بازدید 18085
در گفت‌وگوی اختصاصی با «تابناک»؛

شفاف‌سازی معاون اجرایی مجلس درباره جلسه رأی اعتماد به کابینه

یقینا اگر رهبر انقلاب تکلیف می‏کردند، مجلس قطعاً مورد توجه قرار داده و حتی شاهد عدم رأی اعتماد یک نفر از وزرای پیشنهادی هم نبودیم... وی همچنین درباره شایعه خریدن رأی و ... خاطرنشان نمود: با شناختی که از نمایندگان مجلس دارم، شأن ایشان را اجل از این موضوعات می‏دانم و به زعم بنده، از امروز که دیگر هیأت دولت با این اخذ رأی تشکیل شده و...
کد خبر: ۶۲۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۴ 03 September 2009

پس از پایان مراسم اخذ رأی اعتماد وزرای دولت دهم، درباره کیفیت برگزاری این مراسم و همچنین حواشی آن مسائل مختلفی مطرح شد. به همین سبب علی افراشته، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی درباره نحوه برگزاری و اجرای این مراسم و برخی حواشی آن به شفاف‏سازی پرداخت.

افراشته در گفت‌وگو با «تابناک»، پیرامون نحوه عملکرد نمایندگان مجلس در مورد بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی و در پاسخ به این پرسش که چه میزان نمایندگان ملت مراعات دولت را در نقد وزرا کردند، عنوان نمود: در حدود یک سالی که با تغییر ساختار مجلس و شکل‏گیری معاونت‏های اجرایی، قوانین و نظارت در حوزه معاونت اجرایی فعالیت دارم، تلاش کرده‏ام در قالب کاری این معاونت فعالیت کرده‏ و به مباحثی ورود نکنم که با توجه به حضور طیف‏های گوناگون در مجلس، بر روند پیگیری حوزه اجرایی تأثیرگذار باشد. از این حیث تصور می‏کنم بهتر باشد، بنده برای اینکه همچنان به خوبی بتوانم در حوزه اجرایی در خدمتشان باشم، از ورود به تحلیل‏های سیاسی اینچینی خودداری کنم.

 معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی درباره دلیل تغییر روش اخذ رأی و کیفیت این تغییر گفت: امسال با توجه به بررسی‏هایی که در هیأت رئیسه مجلس در مورد شیوه‏های اخذ رأی صورت پذیرفت، به این نتیجه رسیدند که اصلاحات در شیوه رای‏گیری یک ضرورت است و در حوزه اجرا نیز از این معاونت به عنوان اتاق فکر، نظر مرتبط خواسته شد و خوشبختانه روشی که به پیشنهاد دکتر لاریجانی و تایید هیأت رئیسه در نهایت مورد تصویب قرار گرفت، شبهه‏هایی که در گذشته به وجود می‏آمد را برطرف ساخت.

وی ادامه داد: بنا بر این طرح جدید برای هر وزارت یک گلدان به جای آنکه در میان صندلی‏ها توزیع شود، این بار در دالان سبزی که در روبروی هیأت رئیسه مجلس و در زیر تصاویر شهدای مجلس و به طور دقیق زیر تصویر شهید مدرس قرار داده شده بود که یک فضای معنوی را نیز ایجاد کرد، به هر حال در این مسیر دشوار انتخاب اصلح‏ها، شهدایی که ما زنده می‏پنداریمشان ناظر بر رفتارمان هستند. کارت‏های اخذ رأی نیز همچون دوره گذشته چند رنگ نبود و برای هر وزیر به هر نماینده مجلس یک کارت ارایه شده بود که بر روی آن می‏توانستند یکی از گزینه‏های موافق، مخالف یا ممتنع را مشخص کنند.

وی تأکید کرد: این شیوه رای‏گیری باعث شد اخذ رأی به سرعت و با دقت در صندوق‏هایی که خالی بودن آنها پیش از اخذ رأی توسط هیأت رئیسه تایید شده بود، صورت پذیرد و در زمان اندکی نتایج آراء را مشخص نمود. همچنین برای ورودی محل استقرار هیأت رئیسه دستگاهی هوشمند نصب شده بود که تنها نمایندگان شرکت کننده در شمارش آراء با تایید هیأت رئیسه به این محل بیایند و برخلاف اخذ آراء گذشته که تعداد فراوانی از نمایندگان از این جهت که مشتاق بودند سریع‏تر نتایج شمارش را بدانند، در پشت هیأت رئیسه تجمع می‏کردند، این بار هیأت رئیسه در فضایی آرام و با تمرکز به شمارش و جمع‏بندی آراء پرداخت و نتایج را اعلام کرد.

افراشته پیرامون نقل قول منتسب شده به رهبر انقلاب مبنی بر اینکه نظر ایشان این بوده که مجلس به تمامی وزرا رأی اعتماد بدهد و برای هیچ وزارتخانه‏ای مجدداً اخذ رأی صورت نپذیرد، اظهار داشت: تعریف و نقشی که رهبری عزیز انقلاب دارند و هماهنگی قوای سه گانه با منویات ایشان به نقطه کمال می‏رسد، قابل توجه است و عموماً مجلس نگاه ایشان را در موضوعات گوناگون تعقیب می‏کند. در این قضیه اما نمایندگان موافق و مخالف با وزرای پیشنهادی صحبت‏هایشان را بیان کردند و مجلسی‏ها با آزادی عمل تصمیم گرفتند و برخی وزرا نیز رأی نیاوردند. یقینا اگر رهبر انقلاب تکلیف می‏کردند، مجلس قطعاً مرود توجه قرار داده و حتی شاهد عدم رأی اعتماد یک نفر از وزرای پیشنهادی هم نبودیم.

وی همچنین در رابطه با شایعاتی که پیرامون افطاری‏های وزرا برای جلب نظر نمایندگان منتشر شد نیز خاطرنشان نمود: با شناختی که از نمایندگان مجلس دارم، شان ایشان را اجل از این موضوعات می‏دانم و به زعم بنده از امروز که دیگر هیأت دولت با این اخذ رأی تشکیل شده و رسمیت پیدا کرده، باید از بحث‏های این گونه پرهیز کرد و به عنوان یک مدیر اجرایی کشور تصور می‏کنم از این مباحث نتیجه‏ای حاصل نمی‏شود. بالاخره همه در امورشان ایراداتی قابل شناسایی است اما نباید به این ایرادات آنچنان دامن زد که ناامیدی فضای اطراف ما را احاطه کند.

معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی آینده تعاملات قوای مجریه و قضاییه را با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس و گفته‏های مسئولان ارشد دو قوه روشن و قابل قبول خواند و یادآور شد: آقای لاریجانی تأکید کردند که مجلس بنا را بر این گذاشته در تمامی حوزه‏های قانون‏گذاری تمامی تأکیدات و فرمایشات رهبری مورد اجرا قرار گیرد و در این مسیر تعامل پایدار با دولت نیز قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ملت، دولت و مجلس، با رهبری مقام معظم رهبری و دست در دست یکدیگر کشور را جلو می برند.
هیچ دشمنی نمی تواند این اتحاد را از بین ببرد
دوستان ببخشید ها بنده مخلص مقام معظم رهبری هم هستم اما خوب به نظر میاد برخوردها و روشها طی این جند ساله اخیر یکم داره اشتباه پیش میره و این کارها شاید در ظاهر اطاعت از رهبری جلوه کنه اما عملا تیشه به ریشه رهبری زدنه . خوب نماینده عزیز این حرف اصلا زدن نداره که اگه رهبری بگن ما .. خوب اگه اینطوریه که دیگه مجلس و شما و این همه حقوق و هزینه برای چیه؟
به نظر بنده تابناک باید طی یک مقاله این مسئله رو روشن کنه که عده ای برای سودجویی های مادی از رهبری یک شخصیت خدایی ( اتغفرالله ) ساختند که کسی جرات نکنه چیزی بگه با این کار جایگاه رهبری رو تضعیف و جیب خودشون رو دارن پر میکنن امیدوارم منظورم رو رسونده باششم و
(وی همچنین در رابطه با شایعاتی که پیرامون افطاری‏های وزرا برای جلب نظر نمایندگان منتشر شد نیز خاطرنشان نمود ایشان را اجل از این موضوعات می‏دانم.) شایعات ! نمایندگان میتوانستند در این شام ها شرکت نکنند شام های که در ماه رمضان و از پول مردم هزینه شده که همه می دانند خرج این پول از بیت المال در این راه حرام هست. مگر اینکه پول بیت المال را پول جیب خود می دانند!
این تغییرات برای اخذ رای کمی مشکوک به نر می رسه کاری کردند که کسی جز هیات رئیسه سر شمارش ارا نباشه نه اینکه بگم ... تغلب شده ،این نماینده ها بعضی شون ....، کار از محکم کاری عیب نمی کنه
تو که راست می گی!
مرد بزرگی است این نجیب زاده بوشهری.خداقوّت حاج علی آقای مومن.
البته چکهای 100میلیون تومانی اصلا برای سفارش خرید رای نبوده خوب مردم تو شهرستانا و روستاها از نماینده ها توقع دارن دولت هم خواسته کمکشون کنه مث خودش تو این زمینه نماینده ها شرمنده مردم نشن
فقط توجیه، توجیه ، .... و توجیه
موضوع یکی دو سال پیش معاون پارلمانی دولت و چکهای 5میلیونی به نمایندگان یادتون رفته؟
اینا که خیلی هم خوب رای دادن خیلی ها که اصلا لایق نبودن هم رای آوردن
نميدونم اين نظرم چاپ ميشه يا نه . اما به خدا از روي نگراني و انجام تکليف دارم مي گم . من مطمئنم که رهبري نظام آدم متفکر و مخلصي هست و اگر هم نظري ميده از بابت خير و صلاح کشور است . اما متاسفانه خيلي از مسئولين ما خدا رو ظاهرا فراموش کردن و در ظاهر هميشه از رهبري مايه مي ذارند ولي پشت قضيه حب جاه و مقامه . مطمئنن روزي که ما همه چيز رو حتي رهبري رو فداي مقاصد سياسي خودمون بکنيم ديگه هيچ چيز از اين کشور نمي مونه . مطمئنن رهبري نظام هم اينو نمي خواد و اگر نظري ميده اين انتظار رو نداره که همه بگن سمعن و طاعتا بلکه مي خواد در عين حفظ استقلال همه رو به وحدت راهنمايي کنه.اميدوارم اينقر مسئوليت عزير هر چند با نيت خير از رهبري مايه نگذارند . مطمئن باشيد رهبر هم همين رو مي خواد
لطفا" اعلام فرمایید که آقای افراشته اصلا" نماینده مجلس نیست و صرفا" کارهای اداری مجلس را انجام می دهد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل