بازدید 3340

افشای همکاری انگلیس با آمریکا در فجایع گوانتانامو

اسنادی درباره مکالمات محرمانه تونی بلر، نخست وزیر و جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس درباره نحوه رفتار با زندانیان انگلیسی در زندان گوانتانامو منتشر شده است. دولت لندن این اسناد کلیدی که درباره تبانی و همدستی انگلیس با آمریکا در شکنجه و بازجویی از زندانیان گوانتانامو هستند را پنهان کرده بود.
کد خبر: ۵۷۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲ 06 March 2016
اسنادی درباره مکالمات محرمانه تونی بلر، نخست وزیر و جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلیس درباره نحوه رفتار با زندانیان انگلیسی در زندان گوانتانامو منتشر شده است. دولت لندن این اسناد کلیدی که درباره تبانی و همدستی انگلیس با آمریکا در شکنجه و بازجویی از زندانیان گوانتانامو هستند را پنهان کرده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ایندیپندنت،به تازگی اسناد و پرونده‌هایی در مورد نامه‌نگاری ها و تبادلات محرمانه میان تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس و جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا درباره برخورد ماموران زندان گوانتانامو با بازداشت‌شدگان افشا شده است. در این میان مهمترین آنها پنج سند درباره مکالمات میان جک استراو، وزیر خارجه وقت انگلیس و کالین پاول، وزیر دفاع آن زمان آمریکا است که در آنها در مورد وضعیت حقوقی و شرایط بازداشت شدگان انگلیسی در گوانتانامو ابراز نگرانی شده است. در حالی که در این اسناد به اظهار نظرهایی درباره تبانی دو کشور در مورد وضعیت شهروندان انگلیسی زندانی در گوانتانامو اشاره شده است، برخی از بازداشت شدگان پیشین نیز به آنها اشاره و تایید کرده اند که مقامات انگلیسی از بازجویی های همراه با شکنجه توسط مقامات آمریکایی مطلع بوده اند.

در حال حاضر دعوای حقوقی برای انتشار اسناد و مدارک عمدتا محرمانه گوانتانامو با وزارتخانه ها و ادارات مختلف آمریکا ادامه دارد. در این میان 12 سند در وزارت خارجه امریکا پیدا شده است که این اسناد مرتبط با نظرات برخی مقامات و سیاستمداران انگلیسی درباره نحوه برخورد با زندانیان و تکنیکهای بازجویی از آنان است. وزارت خارجه آمریکا در سندی اعلام کرده است: " به هنگام بازنگری و بررسی اسناد، دولت انگلیس درخواست کرد که 12 سند به طور عمومی فاش نشده و محرمانه نگه داشته شود. "

به نظر می رسد که این اسناد حتی از سوی کمیته چیلکات حین انجام تحقیقات درباره نقش انگلیس در اشغال عراق در سال 2003 و یا کمیته امنیتی و اطلاعاتی در سال 2007 درباره بازداشتها و بازجویی ها مشاهده نشده است. در همین راستا اندرو تایری نماینده پارلمان در آن زمان خواستار اقدامات قانونی علیه هفت نهاد و سازمان امریکا از جمله اف.بی. آی، اینترپل و سیا شده که تحت قانون آزادی اطلاعات، اسناد مشارکت انگلیس در جنگ عراق را افشا کنند اما واشنگتن به صراحت اعلام کرده که لندن خواستار عدم افشای برخی اسناد است. هم‌چنین یکی از موضوعات جنجال برانگیز در آن زمان بازداشت های غیر معمول(ربودن مظنونان به تروریسم و انتقال آنها برای بازجویی ) بود. آمریکا ابتدا این بازداشت ها را رد اما پس از مدتی به آنها اعتراف کرد. استراو در سال 2005 گفته بود ادعای دخالت انگلیس در این موضع حقیقت ندارد اما چند سال بعد، دیوید میلیبند جانشین وی گفته بود متاسف است که گزارش های ارائه شده به مجلس عوام در این باره نیاز به اصلاح دارد.

یکی از موارد جنجالی مبنی بر دخالت کامل انگلیس در بازجویی ها مربوط به بازداشت عبدالحکیم بلحاج یکی از مخالفان معمر قذافی رییس جمهور وقت لیبی بود. وی ماه‌ها به عنوان یکی از اعضای القاعده در بازداشت امریکایی‌ها بود که در سال 2004 به لیبی تحویل داده شد. در یکی از این اسناد به نامه یکی از مقامات ارشد سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (MI6 ) به مقامات لیبی اشاره شده که به تحویل بلحاج به این کشور به عنوان کمترین کار ممکن اشاره شده است.

گزارش تحقیقاتی گیبسون که درباره احتمال دخالت انگلیس در بازداشت ها درسال 2010 انجام شده بود، به دلیل برخی پرونده های حقوقی مانند پرونده بلحاج به صورت مختصر و ناقص منتشر شد. به غیر از مکالمات انجام گرفته میان استراو و پاول ، از دیگر اسناد می توان به نامه یک مامور سفارت انگلیس در مورد امکان بازدید از زندان گوانتانامو و مصاحبه با بازداشت شدگان انگلیسی، نامه سه صفحه‌ای بلر به بوش در نوامبر 2003 در مورد مراحل قانونی پرونده بازداشت شدگان اتباع انگلیسی در گوانتانامو، نامه دیگری از بلر به بوش در دسامبر 2004 درباره شرایط بازگشت زندانیان انگلیسی گوانتانامو به کشورشان، نامه ای از کاندولیزا رایس مشاور سابق امنیت ملی امریکا به مشاور امور خارجی تونی بلر در ماه مارس درباره روند انتقال زندانیان انگلیسی در زندان گوانتانامو، نامه دو صفحه ای دیوید میلیبند وزیر خارجه وقت به رایس در سال 2007 درباره زندانیان گوانتانامو و نامه دو صفحه‌ای ویلیام هیگ، وزیر خارجه وقت انگلیس به هیلاری کلینتون، همتای خود در ژوئیه 2010 به منظور ابراز نگرانی در مورد گوانتانامو اشاره کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار