بازدید 13729

واکنش نوبخت به انتقاد از FATF در نماز جمعه

انتظار داریم از پدران و برادرانی که در تریبون‌های نماز جمعه سخن می‌گویند، با مروت و انصاف درباره خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت سخنان خود را بیان کنند.
کد خبر: ۶۲۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ 13 September 2016
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره چرایی هجمه‌های وسیع به دولت در تریبون‌های نماز جمعه گفت: شاید نتوان عدم آگاهی از اقدامات دولت را مبنای برخی اظهارات نامتناسب در تریبون‌های نماز جمعه بدانیم. چون در شهریورماه، تعداد زیادی از وزرا در شهرستانها و استان‌های مختلف حضور داشتند و از تریبون‌های مختلف نماز جمعه هم خدمات دولت به مردم بیان شد

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود افزود: مقام معظم رهبری نیز در نشست اخیر با دولت، بیان فرمودند که خدمات باید به مردم اطلاع رسانی شود. در هفته اول شهریورماه، فرصت برای تماس با ائمه محترم جمعه وجود داشت. به نظر می‌رسد عامل اصلی اظهارات اخیر، ناآگاهی نباشد، هر چند اطلاع رسانی باید به صورت مستمر به جامعه و ائمه محترم جمعه انجام گیرد ولی انتظار داریم از پدران و برادرانی که در تریبون‌های نماز جمعه سخن می‌گویند، با مروت و انصاف درباره خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت سخنان خود را بیان کنند. هر چیزی که نیاز به تذکر و گوشزد است، دولت با فروتنی گوش می‌کند ولی در برخی موارد، انتظار داریم پایبندی به مروت و انصاف را در تریبون‌های نماز جمعه شاهد باشیم.

محل جمع بندی مباحث FATF  در رسانه‌ها و فضای مجازی نیست


وی در ادامه با اشاره به اینکه تا به حال ابهامات و اتهامات فراوانی نسبت به FATF مطرح شده که مسئولان دولتی هم پاسخگوی آن‌ها بوده‌اند اظهار کرد: محل جمع بندی این مباحث در رسانه‌ها و فضای مجازی نیست زیرا این مباحث بسیار تخصصی است. همانطور که ما انتظار داریم تریبون نماز جمعه اخلاق، تقوا، دین و سیاست را تبلیغ کند و به همان میزان هم نهادهادی تخصصی نظام باید وظایف خود را انجام دهند. این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و من از جمع بندی آن خبردار هستم و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم این جمع بندی را اطلاع رسانی می‌کند. ما معتقدیم مردم هم باید از این موضوع مطلع باشند.

نوبخت با طرح این پرسش که چرا فضایی ایجاد شده که مطالبی در رسانه‌های داخلی گفته می‌شود تا رسانه‌های دشمن از آن سوءاستفاده کنند تصریح کرد: جای این مباحث در شورای امنیت ملی است. من تاکید می‌کنم هیچ کدام از اقدامات دولت یازدهم نه تنها نسبت به منافع ملی بی توجه نیست بلکه در این زمینه دقت لازم را دارد.

زیر هیچ قراردادی را که منافع ملی کشور را تامین نکند امضا نمی کنیم


سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هرگاه FATF به اجازه مجدد قانونی نیاز داشته باشد ما قبول داریم که باید آن مجوز کسب شود تاکید کرد: البته هیچ وقت سخنگوی شورای نگهبان به صراحت به این مساله نپرداخته است. ما در دولت پاسخ‌های روشنی به ابهامات مطرح شده به FATF داده‌ایم، اما هنوز هم مثل قراردادهای نفتی، ابهام ایجاد می‌کند در حالی که جواب‌های ما صریح و قانونی است اما فردی با عنوان حقوقدان می‌آورند که می‌گوید به نظر من این مساله ابهام دارد ما باید چه کنیم که ابهامات رفع شود؟ ما این اطمینان را می‌دهیم که زیر هیچ قراردادی را که منافع ملی کشور را تامین نکند امضا نمی کنیم.

نوبخت همچنین تاکید کرد: دولت قطعا هیچ یک از تحریم‌هایی را که بدخواهان ایران ایجاد کرده‌اند به رسمیت نمی‌شمارد، تحریم هسته‌ای و غیرهسته‌ای مورد تایید ما نیست و ما آن را به هیچ وجه در کشور اجرا نمی‌کنیم، اما اشخاص حقیقی و غیر حقیقی که در زمینه غیرهسته‌ای تحریم هستند اگر بخواهند LC باز کنند طرف خارجی آن را قبول نمی‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا شما با FATF به تعریف مشترکی از گروه‌های تروریستی رسیده‌اید گفت: از سوی مقامات ایرانی به صراحت اعلام شده که ما آن توصیه‌هایی را خواهیم پذیرفت که در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد. قانون اساسی ما هم صراحت دارد که ما ضمن مبارزه با تروریسم، نسبت به نهضت‌های آزادی بخش موضع حمایت گرانه‌ای خواهیم داشت و ما هم در چارچوب قانون اساسی خود عمل می‌کنیم. ما در گذشته در لیست سیاه بودیم اما اکنون در حالت تعلیق قرار گرفته‌ایم و در این زمینه یک سال فرصت داریم و تاکید می‌کنیم بسیاری از این نگرانی‌های داخلی، اجرایی نمی‌شود.

حدود 8 هزار واحد تولیدی تسهیلات دریافت کردند

در ادامه این نشست نوبخت با بیان این که دولت از دو مسیر ارائه تسهیلات بانکی به بخش خصوصی و سرمایه گذاری دولتی دنبال سرعت بخشی به رونق اقتصادی است اظهار کرد: تا تاریخ ۲۱ شهریور، ۷۹۷۷ واحد تولیدی توانستند مبلغ ۶۰۰۰ و ۵۷ میلیارد تومان از نظام بانکی تسهیلات بگیرد، دولت هم ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص صادر کرده است

پرداخت بدهی‌های دولت را بزودی آغاز می‌کنیم

وی در ادامه افزود: پرداخت یارانه‌ها هم به موقع در ۲۶ هر ماه پرداخت می‌شود، یارانه سلامت هم همچنان در حال پرداخت است و ما بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان به بیمه سلامت کمک می‌کنیم تا پرداخت‌هایش را به روز کند. همچنین مقرر شده بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه و اوراق مالی بدهی خود را به بانک‌ها، بازنشستگان، فرهنگیان، گندمکاران و پیمانکاران بپردازیم. ما مجوز این پرداخت را از مجلس گرفته‌ایم و آیین نامه اجرایی آن را هم از طریق سازمان برنامه و بودجه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تهیه کرده ایم و اگر فردا این آیین نامه در هیات دولت تصویب شود پرداخت ها آغاز می‌شود. ان‌شاءالله همه مطالبات به زودی به صفر برسد.

آلمان و هیچ کشوری در منزلتی نیست که برای ایران تعیین تکلیف کند


نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا آلمان برای سفر رئیس جمهور کشورمان به آن کشور شرطی گذاشته است گفت: آلمان و هیچ کشوری در منزلتی نیست که برای ایران تعیین تکلیف کند. این بحث اساسا قابل تایید نیست هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما شرط تعیین کند. اگر برای ما این سفر قطعی شود حتما اطلاع رسانی می‌شود شاید مقاماتی از آلمان هم برای مهر ماه به ایران بیایند. روابط ما با آلمان مثبت و مطلوب است و طرفین به منافع یکدیگر احترام می‌گذارند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال پیگیری بد عهدی آمریکا از سوی رئیس جمهور در نیویورک گفت: دستور کار این سفر از سوی دفتر رئیس جمهور اطلاع رسانی می‌شود اما از این فرصت برای تامین منافع ملی کشور استفاده خواهد شد.

نیازی به تغییر در کابینه نیست


نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تغییر کابینه نیز خاطر نشان کرد: مطالبات ملی از دولت برخورداری از خدماتی با کیفیت‌تر و گسترده‌تر است که همه تلاش ما هم در این زمینه است ممکن است برخی جریان‌های سیاسی هم مطالباتی در مورد تغییر کابینه داشته باشند که با توجه به زمان کوتاه باقی مانده به پایان سال شاید دیگر نیازی به این تغییرات در این کابینه نباشد.

پرونده املاک نجومی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح نشده است


نوبخت همچنین درباره رسیدگی به پرونده املاک نجومی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: تا آنجا که من در جلسات ستاده بوده‌ام این موضوع در آن جا مطرح نشده است که اگر مطرح شود حتما اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که موضع شما نسبت به فیلتر برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در ارتباط با املاک نجومی چیست؟ اظهار کرد: دولت ترجیح می‌دهد این مسائل را به ملت زیرک و فهیم ایران واگذار کند. امیدواریم جمع بندی به گونه‌ای باشد که منافع ملی کشور تامین شود.

محکومیت ایران را در دادگاه کرسنت از شما می‌شنوم

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص محکومیت ایران در دادگاه کرسنت گفت: من این مساله را از شما می‌شنوم.

منابعی را برای خانواده های شهدای منا در نظر خواهیم گرفت


به گزارش ایسنا، نوبخت همچنین درباره اقدامات دولت نسبت به خانواده‌های شهدا منا بیان کرد: در این زمینه از هیچ اقدامی در جهت استیفای حقوق ملت دریغ نکرده‌ایم اما واقعیت این است که حقوق تضییع شده ملت ما استیفا نشده است. ما در برابر دولتی قرار داریم که در شرایط عادی هم با او مشکل داشتیم چه برسد که آن ها به دلیل حمله به سفارتخانه خود بهانه‌هایی را مطرح کردند. به هر حال همه از نوع رابطه ما با دولت عربستان خبردار هستند، اما ما در داخل کشور نسبت به خانواده‌های شهدای منا ادای احترام می‌کنیم و از بنیاد شهید می‌خواهم نهایت تلاش خود را بکند و اگر لازم باشد منابعی را در سازمان برنامه بودجه برای این خانواده ها در نظر خواهیم گرفت.

انتخابات برای رقبای سیاسی فرصت بیشتری دارد


وی درباره ورود دولت به مساله انتخابات نیز خاطر نشان کرد: آنقدر مشغله برای دولت وجود دارد که انتخابات برای رقبای سیاسی فرصت بیشتری دارد تا برای ما.

تغییر ساعت در مهرماه اطلاع‌رسانی می شود


سخنگوی دولت درباره احتمال تغییر ساعت در ابتدای مهرماه گفت: این موضوع قانون است و باید در موعد مقرر قانون اجرایی شود. امسال نیز این قانون اجرایی خواهد شد و اطلاع رسانی لازم در این خصوص انجام می‌شود.

بودجه ۹۶ در ۱۵ آذرماه تقدیم مجلس می‌شود


نوبخت درباره بودجه ۹۶ گفت: در برنامه ششم، بودجه سال آینده در ۱۵ آذرماه تقدیم مجلس می‌شود. با عنایت به سیاست کلی برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی این بودجه نوشته شده است. لذا در خلال اجرای برنامه ششم توسعه سالهای ۹۵ تا ۹۹، کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های بودجه‌ای پیش بینی شده است و بودجه سال آینده نیز در چارچوب لایحه برنامه ششم تهیه شده است. اساسا با رویکرد اقتصاد مقاومتی، درون زایی، برون‌نگری، مردمگرایی، دانش بنیانی و عدالت گرایی، این بخشنامه مهیا شده و تلاش می‌کنیم به وقت، با عنایت به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به مجلس تقدیم کنیم.

وی همچنین گفت: برای ما موضوع رفع نابرابری در پرداخت‌های کارکنان دولت مهم است. گروهی از بازنشستگان مربوط به قبل از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هستند و برخی بعد از اجرای این قانون بازنشست شده اند که پرداختهای این دو گروه تفاوت زیادی دارد. گروهی که قبلا بازنشسته شده اند از ۱۰ فوق العاده مصرح در قانون ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده نکرده اند ولی گروه جدید، این فوق العاده ها را دریافت می‌کنند. در بودجه سال ۹۶، حل این نابرابری ها مد نظر قرار گرفته است.

تاخیر در استخدام، مربوط به تفکیک سازمان‌های اداری و بودجه‌ای نیست


نوبخت درباره عدم استخدام برخی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال گذشته در معدودی از سازمانها مانند وزارت نیرو و امکان ارتباط آن با تفکیک سازمان‌های "اداری و استخدامی" و "برنامه وبودجه" توضیح داد: بدون اینکه از موارد مشخص شده در این پرسش باخبر باشم، این را مطمئنم تفکیک مباحث اداری و استخدامی از مباحث برنامه و بودجه ای، هیچ ارتباطی به آزمون استخدامی ندارد یا آنها اگر مشکلی دارند مرتبط با این تفکیک وظایف نیست. از پذیرفته شدگان خواهش می‌کنم در صورتی که مشکلی در این باره دارند، به صورت مشخص ابراز کنند تا گزارش دقیق آن در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

مرزداران غیور ما همیشه درباره برخورد با هر متجاوزی آماده‌اند


سخنگوی دولت درباره اخباری که اخیرا در خصوص برخوردهای بین نیروهای مسلح ایران و برخی کشورهای خارجی در خلیج فارس مطرح شده، گفت: به نظر می‌رسد این بحثها درباره برخورد نظامی در خلیج فارس، فضاسازی است. مرزداران غیور ما همیشه درباره برخورد با هر متجاوزی آماده اند. این نقطه قوت کشور است که نیروهای هوشمند، با اعتقاد و آماده‌ای را در همه حدود و مرزهای کشور داریم.

وزارت راه  اختیارات قانونی برای خرید ایرباس را دارد

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود درباره قرارداد با ایرباس گفت: این قرارداد، بیع شرط است، یعنی ایرباس تعدادی از هواپیماهای خود را مشروط به فعالیت در خطوط هوایی و پرداخت هزینه خرید آنها از طریق ایجاد کارکرد به ایران واگذار می‌کند. مصوبه این موضوع در شورای اقتصاد تصویب شده و وزارت راه و شهرسازی از اختیارات قانونی برای خرید ۱۱۱ دستگاه ایرباس برخوردار است.

۲ میلیارد تومان از حقوق‌های غیرمتعارف برگشت داده‌شد


نوبخت با اشاره به اینکه بیش از دو میلیارد تومان از حقوق‌های غیرمتعارف پرداخت شده به مدیران برگشت داده شد، گفت: از دستگاه‌های نظارتی خواهش کردیم ماهانه حقوق مدیران کنترل شود تا اگر یک مورد تخلف نسبت به مصوبه مشاهده شد، برخورد صورت گیرد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر