بازدید 33051

مسکن در کشور منتظر بحران بزرگتر

این اتفاق در واقع شبیه آن چیزی است که در ایالات متحده اتفاق افتاد. به دلیل کاهش شدید قیمت مسکن دریافت کنندگان تسهیلات تمایلی به بازپرداخت تسهیلات خود به بانک ها نداشتند و عملا خانه های زیادی به بانک ها بازگردانده شد و این مسئله زمینه ساز بزرگترین بحران اقتصادی 80 سال اخیر شد.
کد خبر: ۶۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۵ 02 September 2009
منابع آگاه از نزدیک بودن بحران مالی بانک ها ناشی از عدم باز پرداخت وامهای مسکن در ایران شبیه آنچه در آمریکا اتفاق افتاد و زمینه ساز بحران بزرگ مالی جهان شد خبر می دهند.



به گزارش فردا یک منبع آگاه با اشاره به رکود بخش ساختمان و افت قیمت شدید قیمت مسکن گفت: کسانی که در سال های گذشته تسهیلات ساخت یا خرید مسکن در یافت کرده اند در باز پرداخت تسهیلات با مشکلات زیادی روبرو شده اند.

این منبع آگاه خاطر نشان کرد به دلیل کاهش قیمت مسکن احتمال عدم باز پرداخت تسهیلات بخش مسکن به بانکها بالاست و تسهیلات گیرندگان واحدهای مسکونی و خریداری شده از طریق تسهیلات را به بانکها واگذار کنند.

این اتفاق در واقع شبیه آن چیزی است که در ایالات متحده اتفاق افتاد. به دلیل کاهش شدید قیمت مسکن دریافت کنندگان تسهیلات تمایلی به بازپرداخت تسهیلات خود به بانک ها نداشتند و عملا خانه های زیادی به بانک ها بازگردانده شد و این مسئله زمینه ساز بزرگترین بحران اقتصادی 80 سال اخیر شد.

در ایران اگر چه شرکت های بورسی فعال در حوزه ساختمان و لیزینگ مسکن کم است اما در کشور علاوه بر بانکهای دولتی و خصوصی شرکت های انبوه ساز زیادی در کشور فعالند.

در این میان بانک های خصوصی و لیزینگ ها طی سه سال گذشته تسهیلات زیادی را به ساخت و خرید مسکن اختصاص دادند به طوری کا تا 70 درصد قیمت مسکن را تسهیلات می دادند. اکنون که قیمت مسکن در برخی از مناطق حتی تا 50 درصد هم کاهش پیدا کرده به نظر می رسد چنانچه رکود بخش مسکن ادامه یابد و قیمت مسکن نیز باز هم کاهش یابد بسیاری از تسهیلات گیرندگان تمایلی به بازپرداخت تسهیلات دریافتی نبوده و بانک های خصوصی و لیزینگ ها اولین قربانیان بحران شوند.


کارشناسان پیش از این نیز نسبت به وقوع بحران مالی در بانک های خصوصی ناشی از عدم برگشت تسهیلات اعطا شده در بخش مسکن از سوی این بانک ها هشدار داده بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
بحران اصلی در کشور وجود بی.. .کاری (بخوانید بیکاری شدید) است من که تا مشکل بیکاری در کشور حل نشود قسط مسکن نمی دهم
به اون منابع آگاه بفرمائيد آتش بيار معرکه نشن! قيمت مسکن آنقدر پائين نيامده که از مبلغ تسهيلات مربوطه هم کمتر بشه، ثانيا بر آورد قيمت مسکن هنگام اعطای تسهيلات بسيار محتاطانه و پائين تر از قيمت واقعی اعلام ميشود
افت قیمت مسکن چه ربطی به توان یا تمایل دریافت‌کنندگان تسهیلات دارد؟ مگر اینکه این افراد اقدام به دریافت تسهیلات به صورت واسطه‌ای کرده باشند که در اینصورت هم مشکلی نیست چرا که در صورت مصادره توسط بانک این املاک روی دست بانک‌ها نخواهد ماند.
چنین بحثی قیاس مع الفارق است زیرا اساسا مشارکت بانکها در تامین مالی خرید مسکن در این دو کشور متفاوت است. در اینجا با وجود بحران اقتصادی، بازهم در صورتیکه شما شغل متناسب با میزان وام در خواستی داشته باشید می توانید با پرداخن حتی کمتر از 10 درصد از مبلغ کل خانه، بقیه را از بانک وام بگیرید. اصولا بیشتر مردم هم همین طور درای مسکن می شوند - غیر از افراد مسن که اقساط وام خود را مستهلک کرده اند. در آمریکا که سقوط بازار مسکن بانک ها را زمین گیر کرد چندین میلیون خانه با ارزش واقعی کمتر از وام بانکی روی دست بانکها ماند. در ایران مگر بانکها چقدر از قیمت خانه را وام می دهند که چنین اتفاقی بیفتد؟
وای تابناک چقدر نگران ارزون شدن مسکنه؟ واقعا آیا تابناک میدونه قیمت مسکن هنوز خیلی بالاست و بسیاری از مردم هنوز قدرت خرید ندارن ؟یا اینکه میخواد یه کاری کنه دلالا سود ببرن و یه عده بدبخت دیگه هرگز صاحب سرپناه نشن .واقعا که باید با این کاراتون تو اون دنیا پاسخگو باشیدومیدونم منعکس نمیکنید چون شهامت ندارید
چرا دروغ ميگيد؟؟
كجا قيمت مسكن كاهش پيدا كرده؟؟!!
اونهم 50%!!!!!!!!!!

قيمت فقط توي بعضي مناطق تاكيد ميكنم بعضي مناطق حدود 20% كاهش داشته!!

توي يك محله متوسط آپارتمان متري 2 ميليون تومانه. حقوق يك كارشناس ماهي 500 هزارتومان. ببخشيد اين كجاش اسمش ارزونيه!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اين اتفاق قطعاً نمي افتد چرا که بيشترين مبلغ وام براي خريد مسکن 18 ميليون بوده که حداکثر 25% قيمت مسکن را پوشش مي داده لذا کسي راضي نمي شود که با پرداخت نکردن 25% سرماية 75% خود را به خطر اندازد.
تحلیلی واقعا خنده دار.
لطفا این منبع آگاه پاسخ دهند که آیا قیمت مسکن در ایران واقعی و عادلانه است؟؟؟
عجب تحليلي !!!! يعني كسي كه از بانك وام 18 ميليوني گرفته و بايد 32 ميليون طي 10 سال به بانك پس بدهد آپارتمان 50 يا 60 ميليوني خود را به بانك واگذار مي كند ؟!!!!!!!!!
مقايسه شما بين وضعيت مسكن در ايران و آمريكا به هيچ وجه صحيح نيست لطفا به درصد مشاركت بانكها در هزينه هاي ساخت مسكن توجه كنيد
عجب كارشناساني داريد بابا.
اينجا براي مسكن حداقل 100 ميليوني حداكثر 18 ميليون وام ميدهند. هرچقدر هم مسكن ارزان شود از 18 ميليون ارزانتر نميشود. بحران آمريكا مال زماني بود كه بانكها تا 90 درصد ارزش ملك وام ميدادند و در آن زمان در برخي نقاط آمريكا قيمت مسكن تا نصف هم آمده بود.
چشم وزير مسكن روشن!!!
شما را بخدا يه ذره به فكر مردم هم باشين
چه اشكالي داره كه قيمتها ( از جمله مسكن - گوشت - برنج و ... ) پائين بيايد .
حالا اين بانكها ( همچنين دلالان و سرمايه داران به فكر مردم !!! ) كه در سالهاي قبل از اين ركود ، سودهاي ميلياردي به جيب زده اند يه چند سالي هم زيان بدهند .
چرا بايد مردم كم بضاعت تاوان سود بدست نيامده آنها را بدهند .
نمي دانم شما به فكر ملت هستين يا جيب ...
فكر نمي كنم موردي پيش بياد اگه اين كامنت رو تائيد كنين و بقيه هم بخونن
خیلی دوست دارم بدونم کجا 50 در صد کاهش داشتیم؟!!!
بيشتر شبيه يك شوخي بود اين خبر!
دوست عزيز! قيمت مسكن اينجا به هيچ وجه افت نداشته و تمام كساني كه مسكن خريداري كردند حداقل 70% سود كردن پس دليلي براي عدم بازپرداخت و واگذاري مسكن به بانك وجود نداره
لطفا قبل از اينكه همچين تحليلهايي بنويسيد و بازار ايران و آمريكا رو با هم مقايسه كنيد يك لحظه فكر كنيد و به تفاوتهاي اقتصاد اين دو كشور فكر كنيد
در ضمن در هيچ كدوم از شهرهايي كه بانكها تسهيلات ميدادن قيمت افت 50 درصدي نداشته
متاسفانه كارشناس شما كارشناس خوبي نيست به اين دلايل:
اولاً تا هفتاد درصد قيمت ملك كه وام داده ميشد سقف پنجاه ميليون تومان هم داشت . يعني بيشتر از پنجاه ميليون تومان به كسي از طرف بانك پرداخت نميشد.
ثانياً قيمت ملك كه تا پنجاه درصد به قول شما كاهش داشته است نسبت به چه زماني است؟ اگر الان به روزنامه ها نگاهي بياندازيد قيمت ملك نه تنها در تهران كه در بسياري از شهرستانها از متري يك ميليون تومان كمتر نشده است. كه اين كاهش هنوز هم نسبت به چهارسال پيش بازهم افزايش شديدي است.
با اين اولا و ثانيا كه گفتم خودتان حساب كنيد كه قيمت يك خانه هشتاد متري (بطور متوسط) حدود نود ميليون تومان است. حالا اگر اين ملك به بانك واگذار شود بانك اين ملك را بفروش مي رساند كه با اين شرايطي كه شما مي گوييد قيمت ملك حتي اگر به پنجاه درصد قيمت فعلي هم برسد بازهم بانك ضرر نكرده است. ( باتوجه به اينكه در اين چند سال هم اقساط خود را از خريدار دريافت كرده است كه با توجه به اينكه همه ميدانند كه دولت چند سال است كه پرداخت وام را متوقف كرده است بنابراين درصد قابل توجهي از مبلغ دريافت شده است)
خب وقتي بانك ضرر نكند چرا بحران بوجود بيايد. تازه اين با فرض اين بود كه قيمت ملك به نصف قيمت فعلي برسد كه قطعا اينطور نمي شود.چون همه ميدانيم كه ركود ممكن است بوجود بيايد اما كسي حاضر نيست به اين شدت ضرر كند و طبعا خريد و فروش كاهش پيدا مي كند نه قيمت مسكن.
كارشناس مسكن شما اصلا نميداند كه مشكل بانكهاي آمريكا مشكل مسكن نيست بلكه مشكل اوراق بهادار متكي بر وامهاي رهني بود كه فقط شروع آن با بحران مسكن بود.
لطفا جهت اطلاع عموم اين مطلب را منتشر نمائيد.

با احترام
از طرف يك نفر كه ادعاي كارشناسي هم ندارد چه برسد به اينكه واقعا باشد.
مگه مسكن مال تجاريه كه ضرركنن
بساز بفروش ها و بورس با زها چنان قيمت مسكن را بالا برده اند كه نگو متاسفانه با بزك كردن ساختمان ها وساخت چيزهاي غير قابل استفاده در ساختمانها هم اسيب به فرهنگ جامعه ميزنند وهم موجب گرانيخانه ها مي شوند بايد مهندسين ما دست ازكپي برداري بردارند
با سلام؛
بانک ها هم می توانند وثیقه های گرفته شده را به فروش بگذارند.
مگر قبلا چکار می کردند؟
انبوه سازان هم می توانند خانه های ساخته شده را ارزانتر بفروش رسانند و وام ها را بازپرداخت کنند.
امان از طمع!
به نظرم اين خبر ساخته شده از طرف مافياي بازار مسكن است كه به دنبال افزايش مبلغ تسهيلات خريد است تا بدينوسيله رشد قيمتها را باعث شود . به هر حال ركود به ضرر دلال هاست .
کاهش 50 درصدی بعد از افزایش 200درصدی چندان جای نگرانی ندارد .مخصوصا اینکه این افزایش در عرض مدت کوتاهی انجام شده باشد.
خدا را شکر خیلی چیزها در ایران از مدل جهانی پیروی نمیکند.
سخنی هم با دوستان تابناکی:
در روزهای اخیر بنظر میرسد آستانه تحملتان پایین آمده است و بسیاری از نظراتی را که اگر قبلا مطرح میشد ، منعکس میکردید این روزها منتشر نمیکنید.
توجه شما را به سخنان رئيس بانك مركزي در رابطه با مسكن در روزنامه جام جم جلب ميكنم
الآن دلتون برای این آقایون می سوزه؟
کاش موقع گرون شدن که سود این افراد 300 400 درصد شده بود هم یکی دلش به حال ما مستأجرها می سوخت.
پس اینهمه خبر در باره اینکه قیمت مسکن به کف خودش رسیده است برای چی بود که پشت سر هم در همین سایت تبلیغ میشد از آنجا که همه ما میدانیم که خدا جای خوبی نشسته است حالا حالا جا دارد که قیمت مسکن همینطور پایین بیاید مخصوصا افرادی که با شارلاتان بازی های اقتصادی یک افزایش 200 درصدی را بر مسکن تحمیل نمودند تا به هر شکلی رابطه صاحبان و دلالان مسکن و بدبخت بیچاره هایی که به مسکن نیاز دارند همچنان به مراد صاحبان قدرت جلو برود من خودم پس از حدود سی سال خدمت که حدود بیست سال آنرا با درجه دکتری به عنوان کارمند دولت به این مردم خدمت کرده ام توانسته ام یک دستگاه آپارتمان آنهم با استفاده از تعاونی محل خدمتم برای خانواده ام تهیه کنم و هنوز هم هستند کسانیکه با همین تعاونی هم نتوانسته اند حتی یک آپارتمان کوچک برای ایام بازنشتگی خود تهیه کنند و خدا را شاکریم که همچنان قیمت مسکن در حال پایین آمدن است و این یعنی اینکه در آینده نزدیک به جایی برسیم که هرکس به اندازه نیاز خود یک سرپناه داشته باشد تا شرمنده اهل و عیال خود نباشد انشاءالله
باعث تاسف خواهد بود. وقتي كه كودكي بيش نبودم پدرم ياد داد كه به عيب كسي نخندم چون روزگار بازيهاي بسيار دارد و ممكن است كه من هم دچار همان عيب شوم. چقدر سيماي ميلي ذوق زده شده بود از اين مشكلات در آمريكا و تحليلهاي آبكب ارائه ميداد. اكنون آنها دارند بحران را سر ميگذرانند و ما تازه دچارش مي شويم .و هيچ درسي هم از آنها نگرفتيم
اين چه مقايسه اي است كه شما مي كنيد در آمريكا 80-90 درصد قيمت ملك وام مي دهند با كاهش 20 درصدي قيمت ملك طبيعي است طرف قيد پول خودش را بزند . در صورتيكه در تهران يك وام 18 ميليوني مسكن 20 درصد كل ارزش ملك است . پس اين قياس مع الفارغ است و. اين كارشناس محترم بهتر بود به وثايق ملكي كه بانكها از شركتها گرفتنه اند اشاره مي كرد كه با توجه به وامهاي كلان و ركود اقتصادي موجود امكان بازپرداخت آن براي خيلي از شركتها وجود ندارد نمونه اش وثائقي كه بانك ...از شركتهاي تابعه...گرفته كه عملا با كاهش قيمت مسكن ارزش وثائق از كل وام و بهره متعلقه كمتر شده است.
با سلام
این اتفاق در ایران نخواهد افتاد چرا که تسهیلات مسکن بخش ناچیزی از مبلغ خرید مسکن است لیکن در امریکا تا 90 درصد قیمت وام است بنابراین این تحلیل صحیح نمیباشد
لطفا مسائل را شرتی شپکی تحلیل نفرمائید

اولا در ایالات متحده بعد از 11 سپتامبر دولت از ترس رکود مبالغ هنگفتی اعتبار را تزریق در بازار کرد و بانکهای واسطه هم چون جائی برای خرج آن نداشتند وام مسکن را رونق بخشیدند و با حمایتهای جمهوری خواهان که موافق دولت کوچک و بازار خیلی خیلی آزاد هستند این بار هر کی از مامنش قهر کرده بود می توانست خانه را بدون پیش پرداخت بخرد ( همه قیمت خانه لیز 30 ساله با بهره 3 درصدی میشد ) و نهایتا هم در بعضی از جاها قیمت تا 2 برابرم شد ولی بعد از ترکیدن این حباب مامانی نه کسی حاضر به پرداخن دیونش بود ( چرا که جمع کثیری برای سرکمایه گزاری و نه خانه دار شدن این کاز زا کزده بودند ) و نه بانک می توانست آن را بفروشد ( کسی به کسی وامی نمی داد تا خانه های بخرد-بحران اعتباری ) و اما در ایران عزیزمان خبری از وامهای سنگین نیست و نهایتا 30 میلیون برای هر واحد است ( که در بهترین حالت نصف قیمت کنونی مسکن است ) بنابراین مدیونین بد حساب را با تهدید و یا اجرا به قبض املاک مرهون بانک می توان مثل طلا نقد کرد
2- عزیزان تابناکی بانک یک نهاد بشدت محافظه کار است و با شرایط مشوش داخلی ( نبود اطلاعات دقیق افراد مثل درآمد و دارائی ها ) به خداوندی خدا که با این مقدار اعتبار داده شده معجزه کرده اند
3- این فقانها احتمالا برای سرکیسه کردن دولت جدید است چرا همین بخش به اصطلاح خصوص سال پیش در اوج بهران مالی جهانی همین جفنگیات را گفت ولی کسی تحویلشان نگرفت حرفشان بسیار ساده است اعتبار با بهره پائین بانک مرکزی را می خواهند تا به قیمت روز به من و شما بدبخت تحمیل کنند و چونکه دولت با کله پا کردن شورای پول و اعتبار که رسما به این از خدا بی خبران اجازه چاپ پول در قالب چکهای مسافرتی داده بود در حال حاضر گفگیرشان به ته دیگ خورده است
چشم و دل آقايان روشن كه به كاهش مقتدرانه قيمت مسكن (‌البته بخوانيد ركود ) مي نازيدند.
شما که اثر تورم جهانی را بر اقتصاد ایران انکار میکردید؟
بهتر است که قیمت تثبیت شود
متری ششصد هزار تومان یهو شد چهار میلیون حالا هم که اینقدر طبله کاهش قیمت میزنید شده سه میلیون.
به این دوست عزیز بفرمائید اینجا امریکا نیست که بانکها ورشکست شوند ضمنا اگر بساز و بفروشها هم کمی حاضر باشند قیمت منزل رو برای بازپرداخت بدهی ها کاهش دهند مشکلشان حل می شود اما ..
اصلا چنین امکانی وجود ندارد
به جهنم. اون وقت كه مردم رو با وام هاي با سود بيست و چند درصدي سركيسه مي كردند و بازار مسكن رو به اون روز انداختند بايد به يه همچين روزي هم فكر مي كردند.
نمی دونم سایت شما چرا با ثبات قیمت مسکن مشکل داره؟
لطفا راجع به وضعیت مطلوب فعلی مسکن نظر ندهید.مابی خانمانها کم کم داریم به خانه دار شدن امیدوار میشویم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار