بازدید 3034

ریزگردها تا ۳۰سال دیگر مهمان کشور هستند

کد خبر: ۶۰۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰ 04 July 2016
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز گذشته در صحن علنی مجلس حاضر شد تا گزارشی از عملکرد سازمان متبوع خود ارائه دهد.

به گزارش خانه ملت، ابتكار با اشاره به اينكه 80درصد كشور تحت‌تأثير گردوغبار قرار دارد اعلام كرد كه مقابله با گردوغبار با بودجه فعلي به 30سال زمان نيازدارد.

معصومه ابتكار در حالي زمان 30ساله براي مقابله با ريزگردها تعيين كرده است كه از نيمه خردادماه امسال و همزمان با برگزاري هفته محيط‌زيست، آسمان بسياري از استان‌هاي كشور يك هفته مداوم آكنده از ريزگردها بود. اكنون شهروندان شهرهاي جنوبي و غربي كشور به‌دليل هجوم پي درپي ريزگردها در معرض ابتلا به بيماري‌هاي مختلف قرار دارند.

 رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست از عراق به‌عنوان منبع اصلي گردوغبار خارجي كشور نام برد و گفت كه 3كانون اصلي گردوغبار در عراق به وسعت 8ميليون هكتار، كشورمان را تهديد مي‌كند. به گفته وي، عربستان 11ميليون هكتار كانون گردوغبار و ايران داراي 2/8 ميليون هكتار كانون گردوغبار است.

ابتكار يادآور شد: از ابتداي دولت يازدهم ستاد ملي مقابله با گردوغبار تشكيل شد و درپي آن، 15استان در معرض هجوم گردوغبار شناسايي شدند. تالاب جازموريان هم با 400هزار هكتار وسعت خشك شده و يكي ازكانون‌هاي بحران گردوغبار در استان كرمان است.

8هزار نهال كاري در استان خوزستان و احياي تالاب هورالعظيم از مواردي بود كه ديروز ابتكار از آنها به‌عنوان اقدامات دولت براي مهار گردوغبار در خوزستان نام برد وگفت: براي احياي تالاب هامون هم سياست‌هاي ويژه‌اي درنظر گرفته شد اما يكي از موانع ورود آب به داخل هامون مشكلات داخلي بود و با اقدامات انجام شده بخش‌هايي از دايك‌هاي مرزي برداشته و آب وارد هامون شد. البته تا احياي كامل اين تالاب فاصله بسياري وجود دارد.

    سفره‌هاي زير زميني تهران، كرمان و يزد تخليه شده است

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در ادامه با بيان اينكه سفره‌هاي زيرزميني تهران، كرمان و يزد تخليه شده است، گفت: سوء‌مديريت در حوزه آب، عامل اصلي تنش آبي است به‌طوري كه مصرف نادرست آب در بخش كشاورزي باعث تغيير اقليم ايران شده و بيشترين تنش آبي را به همراه دارد. براي مقابله با اين روند، در دولت يازدهم با ارزيابي زيست‌محيطي فعاليت 15سد غيرضروري را متوقف كرديم. اين سدها در مناطقي در حال ساخت بودكه آب نداشت و صرفا براي كسب درآمد برخي افراد احداث مي‌شد.

ابتكار سازمان حفاظت محيط‌زيست را از كوچك‌ترين دستگاه‌هاي كشور دانست و گفت: كل نيروهاي اين سازمان كمتر از 6هزار نفر است، همچنين حقوق مديران آن پايين‌ترين حقوق است. او با اشاره به شهادت محيط بانان هم گفت كه دولت تلاش كرده اقدامات پيشگيرانه‌اي در اين حوزه صورت گيرد اما با بودجه ناچيزي كه 17صدم درصد بودجه عمومي كشور است و تخصيص هم نمي‌يابد نمي‌توان كار زيادي از پيش برد. وي به معضل پسماندها اشاره كرد و گفت: با همكاري وزارت كشور فعاليت‌هاي چشمگيري درخصوص سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حوزه بازيافت فراهم كرديم كه اين موضوع امري مهم است؛ چنانچه اتحاديه اروپا 25درصد رشد اقتصادي خود را در بازيافت مي‌بيند. ما نيز در آينده با پيشرفت صنايع الكترونيك به‌زودي 10ميليون موبايل به‌صورت زباله خواهيم داشت كه با بازيافت اين موبايل‌ها مي‌توان 10تن طلا از آنها استخراج كرد.

    حل معضل ريزگرد در گرو همكاري عراق است

ابتكار با بيان اينكه براي مالچ‌پاشي و كاشت نهال به حداقل ‌هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است، به انعقاد تفاهمنامه با كشور عراق براي مقابله با ريزگردها درسال 93اشاره كرد و افزود: طرح‌هاي مورد نظر به‌دليل مشكلاتي كه در طول زمان پيش آمد به نتيجه نرسيد با وجود اين، هفته گذشته مذاكراتي با مقامات عراقي صورت گرفت و آنها درخصوص مقابله با گرد وغبار اعلام آمادگي كرده‌اند اما همه اراضي كانون‌هاي گردوغبار در عراق در دست گروهك تروريستي داعش است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل