بازدید 35841

خشكاندن درختان با گازوئيل

تخريب باغ‌ها در كلان‌شهرهاي كشور به ويژه شهر تهران با سرعت بيشتري از ساير شهرها اتفاق مي‌افتد، به گونه‌اي كه برآورد‌ها نشان مي‌دهد تهران رتبه نخست را در تخريب باغ‌ها داشته است.
کد خبر: ۵۷۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 12 March 2016
در روزهاي پاياني سال همزمان با جان‌گرفتن دوباره طبيعت به دليل همزماني اين ايام با هفته منابع طبيعي مراسم مختلفي براي پاسداشت حفظ درختان و درختكاري برگزار مي‌شود. در سال‌هاي اخير هنرمندان نيز شركت فعالانه‌اي در اين مراسم داشته‌اند. در مراسمي كه امسال با حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و وزيرتعاون، كار و رفاه اجتماعي و همچنين اهالي فرهنگ ‌وهنر برگزار شد، شاهد بيان درد دل‌هاي هنرمندان معروف در رابطه با تخريب محيط زيست بوديم. در همين مراسم بود كه يكي از بازيگران مشهور سينما و تلويزيون عنوان كرد: باغ‌ها را با ريختن گازوئيل خشك كردند.

به گزارش آرمان، در سال‌هاي اخير محيط‌زيست بيش ‌از پيش مورد تخريب قرار گرفته است. تخريب باغ‌ها در كلان‌شهرهاي كشور به ويژه شهر تهران با سرعت بيشتري از ساير شهرها اتفاق مي‌افتد، به گونه‌اي كه برآورد‌ها نشان مي‌دهد تهران رتبه نخست را در تخريب باغ‌ها داشته است. با وجود اينكه در اين زمينه قوانين محكمي وجود دارند ولي باغ‌هاي كشور همچنان يكي پس از ديگري تخريب مي‌شوند. اين مساله به ويژه زماني كه شهر تهران با سرريزشدن جمعيت مواجه است و مديريت شهري نظام مندي در آن وجود ندارد تشديد مي‌شود. در عين حال، بايد توجه داشت بحران‌هاي زيادي همچون كم‌آبي، آلودگي‌هوا و تخريب باغ‌ها پايتخت را تهديد مي‌كند.

اعمال قوانين سفت ‌و سخت براي حفاظت از محيط‌ زيست

در مراسم درختكاري روز پنجشنبه اهالي فرهنگ و هنر كه مسئولان هم در آن حضور داشتند، هنرمندان در سخنانشان از نگراني‌هاي متعدد خود درباره محيط زيست گفتند. در اين مراسم رئيس سازمان محيط زيست به كودكان كار حاضر در سالن گفت: بچه‌ها محيط زيست براي شماست و هر كسي كه اين طبيعت را آلوده كند، حق شما را پايمال كرده است. معصومه ابتكار افزود: زيبايي‌هاي طبيعت در ترميم زخم‌ها و دردها بسيار تاثير دارد تا آنجا كه امروز به صراحت پزشكان مي‌گويند به جاي يك قرص تنظيم فشار خون يك ساعت در جنگل راه برويد. نبايد از ياد ببريم كه ارتباط با طبيعت بسياري از فشارها و استرس‌ها را كاهش مي‌دهد. رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست گفت: چهار ماه بعد از استقرار دولت يازدهم، توليد بنزين آلوده پتروشيمي متوقف و توزيع اين بنزين از سال ۹۳ كاملا متوقف شده و از همان دوره بنزين استاندارد پخش شده است. اين فقط يكي از برنامه‌هاي جلوگيري از آلودگي هواست. امروز به‌طور قاطع اعلام مي‌كنيم كه با همه مشكلاتي كه داشتيم و ۱۷ روز هواي آلوده‌اي كه در شهر‌هاي بزرگ داشتيم امسال نسبت به سال ۹۲ وضعيت هوا بهتر است. ابتكار ادامه داد: برای مبارزه با تخلفات شكار، صيد و حيوان آزاري سازمان حفاظت محیط‌زيست به صورت جدي وارد شده است و با همكاري نهادهاي مردم نهاد، جنبش‌هايي داريم كه شكارچيان اسلحه خودشان را كنار بگذارند و به ترويج فرهنگ آزادسازي حيوانات كمك كنند. او همچنين گفت: برنامه ملي حفاظت محيط‌زيست از جمله يوزپلنگ و پلنگ ايراني و خرس سياه... اقداماتي بوده كه به دنبال آن قانوني را درباره جلوگيري از حيوان آزاري به مجلس ارائه داديم كه در حال بررسي است.

از جشنواره فيلم سبز حمايت مي‌كنم


در ادامه مراسم وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي نيز گفت: همه ما مسئول هستيم، من واقعا رنج مي‌برم از اينكه فردي به ديگري مي‌گويد، تنها تو مسئول هستي. من بيست ضرب المثل را براي سنجش مسئوليت به تهراني‌ها دادم. نخستين ضرب المثل كه درآمد اين بود: «كس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من». علي ربيعي ادامه داد: بايد توجه داشته باشيم كه ما در اين جامعه مي‌خواهيم زندگي كنيم و انتظار داشته باشيم همه‌چيز درست پيش برود. او خطاب به هنرمندان گفت: قطعا همه شما هنرمندان تاثيرگذار هستيد و ما با شما زندگي كرده‌ايم، بنابراين نگوييد كه چرا از ما كمك مي‌خواهيد.

كاش به كوچه‌ها هم اهميت بدهيم


علي معلم در اين مراسم به عنوان نماينده منتخب هنرمندان روي سن رفت و گفت: ما ايراني‌ها پر از حرف و ادعا هستيم، اما در قالب عمل بسيار ضعيف، سطحي و خودخواه هستيم. به نظرم بهتر است كه در يك جايي تكليفمان را با خودمان روشن كنيم زيرا نمي‌شود كه ما هميشه حرف‌هاي شيرين بزنيم، اما به آن عمل نكنيم. او افزود: ما دائم به دنبال كسي هستيم كه تقصيرها را بر گردن او بيندازيم. انگار كه هيچ مسئوليت فردي وجود ندارد. ما از بس كه حرف زديم، يادمان رفته است كه سعدي مي‌گويد آدم بي عمل مثل زنبور بي عسل است. رويا تيموريان از ديگر هنرمنداني كه در اين مراسم حضور داشت، گفت: به عنوان يك شهروند از شرايط خانه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنم گلايه‌مند هستم. ما هر سال براي درختكاري همكاري مي‌كنيم، اما چه اتفاقي مي‌افتد؟ بسياري از باغ‌هايي كه در اطراف محل زندگي من بودند را با ريختن گازوئيل در طي سال‌ها از بين بردند تا به جاي آن مجتمع‌هاي مسكوني بسازند. او افزود: بسياري از همكارهاي ما به دليل آلودگي هوا فوت كردند. حتي خود من هم چند بار در بيمارستان به خاطر آلودگي بستري شدم، اما چه اتفاقي افتاد؟ به نظرم شهر تهران يك شهر بي هويت است، نه جنوب آن مشخص است نه شمال آن. همين طور ساختمان‌ها در تهران بالا مي‌روند و هيچ كسي پاسخگوي ما نيست. شهرداري تمام تلاشش را مي‌كند كه به اين شهر رنگي ببخشد، اما اين تلاش كافي نيست. به گزارش مهر، تيموريان تاكيد كرد: خانم ابتكار ما باز هم همكاري مي‌كنيم، اما تا زماني كه جلوی گروه‌هاي مختلفي كه در همه مسائل حتي سينماي ما دخالت مي‌كنند و نهادها و وزارتخانه‌ها را تضعيف مي‌كنند، گرفته نشود هيچ اتفاقي نمي‌افتد.

نقش نخبگان در كاهش معضلات محيط‌زيستي

مديركل دفتر آموزش و مشاركت مردمي سازمان حفاظت محيط زيست درباره مشاركت هنرمندان و افراد مشهور جامعه در زمينه كاهش نارسايي‌هاي محيط زيستي به «آرمان» مي‌گويد: افراد چهره در هر جامعه‌اي ناخودآگاه الگوي بسياري از ديگر افراد در جامعه هستند. اگر اين افراد در رفتارها و سخنراني‌هاي خود به ملاحظات محيط زيستي توجه كنند در اين شرايط مي‌توان در بين نوجوانان و جوانان نسبت به مسائل محيط زيستي حساسيت ايجاد كرد. محمد درويش درباره چگونگي فعاليت نخبگان در جامعه براي فعاليت‌هاي محيط زيستي مي‌افزايد: در اصل هر يك از افراد بر اساس جايگاه و تخصص خود مي‌توانند با خلق آثار متعدد در رشته‌هاي مختلف هنري جامعه هدف خود را نسبت به موضوع محيط زيست حساس تر كنند؛ همچنين هنرمندان در رفتارهاي شخصي و اجتماعي خود از طريق تريبون‌هايي كه در اختيار دارند مي‌توانند در بين مردم نسبت به مسائل محيط زيستي حساسيت ايجاد كنند. به گفته او هنرمندان با انعكاس نتايج بغرنج محيط زيستي در خلق آثار خود مي‌توانند از تخريب‌هاي ناشي از سهل انگاري در طبيعت بكاهند. مديركل دفتر آموزش و مشاركت مردمي سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به اين سوال كه براي مديريت محيط زيست كدام يك از گروه‌هاي هدف بايد بيش از ديگران تحت آموزش قرار بگيرند؟ تصريح مي‌كند: در وهله اول جامعه هدف دانش‌آموزان و معلمان هستند و به نسبت مي‌توان از ظرفيت ورزشكاران، هنرمندان، وكلا، نمايندگان مجلس، اعضاي شوراي شهر و روستا و زنان به عنوان مهم‌ترين گروه‌هاي هدف جامعه استفاده كرد. به گفته او با تفكيك شرايط هر يك از اين گروه‌ها مي‌توان برنامه‌هاي متعدد با محتواي آموزشي ارائه داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها