بازدید 11742

بررسی ادوار لیگ برتر فوتبال ایران

دور افتخار زدن با کالسکه در جشن قهرمانی لیگ دوم، یکی از جالب‌ترین اتفاقات ادوار مختلف لیگ برتر بود که سپاهانی‌ها پس از پایان رسمی مسابقات در ورزشگاه نقش جهان اصفهان آن را به نمایش گذاشتند. این تیم از آن زمان به بعد خود را به عنوان یکی از قطب‌های فوتبال کشور مطرح کرد و به عنوان قطب سوم قهرمانی در لیگ برتر مطرح شد.
کد خبر: ۵۸۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۰ 04 August 2009
نخستین دوره لیگ برتر رقابتهای فوتبال باشگاههای ایران که پس از 10 دوره جام آزادگان برگزار شد، با قهرمانی دراماتیک سرخپوشان تهرانی در روز شکست ناباورانه استقلال به پایان رسید.

به گزارش مهر، در چهارمین سال ریاست صفایی فراهانی بر فدراسیون فوتبال برتر، هیئت رئیسه سازمان لیگ تصمیم به تدوین برگزاری لیگ حرفه ای در مسابقات باشگاهی ایران گرفت که در نهایت نام لیگ برتر روی آن نهاده شد.

در آن سال(1379) به تازگی مسابقات فوتبال باشگاهی ایران با نام جام آزادگان با قهرمانی استقلال به پایان رسید تا در اولین سال از دهه 80 شاهد برگزاری لیگ حرفه ای در ایران باشیم.

برنامه‌های این لیگ با هدف پیشرفت فوتبال باشگاهی در ایران تدوین و مصوب شد اما تعدادی از آئین نامه‌های در نظرگرفته شده برای برگزاری این لیگ پس از گذشت هشت سال همچنان جنبه اجرایی پیدا نکرده است.

در این مدت نحوه سقوط و صعود تیم ها به این مسابقات بارها تغییر کرده است تا تنها نام این رقابت‌ها لیگ حرفه ای باشد ولی در اجرا درحد لیگ های آماتور است.

نخستین دوره لیگ برتر: قهرمانی پرسپولیس در روز آخر
یازدهم آبانماه سال 1380 (دوم نوامبر سال 2001) نخستین دوره مسابقات لیگ برتر با برگزاری 5 دیدار و در غیاب تیم‌های سرخابی تهران بصورت رسمی شروع به کار کرد.

آن دوره از مسابقات با حضور 14 تیم پرسپولیس، استقلال، پاس، پیکان و سایپا از تهران، ذوب آهن و سپاهان از اصفهان، برق و فجرسپاسی از شیراز، ملوان بندرانزلی و استقلال رشت، فولاد اهواز، ابومسلم مشهد و تراکتورسازی برگزار شد که در نهایت با قهرمانی دراماتیک پرسپولیس به پایان رسید.

سرخپوشان تهران که تا پایان هفته بیست و پنجم(ما قبل پایانی) با 46 امتیاز پائین تر از استقلال 48 امتیازی در رده دوم جدول قرار داشتند، با ناامیدی تمام در آخرین دیدار برابر فجرسپاسی به میدان رفتند زیرا کمتر کسی احتمال از دست دادن امتیاز توسط آبی پوشان برابر ملوان پائین جدول را می داد.

اما در روز هفتم خردادماه سال 1381(26 می سال 2002) اتفاق جالبی در فوتبال رقم خورد. استقلالی ها که از قهرمانی خود مطمئن بودند، در انزلی برابر تیم ملوان که در رده دوازده جدول قرار داشت، تن به شکست یک بر صفر دادند تا پرسپولیسی‌ها در ورزشگاه آزادی با گل دقیقه 62 ابراهیم اسدی و پیروزی یک بر صفر مقابل تیم فجرسپاسی، جام قهرمانی را در هفته پایانی و در اوج ناامیدی بالای سر ببرند.

در پایان آن مسابقات شاگردان علی پروین با 49 امتیاز از 26 مسابقه (13 برد، 10 تساوی، 3 باخت، 36 گل زده و 23 گل خورده) قهرمان شدند و استقلال با 48 امتیاز ناکام بزرگ نخستین دوره لیگ برتر لقب گرفت. ضمن اینکه تیم‌های فولاد اهواز با 45 امتیاز، پاس تهران با 43 امتیاز و ابومسلم مشهد با 40 امتیاز به ترتیب در رده‌های سوم تا پنجم را از آن خود کردند. این آخرین قهرمانی علی پروین با پرسپولیس بود.

درانتهای جدول هم استقلال رشت با 16 امتیاز و تراکتورسازی تبریز با 15 امتیاز به مسابقات لیگ دسته اول سقوط کردند. همچنین تیم‌های استقلال اهواز و صنعت نفت آبادان هم به عنوان تیم‌های برتر رقابت‌های دسته اول، جواز حضور در دومین دوره لیگ برتر را کسب کردند.

از سوی دیگر رضا عنایتی از تیم ابومسلم با 17 گل زده، آقای گل نخستین دوره این مسابقات نام گرفت و علی اصغر مدیرروستا از تیم پیکان با 11 گل رده دوم این جدول را از آن خود کرد.

دومین دوره لیگ برتر: قهرمانی سپاهان و ظهور قطب سوم در لیگ
دومین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاههای ایران در شرایطی با قهرمانی تیم فوتبال سپاهان اصفهان و ظهور قطب سوم به پایان رسید که تیم فوتبال استقلال با هدایت رولند کخ آلمانی به عنوانی بهتر از نهمی دست پیدا نکرد.

دومین دوره لیگ برتر از روز 25 مهرماه 1381 (17 اکتبر سال 2002) و با برگزاری دیدار تیم‌های استقلال تهران و پاس همدان در ورزشگاه آزادی بصورت رسمی آغاز شد، دیداری که با برتری 3 بر یک آبی پوشان تهرانی همراه شد. البته در اواسط دومین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور ورزشگاه آزادی برای بازسازی تعطیل شد. این اتفاق برگزاری دومین دوره رقابت‌های لیگ برتر را تحت الشعاع قرارداد و در نهایت ورزشگاه تختی میزبان دیدارهای سرخابی‌ها شد.

در آن سال و در حالیکه تیم‌های پرسپولیس و استقلال تهران به علت برگزاری مسابقات خود در چمن نامطلوب ورزشگاه تختی دچار افتی محسوس شده بودند، مردان زردپوش اصفهان با هدایت فرهاد کاظمی، از سایر رقیبان سبقت گرفتند و رکوردی قابل قبول را از خود در این مسابقات به ثبت رساندند.

سپاهان اصفهان که نتایج بسیار خوبی را در این رقابت‌ها کسب کرده بود، در هفته بیست و سوم با متوقف کردن پرسپولیس در تهران و درحالیکه 3 هفته به پایان لیگ دوم باقیمانده بود، قهرمانی را برابر دیدگان تماشاگران تیم سرخپوش جشن گرفت. این رکورد سپاهان تا به امروز پابرجاست.

دور افتخار زدن با کالسکه در جشن قهرمانی لیگ دوم، یکی از جالب‌ترین اتفاقات ادوار مختلف لیگ برتر بود که سپاهانی‌ها پس از پایان رسمی مسابقات در ورزشگاه نقش جهان اصفهان آن را به نمایش گذاشتند. این تیم از آن زمان به بعد خود را به عنوان یکی از قطب‌های فوتبال کشور مطرح کرد و به عنوان قطب سوم قهرمانی در لیگ برتر مطرح شد.

در پایان این مسابقات تیم فوتبال سپاهان با 52 امتیاز از 26 بازی (16 برد، 4 تساوی، 6 باخت، 47 زده و 27 خورده) عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. تیم‌های پاس با 45 امتیاز، پرسپولیس با 44 امتیاز، فجرسپاسی با 42 امتیاز و پیکان با 37 امتیاز به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

ضمن اینکه استقلال با هدایت "رولند کخ" آلمانی به رده نهم دست یافت تا به بدترین نتیجه اش در رده بندی رقابت‌های لیگ کشوری تا آن روز دست یابد.

از سوی دیگر یک اتفاق جالب دیگر در انتهای جدول رخ داد و از بین 3 تیم پایانی که هم امتیاز بودند، به خاطر تفاضل گل کمتر دو تیم به دسته پائین‌تر سقوط کردند.

از بین تیم‌های فوتبال ابومسلم مشهد، صنعت نفت آبادان و ملوان بندرانزلی هم که امتیازات مشابه 26 را کسب کرده بودند، ابومسلم با تفاضل 4- در لیگ ماند اما تیم‌های صنعت نفت با تفاضل 9- و ملوان بندرانزلی با تفاضل 17- به دسته پائین‌تر سقوط کردند.

ادموند بزیک مهاجم مطرح سرخپوشان هم که به سپاهان اصفهان پیوسته بود، در پایان این مسابقات با به ثمر رساندن 12 گل، عنوان آقای گل این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

سومین دوره لیگ برتر: قهرمانی جنجالی پاس
تیم فوتبال پاس همدان در حالی عنوان قهرمانی لیگ سوم را کسب کرد که در رقابتی نزدیک و پایاپای، استقلال تهران را در فتح این جام ناکام گذاشت و پس از سپاهان اصفهان خود را به عنوان مدعی جدید قهرمانی مطرح کرد.

سومین دوره لیگ برتر در حالی از تاریخ ششم شهریورماه 1382 آغاز شد که با توجه به تصمیم فدراسیون دادکان در مورد افزایش تعداد تیم‌ها از 14 تیم به 16 تیم از ابتدای لیگ چهارم، قوانین جدیدی در نحوه سقوط و صعود تیم‌ها در نظر گرفته شد، قوانینی که نخستین تغییرات محسوس در ساختار لیگ برتر را رقم زد.

پیش از آغاز این مسابقات، اکبر غمخوار مدیرعامل وقت پرسپولیس با اجرایی کردن پروژه حذف پروین که توسط هیئت مدیره این باشگاه تصویب شده بود، ضمن برکناری مربی اسطوره‌ای فوتبال پرسپولیس پس از سال‌ها، وینگو بگوویچ را به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب کرد.

در این بین تمرینات این تیم با تعداد نفراتی اندک و بازیکنان تستی و در میان انتقاد شدید رسانه‌های گروهی آغاز شد و بازیکنان معترض هم با تشکیل یک گروه ویژه سعی در حمایت از پروین داشتند که بسیاری از آنها به پرسپولیس برگشتند، تعدادی مانند انصاریان مدتها پشت خط ماندند و بازیکنان مشهوری از جمله رهبری فرد و ابوالقاسم پور به تیم پاس پیوستند.

البته اکبر غمخوار با جذب علی دایی که پس از سال‌ها بازی در فوتبال اروپا و امارات به ایران آمد، ساشا ایلیچ، عیسی ترائوره، کاظمیان و یحیی گل محمدی ... تمدید قرارداد با بازیکنان بزرگی از جمله استیلی، باقری، کاویانپور، امامی‌فر و ... زمینه ساز تشکیل تیم پرستاره فوتبال ایران و یکی از پرحاشیه‌ترین تیم‌های تاریخ پرسپولیس شد.

در میان حاشیه‌‌های بسیار پرسپولیس، مصطفی آجورلو مدیرعامل وقت پاس ضمن برکنارکردن محترمانه شاهرخی که در لیگ دوم، پاس را به مقام نایب قهرمانی رسانده بود، مجید جلالی را سرمربی پاس کرد و با به خدمت گرفتن خداداد عزیزی، بهروز رهبری فرد، هاشمی نسب، ابوالقاسم پور و چند بازیکن سرشناس دیگر فوتبال، درسایه حمایت دو رسانه اختصاصی پاس تیمش را به خوبی آماده حضور در لیگ سوم کرد.

از سوی دیگر، محمدحسین قریب که جانشین علی فتح الله زاده در مدیریت استقلال شده بود، هم با برکناری رسمی "رولند کخ"، برای نخستین بار قلعه نویی را سرمربی استقلال کرد. این مربی هم با جذب رضا عنایتی، فابریستیو و گومز و میدان دادن به بازیکنان آینده سازی همچون صادقی و قربانی، استقلال جدیدی را روانه لیگ سوم کرد.

البته امیر قلعه نویی در نخستین سال هدایت آبی پوشان تهرانی، عملکرد بسیار خوبی با این تیم داشت و تا پایان هفته بیست و چهارم (دو هفته مانده به اتمام لیگ) با 48 امتیاز صدرنشین لیگ بود اما  در سایه جنگ‌های رسانه‌ای که باشگاه پاس با داشتن دو رسانه، فاتح آن شد، در هفته بیست و پنجم در اهواز برابر همنام خود با نتیجه 2 بر یک شکست خورد تا پاس با پیروزی حساس 4 بر 3 در زمین سپاهان با 49 امتیاز صدرنشین مسابقات شود.

البته بسیاری خصوصا امیر قلعه نویی با اتکا به ارتباط نزدیک و صمیمانه سردار آجورلو و کاظمی سرمربی سپاهان، آن شکست خانگی زردپوشان اصفهانی برابر پاس را به نوعی تبانی دانستند تا زمینه قهرمانی سبزپوشان تهرانی فراهم شود.

با توجه به تمام این اتفاقات، در هفته پایانی لیگ سوم، سبزپوشان تهرانی با پیروزی 5 بر صفر برابر استقلال اهواز، برتری 3 بر 2 استقلال برابر پگاه را تحت الشعاع قراردادند تا در ورزشگاه دستگری و در حضور بیش از 8 هزارتماشاگر، قهرمانی در پرحاشیه ترین لیگ تاریخ فوتبال ایران را جشن بگیرند.

در این بین سپاهان مدافع عنوان قهرمانی با ناکامی‌هایی که در این مسابقات با آنها روبرو شد و در نهایت به رده ششم اکتفا کرد، قانون نانوشته ناکامی قهرمانان لیگ در لیگ بعدی را شکل داد.

در سوی دیگر میدان با تدوین قوانین جدید سقوط و صعود تیم‌ها، سایپا و شموشک تیم‌های قعرنشین لیگ بصورت مستقیم به دسته پائین سقوط نکردند بلکه آنها در مسابقات دوره‌ای برابر تیم‌های شهید قندی یزد و صنعت نفت آبادان(تیم‌های سوم و چهارم لیگ دسته اول) به میدان رفتند.

در این مسابقه دوره ای تیم ساپیا با 3 پیروزی و 9 امتیاز و شموشک با 2 پیروزی، یک شکست و 6 امتیاز سهمیه خود در لیگ برتر را حفظ کردند تا با اضافه شدن صباباتری تهران و ملوان بندرانزلی، تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان لیگ دسته اول، تعداد تیم‌های لیگ چهارم از 14 تیم به 16 تیم افزایش پیدا کند.

چهارمین دوره لیگ برتر: فولاد با جوانانش"هلهله"را به برزیل ایران برد
تیم فوتبال فولادخوزستان در حالی قهرمانی چهارمین دوره لیگ برتر شد که پس از آن قهرمانی بازیکنان همچون مبعلی، کعبی، میرزاپور، کاملی مفرد، شریفی نسب را به فوتبال ایران معرفی کرد و با قهرمانی اش در لیگ چهارم " هلهله " را به جنوب ایران برد.

چهارمین دوره لیگ برتر که از روز دوشنبه بیست و سوم شهریور سال 1383 (13 سپتامبر 2003) آغاز شد، با اضافه شدن 2 تیم و افزایش 4 بازی برای هر یک از تیم‌ها‌، تجربه جدیدی در برگزاری این مسابقات محسوب می شد اما همچنان مسابقات با بی برنامگی مشهود، تعویق ناگهانی رقابت‌ها و مشکلات دیگر دست به گریبان بود.

شکست 2 بر یک پاس مدافع عنوان قهرمانی برابر تیم برق شیراز، توقف استقلال تهران و باخت‌های سنگین پرسپولیس و سپاهان در هفته نخست، بهت عمومی را در جامعه فوتبال به همراه داشت.

در این رقابت‌ها و درحالیکه تیم‌های تهرانی پاس، استقلال و پرسپولیس در حاشیه‌های جنگ رسانه‌ای قرار داشتند، جوانان تیم‌ فولادخوزستان که سال‌ها زیر نظر وینگو بگوویچ و لوکا بوناچیچ تعلیم دیده بودند، توانستند گوی سبقت را از تمام مدعیان ربوده و با هدایت ملادن فرانچیچ، خیلی زود خود را به عنوان مدعی قهرمانی معرفی کنند.

گرچه تا روزهای پایانی لیگ چهارم، ذوب‌آهن‌اصفهان، استقلال تهران و حتی پرسپولیس در تعقیب هم‌تیمی‌های ایمان مبعلی بودند اما فولادی ها در هفته بیست و نهم(ماقبل پایانی) با پیروزی 2 بر یک برابر پگاه و با توجه به توقف ذوب‌آهن در ورزشگاه دستگردی برابر پاس همدان، جشن قهرمانی را در رشت برگزار کردند تا دومین تیم شهرستانی فوتبال ایران(بعد از سپاهان) باشند که جام قهرمانی را بالای سر می برند.

در جریان این مسابقات مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه پاس تهران که تیمش یک نیم فصل تلخ را با هدایت مجید جلالی تجربه کرده بود، با استخدام مصطفی دنیزلی مربی مشهور فوتبال جهان و ترکیه، بزرگترین مربی خارجی باشگاهی را پس از انقلاب به خدمت گرفت. ولی این مربی هم نتوانست تیم پاس را بطور کامل از بحران نجات دهد و در نهایت سبزپوشان تهرانی جایگاه ششم لیگ را به خود اختصاص دادند.

البته شاگردان مصطفی دنیزلی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بسیار خوش درخشیدند و با صعود به جمع هشت تیم برتر، نخستین تیم ایرانی نام گرفتند که به مرحله حذفی این مسابقات راه یافت اما شکست دراماتیک برابر العین امارات پایان دوران درخشش پاس تهران که با داشتن ورزشگاه اختصاصی، دو رسانه فعال و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، حرفه ای ترین باشگاه ایران بود.

در انتهای جدول هم تیم‌های پیکان و پگاه به دسته اول سقوط کردند و تیم‌های شهید قندی و راه آهن به عنوان دو تیم برتر لیگ دسته اول، جواز حضور در لیگ برتر پنجم را کسب کردند. البته آخرین دیدار مرحله دوره ای نهایی لیگ دسته اول که بین تیم‌های راه آهن و شهیدقندی برگزار شد و نتیجه عجیب 6 بر صفر به سود شاگردان کریمی در آن رقم خورد، با اعتراض تیم صنعت نفت همراه بود و تا مدتها حاشیه‌های بسیاری را برای این دو تیم و فوتبال باشگاهی ایران به همراه داشت.

ضمن اینکه در پایان این رقابت‌ها رضا عنایتی از تیم استقلال با 17 گل زده آقای گل شد و پس از وی رسول خطیبی از تیم سپاهان با 15 گل و فریدون فضلی از تیم ابومسلم با 14 گل، در رده‌های دوم و سوم برترین‌ گلزن‌های این مسابقات قرار گرفتند.

پنجمین دوره لیگ برتر: پروژه سه ساله قلعه نویی به قهرمانی ختم شد
تیم فوتبال استقلال با هدایت امیر قلعه نویی در حالی در آخرین روز لیگ پنجم به عنوان قهرمانی دست یافت که ضمن انتقام گرفتن از تیم پاس، پروژه برنامه 3 ساله اش را با موفقیت به پایان رساند.

پنجمین دوره رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور از روز دهم شهریورماه سال 1384 در حالی آغاز شد که همانند 3 فصل گذشته، قهرمان دوره قبلی لیگ، فولاد خوزرستان، لیگ را با نتایج ضعیف شروع کرد تا قانون نانوشته سقوط قهرمانان ادامه دار باشد.

در این مسابقات باردیگر پاس و استقلال از همان روزهای نخست خود را به عنوان مدعی قهرمانی معرفی کردند و تا هفته‌های پایانی لیگ هم این رقابت‌ ادامه داشت اما اینبار این سبزپوشان تهرانی بودند که ناکام ماندند تا پروژه برنامه 3 ساله قلعه نویی در استقلال با قهرمانی پایان خوشی داشته باشد.

در این فصل در پایان هفته بیست و پنجم، پاس و استقلال در امتیاز 48 مساوی بودند اما شکست غیرمنتظره 3 بر صفر پاس برابر ذوب آهن در اصفهان و متعاقب آن تساوی پر حرف و حدیث 4 بر 4 برابر سپاهان(مسابقه ای که تا دقیقه 83 با نتیجه 4 بر 2 به سود پاس در جریان بود اما در عرض دو دقیقه و با اشتباه کمک داور به تساوی تبدیل شد)، باعث شد پاسی ها صدرجدول را به استقلالی ها بسپارند.

در هفته آخر این دوره از لیگ هم، استقلال 56 امتیازی در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی با نتیجه 4 بر یک از سد برق گذشت تا پیروزی 4 بر 2 پاس در زمین صبا بی تاثیرمانده و آبی پوشان تهران با یک امتیاز بیشتر از سبزپوشان جام قهرمانی را بالای سرببرند.

البته یکی از مهمترین اتفاقات این لیگ در هفته بیست و یک رخ داد که در جریان دیدار سایپا با ذوب آهن، سرمربی تیم اصفهانی به اشتباه 4 بازیکن خارجی را به میدان فرستاد و پس از کش و قوس‌های بسیار در نهایت کمیته انضباطی تنها یک امتیاز آن دیدار که با تساوی بدون گل به پایان رسیده بود را از تیم ذوب آهن کم کرد.

ضمن اینکه در این فصل شکایت تیم صنعت نفت آبادان از تیم راه آهن که در دیوان عدالت اداری مطرح شد و همچنین طولانی شدن مسابقات و برگزاری فینال جام حذفی پس از مسابقات جام جهانی از دیگر اتفاقات مهم این مسابقات بود.

از سوی دیگر در مرحله پلی آف لیگ دسته اول هم تیم‌های پیکان با برتری برابر پگاه و مس کرمان با غلبه بر هما، جواز حضور در لیگ ششم را کسب کردند و تیم‌های قعرنشین لیگ برتر، شموشک و شهید قندی، به دسته پائین‌تر سقوط کردند.

رضا عنایتی مهاجم تیم فوتبال استقلال با 21 گل زده برای دومین فصل متوالی و سومین بار در لیگ برتر عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داد و رکورد آقای گلی تاریخی که با 20 گل در اختیار فرشاد پیوس بود، را شکست. فریدون فضلی با 17 گل و مهدی رجب زاده با 14 گل رده‌های بعدی این جدول را به خود اختصاص دادند.

ششمین دوره لیگ برتر: علی دایی رنگ جام را نارنجی کرد
لیگ ششم در حالی در سایه تعلیق فدراسیون فوتبال آغاز شد که تیم فوتبال سایپا با هدایت علی دایی موفق شد با پشت سرگذاشتن مدعیان، در آخرین گام جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

ششمین دوره رقابت‌های لیگ برتر از تاریخ هفدهم مردادماه سال 1385 آغاز شد، مسابقاتی که در سایه برکناری محمد دادکان، تعلیق فوتبال و تحت نظارت کمیته انتقالی برگزار شد.

البته هنوز دو ماه از برگزاری این مسابقات نگذشته بود که با رای دیوان عدالت صنعت نفت آبادان لیگ برتری شد و به همین دلیل کمیته انتقالی که ریاست آن برعهده محسن صفایی فراهانی بود، با تغییر نحوه صعود و سقوط تیم‌ها، رای به برگزاری لیگ با 18 تیم داد و مقرر شد صنعت نفت بدون حضور در مسابقات لیگ دسته اول جواز حضور در هفتمین دوره لیگ برتر را بدست آورد.

بدون درنظر گرفتن این موارد، لیگ ششم با تغییرات مهمی در هدایت تیم‌ها آغاز شد. حضور امیر قلعه نویی در تیم ملی باعث شد هدایت استقلال به مرفاوی سپرده شود. ضمن اینکه مصطفی دنیزلی هم سرمربی پرسپولیس شد و هدایت تیم پاس به همایون شاهرخی سپرده شد.

پاس با شاهرخی تلخ ترین فصل حضورش در لیگ برتر را تجربه کرد و حتی در هفته بیستم این مسابقات، اشتباه شاهرخی در دیدار با ملوان در استفاده از 4 بازیکن خارجی، باعث شد در پایان لیگ یک امتیاز دیگر از این تیم کسر شود.

در این رقابت‌ها صمد مرفاوی با نوع تاکتیک فوتبال نتیجه گرای خود، قانون نانوشته سقوط تیم‌های قهرمان را تا هفته‌های پایانی لیگ نقض کرد اما درحالیکه تا رسیدن به قهرمانی فاصله اندکی داشت، تیمش به دلایلی نامعلوم در 5 هفته پایانی تنها 2 امتیاز گرفتن تا ضمن از دست دادن صدرجدول به رده چهارم سقوط کند، گرچه اختلاف این تیم با تیم نخست 4 امتیاز بود.

در این بین تیم‌های سایپا و استقلال اهواز گوی سبقت را از آبی پوشان تهران ربودند و این دو تا هفته‌های پایانی رقابت سختی را برای قهرمانی داشتند اما یک اشتباه تاریخی باعث شد، شانس قهرمانی از اهواز به تهران بیاید.

در دیدار استقلال و مس در اهواز، شاگردان آبی پوش فیروز کریمی تا پایان دقیقه 90 با تک گل بیگدلی از میهمان خود پیش بودند اما ضربه بازیکنان مس کرمان درحالیکه از خط دروازه رد نشده بود، با اشتباه کمک داور مسابقه، گل تساوی مس را رقم زد تا با از دست دادن این دو امتیاز، سایپا و استقلال اهواز همچنان با 53 امتیاز در اندیشه قهرمانی باشند اما شانس نارنجی پوشان کرجی با توجه به تفاضل گل بیشتر نسبت به حریف اهوازی برای بالای سر بردن جام بیشتر شد.

در هفته پایانی لیگ هم ساپیا با شکست مس کرمان و با توجه به توقف خانگی استقلال اهواز در دربی این شهر برابر فولادخوزستان، جام قهرمانی لیگ ششم را با هدایت علی دایی فتح کرد.

آقای گل فوتبال ملی جهان که پس از جام جهانی 2006 تحت انتقاد شدید قرار داشت، پس از جدایی غیر منتظره "لورانت" از سایپا، هدایت این تیم را به عنوان مربی - بازیکن برعهده گرفت و با این قهرمانی، باردیگر به فوتبال ایران بازگشت. البته وی پس از آن مسابقه بصورت رسمی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

از سوی دیگر تیم‌های شیرین فراز کرمانشاه و پگاه گیلان به عنوان تیم‌های برتر رقابت‌های دسته اول به لیگ برتر صعود کردند. همچنین در تورنمنتی چهارجانبه که با حضور تیم‌های راه آهن و فولاد سقوط کنندگان لیگ برتر و تراکتورسازی و شهرداری بندرعباس تیم‌های دوم جدوال دوگانه لیگ دسته اول، برگزار شد، تیم راه آهن مجددا موفق به کسب جواز حضور در لیگ برتر شد تا به همراه صنعت نفت آبادان، تیم‌های لیگ هفتم را کامل کنند.

ضمن اینکه عرفان اولروم از تیم فوتبال ابومسلم مشهد و مهدی رجب زاده از تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان با 17 گل زده عنوان مشترک آقای گلی لیگ را بدست آورند. 

هفتمین دوره لیگ برتر: امپراتوری پرسپولیس در لیگ با افشین قطبی
هفتمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر نبرد پایاپای پرسپولیس و سپاهان برای قهرمانی بود که در ثانیه‌های پایانی این تورنمنت فرسایشی، ردای قهرمانی بردوش سرخپوشان قرار گرفت.

با تصمیم کمیته انتقالی، هفتمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور با اضافه شدن 2 تیم و 18 تیم آغاز شد، مسابقاتی که یک تازه وارد بزرگ به نام "افشین قطبی" داشت.

در این سال با تصمیم مسئولان دولتی و ورزشی و برای تمرکز زدایی فوتبال، چندین تیم تهرانی به شهرهای مختلف منتقل شدند که انتقال تیم پاس تهران، یکی از تاریخی‌ترین تیم‌های پایتخت به همدان، حاشیه‌های بسیاری را در پی داشت و حتی بازیکنانی نظیر وحید هاشمیان، جواد نکونام و بسیاری از پیشکسوتان این تیم مطرح تهرانی به این موضوع اعتراض کردند.

در این بین تیم صباباتری به قم منتقل شد، پیکان به قزوین و راه آهن هم به شهرری رفت تا ضمن به دست آوردن تماشاگر، فوتبال از تهران به شهرستان‌های فرستاده شود.

استقلال هم فصلی پر حاشیه ای را پشت سرگذاشت. ابتدا هدایت این تیم برعهده ناصر حجازی بود اما ناگهان فیروز کریمی سرمربی شد و حجازی مدیر فنی و در روزهای پایانی لیگ قلعه نویی هدایت آبی پوشان را برعهده گرفت و با این تیم رتبه سیزدهم جدول رده بندی لیگ برتر(بدترین عنوان تاریخ فعالیت استقلال در رقابت های لیگ برتر) را کسب کرد اما این مربی با قهرمانی در جام حذفی مرهمی بر دل ریش استقلال گذاشت.

در هفتمین دوره لیگ برتر، هدایت پرسپولیس با مدیریت حبیب کاشانی ، به افشین قطبی سپرده شد. مربی ای که با ادبیات منحصر به فرد خود، مورد توجه ویژه فوتبالدوستان قرار گرفت.

البته سرخپوشان با این مربی تازه وارد، دوران پر فراز و نشیبی را تجربه کردند اما در نهایت با توجه به ناکامی سپاهان در روزهای پایانی لیگ برتر و امتیازات حساسی که این تیم براحتی از دست داد، در هفته سی و سوم و ما قبل پایانی به 2 امتیازی زردپوشان اصفهانی رسید تا تکلیف قهرمانی لیگ، در بازی هفته پایانی سرخ و زردهای تهران و اصفهان مشخص شود.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد به خاطر بدهی‌های باشگاه پرسپولیس به بازیکنان خارجی خود، فیفا 6 امتیاز از این تیم کسر کرد. همچنین به خاطر اتفاقات تلخ بازی نقش جهان و مصدوم شدن سرباز احمدی، کمیته انضباطی 3 امتیاز از سپاهان کسر کرد تا کار به روز آخر کشیده شود.

در آن دیدار تاریخی که روز بیست و دوم مردادماه سال 1387 در ورزشگاه آزادی برگزار شد، ابتدا سرخپوشان با گل دقیقه 17 خلیلی از میهمان خود پیش افتادند اما حاج صفی در دقیقه 30 کار را به تساوی کشاند. بازی با همین نتیجه تا دقیقه 7+90 ادامه داشت که ضربه سر تمام کننده سپهر حیدری، جام را که تا دقایقی پیش رنگ زرد گرفته بود، از چنگ اصفهانی‌ها خارج کرده و پس از 6 فصل ناکامی، پرسپولیسی‌ها طعم مجدد قهرمانی را بچشند.

در پایان این مسابقات تیم‌های صنعت نفت آبادان با 35 امتیاز و شیرین فراز کرمانشاه با 21 امتیاز به دسته پایین تر سقوط کردند و تیم‌های سپاهان نوین و پیام مشهد جواز حضور در لیگ برتر را کسب کردند. البته فولادی ها با خرید امتیاز تیم سپاهان نوین، در روزهای پایانی فصل نقل و انتقالات لیگ هشتم، به جمع تیم‌های هشتمین دوره لیگ برتر اضافه شدند.

محسن خلیلی و هادی اصغری مهاجمان تیم های فوتبال پرسپولیس و راه آهن با 18 گل زده عنوان آقای گلی هفتمین دوره لیگ برتر را به خود اختصاص دادند اما نتوانستند رکورد 21 گل رضا عنایتی را بشکنند.

هشتمین دوره لیگ برتر: قهرمانی رویایی استقلال در مشهد مقدس
هشتمین دوره لیگ برتر باشگاه‌های کشور در حالی با قهرمانی دراماتیک استقلال به پایان رسید که کمتر کسی فکر می کرد آبی پوشان فاتح این مسابقات شوند.

15 مرداماه سال 1387 آغاز ششمین دوره رقابت‌های لیگ برتر بود، مسابقاتی که نخستین آزمون رسمی فدراسیون جدید که ریاست سازمان لیگ آن برعهده عزیز محمدی بود، محسوب می شد.

استقلال با هدایت امیر قلعه نویی به میدان آمد و سایپا هدایت تیمش را به بازیکن مشهور فوتبال آلمان "لیت بارسکی" سپرده بود. در پرسپولیس اما حاشیه‌ها بیداد می کرد. حبیب کاشانی مدیرعامل موفق این باشگاه استعفا کرده بود و هدایتی به عنوان رئیس هیئت مدیره و مصطفوی با سمت مدیرعامل به پرسپولیس آمده بودند.

پول‌های هدایتی باعث شد قطبی که پس از قهرمانی پرسپولیس از این تیم جدا شده بود، با قراردادی عجیب باردیگر هدایت این تیم را برعهده بگیرد اما عملکرد نه چندان خوب این مربی، تغییر رفتار غیرمنتظره وی و در نهایت حاشیه‌های بسیار باعث شد وی در پایان هفته چهاردهم و توقف خانگی برابر صبای قم از این تیم جداشده و افشین پیروانی ابتدا به عنوان سرمربی موقت و در ادامه به عنوان سرمربی قطعی هدایت سرخپوشان را در لیگ برعهده بگیرد.

البته این پایان حاشیه‌های فنی و مدیریتی پرسپولیس نبود زیرا اوج درگیری‌های پشت پرده هدایتی و مصطفوی، زمینه استعفای(بخوانید برکناری) مصطفوی و جانشینی عباس انصاریفرد در تاریخ شانزدهم دیماه سال 87 را فراهم کرد. مدیرعامل جدید هم که از همان روزهای نخست، از جذب یک مربی کارآمد برای پرسپولیس سخن گفته بود، پس از مطرح کردن اسامی مختلف، در نهایت "نلو وینگادا" را به عنوان سرمربی پرسپولیس اعلام کرد.

موفق نبودن این مربی در پرسپولیس باعث شد سرخپوشان در نهایت با قرار گرفتن در رتبه پنجم لیگ، حذف از جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا، سال 87 را با تلخی به پایان رسانده و حتی نتوانند یکی از 4 سهمیه فوتبال ایران برای حضور در لیگ قهرمانان فصل بعد را هم به دست آورند.

در روزهای ناکامی سرخپوشان، ذوب آهنی‌ها با مربی خوش فکر خود، ابراهیم زاده و مدیریت بسیار خوب سعید آذری، خیلی زود خود را به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی لیگ مطرح کردند ولی رقیبی سرسخت به نام استقلال داشتند.

رقابت این تیم تا هفته سی و سوم(ماقبل پایانی) ادامه داشت اما در این هفته توقف خانگی استقلال برابر سایپا و پیروزی 3 بر صفر ذوب آهن برابر ملوان، اختلاف امتیاز دو تیم را به 3 امتیاز رساند تا بسیاری از آبی پوشان از کسب عنوان قهرمانی کاملا ناامید شوند.

البته جو سازی‌ استقلال که از هفته‌ها پیش شروع شده بود و دو تیم ذوب آهن و فولاد که در هفته آخر برابر هم قرار می گرفتند را علنا به تبانی متهم کرده بود، حساسیت‌های مسابقه هفته آخر لیگ را ببیشتر کرده بود.

برخلاف انتظار همگان اما ناگهان اتفاقات بسیار عجیبی در هفته آخر رخ داد. شکست غیر منتظره 4 بر یک ذوب آهن برابر فولاد و پیروزی یک بر صفر استقلال در مشهد برابر پیام با تک جانوآریو، زمینه ساز قهرمانی رویایی و با تکیه بر تفاضل گل استقلالی ها شد.

ذوب آهنی ها البته با قهرمانی در جام حذفی و آسیایی کردن سپاهان، موفق ترین تیم لیگ هشتم نام گرفتند اما ابراهیم زاده هیچ زمان از دست دادن قهرمانی در روز پایانی لیگ را فراموش نخواهد کرد.

در انتهای جدول هم پیام مشهد، داماش گیلان و برق شیراز به دسته پایین تر سقوط کردند و استیل آذین و تراکتورسازی به عنوان قهرمانان گروه‌های دوگانه لیگ دسته اول و شاهین بوشهر به عنوان تیم برتر مرحله پلی آف، جواز حضور در لیگ هشتم را کسب کردند.

همچنین در پایان این مسابقات آرش برهانی از تیم استقلال با 21 گل زه آقای گل لیگ لقب گرفت و با رکورد 21 گل زده عنایتی در لیگ ششم برابری کرد اما نتوانست رکورد این بازیکن را بشکند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار