بازدید 8380

نگرانی غرب از احتمال «حملات رادیواکتیو» داعش در اروپا +ویدیو

دور جدید اجلاس امنیت هسته ای که در واشنگتن برگزار شد، یک مسأله مهم مربوط به این حوزه را که تاکنون کمتر درباره آن گفته و نوشته شده بود، برجسته ساخت: احتمال دستیابی گروه های تروریستی، به ویژه داعش به سلاح هسته ای و استفاده از این سلاح ها. در همین راستا، گمانه هایی نیز مبنی بر احتمال استفاده داعش از پهپادها برای انجام حملات رادیواکتیو مطرح شده است.
کد خبر: ۵۷۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ 02 April 2016
نگرانی غرب از احتمال «حملات رادیواکتیو» داعش در اروپادور جدید اجلاس امنیت هسته ای که در واشنگتن برگزار شد، یک مسأله مهم مربوط به این حوزه را که تاکنون کمتر درباره آن گفته و نوشته شده بود، برجسته ساخت: احتمال دستیابی گروه های تروریستی، به ویژه داعش به سلاح هسته ای و استفاده از این سلاح ها. در همین راستا، گمانه هایی نیز مبنی بر احتمال استفاده داعش از پهپادها برای انجام حملات رادیواکتیو مطرح شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «تلگراف»، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، نسبت به احتمال استفاده گروه ترویستی داعش از پهپادها برای آلوده کردن شهرهای کشورهای غربی به مواد رادیواکتیو و استفاده از «بمب کثیف» هشدار داده است.

این اظهارات نشان می دهد که رهبران کشورهای غربی نگرانند تروریست های داعش بتوانند با خرید پهپاد ـ که این روزها کار ساده ای هم شده ـ از آنها برای انجام حملات رادیواکتیو در دل شهرهای غربی و قتل عام هزاران تن استفاده کنند. در همین راستا، کامرون در ادامه اظهارت خود هشدار داده که احتمال دستیابی داعش به مواد هسته ای، بسیار جدی است.

به تازگی تصاویری منتشر شده که نشان می دهد، داعش توانسته پهپادهایی در اختیار بگیرد و خطر مربوط به این جریان تا آن حد جدی شده که در یک اقدام نادر، رهبران کشورهای مختلف جهان تصمیم گرفته اند مانورهایی برای واکنش نشان دادن به این تهدید برگزار کنند.

یکی از سناریوهایی که در این زمینه از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده و در اجلاس اخیر امنیت هسته ای در واشنگتن نیز مورد بحث قرار گرفت، این احتمال را مطرح می کند که برخی عناصر «نفوذی» در مؤسساتی که با مواد رادیواکتیو سر و کار دارند، این مواد را خارج کرده و به تروریست ها بفروشند.

از سوی دیگر، گزارش ها حاکی از آن است که داعش در جریان اشغال موصل عراق در سال 2014، توانسته مقداری اورانیوم با درصد پایین از دانشگاه این شهر به دست بیاورد. البته میزان مذکور، نمی تواند به تنهایی برای انجام حمله ای جدی و رساندن آسیب مورد استفاده قرار گیرد و بیشتر جنبه تهدیدزای آن مورد توجه است.

در همین حال، در اروپا نیز برخی اقدامات که به تازگی برای نفوذ به تأسیسات هسته ای کشورهای مختلف صورت گرفته، نگرانی ها را در این زمینه افزایش داده است. همین نگرانی هاست که سبب شد نخست وزیر انگلیس در جریان اجلاس واشنگتن، بحث حمله رادیواکتیو از سوی داعش را در حکم یک احتمال جدی مطرح کند.

افزون بر این، در اجلاس امنیت هسته ای مشخص شد که شماری از کماندوهای آمریکایی برای کشف و خنثی سازی بمب های رادیواکتیو آموزش دیده اند. کامرون نیز به نوبه خود اعلام کرده که 1000 نیروی پلیس جدید را برای مقابله با تهدیداتی از این دست به خدمت خواهد گرفت.

گفتنی است به جز کامرون، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در سخنرانی روز گذشته خود در اجلاس امنیت هسته ای، نسبت به دستیابی تروریست های به مواد و سلاح های هسته ای هشدار داد؛ امری که نشان می دهد، تهدید ناشی از این امر، برای کشورهای غربی جدی است.

اوباما اشاره کرد که گروه طالبان مدت هاست به دنبال دستیابی به مواد هسته ای بوده و ویدیوی تروریست های فرانسه و بروکسل از یکی از مسئولان تأسیسات هسته ای بلژیک و همچنین استفاده داعش از سلاح های شیمیایی، گویای آن است که در صورت دستیابی تروریست ها به این تسلیحات، از آن در جهت کشتار هر چه بیشتر انسان های بی گناه دریغ نخواهند کرد و بهترین راهکار دفاعی مؤثر از تروریسم هسته ای، پیشگیری از دستیابی این گروه ها به مواد هسته ای است.


ویدیویی از نگرانی غرب از احتمال «حملات رادیواکتیو» داعش در اروپا را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 12
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار