بازدید 90478
گزارش کامل سومین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر؛

مهناز افشار از دیدن فیلمش به گریه افتاد! / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیدم / فردوسی‌پور در کاخ جشنواره / انفجار جمعیت برای «ابدو یک روز»

جشن تولد عباس غزالی روی فرش قرمز برگزار شد!... سیانور از رقابت مردمی حذف شد... بعد از یاس، محمد معتمدی برای یکی از فیلم‌‌های سینمایی حاضر در جشنواره می‌خواند... فریدون جیرانی از ادامه حضور در برنامه «هفت» انصراف داد... «ایستاده در غبار» ستاره روز سوم جشنواره خواهد بود... فیلمسازان یک به یک فیلم‌هایشان را به فاطمه معتمدآریا تقدیم می‌کنند و بدین شکل در حال حمایت از این بازیگر سینمای کشورمان هستند...
کد خبر: ۵۶۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 03 February 2016
حاج احمد متوسلیان در کاخ جشنوارهحاج احمد متوسلیان در کاخ جشنواره
در سومین روز از سی و چهارمین جشنواره فجر نیز سالن اصلی کاخ جشنواره میزبان پنج فیلم سینمایی خواهد بود؛ فیلم‌هایی که تقریباً همه آنها به استثنای بخش مستند، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و کاخ جشنواره نسبت به روز گذشته شلوغ‌تر خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ روز سوم جشنواره با نشست‌های خبری آغاز شد و به ترتیب نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌های «جشن تولد» اثر عباس لاجوردی، «دلبری» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری و «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» ساخته فرزاد موتمن در حال برگزاری است.

اتفاق ارزشمندی که در این دوره رخ داده، تغییر ساز و کار طرح پرسش در نشست‌های خبری است و برخلاف سال‌های پیشین که پرسش‌ها بر روی کاغذ به نگارش درمی‌آمد و مجری به تشخیص خودش از میان پرسش‌ها برخی از آنها را به شیوه خودش قرائت می‌کرد، امسال خبرنگاران و منتقد همچون سال‌های نه چندان دور این امکان را یافتند تا تریبون را در اختیار بگیرند و نقدهایشان را مطرح کنند.

پس از نقد این سه فیلم، با فاصله‌ای اندک نمایش فیلم‌های روز سوم آغاز خواهد شد و بر اساس برنامه کاخ جشنواره، نمایش‌های روز سوم با فیلم مستند «همراه با فرات» به کارگردانی فرشاد اکتسابی آغاز می‌شود. سپس نوبت به نمایش «قیچی» به کارگردانی کریم لک زاده در بخش هنر و تجربه می‌‎رسد؛ فیلمی که احتمالاً تماشاگران را به سالن اصلی برج میلاد خواهد کشاند.

در ادامه «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی که ترکیب کیفی بازیگرانش قابل توجه است و نوید محمدزاده، پیمان معادی، پریناز ایزدیار، ریما رامین‌فر، شبنم مقدمی و... در آن نقش آفرینی کرده‌اند به نمایش در می‌آید که احتمالاً تا روز سوم بیشترین استقبال را در میان فیلم اولی‌ها به خود جلب خواهد کرد اما به نظر می‌رسد در این بخش فیلم‌های بهتری نیز حضور داشته باشند.

سپس نوبت به نمایش دو فیلم بخش سودای سیمرغ می‌رسد و در سانس‌های شبانه کاخ جشنواره، قرار بود «وارونگی» ساخته تازه بهنام بهزادی کارگردان توانمند سینمای کشورمان در سانس چهارم به نمایش درآید اما به دلایل احتمالا فنی این فیلم به نمایش در نخواهد آمد و فیلم «هفت ماهگی» ششمین ساخته هاتف علیمردانی با بازی باران کوثری و حامد بهداد در این سانس رونمایی خواهد شد.

در سانس آخر نیز احتمالاً بهترین فیلم روز رونمایی خواهد شد و «ایستاده در غبار» اثر محمدحسین مهدویان به نمایش در خواهند آمد.

نکته قابل تامل اینکه، «ایستاده در غبار» که روایتی از سردار حاج احمد متوسلیان است، نخستین تجربه ساخت فیلم سینمایی توسط محمدحسین مهدویان است اما از کیفیتی برخوردار بود که به تشخیص هیات انتخاب علاوه بر حضور در بخش «نگاه نو»، در بخش «سودای سیمرغ» نیز رقابت خواهد داشت و به همین دلیل در اکران‌های این بخش گنجانده شده است.

10:00- نشست خبری فیلم «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی با حضور عوامل این فیلم برگزار شد.

عباس لاجوردی درباره انتخاب سوژه فیلم گفت: قبلاً در سوریه مستندهایی را چون «شن‌های زمان» ساخته بودم و از نزدیک عمق فاجعه و بدبختی‌های مردم را دیده بودم و نسبت به آنها احساس دین و وظیفه می‌کردم که باید از منظری انسانی به آنها می‌پرداختم، همه خانواده‌ها در آنجا به نوعی گرفتارند و هرکدام از آنها عزیزی را از دست داده‌اند و در آنجا بود که احساس کردم که باید شخصیت‌های مختلفی را که دیده‌امن در کنار هم در یک خانواده جمع کنم و آنجا بود که خانواده جشن تولد شکل گرفت.

وی افزود: قبل از ماه مبارک رمضان مراحل پیش‌تولید شروع شد، بازیگر انتخاب کردیم، لوکیشن انتخاب کردیم ولی زمانی که همه این کارها را به پایان رساندیم متوجه شدیم که بودجه نداریم.

وی در ادامه در انتقاد از مسئولان فرهنگی کشور گفت: علیرغم تلاش‌های فراوان کمکی هم از سوی مسئولان فرهنگی دریافت نکردیم، از ابتدا مرا به این مسئله محکوم کردند که من مستندسازم و این اولین تجربه فیلم‌سازی‌ام است در حالیکه فیلم مستند اساس یک فیلم سینمایی است. آنها نگران دو مقوله بودند، 1- بازگشت سرمایه و 2- اینکه من در حال ساخت اولین تجربه سینمایی خود بودم در حالیکه باید به کارنامه کاری من نگاه می‌کردند.

محمدرضا بابایی منتقد سینما گفت: عدم هماهنگی و یکدستی در بازی بازیگران از نقاط ضعف این فیلم بود و البته با در نظر گرفتن شرایط سختی که برای ساخت فیلم وجود داشت تعجیل در ساخت فیلم خیلی نمود داشت و در پایان ایراد کوچک دیگری هم در گریم بازیگران دیده می‌شد که مربوط به شخصیت مادربزرگ فیلم بود که علیرغم تلاش‌های فراوان و سفید کردن موهای او نتوانسته بودند سن واقعی بازیگر را مخفی کنند.

تعداد بازدید : 378

10:02- نتایج شمارش آرای مردمی فیلم های به نمایش در آمده بخش سودای سیمرغ در دومین روز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی منتشر شد که از میان ۲۲ فیلم ۱۰ هزار و ۴۱۰ آرا اخذ شد.

طبق داوری انجام گرفته در روز سه شنبه ۱۳ بهمن ماه فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته است. جدول انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران تا پایان برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه از سوی خانه سینما منتشر می شود.

حاج احمد متوسلیان در کاخ جشنواره / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / چشیدن سیانور با صدای محمد معتمدی

10:10- ریما رامین‌فر در ارتباط با اینکه در فیلم سینمایی «زاپاس» با همسرش امیر جعفری همبازی بوده است و اینکه چه تأثیری در فیلم داشته، گفت: به نظرم به صورت خیلی دقیق و مشخص نمی‌توان گفت چه تأثیری بر روی فیلم داشته و این را نمی‌دانم اما خوب می‌دانم که بازی کردن در مقابل او به روی بازی من تأثیر بسیار زیاد و مثبتی داشته است. امیر بازیگری است که در زمان بازی با او بسیار احساس راحتی می‌کنم. این نقشی که من در این فیلم بازی می‌کنم به غایت معمولی است.

حاج احمد متوسلیان در کاخ جشنواره / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / چشیدن سیانور با صدای محمد معتمدی

بازیگر فیلم سینمایی «سیزده» در ادامه درباره حضورش در فیلم سینمایی «ابد و یک روز» گفت: آشنایی من با سعید روستایی و همچنین بازی در آن فیلم تماماً از طریق تهیه‌کننده فیلم آقای ملکان صورت گرفت. زمانی که فیلمنامه را برای من فرستادند و آن را خواندم متوجه شدم که با یک فرد کار بلد و حرفه‌ای طرف هستم و به هیچ عنوان اصلاً این حس که در حال همکاری با یک کارگردان کار اولی هستم را نداشتم. واقعاً به هیچ عنوان حس نکردم او یک فرد ناشی است که کارش را بلد نیست.

او در ارتباط با فجر به فارس گفت: به نظرم جشنواره فیلم فجر جشن بزرگی است که همه برای حضور در آن ذوق دارند به نظرم فضای رقابت گاهی دوستانه می‌شود و گاهی هم دوستانه نیست معمولاً عده‌ای که خارج از جشنواره می‌مانند بقیه را زیر سوال می‌برند سعی می‌کنند قضیه را بزرگ‌تر کنند. به نظرم این روند به قدری در این دوره‌ها تکرار شده است که بهتر است در موردش صحبت نکنیم. اما برای من این جشن حس دوست‌داشتنی دارد. تا به این لحظه کاندید شدم ولی هیچ وقت جایزه نبردم اما این باعث نشده است که بگویم در این جشنواره هیچ وقت حق به حق‌دار نرسیده است. به نظرم حتماً حقم نبوده است. مانند جشنواره‌های دیگر حتماً کمی و کاستی‌هایی دارد.

10:12- فرزاد موتمن کارگردان «آخرین بار کی سحر را دیدی» درباره فیلمش گفته است: ماجرای خوابگاه که واقعی است و چند سال پیش رخ داد. به این ترتیب که دختری دیر به خوابگاه می رسد و مسئول خوابگاه او را راه نمی دهد و او همان شب طعمه یک قاتل می شود. همین اتفاق و هم قتلی که روی پل مدیریت رخ داد، واقعی هستند. البته واقعاً فیلم ربطی به قتل پل مدیریت ندارد و تنها مکان وقوع این حادثه در پل مدیریت است که تلنگری باشد برای مخاطبان تا بدانند چنین اتفاق های در حال رخ داده است. من اصرار داشتم که حتما لوکیشن صحنه قتل در پل مدیریت باشد تا در حد یک تلنگر هم که شده مخاطب را متوجه اتفاقاتی که در جامعه در حال افتادن است، کند.

ما ۵ شب روی پل مدیریت فیلمبرداری داشتیم و خیلی هم اذیت شدیم چون تا ساعت ۱۲:۳۰ نمی توان آنجا فیلمبرداری کرد. از ساعت یک تا ۴ کمی آنجا خلوت می شود و ما فقط ۳ ساعت وقت داشتیم فیلمبرداری کنیم و سرمای شدید کار را برایمان سخت می کرد. از این ۵ شب، یک شب هم شهرداری وقتمان را گرفت اما خیلی خوشحالم که در این صحنه دو تا از دانشجویانم بازی کردند. مجتبی سلمانی و شیدا کریمی هنرجویان من در کارگاه آزاد بازیگری بودند و این فیلم اولین حضور شیدا کریمی به حساب می آید. خیلی خوشحالم که دانشجویانم را می آوردم و از آنها در نقش های کوچک بازی می گیرم.

حاج احمد متوسلیان در کاخ جشنواره / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / چشیدن سیانور با صدای محمد معتمدی
10:16- کریم لک‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «قیچی» درباره نحوه ساخت فیلمش نیز گفت: در واقع باید بگویم این فیلم سینمایی را در سه بخش ساختیم. فیلم را از آخر به اول رساندیم به دلیل اینکه اگر در فصل زمستان که کار را کلید زدیم به جنوب نمی‌رفتیم و صحنه‌های مورد نظرمان را فیلمبرداری نمی‌کردیم دیگر نمی‌توانستیم به دلیل گرمای بیش از اندازه جنوب به آنجا برویم.به همین دلیل مجبور شدیم ابتدا اپیزوت‌های پایانی فیلم را فیلمبرداری کنیم سپس صحنه‌هایی که در قطار می‌گذشت را به پایان رساندیم و در انتها نیز بخش‌هایی که مربوط به تهران می‌شد فیلمبرداری شدند.

این کارگردان جوان اظهار داشت: خودم را یک فیلمساز اجتماعی نمی‌دانم اما این اجازه را هم به خود نمی‌دهم که نگاه و دغدغه آنها را نقد کنم. فیلم سینمایی «قیچی» در واقع در ارتباط با خود سینما است و به سینما بیشتر می‌پردازد تا به مشکلات جامعه. زمانی که در جامعه امیدی نیست چرا باید فیلمساز این امید را در آثارش نشان دهد. به نظرم بهتر است بررسی که چرا این میزان ناامیدی و خودکشی در یک جامعه وجود دارد. بهتر است امید را پیش از اینکه به فیلمساز تزریق کنیم به جامعه منتقل کنیم و سپس آن را از فیلمساز مطالبه کنیم. بهتر است که یک کارگردان فیلمی بسازد که شبیه جامعه‌اش باشد.

وی ادامه داد: مگر تلویزیون این کار را نمی‌کند او آثاری می‌سازد که پایان بسیار امیدبخشی دارد اما واقعاً‌ فکر می‌کنید که مردم آن را باور می‌کنند. مخاطبین سریال‌هایی را می‌بینند که در آن در مورد خیانت صحبت می‌شود. چرا باید اینطور باشد؟ به این دلیل که آن را به خود و خانواده خود و جامعه نزدیک‌تر و واقعی‌تر می‌بینند. به نظرم بهتر است که فیلم‌ها شبیه جامعه‌اش باشد تا ایده‌آل‌هایی که سیاست‌مداران برای جامعه در نظر می‌گیرد. البته این در شرایطی است که فکر می‌کنم که امید در فیلم من نیز وجود دارد. اما پیش از امید جست‌وجو و حقیقت‌گریز اصلی‌ترین محور فیلم سینمایی «قیچی»، است.

10:20- کمال تبریزی کارگردان فیلم «امکان مینا» با بیان اینکه اینکه بین زمان نمایش فیلم ها در جریان این جشنواره و برگزاری نشست های نقد و بررسی فاصله ای یک روزه است هم می تواند در نوع خود خوب و مفید باشد زیرا خبرنگاران و منتقدان فرصت لازم و کافی را دارند تا پیرامون فیلم هایی که دیده اند اندیشه کرده و آن را در ذهن خود مرور کنند، گفت: این برگزاری نشسست های نقد و بررسی در روز بعد موجب می شود تا منتقدان از طرح موضوعات خلق الساعه و شتاب زده خودداری کنند و اثرات دیدن فیلم ها در ذهن های آنها بیشتر نشسته و با یک فاصله مناسب به نقد فیلم ها بپردازند.

وی اضافه کرد: من تمام فیلم های حاضر در جشنواره امسال را مشاهده نکرده ام. اما آنهایی که در جریان امور هستند و بیشتر فیلم های حاضر در جشنواره را دیده اند اعتقاد دارند که با فیلم های بهتری از جنبه های تکنیکی و محتوایی نسبت به جشنواره سال قبل روبرو هستیم.

10:30- هاتف علمیردانی کارگردان «هفت ماهگی» درباره شرایط کنونی سینما گفته است: به اعتقاد من شرایط امروز سینما اصلا محل امنی برای بازگشت سرمایه نیست. من در فیلم‌هایم دو هدف دارم اول اینکه در دل بحران‌ها برم و معمولا خوشبختانه هم منتقدین و هم مردم این را درک کرده‌اند که اگر هاتف علیمردانی در دل بحران می‌رود برای گفتن حرف درستی است. برای اینکه می‌خواهد یک خطرهایی را اعلام و کند و شاخک‌هایش چیزهایی را حس می‌کند که به عنوان عضو از جامعه دوست دارم با نشان دادن آن هشدار بدهم. بعضی از دوستان به سیاه‌نمایی می‌پردازند و یا با هدف اینکه فیلمشان در خارج از کشور دیده شود آنرا می‌سازند اما من واقعا هدفم این سات که نکات مثبت و منفی را کنار هم قرار دهم و با بولد کردم برخی اتفاقات بتوانم تاثیر بهتری روی مخاطب ایجاد کنم.

حاج احمد متوسلیان در کاخ جشنواره / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / چشیدن سیانور با صدای محمد معتمدی

10:47- برنامه «آب و تاب» رادیو تهران در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر، با حضور هنرمندانی از حوزه سینما و روایت محمد صالح علا روی آنتن می رود. در «آب و تاب» با عوامل فیلم‌های سینمایی اعم از کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگران گفت‌وگو می‌شود. برنامه «آب و تاب» با حضور هنرمندان سینمایی، هر هفته جمعه‌ها ساعت 21 تا 22 و 30 دقیقه به روایت محمد صالح علا از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز روی آنتن رادیو تهران می رود.

10:53- شیرین یزدان بخش یکی از بازیگران فیلم «ابد و یک روز» در آستانه اکران این فیلم در کاخ جشنواره گفت: هنوز فیلم را ندیده‌ام اما می‌بینم که تماشاگران چگونه خود را بر این فیلم می‌کشند. می‌گویند، این فیلم خیلی محشر شده و من هم منتظرم تا زودتر آن را ببینم. در این فیلم هم مثل بیشتر فیلم‌های دیگرم طبیعتا نقش مادر را بازی می‌کنم اما این بار با واکر راه می روم و بعضی از بچه‌ها می گویند با دیدن تو در فیلم خیلی گریه کردیم.

وی درباره دیگر فیلم‌هایش به ایسنا توضیح داد: به جز «ابد و یک روز» که کار سعید روستایی است، دو فیلم "وارونگی" کار بهنام بهزادی و "عادت می‌کنیم" کار ابراهیم ابراهیمیان را هم دارم. (با لحن طنزآلود) در این جشنواره حسابی بچه دار شدم!

11:00- حجت الله ایوبی 14 بهمن ماه در دومین شب از برگزاری جشنواره فیلم فجر با حضور در برج میلاد کاخ جشنواره، میهمان ویژه نخستین قسمت از ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد و درخصوص وضعیت سینمای ایران بیان داشت: شما چندبار در برنامه تان گفتید با من دعوا دارید، من اما با هیچ کسی دعوا ندارم. برایم جالب است بهروز افخمی نخستین سینماگری است که از یک مدیر سینمایی می خواهد او را تحویل نگیرد. من فکر می کنم آمار و ارقامی که شما درخصوص وضعیت نمایش فیلم ها در سینمای ایران بیان می کنید نیاز به تحلیل بیشتر دارد. من اعتقاد دارم سینمای ایران ورشکسته نیست و بلعکس به سمت امید و پیشرفت می رود. همه شاخص هایی سینمای ما امیدوارکننده است.

وی افزود: اگر می خواهیم سینمای ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، باید در نظر بگیریم تعداد سالن های سینما در کشورهای روبه جلو در سینما 3 الی 4 هزار سالن سینما است. در همان کشورها نیز 20 درصد فروش مربوط به سینمای ملی است و 80 درصد مربوط به فیلم های سینمای آمریکاست. سال گذشته بیش از 12 میلیون نفر مخاطب سینمایی داشتیم و امسال 13 الی 14 میلیون نفر به سینما رفته اند و فیلم های ایرانی را دیده اند. اگر هر شهر ایران یک سالن سینما داشت این عدد قطعا چندین برابر می شد.

رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: بنابراین مقصر مردم نیستند که سینما نمی روند، چون اساسا سینمایی نیست که بروند. من مدیر نیز نمی توانم سالن بسازم، چون پول ندارم. این مدیران شهری هستند که باید به کمک بیایند و در هزینه های عمرانی خود در نظر بگیرند.من فکر می کنم مردم ما در شهرستان ها ظرفیت اصلی سینمارو هستند و سینمارفتن یک آئین دور هم جمع شدنی ست که خانواده ها می پسندند.

حاج احمد متوسلیان در کاخ جشنواره / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / چشیدن سیانور با صدای محمد معتمدی

رئیس سازمان سینمایی با اعلام خبر احداث 90 سالن سینمایی جدید اظهار داشت: همین الان 90 سالن سینمایی جدید و خوب توسط بخش خصوصی و با حمایت ما در حال ساخت است. سال آینده را من سال پرفروشی برای سینمای ایران می دانم. نهایتا من آینده سینمای ایران را بسیار امیدوارکننده می بینم.

در ادامه بهروز افخمی بیان داشت: اما من معتقدم با افزایش تعداد سالن سینما ظرفیت تماشاگران الزاما افزایش نمی یابد. چون همین الان ضریب اشغال صندلی های سینماها کمتر از 5 درصد است و اگر قرار بر پرشدن شان بود، همین تعداد پر می شد.

مجری برنامه «هفت» ادامه داد: بسیاری از فیلم هایی که امروز به عنوان فیلم سینمایی ساخته می شود، فیلم های تلویزیونی است و تماشای آن از تلویزیون چیزی کمتر از سینما نیست. لذا خیلی با این فیلم ها نمی توان به سینماداری امیدوار بود. بسیاری از فیلم های امروز ملودرام هایی هستند که به اسم انتقاد اجتماعی تولید می شوند اما در حقیقت چیزی بیشتر از یک تله فیلم نیستند.
افخمی خاطرنشان کرد: من مشخصا نظرم این است که سینما یا باید تمام صد در صد دولتی باشد و یا صد در صد خصوصی.

در ادامه ایوبی پاسخ داد: به نظر من هر دوی اینها معقول نیست. سینمای ایران در وضعیتی است که نیاز به حمایت دارد. به طور مثال باید به گروه هنر و تجربه توجه ویژه کرد. امسال از 195 فیلم رسیده به جشنواره تنها نزدیک به 35 فیلم با حمایت دولتی تولید شده بود. یعنی سینمای دولتی چیزی حدود 20 الی 30 درصد آنها را با وام شامل می شود.

رئیس سازمان سینمایی با بیان آنکه سیاست ما حمایت پس از تولید است، گفت: خطر سینمای دولتی و سفارشی، خطر قطع ارتباط سینماگر با مردم است.

در ادامه ایوبی درخصوص پروانه ساخت فیلمهای سینمایی و اختیار کارگردان ها گفت: اگر ما واقعا می خواهیم به بازار سینما راه بیابیم باید شرایط کامل را برای سینماگر فراهم کنیم. باید پای مجوزهای خود بایستیم، سالن های سینمایی فراهم کنیم و شرایط بازگشت سرمایه او را فراهم کنیم.

در ادامه بهروز افخمی پاسخ داد: به نظر من راه پر کردن سالن های سینمایی این است که فیلمی ساخته شود که حمایت دولتی را نداشته باشد تا سینماگر مجبور باشد مردم را به سینماها بکشاند.

ایوبی نهایتا بیان داشت: حرف شما حرف درستی است. من مصاحبه هم کردم و بلند بیان کردم که ضرورت پروانه ساخت را نمی فهمم و اگر فیلمسازی بتواند تعهد کار خود را بدهد، ما استقبال می کنیم. پروانه ساخت حتی دردی را هم برای ممیزی حل نمی کند و ضدممیزی است. اگر شما پذیرفتی در سینمای ایران و این نظام فیلم بسازی، باید به قواعد آن متعهد باشی.

11:10- نشست نقد و بررسی فیلم «دلبری» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری برگزار شد. در این نشست هنگامه قاضیاتی بازیگر نقش طوبی در فیلم «دلبری» گفت: ما در این چند سال فیلمی سینمایی که بر مبنای مونولوگ باشد، نداشتیم و ۷۰ درصد این فیلم مونولوگ است که برای من تجربه بسیار خوبی بود. من خوشحالم که در یک محیط محترم رعایت شئونات انسانی که این روزها باید بر آن تکیه زیادی کنیم، کار کردم و می توانم بگویم که تمام سکانس ها را به معنا و مفهوم واقعی کلمه زندگی کردم. بنده اصولا عادت ندارم که از اشک مصنوعی برای صحنه های بغض آلود و گریه دار استفاده کنم بنابراین در این فضا کار بسیار سخت و مشکلی داشتم که شرایطی را برای شخصیت طوبی به عنوان یک روح بزرگ خلق کرد که به اعتقاد من یکی از شخصیت های ماندگار این دهه سینما است. من در حوزه تئاتر تجربه های مبتنی بر مونولوگ را از سر گذرانده بودم اما در سینما این اتفاق برایم نیفتاده بود که با بازی در این فیلم توانستم تجربه ارزشمندی را کسب کنم.

در نشست پرسش و پاسخ این فیلم که جزو ضعیف‌ترین آثار جشنواره سی و چهارم تا پایان روز دوم محسوب می‌شود و شب گذشته بخشی از سالن در اعتراض به تصویر خنده دار این اثر با سوت و کف خالی شد، عمده زمان با صحبت‌های عوامل فیلم کشته شد و تنها یک خبرنگار امکان طرح پرسشی کم رمق را یافت تا بدین ترتیب فیلم رضوی از مهلکه نشست خبری جشنواره جان سالم به در ببرد!

تکرار استفاده نکردن از اشک مصنوعی باعث شد علیرضا غفاری که اجرا و مدیریت نشست را بر عهده داشت بگوید صحنه‌های اشک‌آور فیلم زیاد نبود و خیلی هم نیاز به استفاده از اشک مصنوعی نبود. این جمله با واکنش هنگامه قاضیانی همراه شد که گفت نقش من همراه با بغض زیادی بود که خوب درآوردن این کار سخت است و در جواب شنید که بغض دیگر جزو بازی است. همین چند جمله باعث ایجاد ناراحتی و کدورتی در چهره هنگامه قاضیانی شد که پس از پایان نشست هم ادامه پیدا کرد و به مجادله لفظی منجر شد.

تعداد بازدید : 301
دانلود گزیده نشست خبری فیلم «دلبری»

11:38- محمد معتمدی خواننده قطعه تیتراژ پایانی فیلم «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی شد. ساخت موسیقی این قطعه که اثر متفاوتی در کارنامه محمد معتمدی به شمار می‌رود، توسط بهزاد عبدی انجام شده است و معتمدی این قطعه را دراستودیویی در آلمان ضبط کرده است.

حاج احمد متوسلیان در کاخ جشنواره / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت

11:44- میلاد کی‌مرام حاضر در پردیس سینمایی ملت؛ کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با فارس درباره ایفای نقش در فیلم «امکان مینا» گفت: در این فیلم نقش یک خبرنگار را بازی کردم و به نظرم ایفای این نقش خیلی جذاب بود.

وی در پاسخ به این سوال با توجه به اینکه نقش یک خبرنگار بازی کردید دوست ندارید یک روز واقعا خبرنگار باشید، گفت: حقیقتش خبرنگاری خیلی کار سختی است و فعلا ترجیح می‌دهم که بازیگر باشم.

بازیگر فیلم «امکان مینا» درباره اینکه آیا به گرفتن سیمرغ امیدوار است یا خیر نیز اظهار داشت: من تمام تلاش خود را کرده‌ام و امیدوارم اتفاق خوبی بیفتد.

11:50- به مناسبت فرارسیدن سالگرد سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا، جشنواره «فیلم ایرانی» را برگزار می‌کند. این جشنواره به مدت سه روز، از 18 تا 20 بهمن‌ماه با حضور چهره‌های برجسته سینمایی، فرهنگی، علمی و اقشار مختلف جامعه و همچنین، مشارکت مرکز فرهنگی ملی اوگاندا در محل سالن تئاتر ملی (National Theatre) برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی هنر سینما و سینماگران ایرانی و شناساندن جایگاه فیلم سازی ایران پس از انقلاب اسلامی است که از ابتدای انقلاب رشد چشمگیری داشته است. «حوض نقاشی»، «یه حبه قند»، «شیار 143»، «امروز»، «یک سطر واقعیت» و «بوسیدن روی ماه» از جمله فیلم‌های این جشنواره به شمار می‌روند.

12:00- مجید برزگر کارگردان فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به مهر گفته است: من خود را وامدار سنت های افرادی چون ابراهیم گلستان و شهید ثالث می دانم و پیشنهاداتی که این هنرمندان در سینمای ایران دارند برای من بسیار جذاب است و امیدوارم این خوش شانسی را داشته باشم که مانند کارهای دیگرم تهیه کنندگانی داشته باشم که بتوانم با کمک آنها مسیر فیلمسازی مورد علاقه خود را ادامه دهم.

این کارگردان تاکید کرد: تا آنجا که می توانم از تن دادن به آن جریانی که می گوید سینما صنعتی است که باید به شرطی روی آن سرمایه گذاری شود که بازگشت سرمایه داشته باشد پرهیز می‌کنم البته هیچ تقابلی با فیلم هایی از آن دست ندارم و هیچگاه نمی گویم یکی از این انواع سینما بدتر و یا بهتر است بلکه مهم تعلق خاطر و بلد بودن کار است و من در سینما چیزی به غیر از این نوع فیلمسازی که در آثارم می‌بینید بلد نیستم و فکر می کنم این نوع از سینما بسیار شبیه به من است. به همین دلیل هر دو سال یک فیلم می سازم و امیدوارم بتوانم تا آخر عمر چند فیلم دیگر نیز جلوی دوربین ببرم.

حاج احمد متوسلیان در کاخ جشنواره / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / چشیدن سیانور با صدای محمد معتمدی

برزگر در پاسخ به اینکه چرا در «پرویز» و «یک شهروند کاملا معمولی» شخصیت‌های اصلی ناگهان واکنش های بیرونی و همراه با خشونت از خود نشان می دهند، گفت: بدون آن که نگاهی جامعه شناسانه و یا عالمانه به این سوال داشته باشم، باید بگویم که اطراف من پر از آدم هایی است که پر از بغض هستند. همه ما در شرایطی زندگی می کنیم که انگار منتظر یک تلنگر هستیم، گاهی با خود فکر می کنم که اگر کمی فضا باز شود چه اتفاق هایی رخ می دهد و این اتفاق در «پرویز» و «یک شهروند کاملا معمولی» رخ داد. البته شکل این اتفاق در فیلم آخر فرق می کند.

برزگر در پایان با اشاره به پایان بندی متفاوت «یک شهروند کاملا معمولی» گفت: در طول ساخت این فیلم تصمیم گرفتم تا یک پایان فانتزی برای آن در نظر بگیرم، یعنی درست از جایی که پلیس وارد صحنه می شود و دیالوگ های عجیبی که درباره نان سنگک می گویند، نشان می دهد که فضای داستان فانتزی شده است. این فانتزی مورد نظر در نهایت به تصادفی منجر می شود که هیچ اتفاقی برای آقای صفری رخ نمی دهد و او دوباره با دو تا نان سنگک خود از ماشین خارج می شود و دوباره در کوچه هایی که سال ها قدم زده است قدم می زند، انگار نه انگار که اتفاقی رخ داده است.

12:10- نشست خبری فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی» با حضور عوامل این فیلم برگزار شد. مازیار فکری ارشاد منتقد در این نشست خبری که روز چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه برگزار شد، بیان کرد: فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» یک درام معمایی پلیسی است که کمتر در سینمای ایران تجربه شده و سازندگان آن تلاش کردند که یک درام معمایی پلیسی را به مخاطب نشان دهند که شبیه آثار هالیوودی نیست و یک فیلم ایرانی با مؤلفه های معمایی پلیسی است که برای تماشاگران باورپذیر است.

وی افزود: یکی از محاسن فیلم این است که همه شخصیت ها ایرانی هستند و ما با یک پلیس ایرانی روبرو هستیم که همراه با واقعه داستان در زندگی معمول ما وجود دارد و ما می توانیم باورش کنیم، این در حالی است که طی سال های اخیر تمام تلاش خود را انجام داده که از سینمای هالیوود بهره برداری کرده و شخصیت هایی را وارد قصه کنیم که مطابقتی با شرایط اجتماعی ما ندارند.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از نشست خبری فیلم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اظهارات حاشیه‌ساز ژاله صامتی در برخی از رسانه‌ها مبنی بر تاخیر در پرداخت دستمزدها گفت: مطالبی که از خانم صامتی در برخی از رسانه ها نقل شد برگرفته از این موضوع است که چیزی از بازی کردن در این فیلم سینمایی با توجه به محتوای آن درک نکرده اند. من به خانم صامتی توصیه می کنم که یکبار بنشینند و این فیلم را ببینند که هدف از ساخت آن چه بوده است. بله، این درست است که پروژه قرار بود ۴۵ روزه به اتمام برسد اما به ۷۴ روز رسید. کمااینکه ما بر اساس پروژه ۴۵ روزه کار داشتیم تلورانس ۱۵ درصدی را برای افزایش هزینه ها برآورد کرده ایم اما وقتی پروژه به ۷۴ روز رسید و هزینه ها ۲ برابر شد باز هم ما هزینه ها را پذیرفتیم و حتی پیرامون این موضوع گزارش مکتوبی را به سازمان سینمایی بر اساس مستندات ارائه دادیم که بر مبنای آن ۹۷ درصد پروژه تسویه قبلی شده و ۳ درصد باقی نیز تا چند روز دیگر به طور کامل پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: من به کسی که در این پروژه یک چک پاس نشده ۷۰۰ تا یک‌میلیون تومانی از من داشته باشد، یک سکه بهار آزادی هدیه می دهم. به هر حال پرداخت قسط آخر دستمزد خانم صامتی به بعد از جشنواره موکول شد و قطعا نیز پرداخت خواهد شد اما بنده معتقدم که ایشان کار حرفه ای انجام ندادند و باز هم اذعان می کنم که بنده تهیه کننده ای هستم که تاکنون فیلم هایی بر اساس انتخابی مبتنی بر باورهای اجتماعی و دینی ساخته و مطمئن باشید نسبت به آنچه که انجام می دهم، متعهد هستم.

فرزاد موتمن کارگردان این اثر سینمایی در بخشی از صحبت های خود بیان کرد: من هنوز فیلم را ندیدم و هیچ کس هم باور نمی کند که هنوز موفق به دیدن فیلمم نشده ام. متاسفانه به دلیل اینکه بعد از ساخت فیلم نتوانستیم سینمایی را برای نمایش شخصی فیلم اجاره کنیم، بنده از مدیر سینما فرهنگ خواهش کردم که ۱۰ دقیقه از فیلم را برایم نمایش دهد تا بخش هایی از آن را ببینم. به همین دلیل اگر اشکالات فنی را هم به کیفیت فنی تصویر و موارد دیگر بیان می کنید، ترجیح می دهم بعد از اکران فیلم در پردیس سینمایی ملت نسبت به آن اظهار نظر کنم.

تعداد بازدید : 292

12:18- منوچهر محمدی حاضر در کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر، در گفت و گو با فارس درباره فیلم «امکان مینا» گفت: ما سعی کردیم که فیلمی در قواعد سینمای حرفه‌ای و نیاز امروز هم سینما هم مخاطب بسازیم، طبعتا بازخورد اول این فیلم را در جشنواره شاهد خواهیم بود امیدوارم بازخورد خوبی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که  چقدر برای این فیلم به گیشه امیدوار است، اظهار داشت: ما به اینجا آمدیم که با مردم به تماشای فیلم بنشینیم چراکه این مردم در جشنواره اشل کوچکی از مجموعه مخاطبان بزرگ سینمای ایران هستند و امیدوارم از سوی مردم پسندیده شود، اگر این اتفاق بیفتد ما به اکران خیلی بیشتر از قبل امیدوار خواهیم بود.

12:20- بصیر سلحشور فرزند فرج الله سلحشور درباره آخرین وضعیت پدرش در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بقیه الله بیان کرد که حال پدرش رو به بهبود است اما همچنان مجبور است با دستگاه تنفس کند.

وی درباره نظر پزشکان نسبت به وضعیت سلحشور و زمان انتقالش از بخش مراقبت های ویژه اظهار کرد: فعلا پیش بینی خاصی درباره وضعیت پدرم و انتقال وی مطرح نشده است و باید در همین بخش مراقبت های ویژه باقی بماند. همچنین دستگاه ها باید در دهان وی باقی بماند زیرا به تنهایی نمی تواند نفس بکشد. دستگاه ها باید به پدرم متصل باشد تا عفونت ریه ها بیشتر بیرون کشیده شود. البته خدا را شکر حال پدرم چند درصدی نسبت به روزهای قبل بهتر شده است.

12:30- فرشاد اکتسابی کارگردان «همراه با فرات» در یادداشتی درباره مستندش که ساعتی دیگر در کاخ جشنواره رونمایی شد، آورده است: «همه بر این موضوع واقفیم که در عصر حاضر شرایطی که بر عراق حاکم است تاثیر به سزایی بر تحرکات و تحولات سیاسی بسیاری از کشورهای جهان گذاشته است. ما در این فیلم سعی و تلاش داشتیم تا با رویکردی تاریخی به بررسی ریشه ها و زمینه های شکل گیری وقایع امروزی که عراق و حتی جهان با آن مواجه است، بپردازیم. بنابراین به گذشته های دور سفر کردیم و همه چیز را از نقطه آغاز مورد بررسی قرار دادیم تا به سرنخی از این کلاف سردرگم در مسیر تاریخ این کشور دست یابیم.

حاج احمد متوسلیان در کاخ جشنواره / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / چشیدن سیانور با صدای محمد معتمدی

بدین ترتیب نقطه حرکتمان را از صد سال پیش یعنی از سال ۱۹۱۴ (جنگ جهانی اول) آغاز کردیم و در این سفر شاهد آن بودیم که چگونه وقایع و رخدادهای تاریخی همچون قطعات دومینو به نحو شگفت آوری به سمتی سوق داده می شوند که اینک ما شاهد پدیده ای به نام تروریست و داعش در عراق هستیم. من پیش از این مستندهای تاریخی بسیاری ساخته بودم که عموما در آنها سعی داشتم از طریق بازسازی وقایع تاریخی به یک بیان روایی برسم اما این فیلم برایم یک تجربه جدید بود و من در این مستند به جای خلق سکانس های بازسازی که غالبا در مستندهای تاریخی شاهد آن هستیم از شیوه فضاسازی بهره بردم. به عبارتی تلاشم بر آن بود تا با به خدمت گرفتن عنصر تخیل در بیننده و بهره گیری از عناصر مستند به جای بازسازی شیوه جدیدی را در نحوه روایت یک مستند تاریخی تجربه کنم.»

12:49- حامد بهداد گفته است: به نظرم هنرمند مصونیت اجتماعی سیاسی ندارد و شهرتش از افراد سیاسی بالاتر است اما از آن محافظت نمی شود. این که وقتی برای انسان عاقل و فهمیده ارزش قائل نیستیم به آن توهین کرده ایم. در جوامع پیشرفته برای هنرمندان خود جایگاه ویژه ای را در نظر می گیرند. اهانتی که به فاطمه معتمد آریا در کاشان شد باید قطعاً بدانیم که کار مردم کاشان نبوده است همه ما می دانیم که در تمام ایران ما مردم بی نظیری داریم. این چه کاری بود؟! بهتر است گفتگو شود و همواره گفتگو جواب داده است. خشونت یک راه کوتاه مدت است و احترام یک راه ابدی است. 

12:50- محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» پیرامون نگرانی های خود درمورد بازخوردهای مخاطبان از این فیلم اضافه کرد: راستش را بخواهید تا قبل از نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر خیلی نگران بازخورد آن در میان مخاطبان بودم. زیرا موضوع این فیلم هم خیلی خاص است. علت دیگر مگرانی من آن است که سینمای جنگ مخاطب خود را از دست داده است.

حاج احمد متوسلیان در کاخ / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

این کارگردان در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: مردم و مخاطبان به دلیل اینکه تجربیات نامناسبی در این سال ها از مشاهده سینمای جنگ داشته اند این سینما را به نوعی حکومتی، بی مایه، بی داستان و بی اثر نگاه می کنند اما اتفاقی که در این دو روز در کاخ جشنواره مردمی افتاد موجب شد تا فیلم "ایستاده در غبار" جزء 5 فیلم یرگزیده آرای مردمی قرار بگیرد. امروز هم که در سینما فرهنگ این فیلم را مشاهده کردم متوجه شدم که مردم رای های بسیار خوبی به این فیلم دادند.

وی پیرامون عوامل ایجاد ارتباط خوب این فیلم با مخاطبان افزود: دو عامل نوع روایت و عناصر جذابی که در این فیلم درنظر گرفتیم موجب شده تا کار به خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کند. اما اینکه این فیلم در بخش آرای مردمی جزء فیلم های برتر است برای من به عنوان یک کارگردان بسیار پرمعنی است.

حاج احمد متوسلیان در کاخ / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

این کارگردان ادامه داد: در حقیقت مهمترین اتفاقی که برای این فیلم رخ داده قرار گرفتن در لیستی است که مردم به آن رای داده اند. این موضوع برای من بسیار لذت بخش و خوش آیند است. زیرا فرم روایت را برگ برنده این فیلم در میان سایر فیلم ها در جشنواره فیلم فجر می دانم.در این فیلم هیچ تصویر مستندی استفاده نشده و تمام تصاویر ساخته شده است. اما وقتی تماشاگر این فیلم را تماشا می کند فراموش می کند که با یک فیلم روبرو است. در حقیقت کار متفاوتی که من در این فیلم نسبت به فیلم های دیگر انجام داده ام این است که در نحوه روایت هم دست به تغییر فضا زده ام.

13:00- شبکه چهار سیما در پاسخ به انتقادات حامد بهداد گفت: «آقای بهداد در پی هماهنگی‌هایی که از قبل با وی شده بود در شامگاه روز دوشنبه 12 بهمن به برنامه «نقد چهار» دعوت شد؛ اما متاسفانه وی در آخرین لحظات درخواست کرد علاوه بر وی باید سایر عوامل فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» نیز در برنامه حضور یابند. از آنجا که پیش‌بینی برنامه برای حضور این افراد در استودیوی زنده نشده بود، درخواست وی با پاسخ مثبت مواجه نشد و متاسفانه وی از روی احساسات نکاتی متناقض را همچون "مهم نیست که من را به تلویزیون راه ندهند" و یا "یک لحظه بود که ما تصمیم گرفتیم به این برنامه نرویم"، درباره عدم شرکت در برنامه بیان کرد.»

13:08- علی آشتیانی پور درباره روند شمارش آرا مخاطبان گفت: فیلم سینمایی «سیانور» ساخته بهروز شعیبی امروز نمایش داده نمی شود و به دلیل عدم نمایش در 3 روز نخست جشنواره، از فهرست رقابت آرای تماشاگران خارج می شود. و رقابت بین 23 فیلم از بخش سودای سیمرغ ادامه دارد.

وی با اشاره به آئین نامه ستاد شمارش آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر گفت: بر اساس آئین نامه اگر برای هرکدام از فیلم های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران در 3 روز نخست جشنواره، امکان نمایش به وجود نیاید، آن فیلم از رقابت آرای تماشاگران حذف می شود و متاسفانه این مشکل برای فیلم سیانور ایجاد شد.

بر اساس گزارش ستاد شمارش آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر که سحرگاه چهارشنبه 14 بهمن ماه اعلام شد، به ترتیب حروف الفبا 5 فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» ساخته مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» ساخته محمد حسین مهدویان، «بارکد» ساخته مصطفی کیایی و «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان در فهرست دومین روز انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران قرار گرفته اند.

13:10- تمامی انیمیشن های سینمایی شرکت کرده در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از پنجشنبه ۱۵ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت؛ کاخ مردمی جشنواره به نمایش درمی آیند. این نمایش ها از پنجشنبه ۱۵ بهمن آغاز و تا ۲۲ بهمن هر روز ساعت ۱۵ در سالن شماره ۳ پردیس سینمایی ملت ادامه خواهد داشت. برنامه نمایش این آثار از این قرار است:

پنجشنبه ۱۵ بهمن ماه «در مسیر باران» ساخته حامد کاتبی
جمعه ۱۶ بهمن ماه «پادشاه آب» اثر مجید اسماعیلی
شنبه ۱۷ بهمن ماه «فهرست مقدس» ساخته محمد امین همدانی
یکشنبه ۱۸ «کله آهنی» به کارگردانی غلامرضا ملااحمدی
دوشنبه ۱۹ بهمن ماه «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند
سه شنبه ۲۰ بهمن ماه «بازمانده» به کارگردانی احسان طاهری
چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه «قلب خورشید» به کارگردانی احمد علمداری
پنجشنبه ۲۲ بهمن ماه «نبرد خلیج فارس ۲» به کارگردانی فرهاد عظیما

13:18- در ادامه دعوت از مدیران سینمایی به ویژه برنامه سینمایی «هفت» امشب ۱۴ بهمن ماه بهروز افخمی میزبان جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی خواهد بود تا پس از ۳۰ ماه از استقرار مدیران جدید سازمان سینمایی به بررسی وضعیت سینمای ایران بپردازد. حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی شب گذشته پس از بازدید از محل برگزاری جشنواره در کاخ میلاد با حضور در برنامه «هفت» به سوالات بهروز افخمی پاسخ داد.

13:29- مریم جعفر زاده مسئول کمیته اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر مشهد به مهر گفت: جشنواره فیلم فجر به‌طور حتم  در مشهد مقدس برگزار می‌شود و هیچ انصرافی در کار نیست. برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد بر اساس رایزنی‌هایی که با رئیس سازمان سینمایی انجام‌شده در مشهد برگزار می‌شود و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

حاج احمد متوسلیان در کاخ / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

وی افزود: جشنواره فیلم فجر مشهد از مطالبات مردم است و مسئولان استان و ستاد برگزاری جشنواره از ماه‌ها قبل پیگیر برگزاری این جشنواره بوده‌اند. بنابراین علاقه‌مندان نگران نباشند، جشنواره باقوت و کیفیت برگزار می‌شود و سال خاطره‌انگیزی برای علاقه‌مندان به سینما خواهیم داشت و جشن‌های دهه فجر را با اختتامیه باشکوه این جشنواره به پایان خواهیم رساند.

ناصر نبی زاده دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد نیز با اشاره به این‌که برنامه‌ریزی ستاد جشنواره فیلم فجر مشهد بر مبنای اکران ۲۷ فیلم جشنواره تنظیم‌شده است، افزود: هنوز تعداد فیلم‌هایی که در مشهد اکران خواهد شد قطعی نشده است و در حال رایزنی با ستاد مرکزی جشنواره در تهران هستیم. زمان آغاز اکران فیلم‌ها نیز هنوز نهایی نشده است اما طبق برنامه‌ریزی احتمالاً ۱۷ بهمن زمان شروع جشنواره فیلم فجر مشهد خواهد بود. اکران عمومی در سینماهای آفریقا، هویزه و شهید اصغرزاده و طبق جدول زمان‌بندی تدوین‌شده ۹ روز برای اکران فیلم‌ها در نظر گرفته‌شده است.

13:53- فریدون جیرانی که شامگاه 13 بهمن ماه در برنامه‌ی «هفت» افخمی حضور پیدا کرد و قرار بود در شب‌های آینده همزمان با جشنواره‌ی فجر در این برنامه حاضر شوداز ادامه‌ی حضورش انصراف داد.

حاج احمد متوسلیان در کاخ / هفت ماهگی جای وارونگی را گرفت / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

متن نامه‌ جیرانی به بهروز افخمی، بدین شرح است: «بهروز افخمی عزیز با سلام من دیشب به خاطر صحبتی که با تو و آقای شهیدی‌فر کرده بودیم در برنامه شرکت کردم چون به نظرم رسید فکری که برای برنامه‌ی جشنواره شده تازه است، اما دیشب هر دوی ما متوجه شدیم من و تو نمی‌توانیم 10 شب حرف‌های جالبی برای بیننده داشته باشیم. گرچه در جلسه بعد از برنامه پیشنهادات خوبی به میان آمد اما من بعد از جلسه و رسیدن به خانه متوجه شدم که ترکیب خودت، صدرعاملی و فراستی ترکیب کاملی است و نیازی به فردی دیگری در این ترکیب نیست، بنابراین با تشکر از تو و آقای شهیدی‌فر از امشب در خانه به تماشای برنامه شما خواهم نشست تا برنامه شما را ببینم.»

14:11- فیلم سینمایی «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان در دومین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی کوروش به چهار سانس فوق العاده رسید. سانس فوق العاده فیلم «لانتوری» از ساعت ۲۳ در این پردیس سینمایی آغاز شد و علاوه بر کارگردان، دیگر عوامل این فیلم سینمایی همراه با تماشاگران در سانس فوق العاده به تماشای این فیلم سینمایی نشستند.

14:30- نمایش مستند «همراه با فرات» به کارگردانی فرشاد اکتسابی در بخش سینما حقیقت در کاخ جشنواره نمایش آغاز شد. در خلاصه داستان این مستند آمده است: روايتی است از نگاه يک فيلمساز جوان که پس از سال‌ها دوری، به سرزمين مادری‌اش «عراق» باز می‌گردد تا فيلمی در خصوص تاريخ کشورش بسازد.

حاج احمد متوسلیان در کاخ / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

14:57- پویان باقرزاده کارگردان فیلم «برداشت دوم از قضیه اول» از همه کسانی که این فیلم را با کیفیت بد در برج میلاد دیده اند دعوت کرد این فیلم را دوباره در سینماهای مردمی ببینند. وی با عذرخواهى از اینکه اجازه داده است تا فیلم با چنین کیفیتی نمایش داده شود، بیان کرد: متاسفانه مانع نمایش این فیلم نشدم و این مساله برای من بسیار ناراحت کننده است. صدا با مشکلات بسیاری همراه بود، به طورى كه صداى آمبيانس از سنتر و صداى اصلى از آمبيانس پخش شد. ١٥ دقيقه ابتدايى كه اصلا صداها شنيده نشد و كيفيت تصوير هم بد بود.

15:00- سید محمود رضوی تهیه کننده «سیانور» در ارتباط با حذف این فیلم از بخش آرای مردمی گفت: این فیلم به صورت نگاتیو فیلمبرداری شده است و به همین دلیل مراحل لابراتوار آن زمان‌بر و طولانی است. تا کنون این بخش از مراحل فنی «سیانور» به پایان نرسیده است و ما نمی‌توانیم طبق برنامه سینماهای مردمی، امروز نمایش فیلم را برگزار کنیم. با توجه به قانون بخش آرا مردمی جشنواره فجر که باید هر اثر در سه روز اول نمایش خود را آغاز کند، ما به دلیل آماده نشدن فیلم در خواست خروج «سیانور» از آرا مردمی را به دبیرخانه جشنواره اعلام کردیم اما مابقی نمایشهای فیلم طبق جدول انجام خواهد شد.

15:13- فیلم سینمایی «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان به موسسه پخش فیلم «فیلمیران» رسید. نخستین نمایش فیلم سینمایی «لانتوری» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفته و بیشترین آمار تماشاگران را به خود اختصاص داده است. این فیلم سینمایی علاوه بر نمایش در جشنواره فیلم فجر، در بخش پانارومای شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین نیز روی پرده می رود.

15:19- هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «هفت ماهگی» درباره بازی باران کوثری در فیلمش گفت: کوثری در «هفت ماهگی» نیز با توجه به مشورتی که با متخصص زنان داشت و مطالعاتی که در این زمینه انجام داده بود، نقش خود را به خوبی ایفا کرد و توانست تمام شرایط روحی زنی در چنین شرایطی را به خوبی ایفا کند.

حاج احمد متوسلیان در کاخ / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

وی با بیان اینکه «هفت ماهگی» یک فیلم کاملا زنانه است، به مهر گفت: من هم برای به تصویر کشیدن چنین فضایی سعی کردم که فضا و شخصیت ها را کاملا شهودی بنویسم. در واقع ما به ازای شخصیت هایی که در فیلم های من دیده می شود، کپی شده از دنیای واقعی است و به همین دلی سعی کرده ام ما به ازای شخصیتی را که می خواهم در دنیای واقعی پیدا کنم، با او وارد گفتگو شوم و حتی شرایطی را فراهم کنم که بازیگر مورد نظر نیز با این شخصیت آشنا شود و در تعامل این شخصیت ها است قصه اصلی فیلم من رقم می خورد.

حاج احمد متوسلیان در کاخ / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

کارگردان فیلم سینمایی «هفت ماهگی» درباره باورپذیری اثر تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از فیلم‌های ما از اینجا ضربه می خورد که مخاطب نمی تواند خود را در فیلم مورد نظر ببیند و خود را در آن جای دهد. زمانی که در مورد قاچاقچی مواد مخدر صحبت می کنیم، قاچاقچی ایرانی یک سری المان های خود را دارد و کارگردانی که می خواهد یک قاچاقچی ایرانی را به تصویر کشد نمی تواند از المان های قاچاقچی یک کشور دیگر استفاده کند. زمانی که با محوریت جامعه خود فیلم می سازید باید این فیلم و حرفی که در آن وجود دارد برآمده از خود جامعه باشد. کارگردان سینمای اجتماعی اجازه ندارد وقایع اجتماعی که در اطرافش رخ می دهد در فیلم تحریف کند؛ چه کسانی که بسیار در فیلم های خود سیاه نمایی می کنند و چه کسانی که در فیلم های خود فضای اجتماعی حاکم بر جامعه را به گونه ای دیگر و بدون اشکال به تصویر می کشند.

حاج احمد متوسلیان در کاخ / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

وی درباره نقش آفرینی اگزجره پگاه آهنگرانی در فیلمش گفت: نوع اجرای پگاه آهنگرانی در «هفت ماهگی» کاملا با فکر و برنامه ریزی است. طی سال ها فعالیت در حوزه سینما، اندازه رئالیته بازی ها را می شناسنم و برای نقش پگاه آهنگرانی و بازی او یک تعمدی وجود داشته است. در تمام فیلم های من همیشه یک فانتزی وجود دارد، به عنوان مثال فانتزی نقش صبا در «مردن به وقت شهریور». همه معتقد بودند که این فانتزی بسیار زیاد است، اما همین نقش باعث شد تا بازیگر مورد نظر کاندید دریافت سیمرغ در جشنواره فیلم فجر شود.

حاج احمد متوسلیان در کاخ / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

علیمردانی ادامه داد: در واقع زمانی که یک شخصیت فانتزی را در یک قصه واقعی می گذارید یک نمکی را به خود می گیرد.  پگاه آهنگرانی از جمله بازیگرانی است که تا امروز تیپ بازی نکرده است و در جاهایی می بینیم که این بازیگر اور اکت است، اما این بازیگر آن چه را که من خواستم اجرا کرده است.

15:25- سید غلامرضا موسوی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره آخرین وضعیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها توضیح داد: در حال حاضر اکران چند فیلم جشنواره در شیراز قطعی شده است که بر اساس آن قرار است 10 فیلم در این شهر نمایش داده شوند. قرار است این فیلمها از تاریخ 17 تا 21 بهمن ماه در دو سینمای شیراز و همچنین تالار حافظ این شهر به نمایش دربیایند و هر یک از این 10 فیلم در سه سانس نمایش داده شوند.

15:40- رضا ناجی بازیگر «آواز گنجشک ها» گفت: جشنواره فیلم فجر، فرصتی برای دیده شدن بهترین تولیدات سینمای ایران است، فرصتی که به این آثار امکان دیده شدن و ارزیابی توسط صاحبنظران و مخاطبین را می دهد.

ناجی با بیان اینکه متاسفانه فیلم سینما «سینما نیمکت» در بخش مسابقه اصلی نیستند، افزود: بعضی فیلم ها با جذب مخاطب به زنده ماندن سینما کمک می کنند.

16:00- نمایش فیلم «قیچی» به کارگردانی کریم لک زاده، ساعت ۱۶ در بخش «هنر و تجربه» آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: راما برای رهایی از حکمی که ممکن است در آخرین دادگاهش علیه او صادر شود، تصمیم می گیرد در اولین فرصتی که به دست می آورد به جنوب کشور بگریزد و به هر نحوی که شده از کشور خارج شود. از همین لحظه سفر پرمخاطره او آغاز می شود. عباس غزالی، بهزاد دورانی، سروش صحت، محمدرضا داودنژاد، مونا محمود زاده و سونیا سنجری از جمله بازیگران این فیلم هستند.

حاج احمد متوسلیان در کاخ / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

16:35- در پی انتشار آرای مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر در دو روز نخست و عدم اعلام درصد آرای مردمی و معرفی فیلم‌ها به ترتیب حروف الفبا؛ سعید سعدی که با فیلم «خشم و هیاهو» ساخته‌ی هومن سیدی در بخش «سودای سیمرغ» سی‌وچهارمین جشنواره ی فیلم فجر حضور دارد، درباره‌ی نحوه‌ی جمع آوری آرای مردمی فیلم‌ها و اعلام آن بدین شکل، اظهار کرد: نمی‌دانم چرا امسال تصمیم گرفتند به این شکل رأی‌ها را اعلام کنند که هیچ طبقه بندی یا درصدی برای فیلم‌ها مشخص نیست؟! ممکن است این شکل از رای گیری به نفع فیلم‌ها نباشد. به نظر من شیوه‌ای که در سال‌های گذشته انجام می‌شد درست‌تر بود و الان آرای مردمی در هاله‌ای از ابهام است.

او که با فیلم «من» ساخته سهیل بیرقی نیز در بخش «نگاه نو» جشنواره شرکت کرده است‌، ادامه داد: در رأی گیری امسال فیلم‌ها به طور نسبی ارزیابی می‌شوند و رأی گیری در همه‌ی سانس‌های همه‌ی سینماها انجام نمی‌شود و مشخص نیست که این قضیه به نفع فیلم‌ها است یا نه. شاید این روش امتیازاتی هم داشته باشد، اما در این دو روزه چیزی مشخص نیست، برای مثال در یکی از سینماهایی که ما برای تماشای فیلم رفته بودیم استقبال زیادی انجام شده بود اما رأی گیری در کار نبود چون می‌گفتند که روز قبل در آن سینما رأی گیری انجام شده است. اگر شرایط برای همه یکسان باشد و عدالت رعایت شود این شیوه اعلام آرا ایرادی ندارد. دوستان جلسه‌ای گذاشته بودند و خیلی شفاف و روشن نحوه رای گیری را اعلام کرده بودند اما من در آن جلسه حضور نداشتم و با من تماس گرفتند و توضیح دادند.

اما محمد حسین قاسمی تهیه‌کننده‌ی فیلم «نفس» گفت: برای اینکه جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود،‌ تصمیم گرفته شد رأی گیری به شکل فعلی باشد؛ من موافق طرح فعلی‌ام و معتقدم که شرایط هرچه هست باید برای همه یکسان باشد‌. آقای آشتیانی پور به عنوان رئیس ستاد آرای مردمی، پیش از جشنواره جلسه‌ای با تهیه‌کنندگان برگزار کردند و درباره‌ی نحوه‌ی اجرای رأی گیری صحبت کردند. در آن جلسه گفته شد که اطلاعات آرای مخاطبان به صورت روزانه مطرح می‌شود و دست آخر پس از جشنواره مستندات رأی گیری به تهیه‌کننده‌ها ارایه می‌شود و در آن جلسه تعداد موافقان این طرح بیشتر بود.

قاسمی با بیان اینکه اگر قرار است اطلاعات سری باشد پس هیچ تهیه‌کننده‌ای نباید در جریان جزئیات قرار بگیرد‌، اظهار کرد: رئیس ستاد آرای مردمی در آن جلسه مشکلات سیستم رأی گیری سال‌های پیش را توضیح دادند و با استناد به حرف‌های کارگردان فیلم «رخ دیوانه» که سال پیش در جشنواره حضور داشت‌، گفتند برخی تهیه کننده‌ها در سال‌ پیش بلیت تهیه کرده و در اختیار افراد گذاشته بودند تا برعلیه آن فیلم، رای بدهند بنابراین برای اینکه جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود،‌ تصمیم گرفته شد رأی گیری به شکل فعلی باشد.

منصور لشکری قوچانی در گفتگو با ایسنا در ارزیابی شیوه جدید اعلام آرای مردمی که امسال بر اساس حروف الفبا است، ادامه داد: این شیوه کاملا درست است، البته بهتر است سه روز اول جشنواره اصلا آرای مردمی را اعلام نکنند چون همه فیلم‌ها باید دست کم یک بار در چرخه شمارش آرا قرار بگیرند و بعد اسامی اعلام شود. شیوه اعلام رای بر اساس حروف الفبا بسیار هوشمندانه و درست است و درست نیست سه روز اول جشنواره رای گیری به صورت درصدی اعلام شود، چون ممکن است بعضی فیلم‌ها هنوز وارد گردونه رای مردمی نشده باشند.

16:46- عوامل فیلم سینمایی «قیچی» به کارگردانی کریم لک‌زاده و تهیه‌کنندگی احسان فولادی‌فرد پیش از نمایش فیلمشان بر روی فرش قرمز در کاخ جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این مراسم کریم لک‌زاده، عباس غزالی و سروش صحت حضور داشتند که برای عباس غزالی به مناسبت تولدش، کیکی همراه با گروه بر روی فرش قرمز بود.

17:44- مجید مظفری مدیر کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر گفت: روزانه از هزار نفر در کاخ مردمی جشنواره پذیرایی می شود. خوشبختانه من مفتخر شدم که برای نخستن کاخ مردمی جشنواره به نمایندگی ازهنرمندان میزبان مردم باشم.

مسئول کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر در پایان با تاکید بر لزوم ادامه دار بودن کاخ مردمی جشنواره در سال های آتی خاطرنشان کرد: پذیرایی روزانه از بیش از هزار نفر در کاخ مردمی و اجرای برنامه های مقرر بدون کمترین بی نظمی و مشکل، نشان از موفقیت چشم گیر جشنواره مردمی فیلم فجر دارد و از این رو با توجه به تاثیر برگزاری کاخ مردمی در ارتباط صمیمانه تر مردم با سینماگران، این حرکت در سال های آتی باید ادامه دار باشد.

18:00- شادی کرم رودی در مورد فیلم هایی که امسال در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دیده است، گفت: تا کنون فقط فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان را موفق شدم ببینم و تحت تاثیر بازی بازیگران این فیلم قرار گرفتم، در این فیلم بسیار تحت تاثیر بازی گوهر خیر اندیش قرار گرفتم و از آن بسیار لذت بردم.

بازیگر فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» درباره وجه تمایز جشنواره امسال و سال های گذشته گفت: امسال فیلمسازان صاحب نامی در جشنواره حضور دارند که باعث بالا بردن سطح کیفی جشنواره شده است، البته در کنار این نام های بزرگ دوست داشتم که فیلم اصغر فرهادی هم باشد اما متاسفانه این فیلم به جشنواره نرسید. در کنار فیلمسازان صاحب نام، کارگردانان جوان بسیاری هم حضور دارند که سطح کیفی آثار جوانان بسیار متمایز تر از فیلم های سال های گذشته است و این حس خوشایندی را در من به وجود آورده است.

18:18- حمیدرضا قربانی کارگردان فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم» روی فرش قرمز فیلمش در کاخ مردمی جشنواره گفت: از محمود رضوی تشکر می کنم که بعد از 24 سال فعالیت در حوزه دستیاری کارگردان و تدوین، امکان ساخت اولین فیلم مرا فراهم کرد. قربانی تصریح کرد: من هم مانند دیگر همکارانم، این فیلم را به خانم معتمدآریا تقدیم می کنم.

18:30- نمایش فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی که در دو بخش نگاه نو و سودای سیمرغ رقابت می‌کند، آغاز شد. «در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «ابد و یک روز»، یک حکم قضایی است که مثل حبس ابد است و با این فرق که غیر قابل عفو می باشد.» از جمله بازیگران این فیلم می توان به پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی و امیررضا فلاح اشاره کرد.

جشن تولد روی فرش قرمز! / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

19:00- نمایش فیلم «ابد و یک روز» با چنان استقبالی مواجه شد که حتی بالکن سالن اصلی جشنواره نیز جای خالی نداشت و پس از پر شدن پله‌های سالن اصلی، مردم ایستاده به تماشای این فیلم نشستند. «ابد و یک روز» تا اینجا بهترین فیلم به نمایش درآمده در کاخ جشنواره است و هیات انتخاب به درستی این فیلم را علاوه بر بخش «نگاه نو» در بخش سودای سیمرغ نیز قرار داده است. تماشای این فیلم را از دست ندهید.

19:19- منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم «امکان مینا» درباره همکاری با کمال تبریزی گفت: سابقه همکاری من وتبریزی به فیلم «مارمولک» و «صندلی سبز» بر می گردد که این فیلم آخر، بعد از 12 سال هنوز توقیف است و این سومین همکاری ما محسوب می شود. تبریزی یکی از کارگردانان با سلیقه و خوش فکر سینما است.

وی همچنین درباره فیلم نامه «امکان مینا» عنوان کرد: مدت مدیدی روی فیلمنامه کار کردیم تا اگر به تاریخ گذشته کشور رجوع می کنیم، مخاطب با فیلم و قصه همزاد پنداری کند و تماشاگر سال 94، قصه سال 65 را با علاقه مندی دنبال کند.

این تهیه کننده افزود: معتقدم که تماشاگر امروز ما بسیار هوشمند و دقیق است و اگر فیلمساز کوچک ترین اشتباهی کند که تماشاگر از فیلم جلو بیافتد، قافیه را باخته است. ما در این فیلم سعی کردم این اصل را رعایت کنیم که تا جای امکان تماشاگر یک گام از فیلم نامه عقب تر باشد.

19:23- فرشاد اکتسابی کارگردان «همراه با فرات» درباره مدت زمان صرف شده برای تحقیق و پژوهش «همراه با فرات»، گفت: پژوهش این کار توسط یک تیم چند نفره با سرپرستی تهیه کننده انجام شد. حدود 2 سال و نیم زمان صرف تولید این اثر شد.

اکتسابی با بیان اینکه تفاوت چندانی میان سینمای داستانی و مستند قائل نیست، افزود: در گذشته کارهای داستانی ساخته ام اما 10 سالی است که به صورت متمرکز مشغول تهیه مستند هستم.

این کارگردان مستند ساز با اشاره جذابیت هایی که چالش های یک مستند برای کارگردان به همراه دارد، گفت: به طور مثال در حوزه داستانی، دکوپاژ وجود دارد و یا در هنگام تصویر برداری، اگر سکانسی خراب شود، می توان مجددا فیلم برداری کرد اما در مستند اینگونه نیست. شما باید بتوانید در هنگام روی دادن یک اتفاق، دوربین را در بهترین مکان ممکن تنظیم کنید، زیرا امکان دارد دیگر اتفاق مورد نظر شما روی ندهد و فقط زمان را برای فیلمبرداری از دست بدهید.

جشن تولد روی فرش قرمز! / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

اکتسابی در ادامه گفت: همین سختی ها موجب درگیری ذهن می شود و باعث مواجه شدن کارگردان با چالش های جذابی می شود. جذابیت سینمای مستند به خاطر تجربه شیوه های متفاوت روایت است و کارگردان با سختی هایی زیادی نسبت به یک اثر داستانی مواجه و همین چالش ها این حوزه را جذاب می کند.

کارگردان مستند«سووز» درباره نمایش فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: چرا نباید فیلم های مستند در جشنواره حضور داشته باشند؟ آثار مستند هم نوعی از سینما است و باید در این جشن حضور داشته باشند. علاوه بر اینکه هر نمایشی برای یک فیلم مستند غنیمت به شمار می آید و من جشنواره را برای دیده شدن مستندم غنیمت شمردم.

اکتسابی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم های مستند قابل رقابت با آثار داستانی هستند، گفت: فیلم مستند مخاطب خاص خود را دارد و نمی توانیم از نظر مخاطب با سینمای داستانی مقایسه کنیم، اما مستند هایی وجود دارند که از نظر کیفیت بهتر از آثار داستانی هستند، کما اینکه در جشنواره امسال هم مستندها، با کیفیت بسیار بالایی ظاهر شده اند.

19:55- مهناز افشار پس از اکران فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم» در حالی که به شدت اشک می ریخت، اظهار کرد: در حال حاضر به هیچ وجه مهنار افشاری که در این فیلم بازی کرد نیستم و این حالت های من نشان از منقلب شدن بسیار شدیدم پس از دیدن فیلم است.

بازیگر «خانه ای در خیابان چهل و یکم» ادامه داد: البته این صحبت ها به هیچ وجه مبنی بر تعریف از این کار و اصرار بر خوب بودن آن نیست بلکه تنها حالت روحی ام پس از دیدن فیلم است. شاید برای اولین بار بود که به عنوان یک مخاطب تحت تاثیر یک فیلم قرار گرفتم.

جشن تولد روی فرش قرمز! / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

افشار در پایان در پاسخ به این سوال که آیا دیدن این فیلم برای تماشاگران هم این چنین تاثیر گذار خواهد بود، گفت: امیدوارم که مخاطبان از دیدن آن لذت ببرند ولی این فیلم واقعا بر روی من تاثیر شگرفی داشت.

مهناز افشار و علی مصفا، دو بازیگر اصلی این فیلم در حالی «خانه ای در خیابان چهل و یکم» را در سالن کاخ مردمی جشنواره به تماشا نشستند که در مراسم فرش قرمز حضور نداشتند.

21:00- نمایش فیلم سینمایی «هفت ماهگی» به کارگردانی هاتف علیمردانی در بخش سودای سیمرغ در کاخ جشنواره فیلم فجر آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «گاهی پیش از آن که بدانی، خیلی زود دیر می شود.» حامد بهداد، باران كوثری، پگاه آهنگرانی، هانيه توسلی، احمد مهران فر، فرشته صدرعرفايی، بهناز جعفری، محمدرضا علیمردانی و رضا بهبودی از بازیگران این فیلم هستند.

جشن تولد روی فرش قرمز! / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / بعد از یاس، محمد معتمدی می‌خواند / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

21:17- دلاور دوستانیان کارگردان «زندگی پنهان» درباره نمایش فیلمهای مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: تمام جشنواره های دنیا، هر نوع فیلمی را نمایش می دهند. آثار مستند، فیلم های کوتاه، فیلم های سینمایی و انیمیشن ها و ... در جشنواره های خارجی حضور دارند و جشنواره فیلم فجر هم از این قائده مستثنی نیست.

او با تاکید بر اینکه حوزه مستند هم بخشی از سینما است، اضافه کرد: چرا باید فکر کنیم که فیلم های مستند نباید در جشنواره حضور داشته باشند؟ مستند مخاطبان خود را دارد و حتی مستندهای خوب، مخاطبان آثار داستانی را هم مجذوب خود می کنند.

کارگردان مستند «زندگی پنهان» با بیان اینکه فیلم های مستند به خاطر سوژه های جذاب و کیفیت بالا می توانند با فیلم های آثار داستانی رقابت کنند، گفت: حذف کردن سینمای مستند از جشنواره درست نیست. به جای حذف از جشنواره باید به طور دقیق فیلم های ارسالی، بازبینی شوند و از بین آنها بهترین ها برای نمایش در جشنواره فیلم فجر انتخاب شود. در این صورت مخاطبان برای تماشای مستند اشتیاق خواهند داشت.

مهناز افشار از دیدن فیلم خودش به گریه افتاد! / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیده‌ام! / جشن تولد روی فرش قرمز! / سیانور از رقابت مردمی حذف شد

این مستندساز درباره نمایش آثار مستند در سالن اصلی برج میلاد، اظهار کرد: نمایش در سالن اصلی ایده بسیار خوبی است اما ای کاش زمان مناسب تری برای نمایش آن در نظر گرفته شود.

21:20- عادل فردوسی پور مجری وتهیه کننده برنامه "90" و گزارشگر فوتبال ایران، مهمان ویژه کاخ جشنواره فیلم فجر در برج میلاد شد. فردوسی پور برای تماشای فیلم «ابد و یک روز» اولین ساخته بلند داستانی سعید روستایی به کاخ جشنواره آمد و به تماشای این فیلم سینمایی نشست.

مهناز افشار از دیدن فیلمش به گریه افتاد! / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیدم / فردوسی‌پور در کاخ جشنواره / انفجار جمعیت برای «ابدو یک روز»

21:30- محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره درباره روند نمایش فیلم ها و سانس های فوق العاده در سینماهای مردمی گفت: برای فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، در سانس 24 سینماآزادی، 23:30 پردیس سینمایی کوروش، سانس24 سینما فرهنگ و سانس 23 پردیس سینمایی پرشین کرج فوق العاده در نظر گرفته شد، تا رکورد سانس فوق العاده در سومین روز جشنواره برای این فیلم ثبت شود. برای سه فیلم «بارکد» ساخته مصطفی کیایی، «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی و «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان به ترتیب در سانس 24 پردیس کوروش، سانس 23 پردیس کوروش و 23:30 پردیس چهارسو سانس فوق العاده در نظر گرفته شده است.

22:30- نمایش فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است آغاز شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: احمد که عصیان نوجوانی اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می شود که باید در دروازه های خرمشهر با دشمن بجنگند اما سرنوشت او فرسنگ ها دور از مرز ایران رقم می خورد.

مهناز افشار از دیدن فیلمش به گریه افتاد! / فرزاد موتمن: هنوز فیلمم را ندیدم / فردوسی‌پور در کاخ جشنواره / انفجار جمعیت برای «ابدو یک روز»

هادی حجازی فر در نقش احمد متوسلیان ایفاگر نقش اصلی این فیلم سینمایی و امیرحسین هاشمی، ابراهیم امینی و عماد محمدی از دیگر بازیگران اصلی پروژه هستند. از این فیلم به عنوان یکی از آثار این دوره از جشنواره یاد می‌شود.

23:50- فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، متفاوت‎‌ترین فیلم دفاع مقدس و حرکتی تازه در این عرصه محسوب می‌شود که به گونه‌ای به فضای مستند نیز تنه می‌زند. فیلمبرداری تحسین برانگیز، طراحی صحنه و لباس کم‌نظیر، بازیهای درخشان در کنار کارگردانی تاثیرگذار، یک اثر منحصر به فرد را رقم زده است. اقبال رسانه ها و منتقدان در کاخ جشنواره نسبت به این فیلم قابل توجه بود و محمدحسین مهدویان در یک کلام توقعات را برآورده ساخت.

23:52- در سومین شب جشنواره فیلم فجر فیلم های سینمایی «لانتوری»، «بادیگارد» ،«ابدو یک روز» و «بارکد» بیشترین مخاطبان را به سالن سینماها کشاند. برخلاف سال گذشته که با وجود سانس فوق العاده سانس های قبلی جمعیت زیادی در سالن ها نبودند امسال تلاش شده است تا بلیت های گیشه سینماها به درستی در اختیار مردم قرار گیرد و فروش سالن سینماها در گیشه قابل توجه است.

23:55- از حواشی روز سوم اینکه، برای فیلم «هفت ماهگی» جمعیت حاضر وارد سالن شدند و تعداد دارندگان کارت در این دوره به حدی است که برای اولین بار طی این سالها اعلام شد ظرفیت بالکن هم کاملا پر شده و از ورود تماشاگران ممانعت شد و تعداد زیادی موفق به تماشای فیلم نشدند. این فیلم هم در پایان تشویق تماشاگران را به همراه نداشت.

- محمد حسین مهدویان کارگردان این فیلم نسبت به کیفیت صدای فیلم اعتراض داشت و معتقد بود بسیاری از دیالوگ ها مفهوم نبوده است.

= صحنه کشیدن سیگار همچنان پای ثابت فیلمها است و در هر چهار فیلم حتی در صحنه کوتاهی از «ایستاده در غبار» دیده شد.

- قرار بر این بود که علیرضا غفاری نشست های نقد و بررسی فیلم های «جشن تولد»، «دلبری» و «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» را مدیریت کند، اما برگزارکنندگان جلسات نقد و بررسی خبر نداشتند که حضور او حاشیه هایی را ایجاد خواهد کرد. ماجرا از جایی آغاز شد که در نشست فیلم «دلبری» محمود رضوی، تهیه کننده فیلم از بازی هنگامه قاضیانی تعریف کرد و گفت: «او حتی برای گریه کردن هم از مواد گریم استفاده نکرد.» بعد از آن بود که غفاری اظهار نظر کرد که نیازی به مواد گریم نبود چون شخصیتی که قاضیانی در فیلم بازی می کرد، زیاد گریه نکرد. زمانی هم که منتقد جلسه، منوچهر اکبرلو انتقاداتش را نسبت به فیلم بیان کرد، پیش از عوامل فیلم مجری جلسه به این انتقادات جواب داد و آن را ناشی از سلیقه ای برخورد کردن با فیلم دانست.

در انتهای جلسه، غفاری بدون هیچ مقدمه ای گفت:«چیزی هست که همیشه در ذهن من سوال برانگیز بوده است. سه سالی می شود که فیلمنامه آماده ای دارم و کسی حاضر به ساخت آن نمی شود. آنوقت آقای اشکذری با ارائه فیلمنامه 70 درصدی موفق به پیدا کردن تهیه کننده می شود، آن هم در حالی که خودش می گوید منتظر بوده تا اگر فیلمنامه اش رد شود به دنبال ساخت طرح دیگری برود. هیچ دلیل دیگری نمی توانم برای این اتفاق پیدا کنم و فقط می توانم آن را «شانس» بنامم.»

همین سخنان واکنش تند اشکذری کارگردان فیلم را به همراه داشت و او خطاب به مجری جلسه گفت: «شما قرار است جلسه را مدیریت کنید، نه این که اظهار نظر کنید. از همان ابتدا با اظهارنظرتان ذهن بازیگر مرا بهم ریختید.»

نکته این که این پایان کار نبود و در نشست نقد فیلم «آخرین بار سحر را کی دیدی؟» هم این روند ادامه پیدا کرد و مجری جلسه با پریدن در میان صحبت های تهیه کننده باعث اعتراض حاضران در نشست شد. حتی زمانی که یکی از خبرنگاران سوالی از بازیگران این فیلم پرسید، مجری جلسه به بازیگران اجازه پاسخگویی نداد. بدین شکل علیرضا غفاری به تنهایی حاشیه سازترین چهره روز سوم جشنواره فیلم فجر به نام خود رقم زد.

البته نشست های جشنواره فیلم فجر حاشیه های دیگری هم داشت. آنجا که منوچهر اکبرلو در نشست نقد فیلم «آخرین بار سحر رو کی دیدی؟» خطاب به محمود رضوی، تهیه کننده این فیلم گفت: «این قابل تحسین است در شرایطی که سرمایه نیست و فیلمسازی برای همه سخت شده، آقای رضوی اینقدر پر کار است.» او به شوخی این را هم گفت که، البته امیدوارم چشم شان نزنیم».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر