بازدید 16598
بصورت گسترده صورت گرفت؛

تحریف سخنان رهبر انقلاب در موردعلوم انسانی

این در حالی است که رهبر انقلاب خود از جمله اشخاصی هستند که تسلط کاملی بر علوم انسانی داشته و حتی برخی از اطرافیان ایشان نیز نقش شگرفی در تربیت دانش‌آموختگان علوم انسانی داشتند.
کد خبر: ۶۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۲۳:۰۲ 02 September 2009
بخش قابل توجهی از رسانه‌های بیگانه و عمدتا معاند نظام جمهوری اسلامی ایران، دست به تحریف گسترده سخنان رهبرانقلاب در دیدار با اساتید دانشگاهها زده‌اند.

به گزارش «فردا»، رسانه‌های بسیاری با تحریف گسترده سخنان مقام معظم رهبری در جمع اساتید دانشگاه در مورد علوم انسانی مه چندی پیش برگزار شد، ضمن ارائه تحلیل‌های عجیب در این خصوص؛ حتی پیش‌بینی نمودند که بدلیل انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها تعطیل می‌شوند!

این درحالی است که حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع اساتید دانشگاه فرمودند:« در بين اين مجموعه‏ى عظيم دانشجوئى كشور كه حدود سه ميليون و نيم مثلاً دانشجوى دولتى و آزاد و پيام نور و بقيه‏ى دانشگاه‏هاى كشور داريم، حدود دو ميليون اينها دانشجويان علوم انسانى‏اند! اين به يك صورت، انسان را نگران ميكند.»

ایشان فرمودند:« ما در زمينه‏ى علوم انسانى، كار بومى، تحقيقات اسلامى چقدر داريم؟ كتاب آماده در زمينه‏هاى علوم انسانى مگر چقدر داريم؟ استاد مبرزى كه معتقد به جهان‏بينى اسلامى باشد و بخواهد جامعه‏شناسى يا روانشناسى يا مديريت يا غيره درس بدهد، مگر چقدر داريم، كه اين همه دانشجو براى اين رشته‏‌ها ميگيريم؟»

مقام معظم رهبری افزودند:« اين نگران كننده است. بسيارى از مباحث علوم انسانى، مبتنى بر فلسفه‏‌هائى هستند كه مبنايش ماديگرى است، مبنايش حيوان انگاشتن انسان است، عدم مسئوليت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوى به انسان و جهان است. خوب، اين علوم انسانى را ترجمه كنيم، آنچه را كه غربى‏ها گفتند و نوشتند، عيناً ما همان را بياوريم به جوان خودمان تعليم بدهيم، در واقع شكاكيت و ترديد و بى‏اعتقادى به مبانى الهى و اسلامى و ارزشهاى خودمان را در قالبهاى درسى به جوانها منتقل كنيم.»

بررسی سخنان رهبر انقلاب بر این نکته تاکید می‌کند که ایشان نگران آموزش علوم انسانی به معنای آنچه که برخی در پی آن بودند، نیستند؛ بلکه ایشان نگران تعلیم صرف تعالیم غربی و عدم تولید محتوای داخلی کافی و لازم هستند.

شایان ذکر است که رهبر انقلاب خود از جمله اشخاصی هستند که تسلط کاملی بر علوم انسانی داشته و حتی برخی از اطرافیان ایشان نیز نقش شگرفی در تربیت دانش‌آموختگان علوم انسانی داشتند.

در همین حال، بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ديدار دانشجويان دانشگاه فردوسى مشهد در 25 اردیبهشت 86 نیز در این رابطه جالب توجه می‌نماید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در رابطه با ساخت یک الگوی توسعه بومی می‌فرمایند:«ما بايد پيشرفت را با الگوى اسلامى - ايرانى پيدا كنيم. اين براى ما حياتى است. چرا ميگوئيم اسلامى و چرا ميگوئيم ايرانى؟ اسلامى به خاطر اينكه بر مبانى نظرى و فلسفى اسلام و مبانى انسان‏شناختى اسلام استوار است. چرا ميگوئيم ايرانى؟ چون فكر و ابتكار ايرانى، اين را به دست آورده؛ اسلام در اختيار ملتهاى ديگر هم بود. اين ملت ما بوده است كه توانسته است يا ميتواند اين الگو را تهيه و فراهم كند. پس الگوى اسلامى ايرانى است. البته كشورهاى ديگر هم از آن، بدون ترديد استفاده خواهند كرد؛ همچنانى كه تا امروز هم ملت ما و كشور ما براى بسيارى از كشورها در بسيارى از چيزها الگو قرار گرفته، اينجا هم يقيناً اين الگو مورد تقليد و متابعت بسيارى از ملتها واقع خواهد شد.»

ایشان می‌افزایند:«آنچه كه موجب ميشود ما الگوى غربى را براى پيشرفت جامعه‏ى خودمان ناكافى بدانيم، در درجه‏ى اول اين است كه نگاه جامعه‏ى غربى و فلسفه‏هاى غربى به انسان - البته فلسفه‏هاى غربى مختلفند؛ اما برآيند همه‏ى آنها اين است - با نگاه اسلام به انسان، بكلى متفاوت است؛ يك تفاوت بنيانى و ريشه‏اى دارد. لذا پيشرفت كه براى انسان و به وسيله‏ى انسان است، در منطق فلسفه‏ى غرب معناى ديگرى پيدا ميكند، تا در منطق اسلام.»

رهبر انقلاب، پيشرفت از نظر غرب را پيشرفت مادى عنوان می‌فرمایند و محور آن را «سود مادی» برمی‌شمارند و می‌فرمایند:« هرچه سود مادى بيشتر شد، پيشرفت بيشتر شده است؛ افزايش ثروت و قدرت. اين، معناى پيشرفتى است كه غرب به دنبال اوست؛ منطق غربى و مدل غربى به دنبال اوست و همين را به همه توصيه ميكنند.»

ایشان افزودند:«پيشرفت وقتى مادى شد، معنايش اين است كه اخلاق و معنويت را ميشود در راه چنين پيشرفتى قربانى كرد. يك ملت به پيشرفت دست پيدا كند؛ ولى اخلاق و معنويت در او وجود نداشته باشد. اما از نظر اسلام، پيشرفت اين نيست. البته پيشرفت مادى مطلوب است، اما به عنوان وسيله. هدف، رشد و تعالى انسان است.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان این دیدار که دو سال پیش برگزار شد، فرمودند:«من ميخواهم بگويم مجموعه‏ى دانشگاهى كشور ما، مجموعه‏ى نخبگان كشور ما - هم حوزه و دانشگاه - يكى از بزرگترين كارهاشان بايد اين باشد كه نقشه‏ى جامع پيشرفت كشور را بر اساس مبانى اسلام تنظيم كنند؛ دل به الگوى غربى و مدلسازى‏هاى غربى نسپرند. او نميتواند كشور را نجات بدهد؛ او نميتواند پيشرفت كشور ما را تنظيم كند. كسانى كه در مراكز برنامه‏ريزى يا در مراكز علمى و تحقيقى هستند و راجع به اقتصاد، راجع به سياست، راجع به سياست بين‏المللى و راجع به مسائل حياتى ديگر كشور كار و فكر ميكنند، دنبال اين نباشند كه فرمولهاى غربى را؛ فرمولهاى اقتصادى غرب، فرمولهاى بانك جهانى يا صندوق بين‏المللى پول را با مسائل كشور تطبيق كنند؛ نه، آن نظريه‏ها، نظريه‏هاى مفيد براى ما نيست. البته از عِلمشان استفاده ميكنيم؛ ما تعصب نداريم. هرجا پيشرفت علمى، تجربه‏ى علمى باشد، استفاده ميكنيم. از مصالح استفاده ميكنيم؛ اما نقشه را بر طبق فكر خودمان، بر طبق نياز خودمان بايستى بريزيم.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار