بازدید 6744

جشن جهانی نوروز امسال هم میزبانی ندارد

جشن جهانی نوروز با این که در سازمان یونسکو به عنوان یک میراث فرهنگی به ثبت رسیده است اما دو سال پی در پی است که میزبانی برای برگزاری ندارد.
کد خبر: ۵۷۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵ 19 March 2016
جشن جهانی نوروز با این که در سازمان یونسکو به عنوان یک میراث فرهنگی به ثبت رسیده است اما دو سال پی در پی است که میزبانی برای برگزاری ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جشن جهانی نوروز نام همایشی است که در آن، سران کشورهای فارسی زبانی که نوروز را جشن می‌گیرند گردهم می‌آیند تا با همراهی بک دیگر این آیین کهن را زنده نگه دارند.

نوروز در بیشتر کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان، ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، پاکستان و کردستان عراق جشن گرفته می‌شود. البته این جشن در کشورهای نام برده شده با تفاوت‌هایی متناسب با فرهنگ و تمدن‌‌ همان منطقه برگزار می‌شود.

همین گستردگی آیین‌ها و همبستگی میان آن‌ها بود که موجب شد سازمان ملل رای به جهانی شدن این میراث ناملموس بدهد. به همین دلیل هر ساله نه تنها در کشورهای مختلف جشن نوروز برپا می‌شد بلکه کشورهای مختلف تصمیم گرفتند پس از جهانی شدن آن، هر یک میزبان برگزاری جشنی با حضور سران کشورهایی شوند که در حوزه برپایی این جشن مشترکاتی را با هم دارند.

اولین دوره جشن جهانی نوروز سال ۸۹ در ایران برگزار شد و سران کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و عراق و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز در آن حضور داشتند.

در برگزاری دومین دوره جشن جهانی نوروز در سال ۹۰، امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان پیشنهاد داد تا کشورش میزبان سومین دوره این جشن جهانی باشد و به این ترتیب سران کشورهای حوزه نوروز، سال ۱۳۹۱ را با شرکت در جشن شهر دوشنبه آغاز کردند.

ترکمنستان در سال ۹۲ میزبان این جشن شد و در سال۹۳ جشن جهانی نوروز در کابل پایتخت افغانستان برگزار شده بود.

اما متاسفانه برای سال ۹۴ هیچ کشوری داوطلب برپایی جشن نشد. به همین دلیل یونسکو جشنی را در مقر اصلی خود برگزار کرد.

برای سال ۹۵ نیز هنوز هیچ کشوری اعلام آمادگی نکرده تا میزبان برپایی این جشن جهانی باشد و شاید امسال هم یونسکو مجبور شود خود را برای برگزاری این جشن بزرگ جانهی آماده کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر