بازدید 23889
در گفت‌و‌گو با «تابناک» صورت گرفت؛

افشاگری آقای رئیس درباره تخلفات صورت گرفته در دانشگاه علمی-کاربردی

من در مبارزه با باند فساد نتوانستم ادمه دهم و آن‌ها من را برکنار کردند، وگرنه مسئولین پاسخ بدهند که عملکرد من بد بود یا خلافی انجام دادم؟ آن‌ها به چه دلیل من را برکنار کردند؟ در وزارت علوم کسانی هستند که با مراکز متخلف هم دست هستند. با وجودی که من دستور دادم فعالیت واحدهای متخلف متوقف شود اما مسئولین وزارت خانه آمدند و مجوز دادند که این مراکز باز شوند».
کد خبر: ۶۰۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶ 16 July 2016
دانشگاه جامع علمی کاربردی، یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم است که با هدف ارتقای سطح مهارت شاغلین بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای فارغ التحصیلان با بکارگیری و سازمان دهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاه‌های اجرایی نسبت به برگزاری دوره‌های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کار‌شناسی اقدام می‌کند.

به گزارش «تابناک»، هرچند وظایف مشخص محول شده به دانشگاه علمی کاربردی در ارتقای کیفیت و تخصص نیروهای کار در بخش‌های مختلف اقتصادی، قابل تحسین و شایسته است، بنا بر اخبار و گزارش های متعدد این دانشگاه فارغ از اهداف اصلی، درگیر سودجویی و فسادهای مالی و اقتصادی کلانی است که رسالت اصلی این دانشگاه را کاملاً به خطر انداخته است.

توضیح بیشتر آنکه چند هفته پیش، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بدون ذکر دلیل مشخصی از سمت خود عزل شد و در ادامه امروز بر اساس حکم دیوان عدالت اداری به دلیل مشکلات قانونی در فرایند عزل بر خلاف میل وزارت علوم دوباره به سمت خود بازگشت. از طرفی نیز گزارشاتی به «تابناک» رسیده است که از وضعیت نگران کننده فساد مالی در این دانشگاه خبر می‌دهد.

از همین رو «تابناک» تلاش کرد تا پشت پردهٔ تغییر ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی و همچنین درستی و نادرستی گزارش های رسیده مبنی بر وجود تخلفات متعدد در این دانشگاه را با دکتر محمد اخباری عضو هیأت علمی رئیس عزل شده دانشگاه علمی کاربردی که با حکم دیوان عدالت اداری به سمت خود بازگشت، مورد بررسی قرار دهد.

یکی از موارد تخلفی در گزارش های رسیده به آن اشاره شده بود، ماجرای آگهی‌های استخدامی برخی واحدهای این دانشگاه در روزنامه‌ها بود که به رغم درآمد فراوان این استخدامی‌ها برای مراکز، آن‌ها از عملیاتی کردن تعهداتی که به اعضای هیأت علمی استخدامی می‌دهند، سر باز می‌زنند.

محمد اخباری در این رابطه گفت: «ببینید در دانشگاه جامع علمی کاربردی اصلاً موضوعی به نام استخدام هیئت علمی وجود ندارد. وضعیت تدریس در این دانشگاه به صورت حق التدریسی است و دانشگاه یک نفر استاد ثابت هم ندارد. مواردی که شما می‌گویید، تخلف بود و من تمام تلاشم را کردم که جلوی این تخلفات بایستم».

وی همچنین گفت: «در دانشگاه جامع علمی کاربردی حدود ۲۰۰ واحد متخلف وجود دارد که من در رابطه با واحدهای متخلف تمام تلاشم را برای مقابله انجام دادم. برای مثال به برخی واحد‌ها دستور توقف دوره دادم و نظارت قوی را نیز برای برخی واحد‌ها عملیاتی کردم و تأکید کردم، اگر تخلفات تکرار شود آن واحد‌ها را منحل می‌کنم. لذا باید به شما بگویم که من خودم نسبت به این تخلفات شاکی بوده و هستم».

اخباری در رابطه با این نکته که برخی واحدهای علمی کاربردی بر خلاف صحبت‌های شما اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کنند و به جذب هیأت علمی به سبک سایر دانشگاه مشغول هستند، گفت: «همان طور که گفتم دانشگاه علمی کاربردی فقط مدرس دارد و مدرس یعنی کسی که بدون برنامه مشخصی در ترم‌های مختلف بنا بر نیاز تدریس می‌کند. دانشگاه استخدام به معنای واقعی کلمه ندارد و یک استاد اصلاً در استخدام مجموعه در نمی‌آید. اصولاً ویژگی دانشگاه در این است که بنا بر نیاز رشته تعریف می‌کند و برای آن رشته‌ها استاد می‌گیرد. زمانی که نیاز جامعه به آن رشته از بین برود، آموزش رشته متوقف می‌شود. به عبارتی، دانشگاه تقاضا محور است. دانشگاه برای یک دوره مجوز تدریس یک رشته را می‌دهد و اگر نیاز برطرف شود دیگر ادامه پیدا نمی‌کند. بخاطر همین اساتید دانشگاه هیچوقت ثابت نیستند و این دانشگاه در حال حاضر۴۵ هزار نفر استاد حق التدریسی دارد».

موارد مطرح توسط رئیس دانشگاه علمی کاربردی مبنی بر نبود نظام استخدام هیأت علمی در این دانشگاه در حالی است که برخی واحدهای تابعه دانشگاه علمی کاربردی به صورت مستقل و از طریق آگهی‌های استخدامی اقدام به برگزاری آزمون استخدامی با تمامی فرایندهای متداول آن می‌کنند و در این روند تا آنجا که ممکن است از داوطلبان پول دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در این رابطه افزود: «بله این‌ها که شما می‌گویید، خلاف است. من با این موارد مخالف بودم و برخورد کردم. واحدهای متخلف نیز متعهد شد که مبالغ اخذ شده را (به مالباختگان) برگردانند».

موضوع تخلف دیگری که در گزارش های رسیده به «تابناک» به آن اشاره شده است، بحث عدم پرداخت حقوق و حق الزحمه تدریس توسط برخی از واحد‌ها به اساتید است که در برخی موارد تا دو سال هم می‌رسد.

اخباری در این رابطه نیز گفت: «این‌ها خلاف است و من قبول دارم. واحدهای این دانشگاه موظف هستند نسبت به پرداخت این حق الزحمه‌ها اقدام کنند.»

محمد اخباری در رابطه با دلایل وجود چنین مشکلاتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی و نگاه وزارت علوم به این مسائل نیز گفت: «متأسفانه در وزارتخانه تمایلی برای برخورد با فساد وجود ندارد. آن‌ها به همین دلیل من را برکنار کردند. در وزارت علوم کسانی هستند که با مراکز متخلف هم دست هستند. با وجودی که من دستور دادم فعالیت واحدهای متخلف متوقف شود اما مسئولین وزارت خانه آمدند و مجوز دادند که این مراکز باز شوند.»

من در مبارزه با باند فساد نتوانستم ادمه دهم و آن‌ها من را برکنار کردند

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: «من در مبارزه با باند فساد نتوانستم ادمه دهم و آن‌ها من را برکنار کردند. وگرنه مسئولین پاسخ بدهند که عملکرد من بد بود یا خلافی انجام دادم؟ آن‌ها به چه دلیل من را برکنار کردند؟ بر اساس دستور امروز دیوان حکم «دکتر امید» خلاف است و من باید به دانشگاه جامع علمی کاربردی و سمتم بازگردم».

رئیس معزول دانشگاه جامع علمی کاربردی که توسط وزیر علوم از سمتش پس از یک سال ریاست برکنار شد و توسط حکم دیوان عدالت اداری به سمتش بازگشت، در رابطه ابعاد فساد مالی در این دانشگاه و نبود عزم جدی برای مقابله افزود: «دلیل اصلی برکناری من مبارزه با فساد است چرا که من فعالیت ۲۰۰ مرکز را که تخلف کرده بودند، متوقف کردم. آن‌ها وقتی دیدند با من نمی‌توانند به فساد مالی خود ادامه دهند، به وزارت علوم رفتند و با همکاری مافیای وزارت علوم من را برکنار کردند».

گفتنی است، تخلف در پرداخت حقوق اساتید، فراخوان و برگزاری استخدام‌های سوری علی رغم نبود شرایط استخدام در دانشگاه، پایین آوردن کیفیت کار آموزش از جمله تخلفاتی بود که اخباری مدعی است در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد و تلاش او برای مبارزه با آن نهایتاً به برکناری اون منجر شد.

«تابناک» در ادامه تلاش می‌کند تا جزئیاتی از تخلفات رخ داده در برخی واحدهای دانشگاه علمی کاربردی را بررسی کند. همچنین این آمادگی را دارد که پاسخ مسئولان این دانشگاه را نیز منتشر کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۱
سلام. قابل توجه جويندگان مافياي كنكور.. سرنخ بدستان شما چنگ مي زند .. آويزان شويد و مافيا را پيدا كنيد ... كجاست مدعي العموم ؟؟ كجاست نظارت مجلس محترم ؟؟ كجاست ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
با تشکر از آقای زمانی
هر روز کلی خبر مربوط به فساد هست. واقعا خسته و ناامید شدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
نا امید نشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
با تشکر از آقای مهندس زمانی
پروژه بعدی حذف تابناک توسط اختلاس گران و مفسدان و دزدان و هر کسی که قصد بخوربخور در ایران را داره خواهد بود.
بدون تابناک این مدیر و بقیه دلسوزان به کجا باید شکایت کنند ؟ آیا قوای سه گانه ..... وظایف خود را درست انجام میدهند ؟
تابناک جان مواظب خودت باش.نگران نباش. مردم پشتت هستند.
اینجور افشاگری ها درباره فساد

مثل این موصوع یا فیش حقوقی

همان راه بگم بگم دولت قبل است


بلاخره ان بگم بگم ها خوب است یا بد؟!!
دانشگاه علمی کاربردی کلا باید با دانشگاه فنی و حرفه ای ادغام بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
ببخشید اطلاعات تماستون رو میذاشتید رئیس دانشگاه و وزیر از شما مشورت بگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
علمی کاربردی اصلا در سطح دانشگاه نیست. میخوای برن فنی حرفه ای هم به گند بکشن؟
کاش کمی به دانشگاه آزاد بپردازید
وفور خبرهای فساد اداری و اقتصادی حداقل بر من تاثیر بدی گذاشته
کلا با وجود این همه بیکار نیازی به این همه دانشگاه ضعیف نداریم
سلام
من چطور میتونم گزارشی از تخلفاتی که آقای اخباری در زمان ریاست دانشگاه علمی کاربردی انجام دادن و اوضاعی که در دانشگاه به وجود آوردن رو براتون ارسال کنم؟
من از کارکنان این دانشگاه هستم
کلی گویی یعنی دروغگویی
دکتر اخباری در مدت ریاست بر این دانشگاه هیچگونه اختیاری نداشت
واقعا مدل منحصر بفردیه!
چه ربطی به ادغام داره؟؟؟
یک سری کسانی که فقط می خواهند با گرفتن مدرک و التماس از مدرسان و اساتید این دانشگاه؛
دانشگاه علمی- کاربردی شده بنگاه مدرک گیری
دانشگاه علمی کاربردی نه علمی کارتونی
با سلام
ایشان در این دوره کوتاه مدت با استخدام سی نفر بدون مجوز وانتصاب اطرافیان به روسای استانی وهمچنین رکود حاکم وتخلفات مالی واداری وآموزشی صورت گرفته چطور از مبارزه با فساد دم می زند؟
با سلام تابناک.لطفا دانشگاه شهر ماهم بررسی شود..
بعنوان کسی که سالها در بدنه اصلی این دانشگاه کار کرده باید بگویم که اصطلاح واحد که توسط ایشان به کار برده شده صحیح نیست
ایج دانشگاه شهریه یکچهارم دانشگاه آزاد را میگیرد
با وجود اینهمه بیکاری واقعا چرا جوون ها باز اشتیاق به رفتن به دانشگاه دارند؟
چرا دانشگاهها درست نیاز سنجی نمیکنن؟
هرجامى روى آسمان همين رنگ است
مرکزعلمی کاربردی آگاهان نیرو واقع در میدان شهدا فاقد حداقل ها برا ی یک مرکز می باشد
لطفا فساد در موئسسات آموزش عالی غیرانتفاعی راکه بیداد میکندنیز پیگیری کنید.
کدوم اداره پاک است .........
این که دکتر اخباری که میگوید دقیقا درست است
آیا تا بحال کسی به این مساله که چرا اینقدر فساد زیاد شده است فکر کرده است ؟
فساد در دانشگاه علمی کاربردی خیلی فراتر از این حرفاست
سلام، در زمان تصدي ايشان(١٨ ماه) مديران ٥ پست كليدي دانشگاه ١٨ بار توسط ايشان و مشاور عاليشان تغيير كرد
سلام،بسیاری از مسئولین وزارت علوم و دانشگاه های دولتی خودشان موسسان دانشگاه علمی کاربردی و غیر انتفاعی هستند
با سلام حتما بررسی شود
متاسفانه نظارت کم، تحصیلکرده‌های بیکار، شرایط بد اقتصادی و سودجوییه یه عده باعث شده تو سیستم آموزشی هم اختلاس و دزدی وارد بشه
تابناک جان مواظب باش
دانشگاه علمی کاربردی این همه نیرو تربیت کرده ولی هیچ جایگاهی برای آن قائل نیستند
در دانشگاه علمی کاربردی اصفهان سال 91 پروژه بتن درس دادم، حق الزحمه من رو ندادند، گفتند آخرترم، آخر ترم اومدم ، گفتند نصفش رو میدیم.
علی آقای 17:13، شما هم مثل اینکه میخوای از آب گل آلوده، ماهی خودتو بگیری.
کیفیت پایین آموزش
تابناک نظرات رو انتشار بده
تابناك چرا نظر بازديد كننده ها را انتشار نمي دي؟
فساد توش زیاده
گول وعدهایشان را نخورید
دانشگاه علمی کاربردی یک جوک بزرگه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
آفرین
موافقم چیون:
نه دانشگاهه
نه علمی
نه کاربردی
با سلام

من یکی از اعضای هیات موئسس مرکز علمی کاربردی چناران در خراسان رضوی هستم. یکی از اعضای هیات موئسس مرکز بقیه اعضای هیات موئسس رو به صورت غیر قانونی حذف کرده بود یک سال و نیم طول کشید تا ما این موضوع رو ثابت کردیم و اقای دکتر اخباری در تاریخ 94/10/28 طی نامه ای به وزارت علوم اعضای اولیه هیات موئسس رو تائید کرد
واقعا از سايت تابناك بدليل عدم انتشار نظرات خوانندگان نااميد شدم
واقعا اینقدر سخته دل کندن از قدرت
اینم یکی دیگه از حاشیه سازیها برای دولت روحانیه
جناب آقای دکتر اخباری
روز گذشته و بصورت گسترده نقل قولهایتان در خبرگزاریها پخش و از صدور حکم دیوان عدالت اداری در خصوص بازگشتتان به دانشگاه و ابطال حکم وزیر محترم علوم در رابطه با سرپرستی جناب آقای دکتر امید سخن به میان آورده بودید و نیز فرموده بودید که مبارزه با فساد عامل عزلتان بوده است
بنده در یکی از مراکز علمی کاربردی تدریس میکنم، ترم گذشته برخی از کلاسها فقط 4 جلسه تشکیل شد و در پایان هم همه دانشجویان قبول شده و به سوی اخذ مدرک مهندسی عمران خود رهسپار شدند. اینها همانهایی خواهند بود که در سالهای آینده خانه های شهرها را خواهند ساخت.
متاسفانه تابناک مواردی که به نفع اخباری است چاپ می کنه. واقعیت این است جناب دکتر اخباری دانشگاه جامع و مراکزآموزش علمی کاربردی در هیچ برهه ای از زمان به اندازه مدت تصدی شما به نفع سایر دانشگاههای غیر انتفاعی ضربه نخورد.
با سلام اینجانب مدرس یکی از واحدهای علمی کاربردی بوده که حق التدریس دوسال پیشم را هنوز نگرفته ام . بله جناب اخباری فرمایشاتشان درست است من چنین تخلفاتی را از نزدیک دیده ام
با سلام اینجانب مدرس یکی از واحدهای علمی کاربردی بوده که حق التدریس دوسال پیشم را هنوز نگرفته ام
از سال هشتاد وهفت در مراکز این دانشگاه کار کردیم یک ریال هم بعنوان بیمه منظور نشده که حداقل دفترچه بیمه داشته باشیم که هیچ الان یکی از مراکز دو ترمه که ریالی به ما نداده در حالی که کارگر ساختمانی باید بیمه بشه
جالبه
متاسفم که نظرات مخالف خودتونو نشون نمیدید
با سلام جناب دكتر مثل معدود مديران كه عزل ميشوند بعد از بركنار اين اطلاعات نا موثق را براي ايجاد التهاب در جامعه اظهار مينمايند
تورا خدا مدرک دانشگاهی را دیگه بیشتر از این بی ارزش نکنید هر کی از راه میرسه دانشگاه باز میکنه مدرک میده بیرون...از وزارت بهداشت یاد بگیرید
آقای عزیز تو خودت بازنشسته دانشگاه آزادی. اصلا نفس حضورت در آنجا جرم بوده و باید بر علیه شما اعلام جرم شود
تابناک چقدر گرفتی که اینطور ازش حمایت می کنی که حتی حاضر نیستی پیامهای مخالف این رئیس سابق دانشگاه رو چاپ کنی؟
هر دم از اين باغ بري مي رسد تازه تر از تازه تري مي رسد! خود دانشگاه علمی کاربردی نمیداند چکار مخواهد بکند انوقت میخواهد باری کشور برنامه ریزی و مهارت اموزی کند
دیدی تابناک عزیز که داری از دکتر اخباری طرفداری می کنی؟
با سلام به همگی. این حرفهای آقای اخباری همش یه ادعاست
باسلام کسی رامیشناسم که از نظر معلومات با ابتدایی ترین معلومات علمی بیگانه بوده وحتی از روی کتاب هم بلد نیست درست بخواند !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
متاسفانه در مراکز علمی کاربردی بعضا مشاهده میشه که درس به نام کسی دیگه است اما فرد دیگه ای که آرزوی استاد شدن داره سر کلاس درس حاضر میشه که حتی صلاحیت علمی هم نداره
با سلام دکتر اخباری هر کجا رفته با فساد مبارزه کرده
مراکز آموزشی علمی کاربردی از نظر مالی شدیداً مشکل دارن و در آستانه ورشکستگی هستن و امیدی هم به بهبود این وضعیت نیست چون با سطح بسیار پائین علمی که این مراکز دارن اصلا نمیشه گفت که واقعاً جنبه آموزشی براشون مهم باشه. بیشتر از نظر مالی برای مدیریان مراکز اهمیت داره. و حتی کارکنان مراکز هم تحت فشار هستن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل