بازدید 15605

ناگفته‌هایی جدید از عمق فاجعه منا

کد خبر: ۵۶۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷ 21 January 2016
رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: پلیس عربستان راه دو مسیر سوق‌العرب و جوهره را می‌بندد و زائران ایرانی به اجبار از مسیر 204 حرکت می‌کنند.

به گزارش ‌خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سعید اوحدی ظهر امروز در همایش تجلیل از خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه منا که در سازمان حج و زیارت مازندران برگزار شد با اشاره به اتفاقات ناگوار در این فاجعه اظهار کرد: در روز حادثه هفت درصد عوامل ستادی سازمان حج و زیارت محرم بودند و اگر ما هم محرم بودیم یقینا تبعات فاجعه تلخ‌تر بود چرا که خارج از منا بودیم و پیگیر حوادث مجروحان بودیم.

وی افزود: غروب روز نهم بعد از دعای عرفه وارد مشعر‌الحرام شدیم و تا آن موقع از شب از 64 هزار زائر ایرانی، عمده‌ای از زائران مشغول نماز شب و دعا بودند و در روز عرفه طی تماسی متوجه شدم رمی جمرات با ازدحام زائران مواجه شده و بعد از 10 دقیقه از تماس اول یکی از زائران صداوسیما تماس داشتند که رمی جمرات با مشکل مواجه شده و مسیر 204 که اصلا مسیر زائران ما نبوده دچار ازدحام شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه ستاد بحران در منا تشکیل شد و آماری از همان روز را از مسئول آمار و اطلاعات در ستاد دریافت کردیم و متوجه شدیم یک‌هزار نفر از مفقودان به کاروان برنگشتند، گفت: حجاج ما قربانی سوءتدبیر و سوءمدیریت دست‌اندرکاران کاروان عربستان شدند.

اوحدی با اشاره به اینکه پلیس عربستان راه دو مسیر سوق‌العرب و جوهره را می‌بندد و زائران ایرانی به اجبار از مسیر 204 حرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: 20 اکیپ را به محل حادثه اعزام کردیم و تصور بیش از 7 هزار جان‌باخته را در این حادثه نداشتیم و تمام اکیپ برگشتند و اعلام کردند ارتش عربستان وارد کار شده و مشخص شد تعداد جان‌باختگان بیش از حد تصور ما بوده است.

وی اظهار کرد: 25 تریلی حمل گوشت با دمای چهار درجه در گرمای 53 درجه مکه پیکرهای جان‌باختگان را در سردخانه حمل می‌کردند و پنج میلی‌متر خونا‌به آهک می‌ریختند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور ادامه داد: باید از بین 7 هزار و 700 نفر پیکر 461 زائر ایرانی را پیدا می‌کردیم.

اوحدی خاطرنشان کرد: اگر فرمایشات محکم و کوبنده مقام معظم رهبری نبود قادر به انتقال حتی یک پیکر به ایران نبودیم.

رئیس حج و زیارت مازندران نیز از انتقال سه جان‌باخته منا فردا به مازندران خبر داد و افزود: پیکر حاج صفر علیزاده از کیاکلا، علی‌اصغر ایزدی مقدم از بابل و محمد‌علی بدیعی از سوادکوه فردا در مازندران تشییع می‌شود.

حبیب‌الله ساداتی گفت: پیکر جعفری مدیر کاروان قائم‌شهر و ابراهیم صادقی واسکسی با رضایت خانواده آن‌ها در مکه دفن شدند و منتظر تصمیم خانواده نصرالله جعفری برای دفن هستیم تا به سفارت عربستان و سازمان حج و زیارت اعلام کنیم.

به گزارش فارس، در فاجعه منا 39 زائر مازندرانی جان باختند که از این تعداد 24 نفر مربوط به کاروان قائم‌شهر، 11 نفر کاروان نور، چهار نفر از کاروان بابل و 9 نفر از رامسری‌های کاروان گیلان بوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر