بازدید 18704
مروری بر روزنامه های پنجشنبه هجدهم شهریورماه؛

چرا عربستان به تقابل با ایران برخاسته است؟/ بزرگداشت شجريان در شهر لغو کنسرت ها!

روزنامه های امروز بیانات دیروز رهبر انقلاب در جمع خانواده های شهدای منا را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال، امروز برخی موضوعات از جمله حوادث شهری در تهران غوغا می کند و یا احتمال برگزاری بزرگداشت شجریان نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۲۱۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 08 September 2016

روزنامه های امروز بیانات دیروز رهبر انقلاب در جمع خانواده های شهدای منا را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال، امروز برخی موضوعات از جمله حوادث شهری در تهران غوغا می کند و یا احتمال برگزاری بزرگداشت شجریان نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز از اصلاح طلب تا اصولگرا بیانات رهبری را در کانون توجه قرار داده اند.


چرا عربستان به تقابل با ایران برخاسته است؟

روزنامه جوان در یادداشتی به قلم جعفر تکبیری با تیتر «دستان خالی سعودی‌ها در برابر ایران» نوشت: «ورود سعودي‌ها به اين بازي خطرناك عليه ايران كه بي‌شك به سفارش رژیم‌ صهیونیستی صورت گرفته، در حالي است كه ايران پس از انقلاب شكوهمند اسلامي توانسته به‌رغم تمامي تحريم‌ها و فشارهايي كه در قالب جنگ تحميلي و تحريم به آن وارد شده بود، نه‌ تنها تماميت ارضي خود را حفظ بلكه پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي كند و به الگويي منطقه‌اي و الهام‌بخش براي كشورهاي مسلمان تبديل شود؛ الگويي كه امروز مدل خود را به كشورهاي مختلف صادر مي‌كند و انقلاب‌هاي بي‌شماري به تأسي از انقلاب اسلامي ايران شكل گرفته است.

از اين روی، مقامات سعودي همواره در تلاش بوده‌اند ايران را با چالش‌هاي مختلفي درگير كنند تا از اين راه بتوانند يكي از رقباي منطقه‌اي خود را كه از موقعيتي بسيار استراتژيك‌تر نسبت به خود با تسلط بر تنگه هرمز و نوار شمالي خليج‌فارس برخوردار بود، از دور خارج كنند.

اين اقدامات در حالي صورت گرفت كه عربستان همزمان تلاش زيادي براي ايجاد فاصله ميان ايران و شركاي استراتژيك به كار بست؛ تلاشي كه در نهايت تبديل به يك جنگ تمام‌عيار در سوريه، عراق و يمن شد و كار را تا جايي پيش برد كه سعودي‌ها درآمدهاي ميلياردي خود از فروش نفت را جهت مقابله با ايران در اختيار گروه‌هاي تروريستي فعال در سوريه و عراق قرار دادند و خود نيز وارد يك جنگ مستقيم با يمن شدند؛ اقداماتي كه نه تنها از آنها نتيجه نگرفتند بلكه پيرمردهاي بيمار اين كشور نيز دچار بحران‌هاي داخلي شدند.

‌اختلافات ايران و عربستان بر سر موضوعات منطقه‌اي اگرچه سابقه‌اي طولاني دارد اما اين اختلافات حالا با وقوع تحولات جديد در منطقه خاورميانه، شكلي تازه به خود گرفته است؛ تحولاتي كه مهم‌ترين نقطه آن در سوريه است و اين تقابل با حمايت سعودي‌ها از تروريست‌ها به عراق و ديگر نقاط منطقه نيز سرايت كرده است.

نكته مهم در اين بين دست برتر جمهوري اسلامي در تمامي اين ميدان‌هاست كه با حمايت از دولت‌هاي قانوني اين كشورها، باعث شده سياست‌هاي آل‌سعود در منطقه با شكست‌هاي مفتضحانه‌اي همراه باشد. همين موضوع باعث شده آل‌سعود نوك پيكان مخالفت خود را به سمت جمهوري اسلامي ايران بچرخاند و بكوشد براي تحقق اهداف خود در منطقه غرب آسيا ابتدا ايران را از سد راه خود بردارد.»

حوادث در تهران

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «حادثه پشت حادثه‌ در تهران» با اشاره به اینکه در حالي كه طي ١٠ روز گذشته سه حادثه شهري در تهران رخ داده ، ديروزنيز با فروريختن ديوار يك كارگاه مترو ٢٠نفر دچار حادثه شدند كه پنج‌نفر زير آوار باقي مانده‌اند و احتمال مرگ سه تن از آنها مي‌رود نوشت:« تونل درحال ساخت مترو ايستگاه كيانشهر در جنوب شرقي تهران در تقاطع خيابان امام رضا و عزيزخاني روز گذشته ساعت حدود پنج بعد‌ازظهر ريزش كرد و ٢٠ كارگر مترو كه مشغول كار و حفر تونل بودند زير آوار ماندند. كارگراني كه ١٥ نفر از آنها مصدوم شدند ولي تا لحظه نوشتن گزارش ساعت ١١ شب هنوز از وضعيت ٥ نفر از آنها خبري منتشر نشده و گزارش‌هاي رسمي آنها را «مفقود» شمرده‌اند.

به فاصله چند متر از هر طرف در ورودي كارگاه مترو را ماموران نيروي انتظامي با نوارهاي زرد رنگ ورود ممنوع بسته‌اند و به جز امدادگران به كسي اجازه ورود و خروج نمي‌دهند؛ اما جمعيت زيادي دور تا دور خيابان و در نزديكي ورودي كارگاه مترو ايستاده‌اند و هر كدام تلاش مي‌كنند تا زاويه بهتري را براي تماشا پيدا كنند و اينكه بتوانند با موبايل‌هاي در دست فيلم‌هاي بهتري را بگيرند. البته ماموران نيروي انتظامي مدام در حال كنترل كردن دوربين‌هايي هستند كه از ماجرا فيلمبرداري مي‌كنند و حاضران را تهديد مي‌كنند كه دوربين‌هايشان را ضبط خواهند كرد. در اين بين يكي از ماموران نيروي انتظامي هم تلاش مي‌كند تا افراد را متفرق و از نزديكي ورودي ايستگاه دور كند؛ او بلند فرياد مي‌زند و به مردم مي‌گويد هرچه زودتر صحنه را ترك كنند چون ممكن است هر لحظه زمين زير پايشان فرو بريزد.

بازار شايعات داغ است

شاهدان و اهالي محل هر كدام از وقوع حادثه و تعداد كشته‌شدگان آمارها و اعداد خودش را ارايه مي‌دهد؛ يكي مي‌گويد ١٠٠ نفر و ديگري مي‌گويد ٢٠٠ نفر زير آوار مانده‌اند ولي آمارهاي رسمي حكايت ديگري دارد. آمارهايي كه نشان مي‌دهد در زمان وقوع حادثه ٢٠ كارگر داخل تونل مترو بوده‌اند و از بين آنها ١٥ نفر نجات يافته‌اند و سرنوشت ٥ نفر نيز هنوز مشخص نيست. از آن ٥ مفقود، سخنگوي هلال احمر تهران اعلام كرده كه به احتمال زياد ٣ نفر جان‌شان را از دست داده‌اند و زير خروارها آوار دفن شده‌اند. »

بزرگداشت شجریان در مشهد!

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «بزرگداشت شجريان در مشهد» نوشت: « ديروز خبر رسيد كه بزرگان موسيقي در مشهد يعني همان شهري كه كليد لغو كنسرت‌ها در آن زده شد، حضور پيدا مي‌كنند. مديرعامل مجمع هنرمندان خراسان گفت: آيين بزرگداشت استاد موسيقي ايران محمدرضا شجريان روز يكم مهرماه در مشهد برگزار مي‌شود. مهدي يميني افزود: در اين مراسم كه در سالروز تولد استاد محمدرضا شجريان برگزار مي‌شود، استادان بزرگ موسيقي ايران همچون شهرام ناظري و شاگردان و فرزندان ايشان نيز حضور خواهند داشت. وي اظهار كرد: در صورت مساعد بودن حال استاد شجريان، ايشان نيز در مراسم شركت خواهد كرد. وي گفت: مراسم تجليل از محمدرضا شجريان كه قرار بود در ماه مبارك رمضان در تهران برگزار شود به دلايلي به تعويق افتاد و مقرر شد اين مراسم در مشهد برگزار شود. 

چرا عربستان به تقابل با ایران برخاسته است؟/ بزرگداشت شجريان در شهر لغو کنسرت ها!

يميني با بيان اينكه يكي از وظايف تعريف شده براي مجمع هنرمندان خراسان، تجليل و گراميداشت چهره‌هاي ماندگار و برجسته فرهنگي و هنري است، افزود: هر چند اين حركت در خراسان، دشواري‌ها و موانع خاص خود را دارد، اما تلاش مي‌شود شرايط به بهترين شكل ممكن براي برگزاري چنين مراسمي مهيا شود. وي با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ خاطرنشان كرد: يكي از رويكردهايي كه در اين زمينه بايد اتخاذ شود آغاز نهضت تكريم از سرمايه‌هاي فرهنگي ايران اسلامي است. وي گفت: شجريان در دامان خانواده‌اي مذهبي تربيت شده و دانش‌آموخته مكتب اهل بيت (ع) است كه هيچگاه هنرش را به ابتذال آلوده نكرد. محمدرضا شجريان كه اول مهر ماه ۱۳۱۹ در مشهد به دنيا آمد، از برجسته‌ترين هنرمندان موسيقي سنتي ايران است و آلبوم‌هاي بسيار در اين زمينه منتشر كرده است. مجمع هنرمندان خراسان، متشكل از پيشكسوتان و فعالان ادبي و هنري خراسان، از سال ۱۳۷۹ با هدف همگرايي و حمايت از هنرمندان خراساني، توليد آثار هنري فاخر و ارتقاي شاخص‌هاي فرهنگي ايراني اسلامي در تهران تاسيس شد.»

نگاه سرد به نمایشگاه های عرضه محصولات ایرانی

چرا عربستان به تقابل با ایران برخاسته است؟/ بزرگداشت شجريان در شهر لغو کنسرت ها!

روزنامه مردم سالاری در گزارشی با عنوان « نگاه سرد‌ مسئولان به صنعت پوشاک ايران » نوشت: « چهارمين نمايشگاه پوشاک «ايران مد» در حالي به کارش پايان داد که گروهي از توليدکنندگان و شرکت‌کننده در آن معتقدند، مسوولان اين صنعت با بي‌توجهي به اين نمايشگاه نشان دادند که براي صنعت پوشاک ارزشي قائل نيستند. به گزارش ايسنا، صف بازديدکنندگاني که براي نمايشگاه‌هاي متفاوت آمده‌اند، بلند است، ماشين‌ها به فاصله چند دقيقه مي‌آيند و برخي بازديدکنندگان را به سمت نمايشگاه فرش ماشيني و برخي ديگر را به سمت نمايشگاه پوشاک و نساجي مي‌برند. از متصدي اطلاعات نمايشگاه بين‌المللي تهران آدرس سالن B 38 را مي‌گيرم و مي‌پرسم مي‌توانم پياده بروم؟ او جواب مي‌دهد: سالن خيلي دور است و نمي‌توانيد پياده برويد. بهتر است از وسيله حمل‌ونقل استفاده کنيد.

جنب‌وجوش در سالن نمايشگاه پوشاک زياد است، هر توليدکننده‌اي سعي کرده، بهترين ويترين را براي نمايش محصولاتش بزند، محصولاتي که شايد در اولين نگاه، متوجه نشويد ايراني هستند و آن‌ها را با پوشاک توليد کشورهاي ديگر اشتباه بگيريد، زيرا کيفيت خوبي دارند. داخل هر غرفه، پوستر «با افتخار ساخت ايران» نصب شده است، حتي يکي از غرفه‌ها براي پذيرايي از مهمان‌ها، از شکلات «با افتخار ساخت ايران» استفاده مي‌کند! سردر هر غرفه، تابلويي از برند توليدکننده نصب شده، لوگوهايي که معمولا به انگليسي طراحي شده‌اند و هيچ اِلمان ملي از يک برند فارسي زبان يا ايراني ندارند! اين در حالي است که بيشتر برندهاي ايراني فقط در داخل کشور شعبه دارند و کمتر محصولات خود را صادر مي‌کنند. سر و صداي برخي ماشين‌آلات چيني توليد پوشاک فضاي سالن را پر کرده و برخي پرسنل چيني شرکت مربوطه در حال آموزش دادن نحوه کار کردن دستگاه‌ها به متقاضيان هستند. يکي از کارشناسان ايراني در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌که ايران مي‌تواند مشابه اين دستگاه‌ها را توليد کند؟ مي‌گويد: ما حتي نمي‌توانيم يکي از سوزن‌هاي آن را توليد کنيم، چه برسد به دستگاه‌اش را.»


روزنامه شهروند نیز امروز کاریکانور زیر را منتشر کرده است.

چرا عربستان به تقابل با ایران برخاسته است؟/ بزرگداشت شجريان در شهر لغو کنسرت ها!


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل