بازدید 13081

انحراف مترو در نزديکي سي و سه پل تاييد شد

« خاک اصفهان داراي بافتي شن و ماسه‌اي است و همين امر شرايط مناسبي را براي حفاري ايجاد کرده بود که تا امروز ما مشکلي با اين دستگاه به لحاظ فني نداشتيم. اما به دليل نقص فني در دوربين دستگاه حفار در تونل شرقي که در نامه شرکت VMT آلمان نيز به آن اشاره شده با انحراف 35 تا 40 متر طولي از مسير اصلي منحرف شده‌ايم. و در حال حاضر حفر اين تونل متوقف شده است.»
کد خبر: ۶۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۰ 03 September 2009
رئيس قطار شهري اصفهان در جلسه‌اي مطبوعاتي گفت:« به دليل نقص فني در دوربين دستگاه حفار در تونل شرقي که در نامه شرکت VMT آلمان نيز به آن اشاره شده؛ 35 تا 40 درجه از مسير اصلي منحرف شده‌ايم و در حال حاضر حفر اين تونل متوقف شده است.»

خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گروه ميراث فرهنگي_ مديرعامل سازمان قطار شهري اصفهان پس از شکستن سکوت يک‌ساله خود، با برگزاي جلسه مطبوعاتي تاييد کرد که دستگاه حفار (TBM) هنگام عبور از زير رودخانه زاينده‌رود از مسير اصلي خود منحرف شده است. اين دستگاه پيش از اين درحال حفر تونل مترو از فاصله 40 متري سي و سه پل بوده است.

به گزارش CHN خبر انحراف دستگاه حفار تونل مترو اصفهان از مسير اصلي خود، و احتمال برخورد آن با رمپ سي و سه پل، روز گذشته روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت که همين امر طلسم گفتگو نکردن مديرعامل اين سازمان پر حاشيه را پس از گذشت بيش از يک سال شکست.

انتشار اين خبر سبب شد تا در اقدامي سريع، سازمان قطار شهري اصفهان ترتيب برگزاري کنفرانس خبري براي نخستين‌بار در دوران تصدي عبدالجواد زعفراني، به عنوان مديرعامل اين سازمان دهد.

زعفراني در اين جلسه با تاييد خبر انحراف دستگاه TBM از مسير اصلي خود در تونل شرقي خط شمال به جنوب مترو اصفهان گفت:« خاک اصفهان داراي بافتي شن و ماسه‌اي است و همين امر شرايط مناسبي را براي حفاري ايجاد کرده بود که تا امروز ما مشکلي با اين دستگاه به لحاظ فني نداشتيم. اما به دليل نقص فني در دوربين دستگاه حفار در تونل شرقي که در نامه شرکت VMT آلمان نيز به آن اشاره شده با انحراف 35 تا 40 متر طولي از مسير اصلي منحرف شده‌ايم. و در حال حاضر حفر اين تونل متوقف شده است.»

وي در اين جلسه با کشيدن نقشه چگونگي انحراف تونل روي تابلو اطاق خود گفت:« ما با فاصله 40 متر که مورد تاييد سازمان ميراث فرهنگي بوده در حال عبور از زير زاينده رود بوديم که دستگاهTBM 6/30 متر از مسير خود منحرف شد و به اين ترتيب درحالي که به پايان عرض رودخانه نزديک مي‌شديم در فاصله 7/33 متري سي و سه پل متوقف شديم.»

وي از تاييد کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي از عبور تونل مترو از زير زاينده رود خبر داد و گفت اين کار با نظارت کامل کارشناسان اين سازمان انجام مي‌گيرد.

همچنين زعفراني در طول سخنان خود تاکيد کرد که هر حرف راستي را نمي‌زند ولي هيچ وقت دروغ نمي‌گويد.

درحالي که گفته مي‌شود احتمالا دستگاه TBM با رمپ سي و سه پل برخورد کرده است، رئيس سازمان قطار شهري اصفهان گفت: «بر اساس مطالعات ژئوتکنيک ما با جوش سنگ مواجه شديم. و به همين دليل حفاري در اين نقطه 24 ساعت به طول انجاميده است.»

به گفته وي پيش از اين نيز حفاري 24 ساعته در چند نقطه ديگر تونل هم اتفاق افتاده است. اما زعفراني هيچ صحبتي درباره احتمال برخورد دستگاه حفار مترو به رمپ سي و سه پل نکرد.

وي افزود: «در حال حاضر ما با موفقيت کامل از رودخانه رد شده‌ايم. تونل غربي از رودخانه 150 متر و تونل شرقي 60 متر فاصله دارد و تنها قسمتي که از کل مسير تونل مترو حفاري نشده که از ابتداي خيابان چهارباغ بالا تا خيابان شريعتي است.»

زعفراني در ادامه با تاييد خبر نشست خاک در طول مسير حفاري تونل مترو که تا پيش از اين به تاييد کارشناسان مستقل نيز رسيده بود، گفت: «ما در طول اين مسير نشست کمتر از حدود يک سانتي‌متر داشته ايم»

اين در حالي است که پيش از اين کارشناسان به نشست تا 8 سانتي متر به ويژه در محور چهرباغ هم اشاره کرده بودند.

زعفراني با اشاره به اين که بحث مترو و چهارباغ در اصفهان سياسي شده است، گفت: «زماني که من رياست سازمان قطار شهري را برعهده گرفتم هر دو دستگاه تي بي ان وارد چهارباغ شده بود و دستگاه قضايي از اين امر مطلع بود.»

اين درحالي است که زعفراني در خردادماه سال 1387 سمت رياست سازمان قطار شهري را برعهده گرفت و شوراي شهر اصفهان تا تابستان همان سال مدام از عبور تونل مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي اظهار بي اطلاعي مي‌کردند و حتي چندبار خبر عبور مترو از زير اين خيابان تاريخي را تکذيب کردند.

زعفراني درباره انحراف تونل مترو گفت: «انحراف تونل مترو اصفهان تقصير پيمانکار (شرکت الموت) بوده و به اين ترتيب هزينه تغيير محل ايستگاه مترو که اکنون بايد جاي آن عوض شود نيز به عهده اين شرکت است.»

وي در پايان سخنان خود قول داد که به زودي بازديدي براي خبرنگاران اصفهان درنظر بگيرد تا از چگونگي ايجاد تونل مترو گزارش تهيه کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر