بازدید 38459

زنده‌گیری یک قلاده میمون رزوس در مازندران

مشاهده گونه های غیر بومی و مهاجمی که از یک سو با برهم زدن اوکسیستم منطقه تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شوند و از طرف دیگر با توجه به ورود غیرقانونی و عدم معاینات دامپزشکی خطری برای سلامت گونه های جانوری منطقه به حساب می‌آیند، همچنان نیازمند برخوردی قاطع از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است
کد خبر: ۵۶۱۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷ 17 January 2016
یک قلاده میمون رزوس، در جنگلهای اطراف روستای کلاج خسه استان مازندران مشاهده شد و پس از تزریق داروی بیهوشی، زنده گیری شده و به ساری انتقال یافت.

به گزارش «تابناک»، بهرنگ اکرامی گفت: طی گزارشی واصله از کیاسر از وجود یک قلاده میمون رزوس در بخش چهاردانگه باخبر شدیم و برای زنده گیری عازم منطقه شدیم.

وی با اشاره به تلاش ناموفق یکی از اهالی برای گرفتن میمون که به زخمی شدن وی انجامید افزود: خوشبختانه توانستیم حیوان را با استفاده از داروی بیهوشی به قفس به ساری منتقل کنیم چرا که وجود گونه های غیربومی مهاجم برای محیط زیست منطقه مخاطره آمیز است.

وی در خصوص علت وجود این گونه غیربومی در جنگلهای مازندران گفت: این میمون یا به دلیل شرایط سخت نگهداری، توسط صاحبش در این منطقه رهاسازی شده و یا از محل نگهداری فرار کرده است.

این دامپزشک در پایان ضمن انتقاد از قاچاق حیات وحش و ورود غیرقانونی گونه هایی چون میمون که عمدتا از پاکستان وارد کشور میشوند گفت: متاسفانه افراد علاقمند بدون آگاهی و دانش لازم اقدام به خرید و نگهداری از این حیوانات می کنند.


امیرعباس میرسپاه که سابقا تربیت گونه هایی چون میمون رزوس را برای نمایش در سیرکها بعده داشت می‌گوید: تصویری که از میمون رزوس بعنوان حیوان خانگی در ذهن برخی علاقمندان نقش بسته با آنچه در حقیقت شاهد آن هستیم تفاوتی فاحش دارد.

او می‌افزاید: میمون رزوس یک گونه جانوری وحشی به حساب می آید که بعضا در سنین پایین عاطفی است و به دلیل وابستگی به انسان، نگهداریش از جذابیت برخوردار است اما این جذابیت پس از گذشت تنها چند ماه، با افزایش سن حیوان، نه تنها دوامی ندارد بلکه با بروز رفتارهای غریزی حیوان، ادامه نگهداری از آن برای صاحبش غیرممکن جلوه خواهد کرد.

مشاهده گونه های غیر بومی و مهاجمی که از یک سو با برهم زدن اوکسیستم منطقه تهدیدی برای محیط زیست محسوب می‌شوند و از طرف دیگر با توجه به ورود غیرقانونی و عدم معاینات دامپزشکی خطری برای سلامت گونه های جانوری منطقه به حساب می‌آیند، همچنان نیازمند برخوردی قاطع از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است چه آنکه بیشترین میزان بیماری های مشترک انسان و حیوان متعلق به میمون است. گونه ای که این روزها بازار خرید و فروشش در فضای مجازی داغ است و اخیرا با خدمات حمل و نقل رایگان درب منزل مشتری تحویل داده می‌شود!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر