بازدید 9952
۴

راهبرد اصولگرایان برای انتخابات مجلس: حاکمیت مستقل ها در بهارستان!

با نزدیک شدن به موعد آغاز به کار مجلس دهم، شمارش معکوس برای انتخاب رئیس جدید مجلس نیز نواخته شده است. در همین زمینه، برگزاری جلسه هم‌اندیشی برای منتخبان مجلس دهم، بهانه‌ای شد برای وزن‌کشی بین دو طیف حاضر در این مجلس، که بالاخره وزن سیاسی کدام طیف در این مجلس بیشتر است.
کد خبر: ۵۸۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰ 07 May 2016
با نزدیک شدن به موعد آغاز به کار مجلس دهم، شمارش معکوس برای انتخاب رئیس جدید مجلس نیز نواخته شده است. در همین زمینه، برگزاری جلسه هم‌اندیشی برای منتخبان مجلس دهم، بهانه‌ای شد برای وزن‌کشی بین دو طیف حاضر در این مجلس، که بالاخره وزن سیاسی کدام طیف در این مجلس بیشتر است.

به گزارش «تابناک»، پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند ۹۴ و دهم اردیبشهت ۹۵ یکی از کشمکش‌های سیاسی، ادعای پیروزی اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات بود. اصولگرایان با مطرح کردن تعداد کرسی‌ها در سراسر کشور، خود را حائز اکثریت کرسی‌های مجلس قلمداد می‌کردند. این در حالی است که اصلاح طلبان نیز با تأکید بر انتخابات در حوزه‌های مهم کلان شهر‌ها، خود را پیروز و حائز اکثریت معرفی می‌کردند.

هرچند هنوز هم این ماجرا و نیز دعوا بر سر پیروز انتخابات ادامه دارد، امروز در نشست‌های هم اندیشی می‌توانست وزن سیاسی جناح بندی‌ها در این انتخابات را مشخص کند.

امروز ابتدا منتخبان نمایندگی مجلس، نخستین گردهمایی خودشان را با نام «همایش دو روزه فرآیند قانونگذاری - الزامات و راهکار‌ها» با حضور برخی چهره‌های دولتی برگزار کردند. بعد از این همایش، دو همایش دیگر همزمان و جداگانه از سوی دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب برگزار شد. بدین صورت که منتخبان لیست امید به دعوت محمدرضا عارف از ساعت ۱۴ تا ۱۸ بعد از ظهر در مسجد سلمان فارسی گرد هم آمدند تا از اساسنامه پیشنهادی فراکسیون امید به منظور بررسی آن توسط منتخبین و اعمال اصلاحات رونمایی کنند و در کنار آن همایش فراگیر منتخبان مجلس دهم به دعوت آیت‌الله موحدی کرمانی و با حضور ایشان و علی لاریجانی ساعت ۱۵ برگزار شد که در این جلسه نیز آیت الله موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم سخنرانی کردند.

برآیند حضور نمایندگان در این دو همایش و همچنین سخنرانی مقامات دولتی و غیر دولتی باز هم تکلیف کفه سنگین‌تر جناح و فراکسیون اکثریت را مشخص نکرد، زیرا برخی مدعی شده‌اند که نشست فراکسیون فراگیر مجلس دهم شامل نمایندگان منتخب اصولگرا و مستقل مجلس دهم، در حالی عصر امروز به کار خود پایان داد که طبق گفته یوسفیان‌ملا ۱۸۱ نفر از منتخبان از ریاست لاریجانی بر مجلس دهم حمایت کردند.

البته روند همایش امروز اصولگرایان نشان می‌دهد که اصولگرایان از راهبرد جدیدی برای تبدیل شدن به اکثریت استفاده می‌کنند. اصولگرایان درصدد هستند از طریق حمایت مستقل‌ها آن‌ها را به حاکمیت برسانند و کفه ترازو را به نفع خودشان سنگین‌تر کنند؛ هرچند باید تا آخر منتظر ماند و دید آیا این تاکتیک جواب خواهد داد یا خیر؟!

روز شنبه هم تکلیف وزن کشی سیاسی مجلس دهم را مشخص نکرد!

در عین حال، طیف دیگر نیز با ادعایی تقریباً به این آمار بیان کرده‌اند که بیش از ۱۵۳ نماینده در نشست امروز اصلاح‌طلبان در نهاد ریاست جمهوری حضور به هم رسانده‌ و از آقای عارف حمایت کرده‌اند.

البته باید گفته به واقع در این انتخابات به قدری خطوط جناح بندی‌ها به دلایل شرایط خاص سیاسی تغییر پیدا کرده است که نمی‌توان به راحتی تعداد یک گروه و یا جناح را شمرد. به طوری که حتی برخی سیاسیون در روزهای اخیر برای دسته بندی نمایندگان این دوره مجلس، آن‌ها را به دو گروه برجامیان و نابرجامیان تقسیم می‌کنند!

به هر حال، آمار نشان می‌دهد که حداقل روز شنبه نتوانست تکلیف نهایی وزن کشی سیاسی در مجلس دهم را تعیین کند؛ بنابراین، همه باید منتظر تصمیم نمایندگان مجلس دهم باشیم که در روز تعیین هیأت رئیسه نماینده کدام طیف را به ریاست یک سال آینده مجلس شورای اسلامی انتخاب خواهند کرد. البته در این شرایط، شاید تجربۀ لاریجانی در مجالس گذشته به یاری او بیاید و سبز‌ترین صندلی مجلس را به او برساند؛ هم تجربه‌اش در تعامل با نمایندگان برای همراه کردنشان و هم تجربه‌اش در ادارۀ مجلس. این دو نوع تجربه، می‌تواند کفۀ ترازوی رقابت را به سمت رئیس فیلسوف مجلس نهم سنگین‌تر کند تا مجلس دهم هم فیلسوفانه و به اعتدال تدبیر شود!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
153+181=334!!!!
سلام
مهم نیست چه کسی رییس شود. هر دو ایرانی هستند. به فکر کشور و مردم بودن مهم است. مطبوعات کاری کنند تا مجلسی ها مردم و کشورشان را فراموش نکنند و به جای دعوا بر ریاست قوانین خوب وضع کنند تا مشکلات کشور حل شود.
فيلسوف مجرّب و عامل ماهر عارف كامل نيز خواهد توانست اداره مجلس را به خوبي به انجام برساند
در رياست لاريجاني شك نكن
تجربيات مديريت مجلس و تعامل صبر و حوصله از شاخصه هاي لاريجاني است كه عارف از اين ويژگي كمتر برخوردار است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار