بازدید 4124

گفتگوی دوجانبه بین ظریف و ترکی الفیصل نبوده

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: امیدواریم در آینده شاهد گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با چین باشیم.
کد خبر: ۵۶۳۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸ 25 January 2016
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: امیدواریم در آینده شاهد گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با چین باشیم.

به گزارش ایسنا، حسین جابری انصاری در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به ایران و دستاوردهای این سفر، گفت: طی این سفر افق بیست و پنج ساله راهبردی چین و ایران مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

وی ادامه داد: روابط با چین برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است. روابطی پایا و تاریخی بین دو کشور است. در حدود کمتر از نیم قرن گذشته که دوران جدید دو کشور برقرار شده است تا امروز همواره این روابط رو به گسترش بوده است و در بیش از یک دهه گذشته هم که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه تحمیلی برخی از قدرت‌های جهانی شرایط خاصی را سپری می‌کرد روابط و همکاری‌های بین ایران و چین از حجم و اهمیت خاص خود برخوردار بوده است.

جابری انصاری ادامه داد: در دوران جدید پسابرجام و پس از رفع این تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی طبیعتاً رابطه با چین برای ایران و رابطه با ایران برای چین از اهمیت شایسته‌ای برخوردار است و امیدواریم که مطابق توافقی که بین دو کشور بوده است در افق بیست و پنج ساله آینده شاهد شکوفایی و افزایش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌ اقتصادی و سایر جنبه‌های روابط باشیم.

گفت‌وگوی دو جانبه بین ظریف و ترکی الفیصل انجام نشده است


در این نشست مطبوعاتی خبرنگاری خطاب به جابری انصاری گفت که خبرگزاری رویترز در روز شنبه گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که بین آقای ظریف و ترکی الفیصل شاهزاده سعودی در حاشیه اجلاس داووس و در جریان برگزاری نشستی در ارتباط با بحران سوریه درگیری لفظی ایجاد شده است که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: در حاشیه اجلاس مجمع جهانی داووس مجموعه نشست‌های مختلفی برگزار شد و آنچه که در آن خبر مورد اشاره قرار گرفته مربوط به نشستی است در ارتباط با مساله‌ سوریه که در حاشیه اجلاس داووس برگزار شده است. این نشست توسط آقای دی میستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه برگزار شده بود و دراین نشست افراد شرکت کننده نظرات خود را در مورد بحث سوریه مطرح کردند.

وی با بیان این که گفت‌وگوی دو جانبه بین آقای ظریف و این مقام سعودی انجام نشده است، افزود: طبیعی است که در این نشستهای عمومی هر یک از شرکت‌کنندگان نظرات خود را مطرح می‌کنند و این خبر بیش از اندازه واقعیت خود مورد بزرگ‌نمایی قرار گرفته است و همانطور که اشاره کردم گفت‌وگوی دو جانبه‌ای وجود نداشته است.

بر اساس سیاست‌گذاری‌های کشور درخواست آمریکا را پیگیری می‌کنیم

در این نشست خبرنگاری از سخنگوی وزار خارجه پرسید که روز پنج شنبه گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از جان کری گزارش داد که وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس داووس با یکدیگر ملاقاتی داشتند و در این ملاقات آقای جان کری از ایران خواسته که اگر کمکی می‌تواند در مورد تعیین تکلیف وضعیت سه آمریکایی که در عراق ناپدید شده اند به آمریکایی‌ها بدهد و آقای ظریف نیز بر اساس این خبر اعلام کرده که ایران هر کمکی که بتواند انجام می‌دهد.

جابری انصاری در پاسخ به سوال این خبرنگار گفت: آنچه که مورد اشاره شد درخواست از سوی آمریکایی‌ها بوده است.

وی با اشاره به مساعدت‌ها و کمک‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران درمورد موارد مشابه در چند سال گذشته گفت: مبادله اخیری که درارتباط با زندانیان صورت گرفت بر اساس همین نگاه و نگرش انسان دوستانه بود.

وی با بیان این که توجه به مسائل انسان دوستانه و ابعاد آن مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است گفت: توجه ایران به این موضوع زمینه حصول توافقی شد که شما هفته گذشته در بحث مبادله زندانیان شاهد آن بودید.

وی ادامه داد: در ارتباط با آنچه که در عراق رخ داده است اگر ایران بتواند کمکی بکند بر اساس سیاست‌گذاری‌هایی که در کشور انجام می‌شود این امر پیگیری می‌شود .

وی بار دیگر با بیان اینکه سیاست‌ ایران در مورد مسائل انسان دوستانه انجام کمک در صورتی که توانایی آن را داشته باشد است ادامه داد‌: درمورد موضوع خاصی که مطرح شد باید این موضوع در مجاری ذی‌ربط مورد بررسی قرار گیرد که آیا امکان چنین چیزی وجود دارد یا نه؟

گفت‌وگوهای مهمی بین رئیس‌جمهور و پاپ در واتیکان انجام خواهد شد


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در بخش ابتدایی سخنان خود در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی با اشاره به رفت و آمدهای مهم دیپلماتیکی که بین ایران و کشورهای مختلف جهان در حال حاضر در حال انجام است، به سفر حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان به دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه اشاره کرد و گفت:‌ در سفری که ایشان به ایتالیا دارند علاوه بر گفت‌وگو با مقامات این کشور رایزنی‌هایی نیز با پاپ خواهند داشت.

جابری انصاری با بیان اینکه در سفر به فرانسه هیات بزرگ اقتصادی نیز رئیس جمهور را همراهی می‌کند تصریح کرد: این نخستین سفر اروپایی آقای روحانی در دوران ریاست جمهوری ایشان به ویژه در دوران پسابرجام است.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی در ادامه به روابط تاریخی ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: در جریان فراز و نشیب‌های سالهای گذشته روابط ایران و ایتالیا از بیشترین قوت برخوردار بوده است.

وی همچنین به فراز و نشیب‌های رابطه ایران با فرانسه اشاره کرد و گفت: در سفر به این دو کشور مذاکرات مهمی بین مقامات ایران و ایتالیا و فرانسه صورت خواهد گرفت . گفت‌وگوهای مهمی بین رئیس جمهور و پاپ در واتیکان انجام خواهدشد.

جابری انصاری با بیان اینکه در جریان این گفت‌و‌گوها در ارتباط با روابط دو جانبه منطقه‌ای بین‌المللی و انسانی به ویژه در گفت‌وگو با پاپ گفت و گو و رایزنی می‌شود تصریح کرد: امیدوارم این سفر زمینه ساز تحرکات و همکاری‌های گسترده‌تر بین ایران و کشورهای اروپایی به خصوص در مرحله پسابرجام باشد.

سیاست ایران گسترش همکاری با ترکیه و کنترل قطعی و مهار اختلافات بین دو کشور است


خبرنگاری در این نشست مطبوعاتی در مورد تهدیدهای ترکیه علیه ایران پرسید و خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت: به نظر می‌رسد که ترکیه به دنبال احیای امپراطوری عثمانی است و آیا قرار است اقدامی برای کاهش تنش بین دو کشور و جلوگیری از سرد شدن روابط بین این دو کشور همسایه صورت بگیرد که این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به سوال این خبرنگار اعلام کرد: ترکیه همسایه مهم و بزرگ ایران است و ما شاهد تاریخی از همکاری‌ها و البته رقابت‌ها و اختلافات بین دو کشور هستیم. سیاست ایران گسترش همکاری با ترکیه و کنترل قطعی و مهار اختلافات بین دو کشور است و ما تلاش می‌کنیم که روابط دو کشور در قالب رقابت طبیعی خود باقی بماند .

جابری انصاری درهمین راستا ادامه داد: به طور معمول بین کشورها رقابت‌هایی وجود دارد و مهم این است که کشورها با هوشیاری و تدبیر اجازه ندهند که این رقابت‌های طبیعی تبدیل به دشمنی شود واین سیاست‌ ایران در تعامل با کشورهای مختلف از جمله در مورد ترکیه است. ما تلاش داریم همکاری‌های خود را با این کشور همسایه گسترش دهیم تا روابط دو کشور در چارچوب همان رقاب‌های طبیعی باقی بماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل