران صدام حسين به سوريه منجر به از سرگيري خصومت بين 2كشور شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر