بازدید 74835
دیدگاه مقام ارشد حماس درباره ایران و حزب الله؛

خالد مشعل: ایران دیگر حامی اصلی ما نیست+ویدیو

طی حدود پنج سالی که از آغاز بحران سوریه و بروز جنگ داخلی در این کشور می‌گذرد، جنبش حماس به واسطه نوع موضع گیری‌هایش در قبال این بحران، به طور روزافزون از ایران و محور مقاومت فاصله گرفته است. اظهارات جدید رئیس دفتر سیاسی این جنبش درباره ایران و حزب الله، حکایت از آن دارد که اکنون اعضای این جنبش ابایی از علنی کردن این موضوع نیز ندارند.
کد خبر: ۵۷۵۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳ 15 March 2016
خالد مشعل: ایران دیگر حامی اصلی ما نیستطی حدود پنج سالی که از آغاز بحران سوریه و بروز جنگ داخلی در این کشور می‌گذرد، جنبش حماس به واسطه نوع موضع گیری‌هایش در قبال این بحران، به طور روزافزون از ایران و محور مقاومت فاصله گرفته است. اظهارات جدید رئیس دفتر سیاسی این جنبش درباره ایران و حزب الله، حکایت از آن دارد که اکنون اعضای این جنبش ابایی از علنی کردن این موضوع نیز ندارند.

به گزارش «تابناک»، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فرانس ۲۴» درباره وضعیت فلسطین و مقاومت مردمی اظهاراتی را مطرح کرده است؛ اما نکته برجسته و جالب توجه اظهارت وی، اتخاذ لحنی کم و بیش مصالحه جویانه درباره رژیم اسرائیل و علنی کردن اختلافات جنبش متبوعش با جمهوری اسلامی ایران است.

مشعل در بخشی از این مصاحبه، با اشاره به اینکه حماس قصد جنگ با رژیم اسرائیل را ندارد، از این گلایه کرده که با وجود این، صهیونیست‌ها به دشمنی خود با فلسطینی‌ها ادامه داده و نوار غزه را محاصره کرده‌اند. به گفته وی، رژیم اسرائیل هر از چند‌گاه، مردم غزه را به جنگ تهدید می‌کند و همچنین سیاست شهرک سازی و یهودی سازی قدس را ادامه می‌دهد.

در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو، رئیس دفتر سیاسی حماس در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه فرانسوی مبنی بر اینکه آیا ایران هنوز هم حامی اصلی حماس محسوب می‌شود یا خیر، تأکید کرده که هرچند رابطه این جنبش با ایران هرگز قطع نشده، دیگر امروز نمی‌توان گفت که ایران حامی اصلی حماس است.

وی در این زمینه اظهار داشته: «تردیدی نیست که موضع حماس [در قبال سوریه]، خشم نظام سوریه را برانگیخت. همچنین ایران نیز از دست حماس خشمگین شد. این مسأله بر حمایتش از ما تأثیر گذاشت و این حمایت کاهش یافت؛ اما این به معنای قطع رابطه با ایران نیست».

مشعل در ادامه تصریح کرده: «اخیراً هیأتی [از حماس] به تهران رفت تا این ارتباط باقی بماند؛ اما نمی‌توانم در پاسخ سوال شما بگویم که ایران حامی اصلی ماست. خیر؛ ما از طرف‌های متعدد رسمی و مردمی در دنیا حمایت می‌شویم. ما امروز تلاش می‌کنیم که منافع حمایتی از خود را متنوع کنیم. این از گذشته، سیاست ما بوده است. ایران در گذشته حامی اصلی بود، اما امروز حمایت‌هایی که از ما می‌شود، متفاوت شده و تلاش می‌کنیم آن را متنوع کنیم».

یکی دیگر از نکات جالب این مصاحبه، دیدگاه مقام ارشد جنبش حماس، درباره حزب الله لبنان است؛ یعنی سازمانی است که زمانی حماس در کنار آن، مدعی بود که بخشی از محور مقاومت در منطقه را تشکیل می‌دهد. مشعل در پاسخ به خبرنگار «فرانس ۲۴» که پرسید نظرش درباره قرار داده شدن حزب الله لبنان از سوی اتحادیه عرب در لیست تروریستی چیست، تنها پاسخ داد: «نظری ندارم»!

این اظهارات بیانگر آن است که جنبش حماس، این روز‌ها تحت تأثیر مجموعه وقایع منطقه‌ای و بین المللی، در حال فاصله گرفتن هرچه بیشتر از ایران و نزدیک شدن به دیگر طرف‌های خارجی است و در همین راستا، تلاش دارد وجهه خود را از یک گروه مقاومت در مقابل اشغالگری صهیونیست‌ها، به یک سازمان صرفاً «سیاسی» که مطابق قواعد و اصول متداول مورد پذیرش غرب رفتار می‌کند، تبدیل نماید. البته این تلاشی است که می‌توان گفت از چند سال پیش و به موازات فاصله گرفتن روزافزون مواضع این جنبش از ایران و محور مقاومت آغاز شده بود.

جایی که مشعل به صراحت درباره منابع متعدد حمایتی از حماس صحبت کرده و می‌گوید: «ما از طرف‌های متعدد رسمی و مردمی در دنیا حمایت می‌شویم»، در حقیقت تلاش دارد چنین القا کند که به واسطه تغییر نقش و نوع بازیگری این جنبش در فلسطین و کلیت منطقه، اکنون جامعه بین المللی دید متفاوتی نسبت به آن دارد. با وجود این، تردیدی نیست که منظور اصلی مشعل از این منابع متفاوت حمایتی، دولت‌های عربی همسو با آل سعود و مخالف ایران باشد که همواره تلاش داشته‌اند مقاومت فلسطین را به سوی خود جهت دهی کنند.

می‌توان گفت، دقیقاً با هدف به دست آوردن دل همین کشورهای عربی است که مشعل از ابراز نظر درباره «تروریستی» خواندن حزب الله خودداری کرده و اینطور به صراحت، تمامی همکاری‌ها و مساعدت‌های حزب الله در نبردهای مکرر با صهیونیست‌ها را به فراموشی می‌سپارد. با این حال، آنچه مشعل از آن غافل است، این است که همین کشورهای عربی که امروز حزب الله را تروریستی می‌خوانند، در پشت پرده مشغول عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل هستند و فردا در صورت انجام کوچک‌ترین اقدام مخالف با میلشان از سوی حماس، این جنبش را نیز تروریستی خواهند نامید.

ویدیو مصاحبه شبکه خبری «فرانس 24» با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 204
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل