بازدید 59132

فرمانده جدید قرارگاه راهبردی خاتم‌الانبیا(ص) کیست؟

انتخاب سردار سرلشکر دکتر غلامعلی رشید به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین و کارآزموده‌ترین فرماندهان نظامی ایران که دارای قدرت بالای تحلیل و برنامه‌ریزی نظامی است، در جایگاه فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، نشان از اهمیت طراحی و هماهنگی‌های عملیاتی جدید متناسب با شرایط بسیار پیچیده‌ی منطقه‌ای و جهانی دارد.
کد خبر: ۶۰۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ 09 July 2016
با انتخاب سردار سرلشکر دکتر غلامعلی رشید به فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص)، این پرسش پیش آمد که این فرمانده پرسابقه کشور با چه کارنامه ای، سکان این قرارگاه استراتژیک را بر عهده گرفت و این مجموعه چه وظایفی دارد؟

به گزارش «تابناک»، سردار غلامعلی رشید، جانشین پیشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح، به تازگی با حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) منصوب شد و مسئولیتی مهم و حساس را در مختصات کنونی خاورمیانه بر عهده گرفت.

سرلشکر رشید متولد ۱۳۳۲ در شهرستان دزفول و در خانواده‌ای سنتی و مذهبی متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر ادامه داد و در همین دوران به جمع مبارزان علیه رژیم پهلوی پیوست. سردار رشید در سال ۱۳۵۰ برای نخستین بار دستگیر و برای بار دوم در سال ۱۳۵۵ در اصفهان دستگیر و به تهران منتقل شد.

نخستین فرمانده قرارگاه راهبردی خاتم‌الانبیا کیست؟

سردار رشید پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سپاه پاسداران پیوست و در جنگ از فرماندهان کلیدی سپاه بود. او فرماندهی قرارگاه «فتح» را بر عهده داشت و جزو فرماندهان کلیدی در عملیات‌های بزرگ از جمله بیت‌المقدس بود. این فرمانده باهوش پس از جنگ معاونت عملیات و اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح را عهد دار شد و در ادامه هفده سال، جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح بود. 

قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) که فرماندهی‌اش مسئولیت تازه سردار رشید است، به عنوان یکی از ارکان اصلی نیروهای مسلح، تشابه اسمی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه پاسداران دارد؛ اما بر خلاف قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) سپاه پاسداران به عنوان یک قرارگاه عمرانی، قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) ستاد کل نیروهای مسلح در حوزه نظامی کارکردی به شدت راهبری دارد و وظیفه طراحی و هماهنگی عملیاتی نیروهای مسلح را عهده دار است.

انتخاب سردار رشید به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین و کارآزموده‌ترین فرماندهان نظامی ایران، که دارای قدرت بالای تحلیل و برنامه‌ریزی نظامی است، در جایگاه فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص)، نشان از اهمیت طراحی و هماهنگی‌های عملیاتی جدید متناسب با شرایط بسیار پیچیده‌ی منطقه‌ای و جهانی دارد.

این شرایط حساس، خبره‌ترین فرماندهان نظامی ایران را طلب می‌کند تا این جزیره امن در مقابل تهدیدات و تلاش قدرت‌های خارجی برای ایجاد جنگ‌های نیابتی، امن و سکوی ثبات خاورمیانه باشد و در همین راستا، فرماندهی کل قوا، مسئولیتی سخت برای این سردار رشید اسلام در نظر گرفت.

امیر سرلشکر عطاء الله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران انتصاب فرمانده جدید قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء را تبریک گفت.در بخشی از این پیام آمده است: «انتصاب شایسته جنابعالی را که از رزمندگان و فرماندهان متعهد و مجرب دوران دفاع مقدس و سال های پس از آن می باشید از سوی فرماندهی معظم کل قوا به سِمَت فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) از جانب خود و آحاد کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک می گویم.»

حجت الاسلام آل‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز طی پیامی انتصاب سردار سرلشکر رشید، را تبریک گفت. در قسمتی از این پیام آمده است: «انتصاب شایسته حضرتعالی را به فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) که نشان از اعتماد فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) به جنابعالی و تجارب ارزشمندتان در طول سالها خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح دارد، تبریک می گویم.ان شاءالله حضور جنابعالی در این مسئولیت خطیر موجب ارتقای توانمندی های نیروهای مسلح بشود.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان