بازدید 3447

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

کد خبر: ۶۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۹ 02 September 2009
رسالت
«پيرامون وقف دانشگاه آزاد اسلامي» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمدکاظم انبارلويي است كه در آن مي‌خوانيد:
هيئت موسس دانشگاه آزاد اسلامي طي بيانيه اي اعلام کرد اموال و دارايي‌هاي اين دانشگاه وقف شده است.دانشگاه آزاد اسلامي از سال 61 - سال تأسيس اين دانشگاه - نقش مهمي در ارتقاي سطح آموزش عالي کشور داشته و توانسته است کمبودهاي دولت در توسعه آموزش عالي را به نوعي جبران کند. در کنار خدمات بزرگ اين دانشگاه البته منتقديني هم داشته که طي سال‌هاي اخير شاهد نقد آنان در رسانه‌ها بوده‌ايم.

نقش بخشي از مديريت دانشگاه در جريان آشوب‌هاي اخير که در چهارمين نشست دادگاه متهمان کودتاي مخملي مطرح شد، آسيب جدي به حيثيت دانشگاه وارد کرد که بايد به لحاظ حقوقي به آن رسيدگي و تخلف را در وزن و اندازه خودش پيگيري کرد. اگر هم اين اتهام صحت نداشته باشد آن را از ساحت مسئولين دانشگاه بري دانست و به نوعي از آن اعاده حيثيت نمود.عنايت امام خميني (ره) از آغاز شکل گيري دانشگاه آزاد اسلامي و نيز مقام معظم رهبري به اين کار ماندگار علمي و فرهنگي و عضويت رياست دانشگاه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي موقعيت آن را در نگاه عموم مردم ايران همواره استحکام بخشيده است و اکنون دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان بزرگترين دانشگاه حضوري جهان شناخته شده است.

اعتماد
«دوراهي پيش روي مجلس» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم عباس عبدي است كه در آن مي‌خوانيد:
اولين يادداشت مطبوعاتي خود را در سال 1364 در تحليل بن بست پيش آمده در معرفي نخست وزير از سوي رئيس جمهور وقت به مجلس نوشتم، در آنجا مطرح کردم که رئيس جمهور از مردم راي مي گيرد، مجلس هم همين طور، حال نخست وزير را بايد رئيس جمهور به مجلس معرفي کند تا رأي اعتماد بگيرد، اگر براي انتخاب نخست وزير تفاهم نباشد، کدام يک بايد عقب نشيني کنند؟ در آن يادداشت نوشتم اين اشکال از ناهماهنگي قانون اساسي و نبود ساختار سياسي حزبي متناسب با آن ناشي مي شد و بايد قانون اساسي اصلاح مي شد. در هر حال آن مشکل در زمان خود به اين طريق حل شد که نخست وزير کسي شد که مورد نظر مجلس بود و هيات دولت با مديريت نخست وزير کار خود را آغاز کرد و رئيس جمهور عملاً جايگاه روساي جمهور انتخابي را نداشت، اما هيات دولت مي توانست امور خود را بگذراند و مشکل چنداني هم نباشد.


كيهان
«عبور از نقش تدافعي به تهاجمي» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم حميد اميدي است كه در آن مي‌خوانيد:
رهبر معظم انقلاب در ديدار اخير اساتيد دانشگاه‌ها با معظم له، ضمن تبيين وظيفه اقشار مختلف به هنگام بروز حوادثي همچون حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري و جنگ نرمي كه عليه نظام اسلامي تدارك ديده شده بود، دانشجويان را افسران جوان جبهه جنگ نرم و اساتيد دانشگاه‌ها را فرماندهان اين جبهه خواندند.

حوادث بعد از انتخابات فرصت مغتنمي براي دشمن فراهم كرد تا جنگ نرم عليه كشورمان را در فاز جديدي وارد كند؛ جنگي كه از چند سال پيش به دنبال شكست پياپي غرب و دشمنان منطقه اي در جنگ‌هاي برانداز سخت و استفاده از قوه قاهره و نظامي، آغاز شده بود.


ابتكار
«چرا امارات به خاطر امريکا از روابط پرسودش با ايران گذشت؟» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار است كه در آن مي‌خوانيد:
ضبط کشتي ايراني توسط اماراتي‌ها نشان داد که ابوظبي ديگر حاضر نيست با طرف پر سود ايراني اش همکاري کند. اين اقدام را مي توان به تسليم شدن اين کشور به فشارها و خواسته‌هاي امريکا تعبير کرد. تسليمي که مي تواند استقلال عمل بيشتري را از اماراتي‌ها بگيرد. روابط ايران و امارات باز هم دست خوش تغيير شد. بهتر است بگوييم گرفتار بازي‌هاي سياسي; چرا که روابط دو کشور زماني وارد فاز تازه اي شد که رسانه‌ها اعلام کردند، امارات متحده عربي مدعي شده يک کشتي ايران حامل سلاح از کره شمالي را ضبط کرده است.
آن حرکت امارات نشان مي دهد که روابط دو کشور به شدت تحت تاثير رفتارهاي سياسي بين المللي است. ايران با غرب بر سر پرونده هسته اي به چالش بر خورده و غرب نيز براي وادار ساختن ايران براي پذيرفتن خواسته‌هايش، کشورهاي همسايه با ايران به خصوص کشورهايي که با ايران داد و ستند گسترده تجاري و اقتصادي دارند را تحت فشار شديد گذاشته است.


سرمايه
«چالش‌هاي هيأت ويژه پيگيري قوه قضائيه» عنوان سرمقاله روزنامه سرمايه به قلم پروفسور محمود آخوندي است كه در آن مي‌خوانيد:
طبق قانون آيين دادرسي کيفري اگر بازپرس در انجام وظايف خود با مشکلي مواجه شود، بايد مشکل خود را با دادستان مطرح کرده و دادستان درصدد رفع آن مشکل يا معضل بر آيد. به نظر مي رسد آقاي شاملو که قاضي تحصيل کرده و کارشناسي است، اميد چنداني به دادستان و دادگاه انقلاب به عنوان مرجع رسيدگي کننده به موارد اعتراضي خود نداشته است و در نهايت صلاح را در آن مي بيند که نامه اي به رئيس قوه قضائيه بنويسد که اين نامه در اخبار عمومي و محافل قضايي جايگاهي بسيار پسنديده به دست آورد.

نکته محوري نامه شاملو آن است که وي در رسيدگي به پرونده‌ها و روند قانوني آن استقلال عمل کافي نداشته و اين آفتي است که مي تواند گريبانگير هيات‌ها و افراد پيگير حوادث اخير شود.
نکته ديگر آن است که از نظر حقوقي قاضي و بازپرس پرونده، مسووليت رسيدگي و تشخيص متهمان در پرونده بازداشتي‌ها و کشته شده‌ها را برعهده دارند، در چنين وضعيتي اين سوال مطرح مي شود که هيأت‌هاي پيگيري تشکيل شده آيا مي توانند متهمي را بازداشت و يا دستور تعطيلي مکاني را صادر کنند.


دنياي اقتصاد
«بورس تهران و حباب قيمتي» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم عليرضا كديور است كه در آن مي‌خوانيد:
در حالي كه هنوز سال 88 به نيمه نرسيده، بورس تهران رشد قابل توجهي را به لحاظ شاخص‌ها تجربه كرده است.

از ابتداي امسال تاكنون، ارزش بورس تهران 16هزار ميليارد تومان افزايش يافته، شاخص كل بورس 3هزار و 700واحد رشد داشته و ميانگين بازدهي سرمايه‌گذاري در بورس به مرز 47درصد رسيده است؛ اما سوالي كه در حال حاضر ذهن كليه فعالان بازار را به خود مشغول كرده اين است كه آيا اين جهش قيمت‌ها منطقي بوده است؟ آيا حباب قيمتي در بورس تشكيل شده است؟ و آيا جهش شتابان شاخص‌هاي بورس با متغيرهاي كلان اقتصادي و رشد بخش واقعي اقتصاد همخواني دارد؟

براي پاسخ به سؤالات فوق به خصوص تناسب جهش شاخص‌هاي بورس با رشد بخش واقعي اقتصاد و تشكيل حباب قيمتي در برخي از شركت‌ها، مقايسه روند رشد قيمت‌ها در حال حاضر با سال 82 مي‌تواند كمك شاياني در رسيدن به جواب مناسب باشد. سال 82 سالي است كه طي آن بورس تهران شاهد رشد 6/124درصدي شاخص قيمت و ثبت ميانگين بازدهي 5/138درصد براي سهامداران بود. همچنين اين سال به اذعان اكثر فعالان بازار سالي بود كه طي آن قيمت سهام اكثر شركت‌هاي بورس با رشد حبابي قيمت مواجه شد و روند تصحيح حباب مزبور تا سال 85 نيز به طول انجاميد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل