بازدید 3995
نماینده ایران در نشست شورای حکام:

آژانس درباره محافظت از اطلاعات ایران تضمین بدهد

نماینده ایران در نشست شورای حکام با بیان این که همکاری ایران با آژانس در زمینه پروتکل الحاقی به شکل اعمال شده برای کلیه امضاءکنندگان این پروتکل خواهد بود تاکید کرد که آژانس باید تضمین دهد که از کلیه اطلاعات محرمانه‌ای که به دلیل اجرای پروتکل توسط ایران به آگاهی‌اش می‌رسد، محافظت کند.
کد خبر: ۵۶۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸ 19 January 2016
نماینده ایران در نشست شورای حکام با بیان این که همکاری ایران با آژانس در زمینه پروتکل الحاقی به شکل اعمال شده برای کلیه امضاءکنندگان این پروتکل خواهد بود تاکید کرد که آژانس باید تضمین دهد که از کلیه اطلاعات محرمانه‌ای که به دلیل اجرای پروتکل توسط ایران به آگاهی‌اش می‌رسد، محافظت کند.

به گزارش ایسنا، متن سخنرانی اسدالله اشراق جهرمی، معاون نمایندگی ایران در وین در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این شرح است:

«بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

آقای رییس، مدیرکل، همکاران گرامی،

در ابتدا آرزو می‌کنم که سال 2016 برای همگی سالی توام با شادی، تندرستی و صلح باشد و امیدوارم که روح همکاری و سازندگی موجود در سال جدید ارتقای بیش‌تری یافته و تقویت شود.

هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین مایل است مراتب قدردانی خویش را نسبت به آقای یوکیو آمانو، مدیرکل و آقای ترو واریورانتا، معاون مدیرکل و رییس بخش پادمان‌ها و نیز دبیرخانه آژانس به دلیل همکاری و سخت‌کوشی آن‌ها در خصوص اجرای برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) که در تاریخ 14 ژوییه 2015 بین جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج به اضافه یک مورد توافق قرار گرفت، ابراز کند.

آقای رییس،

16 ژانویه 2016 به عنوان روز اجرای برجام نماد نقطه عطفی است که طی آن بحرانی که به صورت غیرضروری به درازا کشیده شده بود، به پایان خود رسید. در چنین روزی مدیرکل آژانس گزارش خویش مندرج در سند شماره GOV/INF/2016/1 حاوی تایید این که جمهوری اسلامی ایران مراحل آماده‌سازی لازم برای شروع اجرای برجام را تکمیل کرده است منتشر کرد. همان گونه که آژانس قبلاً تایید کرده است کشورم کلیه اقدامات لازم تحت مفاد برجام را انجام داده است تا اجرایی شدن این توافق تاریخی میسر شود.

با تحقق روز اجرای برجام، اکنون کلیه قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد و کلیه قطعنامه‌های قبلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مساله هسته‌ای ایران پایان یافته‌اند. در نتیجه کلیه تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که به نظر ما به شکلی غیرقانونی و غیرقابل توجیه به ایران تحمیل شده بودند به شکل کامل رفع می‌شوند. این امر فصلی نوین را برای همکاری و تعامل سازنده ایران و آژانس و کلیه دولت‌های عضو آژانس می‌گشاید.

برجام بر رهیافتی آینده‌نگرانه مبتنی است و ما قاطعانه بر این باوریم که مفاد و روح برجام باید دقیقاً توسط کلیه طرف‌های مربوطه محترم شمرده شده و به مورد اجرا گذاشته شود. اصل اساسی برجام تعهد متقابل ایران و گروه پنج به اضافه یک است. جمهوری اسلامی ایران از طریق همکاری خویش با آژانس به ادامه اجرای با حسن نیت تعهدات خویش به شکل مقرر در متن برجام متعهد است.

اجرای تعهدات هسته‌ای ایران باید توسط دیگر طرف‌ها نیز به شکل متقابل محقق و بدین ترتیب موفقیت این توافق خطیر تضمین شود. باید به خاطر داشته باشیم که این توافق مانند مسیری دو طرفه است و تنها به شرط توجه به این نکته می‌تواند تاب آورده و به حیات خویش ادامه دهد. جمهوری اسلامی ایران پی‌گیری برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود شامل انجام غنی‌سازی را منطبق با برنامه خویش به شکل توافق شده در برجام ادامه می‌دهد و به منظور تضمین این که موافقت‌نامه بتواند آزمون خود در گذر زمان را پس داده و به کلیه اهداف خویش دست یابد، با طرف‌های مقابل همکاری نزدیک خواهد داشت. این تعهد بر این ضمانت گروه پنج به اضافه یک مبتنی است که آنان منطبق با تعهدات‌شان تحت مفاد برجام در این برنامه صلح آمیز همکاری خواهند کرد.

آقای رییس،

اضافه می‌کنم که اجرای پروتکل اضافی (الحاقی) به منظور هموار کردن راه برای حصول "جمع‌بندی جامع‌تر" صورت می‌گیرد و همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس در این زمینه به شکل اعمال شده برای کلیه امضاءکنندگان پروتکل اضافی خواهد بود. آژانس نیز به طور همزمان باید برای تضمین حفاظت کامل کلیه اطلاعات محرمانه‌ای که به دلیل اجرای پروتکل اضافی توسط ایران به آگاهی‌اش می‌رسد، منتهای مراقبت را معمول دارد.

آقای رییس،

ما قویاً بر این باوریم که در روند اجرای برجام، ایفای نقش منصفانه، حرفه‌یی و غیرجانبدارانه آژانس از اهمیتی حیاتی برخوردار است. آژانس طبق اساسنامه خود می‌بایست در صدد تسریع و گسترش نقش انرژی اتمی در تحقق صلح، سلامت و رفاه در سراسر جهان باشد. این موافقت‌نامه برای دولت‌های عضو آژانس فرصتی مغتنم است تا در زمینه کاربردهای صلح‌آمیز گسترده انرژی اتمی مبادرت به همکاری کنند.

قبل از پایان سخنانم مایلم بار دیگر مراتب قدردانی صمیمانه دولت خویش را از حمایت مستمر اعضای جنبش غیرمتعهدها از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران طی دوازده سال گذشته اعلام کنم. هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین مایل است از حمایت اکثریت قاطع دولت‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این روند دیپلماتیک و انعقاد و رسیدن به روز اجرای برجام قدردانی کند.

متشکرم آقای رییس.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر