بازدید 26254
پس از 116 میلیارد تومان هزینه؛

ساخت قسمت‌های دوم و سوم «محمد(ص)» منتفی شد؟

دغدغه اکران صرفاً به واسطه فروش و بازگرداندن هزینه سنگین تولید این پروژه نیست، بلکه دغدغه اصلی دیده شدن این فیلم در سطح جهان است که تاکنون اتفاق نیفتاده است... ظاهراً برنامه‌ای برای تولید قسمت‌های دوم و سوم «محمد(ص)» وجود ندارد و پروژه‌ای که قرار بود دوران حیات رسول مهربانی را به تصویر بکشد، در همان قسمت نخست و تا دوره نوجوانی پیامبر متوقف شد.
کد خبر: ۵۷۵۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷ 15 March 2016
ساخت قسمت‌های دوم و سوم «محمد(ص)» منتفی شد؟
پس از تحقق نیافتن همه وعده‌های متولیان پروژه سینمایی «محمد (ص)» مبنی بر اکران بین‌المللی و منطقه‌ای این اثر سینمایی، شواهد از منتفی شدن ساخت قسمت‌های دوم و سوم این پروژه گرانقیمت حکایت دارد و مجید مجیدی سراغ تولید اثر دیگری تحت عنوان «باغ‌های معلق» رفته است.

به گزارش «تابناک»، فیلم سینمایی «محمد (ص)» به عنوان گران‌ترین پروژه تاریخ سینمای ایران که با هزینه 116 میلیارد تومانی ساخته شد، پس از شش ماه اکران استثنایی در چند گروه سینمایی و تبلیغات بسیار وسیع و حتی نمایش در شهرهای فاقد سالن سینما، نزدیک به 14.5 میلیارد تومان (و به روایتی 18.5 میلیارد تومان) فروش داشته و در واقع حدود 4 درصد از مردم ایران به تماشای این فیلم در سالن‌های سینما نشستند.

یکی از ایده‌های افزایش مخاطب این فیلم، اکران اثر در سطح بین‌المللی و به خصوص در کشورهای پیرامون ایران بود که با مخالفت غیرمنطقی دانشگاه الازهر مصر به عنوان یک مرجع مؤثر در تأیید چنین آثار سینمایی، برخی کشورهای عربی با نمایش این فیلم مخالفت کردند و در نهایت حتی خبرهایی که عوامل پروژه «محمد (ص)» درباره اکران وسیع این اثر در سینماهای ترکیه منتشر نمودند نیز رنگ واقعیت به خود نگرفت.

ساخت قسمت‌های دوم و سوم «محمد(ص)» منتفی شد؟
مجید مجیدی در پشت صحنه فیلم «محمد (ص)»

در این میان، حتی سخن از اکران این فیلم در سینماهای روسیه نیز به میان آمد اما تاکنون این اتفاق نیز رخ نداده و در واقع وعده مجیدی و همکارانش درباره موفقیت در نمایش این فیلم، تا اینجا رنگ واقعیت به خود نگرفته است. البته دغدغه اکران صرفاً به واسطه فروش و بازگرداندن هزینه سنگین تولید این پروژه نیست، بلکه دغدغه اصلی دیده شدن این فیلم در سطح جهان است که تاکنون اتفاق نیافتاده است.

در این میان هرچند شکی در کارشکنی برخی جریان‌ها برای دیده نشدن این فیلم در فضای بین‌المللی وجود ندارد و «تابناک» نیز پیش‌ از اظهارنظر عوامل این فیلم پیش بینی کرده بود که عظیم‌ترین پروژه تاریخ سینمای ایران در جشنواره های بین‌المللی اصلی (کن، برلین و ونیز) پذیرفته نمی‌شود تا این اثر دیده نشود اما عدم اکران وسیع جهانی این فیلم، متأثر از دلایل دیگری نیز بود که مستقیم به تیم تولید فیلم «محمد (ص)» بازمی‌گردد.

عدم استفاده از بازیگران مطرح بین‌المللی که برای مخاطب و پخش‌کننده‌های جهانی و به خصوص پخش‌کننده های آمریکای شمالی جذابیت در اکران به وجود آورد و همچنین ضعف‌های آشکار در سناریو -به گونه‌ای که یک مخاطب غیرمسلمان عدم آگاه به تاریخ اسلام بتواند مفاهیم فیلم را درک کند- و همچنین ریتم کند این اثر، بدیهی‌ترین ضعف‌‌هایی بود که در فضای احساسی نمایش این اثر، جرات بیانش از سوی منتقدان نبود.

ساخت قسمت‌های دوم و سوم «محمد(ص)» منتفی شد؟
مجید مجیدی و مهران کاشانی در بالیوود

بر خلاف پروژه «محمد (ص)» مجید مجیدی، در پروژه «رسالت / محمد رسول الله» مصطفی عقاد که با بودجه‌ای 10 میلیون دلاری ساخته شده بود، با به کارگیری بازیگران همچون آنتونی کوئین و همچنین تکیه بر سناریویی که برای یک غیرمسلمان نیز تا حدودی زیادی قابل فهم بود و همچنین با استفاده از ضرب آهنگی نسبتاً تند، زمینه نمایش اثر ماندگار عقاد در انگلیس و آمریکا فراهم شد و فروش ساخته عقاد آنچنان قابل توجه بود که نه تنها هزینه تولیدش بازگشت، بلکه به سودآوری رسید.

بنابراین اگر در هزینه برای تولید پروژه «محمد (ص)» همین میزان هوشمندی مورد توجه قرار می‌گرفت، علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه‌های تولید این پروژه سینمایی، امکان اکران جهانی و سوددهی این فیلم نیز فراهم می‌شد؛ به عنوان نمونه در سینمای روز دنیا، ساختار دکور یک در یک ـ آن هم در عظمت این پروژه ـ مرسوم نیست و عمده صحنه‌ها با پرده سبز و جلوه‌های ویژه طراحی و پیاده سازی می‌شود و اگر همین تکنیک معمول سینمای جهان در این فیلم پیاده سازی می‌شد، هزینه عظیم شهرک‌سازی، قابل صرفه جویی بود.

اکنون در این شرایط ظاهراً برنامه‌ای برای تولید قسمت‌های دوم و سوم «محمد(ص)» وجود ندارد و پروژه‌ای که قرار بود دوران حیات رسول مهربانی را به تصویر بکشد، در همان قسمت نخست و تا دوره نوجوانی پیامبر متوقف شد و آن گونه که شنیده می‌شود مجید مجیدی برای تولید فیلم سینمایی تازه‌اش تحت عنوان «باغ‌های معلق» راهی هند شده و شارین مانتری کدیا و کیشور آرورا از شرکت ای‌کندی فیلمز تهیه‌کنندگان فیلم تازه مجیدی هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۲۱
کارگردان این فیلم در حدی نبود که بتواند فیلم جهانی بسازد.
متاسفانه فیلم بجای تاکید بیشتر بر روی معنویات ، بسمت هالیوودی شدن رفته بود.
آقا ، یادت هست همین سایت خودتان چه پستانی به تنور می چسباند که این فیلم چنین است و چنان است ؟
واقعیت این است که چند دستگاه با بودجه بیت المال خواستند اقدام فرهنگی کنند تا هم صواب ببرند و هم پز هنری بگیرند ، نتیجه اش هم شد این .
ضمنا همیشه کسانی که نیت های خوب و صادقانه داشته اند با یک بودجه حداقلی کار کرده اند ولی رقم 120 میلیارد برای به ثمر رسیدن یک نیت خوب کمی زیاد است ، نیست ؟
ساخت دکور یک در یک مرسوم نیست؟ پس لابد سریالی که در مورد خلیفه ی دوم درست شده است را ندیده اید؟ در ثانی, از این دکور در سریال های تاریخی دیگری هم می شود استفاده کرد.
بیت المال نباید حیف و میل شود
نیست حالا از قسمت اولش خیلی استقبال شد !!!!
الان بعد از صرف این همه هزینه از بیت المال به این نتیجه رسیدید؟
هر گاه طرفداری بیش از حد از هر اثری بشود نا خودآگاه عوامل آن اثر فکر میکنند که بدون اشتباه پیش میروند. آقای مجید مجیدی با اینکه بسیار تواناست ولی نیاز به مشاوران زبده دارد و هورا کشیدن اطرافیان را دلیل بر کار جذاب و قوی نداند.
پس از 116 میلیارد تومان هزینه ؟ متوقف شد ؟
116 هزار ملیون تومان ؟؟؟؟
جای تاسف است همین الازهز مخالف دیده شدن این فیلم است ...
سلام. مدتهاست منتظر ورود این فیلم به شبکه خانگی هستیم. پس کی میاد؟ 4 بار تو سینما این فیلمو دیدم.
16 میلارد فروخت؟ چه کسی پاسخگوی صد میلیارد تومان ضرره؟ حتمن ملت ایران. من نمی دونم وقتی دو نسخه ی هالیوودی و اسلامی به اون باشکوهی از زندگی حضرت رسول (ص) ساخته شد، ساختن این فیلم این چه کاری بود؟
خدا وکیلی خوب خوردن
فیلمسازی فقط به پول خرج کردن نیست!
ساخته آقاي مجيدي امكان داردكه قسمتي ازتاريخ زندگي رسول اكرم ص راواقعگرايانه ارائه نمايدولي ازنظربنده نتوانسته مخاطبان را بطور مطلوب اقناع نمايدايشان يابايد مشغول ساخت سريال محمدرسول الله باشندويا اگر فيلم حضرت محمدراميسازند ضمن ارائه واقعيتها به فيلم هيجان واقعي را طبق آيه شريف (اشداء علي الكفار رحما بينهم) بدهند پيامبرازابعادمختلف برخوردار بودنددرزمانش درمقابل ظلم وجور شدت لازم را براساس حكم الهي اجراميكردندودراكثر اوقات درهدايت واخلاق وآموش احكام الهي بندگان خداقدم برميداشتند
متاسفانه این فیلم اصلا در حد و اندازه یک فیلم فاخر نتونست در دل مخاطبان جا کند. همین الان اگر قرار باشه در یک سینما و در د.و سالن متفاوت فیلم محمد رسول الله ایرانی و محمد رسول الله خارجی که تا حالا سیصد بار تلویزیون نشون داده پخش بشه قطع به یقین بدونید باز هم دیدن سیصد و یک ومین بار رو تماشاچیان انتخاب میکنن
باید با دنیا اعم از غرب ، شرق و اعراب آشتی کنیم . دانشگاه الازهر نهاد کم اهمیتی نیست . پخش فیلم مهم محمد رسول الله از هزاران موشک و بهپاد های جاسوسی موثرتر است.
به نکات خوبی اشاره کردید. واقعاً ضربآهنگ فیلم بسیار کند بود. بیشتر شبیه به قسمتی از یک سریال تلوزیونی بود تا یک فیلم سینمایی. از اون گذشته خیلی هم از اون خبرها نبود که اینقدر تعریف می کردند. نمیخوام ارزش کار اقای مجیدی رو کم کنم اما به مراتب میشد با بودجه خیلی کمتر صحنه های بسیار جذاب تری رو ساخت.ساختن این شهرک به چه دردی می خوره؟ حالا تا کی پروژه ای تعریف بشه که نیاز به چنین لوکیشنی داشته باشه... جلوه های ویژه فیلم هم در حد درجه سه و چهار سینمای روز و هالیوودی بودند. مثلا صحنه جنگ سپاه ابرهه رو خداوکیلی با صحنه جنگ قسمت سوم ارباب حلقه ها مقایسه کنید! یا فیلم های حتی پایین تر از ارباب حلقه ها. خیلی اونا بهتر و زیباتر در میارن. به هر حال این فیلم با این نواقص همون بهتر که اکران جهانی نشد چون فقط مسلمونا ازش سر در می آوردند و بس و اینکه حوصله هر تماشاگری رو سرمی بره از بس کسل کننده و کش داره.
براي اكران بين المللي مشكلاتي هست، اما چرا در ايران كه زمين و زمان براي اين فيلم تبليغات كردند، تنها چهار درصد مردم فيلم را ديدند؟
من بعنوان یک انسان معمولی زمانی که این فیلم برای اسکار انتخاب نشد توی یک سایت نوشتم که این فیلم رو دیدم و از ریتم و دگورها و ... خوشم نیومده و در حد جهانی نیست اما همه بهم منفی دادن که نخیر و ....
116 مبليارد تومان براي يك فيلم؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان