بازدید 19751
در گفت و گوی «تابناک» با کارشناسان مطرح شد؛

جزئیاتی از پشت پرده حوادث اخیر پتروشیمی بوعلی

پتروشیمی به عنوان یکی از بخش‌های اصلی صنعت کشور پیشتاز ارزش افزوده در صنایع نفت و گاز است که بخش عمده‌ای از سرمایه‌های ملی و خصوصی کشور را در خود جای داده است. وقوع حوادث متعدد در این صنعت که اغلب با خسارت‌های مالی و جانی جبران ناپذیر همراه است، این پرسش را ایجاد می‌کند که دلیل اصلی بروز چنین حوادثی چیست؟
کد خبر: ۶۰۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵ 13 July 2016
پتروشیمی به عنوان یکی از بخش‌های اصلی صنعت کشور پیشتاز ارزش افزوده در صنایع نفت و گاز است که بخش عمده‌ای از سرمایه‌های ملی و خصوصی کشور را در خود جای داده است. وقوع حوادث متعدد در این صنعت که اغلب با خسارت‌های مالی و جانی جبران ناپذیر همراه است، این پرسش را ایجاد می‌کند که دلیل اصلی بروز چنین حوادثی چیست؟

به گزارش «تابناک»، فعالیت صنایع پتروشیمی در ایران رسما از سال ۱۳۴۲ آغاز شد و در چهار دهه بعد از انقلاب به ویژه دهه ۷۰ این صنعت رشد روزافزونی یافت. در این میان، وقوع چندین حادثه آتش سوزی در ماه‌ها و سال‌های اخیر در این واحدهای صنعتی و نیز سایر صنایع مرتبط با نفت و گاز ـ که شاید مهم‌ترین آن را بتوان آتش سوزی هفته گذشته در واحد پتروشیمی بوعلی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در استان خوزستان قلمداد کرد ـ موجی از حساسیت و نگرانی را در رابطه با کیفیت و سطح ایمنی در این واحد‌ها نشان می‌دهد.

به دیگر سخن، حجم عظیم سرمایه‌های در گردش در صنایع پتروشیمی (حدود هزار و ۳۵۰میلیارد تومان) و نقش مهم آن‌ها در اقتصاد و صنعت کشور، لزوم افزایش سطح ایمنی و امکانات اولیه در جهت مقابله با حوادث را در واحدهای پتروشیمی کشور بیش از پیش نمایان می‌کند.

به همین بهانه «تابناک» تلاش کرد تا وضعیت رعایت نکات ایمنی در صنایع پتروشیمی کشور را با برخی از کارکنان این واحد‌ها و کار‌شناسان بررسی کند. در همین رابطه چند تن از کارکنان واحدهای مختلف پتروشیمی استان خوزستان معتقد هستند، در صنایع پتروشیمی ایران، رعایت نکات ایمنی نه در بخش ساخت و نه در بخش تعمیرات و نگهداری، آنچنان که باید و شاید رعایت نمی‌شود.

برای مثال یکی از کارکنان پتروشیمی بوعلی ماهشهر که نامش نزد «تابناک» محرمانه می‌ماند، گفت: «پتروشیمی بوعلی نه مدیر تأسیسات و نه سمتی به عنوان معاون تأسیسات دارد. در حال حاضر شخصی هم که به بهانه آتش سوزی اخیر برکنار شد، رییس تعمیرات بود که به دلیل گذشت کمتر از یک ماه از تعمیرات اساسی شرکت و بی‌توجهی او و رئیس مجتمع به نشتی پمپ۸۰۰۱ مستحق برکناری بود».

یکی دیگر از کارکنان نیز گفت: «من بیش از ۵ سال است در واحدهای پتروشیمی کار می‌کنم، یکی از مهم‌ترین مشکلات به نظر من آموزش نادرست و عدم تناسب میان کار و تخصص نیرو‌هاست. بسیاری از افراد در سمت‌هایی قرار دارند که تخصص آن کار را ندارند.

از سوی دیگر نیز برخی از پیمانکار‌ها و شرکت‌های اقماری در چرخه فعالیت برای کاهش هزینه‌ها تلاش می‌کنند، برخی از کار‌ها با کیفیت کمتر انجام دهند. آتش سوزی هنگام جوشکاری، سقوط جرثقیل و استفاده ناصحیح از محلول‌های شیمیایی از متداول‌ترین اتفاق‌هایی است که هرچند بعضاً قربانی هم می‌گیرند، هیچگاه رسانه‌ای نمی‌شوند».

 
با توجه به اظهارات نگران کننده برخی کارکنان که البته نگران آزادی پس از بیان نیز بودند، تلاش شد تا موضوع ایمنی در واحدهای پتروشیمی کشور با مدیر کل این بخش در شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور بررسی شود که پیگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

در همین رابطه، دکتر «حسین وکیلی» اقتصاددان و کار‌شناس انرژی که سال‌ها تجربه فعالیت مدیریتی و پیمانکاری در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی داشته است به «تابناک» گفت: «اصولاً در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مبحث ایمنی، یکی از مباحث اصلی است که باید در جزء جزء از اکتشاف، بهره برداری، انتقال و تولید فرآورده‌ها چه در بخش پالایشگاه‌ها که در زمینه نفت فعال هستند و چه در بخش پتروشیمی‌ها که در صنایع گاز فعال هستند، رعایت شود. صنعت نفت و گاز یک صنعت گسترده و حساس است که برای آن در سطوح جهانی و ملی ده‌ها سال است استانداردهای ایمنی به صورت قانون درآمده و اجرای آن بر همه کارکنان این صنایع لازم است».

وکیلی اضافه کرد: «در اینجا اگر بخواهیم به قوانین اشاره داشته باشیم، بنده به واسطه سابقه کار به عنوان مدیر و پیمانکار در بخش‌های مختلف صنایع نفتی و گازی باید به شما بگویم ما قوانین نوشته شده بسیار کامل، دقیق و منطبق با قوانین جهانی داریم و از این لحالظ مشکلی وجود ندارد؛ بنابراین، قوانین روی کاغذ نقص و مشکلی ندارد و اگر مشکلی هست، باید آن را در بخش اجرا، نظارت و آموزش کارکنان جست‌و‌جو کرد».

این کار‌شناس انرژی در ادامه با طرح چند پرسش افزود: «سؤال‌هایی که در این بخش مطرح است، اینکه آیا کارکنان واحد‌ها در همه سطوح مسئولیت پذیر هستند؟ آیا دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند؟ آیا مسئولین در انجام وظایف خود اهمال کاری نمی‌کنند؟

این موارد نیاز به بررسی‌های دقیق کار‌شناسی دارد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این موضوع مختص به صنایع نفت و گاز نیست ولی به دلیل حساسیت بالای فعالیت در این صنعت عملکرد‌ها و رعایت نکات ایمنی در این بخش ضروری است.»

وکیلی ادامه داد: «نکته دیگر آنکه آتش سوزی اخیر و حوادث مشابه موارد بی‌سابقه‌ای در ایران نیستند و در جهان نیز سابقه دارند و در قوانین ایرانی که بر اساس قوانین روز جهان تنظیم شده نیز همه نکات ایمنی دیده شده است. رعایت این قوانین یک الزام است، ولی اینکه چرا نقص‌هایی در بحث ایمنی و تأمین امکاناتی نظیر بالگرد، آمبولانس و... وجود دارد، نیاز به بررسی دقیق دارد».

این اقتصاددان و فعال بازنشسته صنایع نفت و گاز در پایان گفت: «تأکید می‌کنم ما در زمینه دانش ایمنی و آشنایی با الزام‌های امنیتی واحدهای پتروشیمی هیچ کمبودی نداریم، ولی شاید آتش سوزی پتروشیمی بوعلی یک بهانه خوبی باشد برای اینکه یک گروه حقیقت یاب این موضوع را پیگیری کند که چرا با وجود داشتن دانش ایمنی در رعایت آن‌ها مشکل وجود دارد».

بر اساس آنچه آمد باید گفت، وجود حجم عظیمی از سرمایه ملی و خصوصی در واحدهای پتروشیمی و جایگاه ویژه این صنعت در اقتصاد کشور همچنین حساسیت بالای فعالیت در این حوزه به دلیل ضریب بالای وقوع حوادث رعایت نکات ایمنی در همه ابعاد ضروری است.

با وجود این نکته که دانش تخصصی کشور در رابطه با شناخت ابعاد مختلف واحدهای پتروشیمی و نکات ایمنی در سطح استانداردهای جهانی است؛ بنابراین، لزوم ریشه یابی چرایی رعایت نکردن این نکات و به عبارتی کم کاری‌ها به خوبی مشخص می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۵
اهش هزینه های غیر کارشناسانه = با تراشیدن هزینه های هنگفت
خیلی جالبه ما داریم به بهانه کاهش هزینه ها کلی خسارات جبران ناپذیر به کشور می زنیم
آزادی پس از بیان!!!
نبود روانشناسان صنعتی در چنین جاهایی و در کل صنعت و سازمانهای کشور ، که البته بر می گردد به کل عقب ماندگی کشور ، بروز چنین حوادثی را صد چندان می کند
حفاظت و نگهداري از تاسيسات حساس مثل مجتمع هاي پتروشيمي و ساير واحدهاي وابسته به صنعت نفت نياز مند به دانش و تجربه بالاست.
در تمام دنیا حوادث مشابهه وجود دارد
فیش حقوق را منتشر کنید
کاهش حقوق و مزایای پرسنل نفت
عامل اصلی حوادث
چقدر میخواستن صرفه جویی بکنن که حداقل 60 میلیون دلار خسارت زدن !!!!!
ایمنی چیه
دکتر جون بیلیارد دیگه چیه؟
پس اون بانویی که در یکی ازگزارشهای خبری مصاحبه فرمودند چکاره بودند ؟ رنگ و روی ایشان که به گرمای جنوب نمیخورد.
ما هم بعنوان پیمانکار در یکی از نیروگاه های تولید برق در شمالغرب کشور در پاییز سال گذشته مشغول به فعالیت بودیم. متاسفانه این کوته بینی همه جا هست. در حین انجام کار با بوی شدید گاز در یکی از نقاط نیروگاه مواجه شدیم و پس از اعلام و گزارش تنها اعلام شد که بله در جریان هستیم مشکل از پوسیدگی لوله های انتقال گاز به نیروگاه هست که چند وقتی هست به همین صورته. جای تعجب و تاسف که هیچ برنامه ای هم برای رفع مشکل نداشتند. فقط توصیه کردن در صورت مواجهه با این مشکل خیلی در اون محل نباشید.
خدا رو شکر تا الان اتفاقی نیافتاده ولی اگر حادثه پیش بیاد فکر نکنم چیزی و یا شخصی اونجا سالم بمونه
با این اوصاف ما نیاز به رخنه خرابکار از بیرون نداریم!
عدم توجه كافي به با ارزش ترين منبع شركت ها، سازمان ها و .... منظورم از منبع منابع انسانيه
برادر من حرفایی میزنیدا؛ایمنی کجاست،
هر كه او ارزان خَرَد ارزان دهد
گوهري طفلي به قرصي نان دهد
پول نگهداری وبهره برداری را دادن یارانه
من کارشناس ایمنی نفت و گاز در یه شرکت خصوصی ام . همیشه این شرکت ها ی پتروشیمی از قبول هزینه های مربوط به ایمنی سرباز میزنند
اول بیاید کلیاتی از پشت پرده بگید بعد جزئیتاشو
صنعت نفت ایران از آغاز پیدایش در یکصد سال پیش با کشف نفت در مسجدسلیمان و ساخت پالایشگاه آبادان تا به امروز در یک زنجیره گسترده و به هم پیوسته تحت لوای وزارت نفت و نظم بی نظیرش که در هیچ سازمان و وزارت و صنعت دیگر نظیر نداشته است رشد نموده و کمترین حادثه ای را تجربه کرده است..ام
وقتی شغل ها بر اساس رابطه خانوادگی تقسیم شوند نتیجه کار همین می ش,د.
تابناک عزیز ، من و شرکتم در زمینه تجهیزات آموزشی فعال هستیم . ظرف چند سال گذشته سیستمهای آموزشی کاملا تخصصی و سطح بالا با پشتیبانی بهترین شرکتهای خارجی رو به تمام پتروشیمی ها (بدون اغراق میگم به تمام پتروشیمی ها) پیشنهاد کردیم . این سیستمها علاوه بر آموزش ، به بهینه سازی و افزایش سود پتروشیمی هم کمک میکنه . یعنی با هزینه کم اولیه ، علاوه بر آموزش نفرات فنی در راستای ایمن سازی مجتمع ، به سودآوری و راندمان مجتمع هم کمک میکنه .
اینها نتایج شعار است
به خدا همه اینا خسارات اون 8 سال کذائیه.
آموزش ايمني بايد از مدارس آغاز شود
دراین اتفاقات مشکل یا موضوع اساسی که باید به آن پرداخته شود نیروی انسانی است که متاسفانه کمتر توجه میشود
سلام/ بنده 20 سال سابقه کار در بهره برداری و فرایند واحدهای پتروشیمی چنوب -ماهشهر دارم و تا کنون حوادث بیشماری دیدم که بمراتب از بوعلی وسیعتر و همراه با تلفات جانی بوده است. لیکن بدلیل نبود مبایلهای دوربین دار و تلگرام و ... خبر انها به وسعت حادثه بوعلی پخش نشد.
همکاران با غیرت و زحمتکش صنعت نفت برای درخواست استیضاح زنگنه دوشنبه اینده95/4/28 به مجلس شورای اسلامی می رویم لطفا با ما همراه شوید .
پتروشیمی "مدیر کل" ندارد به نظر می رسد
کم کاریاملومه دیگه منم نجومی حقوق بگیرم میلی بکارکردن ندارم
سطح گزارش بسیار پایین است...
چرا نظری را که فرستاده بودیم نشان نمی دهید حتما باید چرت و پرت باشه ؟
آقای بیژن نامدار زنگنه را عشق است
تحریم ها هیچ!
تمام موارد بالا بخشی از مشکلاتی است که پتانسیلی برای بروز خطر در مجموعه های پتروشیمی و پالایشگاهی است.
اين حسين وكيلي در حقيقت حسن وكيلي معاون وزير نيرو در امور آب ميباشد كه خدماتش از جهاد سازندگي شروع كرده
متاسفانه مثل خیلی از ادارات و ارگانها و وزارتخانه ها هر چی ادم بی سواده شدن مسئول و کارشناسای فنی صداشون به هیچ جا نمیرسه
سلام
به عنوان یکی از کارکنان شرکت نفت ستاره خلیج فارس عرض میکنم که مدیریت ایمنی در بزرگترین پالایشگاه در حال ساخت کشور اسفناک است
من کارمند پتروشیمی با نزدیک به سی سال سابقه هستم.متاسفانه همه این حوادس به دلیل اجبار مدیریت به ادامه تولید تحت هر شرایطی است من چون ایمنی را سرلوحه کار خودم قرار دادم تا الان پستی نگرفته ام ولی نفراتی که بدون در نظر گرفتن ایمنی حتی باعث مرگ دیگران شده اند بدلیل انجام بدون چون و چرای دستورات با اینکه از من پایینتر هستند ولی پستهای بالا را اشغال کرده اند.
آقای زنگنه سلام علیک
واگذاری شرکتها به بخش خصوصی و فروش پرسنل خدوم وزارت نفت همراه با تجهیزات و بی توجهی بخش خصوصی به منابع انسانی از مهمترین دلایل اینگونه حوادث است.
انداختن توپ در زمین بخش خصوصی.
1342 ساخته شده
تا حالا هم که هیچی اضافه نشده به پتروشیمی
همه جا همینه,ایجا تو چشمه,!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل