بازدید 4454

آمادگی مجلس در تخصیص اعتبار برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تعداد یوزهای موجود در کشور را کمتر از ۱۰۰ قلاده دانست و بر لزوم تدوین طرح و برنامه حفاظتی قوی در تمامی زیستگاه‌های کشور برای حفاظت از این گونه تاکید کرد.
کد خبر: ۶۲۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 07 September 2016
علی محمد شاعری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با هشدار نسبت به انقراض نسل یوز ایرانی، گفت: این گونه نادر جانوری از جمله ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می ‌شود که اگر به صورت جدی مورد حفاظت قرار نگیرد نسل آن همانند شیرخوزستان و ببرمازندان منقرض و بر اکوسیستم و تنوع زیستی کشور ضربه بزرگی وارد خواهد شد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید طرح حفاظت از یوز ایرانی را در تمامی زیستگاه های کشور عملیاتی و اجرایی کند، یادآور شد: زیستگاه این گونه باید به طور کامل قرق و تحت کنترل و حفاظت شدید قرار گرفته و به هیچ عنوان نباید اجازه داد حفاظت از آن به گونه ای پیش رود که در معرض تهاجم، تهدید و تعدی شکارچیان و افراد سودجو قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تعداد یوزپلنگ های موجود در کشور را کمتر از 100 قلاده دانست و بر لزوم ایمن کردن عبور و مرور این گونه در معرض انقراض تاکیدکرد و گفت: محل عبور و مرور این گونه باید تحت پایش و نظارت شدید قرار گرفته و از ورود آن به جاده های پرترافیک جلوگیری شود زیرا تردد وسایل نقلیه در مناطق حفاظت شده و زیستگاه های این گونه باعث شده هر ساله شاهد تلفات این گونه در معرض انقراض در کشور باشیم.

شاعری با تاکید بر اینکه مجلس  آمادگی لازم برای تخصیص اعتبار در راستای حفاظت از یوز ایرانی را دارد، تصریح کرد: باید از تجارب دیگر کشورها و سازمان های بین المللی برای حفاظت از این گونه استفاده کرد تا نام آن از لیست گونه های در معرض تهدید خارج شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا وگلوگاه در مجلس دهم، در مورد اعلام خبری مبنی بر وجود تنها دو یوز ماده در کشور، گفت: مرجع این گونه آمارها سازمان حفاظت محیط زیست است از این رو این دستگاه  به هیچ وجه  آن را تایید نمی کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سرشماری یوز ایرانی باید هر ساله مورد توجه قرار گرفته و  با دقت کامل انجام شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی