بازدید 16330

جزئیات انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه در حال مطالعه است، گفت: کنسرسیومی متشکل از ۶ شرکت داخلی و خارجی در این باره تشکیل شده است.
کد خبر: ۵۶۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 12 January 2016
معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه در حال مطالعه است، گفت: کنسرسیومی متشکل از ۶ شرکت داخلی و خارجی در این باره تشکیل شده است.

به گزارش مهر، رحیم میدانی درباره طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه گفت: این طرح در دست مطالعه قرار دارد و جزو مطالبات مردم از رئیس جمهور بوده اما اجرای آن منوط به بررسی همه جوانب زیست محیطی آن است.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک مشاور ایرانی و یک مشاور خارجی همراه با کنسرسیومی متشکل از ۶ شرکت که در مسائل زیست محیطی تبحر دارند، مشغول مطالعه این این طرح هستند و فعلا به جز مسائل زیست محیطی، روی دیگر مباحث مسیر انتقال، پمپاژ و غیره مطالعه ای انجام نمی شود.

پیش از این، سیدمحمدرضا رضازاده مدير عامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران با اشاره به بحث انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران که از چند سال قبل مطرح شده، گفته بود: مراحل ابتدایی مطالعات این طرح به نتیجه رسیده است ، ضمن اینکه با سازمان محیط زیست استان مازندران همکاری‌هایی داشته ایم و روش‌های مختلف شیرین سازی آب دریا را هم مدنظر قرار داده ایم.

وی با اشاره به تامین بخشی از بودجه مطالعاتی این طرح تصریح کرده بود: بحث مطالعاتی این طرح عظیم تا سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.

رضازاده با اشاره به مطالعات لازم برای انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه تصریح کرده بود: با توجه به حساسیت های زیست محیطی این پروژه در دریای خزر و دریاچه ارومیه، اجرای آن با در نظر گرفتن همه جوانب انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه برای مطالعات طرح انتقال آب خزر به ارومیه از بهترین مشاوران ایرانی و خارجی در جهان دعوت به همکاری شده است، افزوده بود: نتیجه مطالعات تا یک‌سال آینده مشخص و در صورت مثبت بودن آن مراحل بعدی پروژه نیز اجرایی خواهد شد. در صورتی که اصولی بودن اجرای این طرح مشخص نشود، ادامه بقیه روند کار ممکن نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۲۶
آدم میمونه معطل ، از یک طرف میگن تراز آب خزر 2 متر پایین آمده و دوباره بحث انتقال آب از خزر را به ارومیه مطرح میکنند ، تا یه کی ندانم کاری و آزمایشی کار کردن ؟
آقایان کارشناسان این فکری که کردید کل اون منطقه را خراب میکنه اکوسیستم را میریزه به هم اول طرف کنسرسیوم جهانی را تشکیل میده بعد میره مطالعه میکنه آخه هر آدم بیسوادی هم میدونه که آب دریای مازندران ما با آب دریاچه ارومیه فرق میکنه و کل اکوسیستم را میریزه به هم میزان شوری آب فرق می کنه جانداران میکروسکوپی اونا با هم فرق میکنه
خدای من این چه طرحیه
چنین کاری احمقانه و مطالعه بر روی آن فقط اتلاف وقت و منابع مالی است . تنها راه آزاد سازی آبهای سدهایی است که غیر اصولی ساخته شده اند ، بستن و غیر قابل استفاده نمودن چاههای غیر مجاز ، تغییر الگوی کشت و آبیاری در ارومیه و خلاصه به حالت قبل برگرداندن سیستم زیستی منطقه و صبر کردن تا طبیعت بقیه کارها را انجام دهد.
این همه دریاچه و دشت خشک شده و زمین فروکش کرده است فقط این دریچه محیط زیست مملکت است؟؟؟؟ شرم هم خوب چیزیه!!!!!!!
اوف بر شما
اخیراً در خبر ها خواندیم که وضع آب ورودی به دریاچه خزر بحرانی است و شاهد کاهش آب خزر هستیم لابد دوستان بعد از اجرای چروژه و در مرحله انتقال آب مانند بسیاری از پروژه های سد سازیمان بیدار خواهند شد.
یعنی ایندفعه نوبت نابودیه خزر رسیده؟
آقا چرا همه امكانات كشور بسيج شده براي شمالغربي كشور مگه ايران فقط همين چهارتا استانه
سلام
مگه خزر فقط مال ماست. نکنه عقیده دارید کلا واس شماس.
ببینید می تونید دریای خزر رو هم خشک کنید یا نه!
مشاورین این بخش از طرح میبایست هیچ انگیزه مالی در خصوص ادامه واگذاری مطالعات فازهای بعدی به خودشان و یا شرکتهای وابسته نداشته باشند .... چرا که احتمال زیاد در روند مطالعات اولیه( فاز صفر) موثر بوده و تمایلات آنها در مثبت بودن نتایج بیشتر میشود.
خدایا تو را شکر از این مسئولین خوب وطنی نمی دانم خودشان سرکارند یا ما سر کاریم نمی دانم؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا برنامه ریزی ها مسخره است تو همین سایت اعلام شده بود 28 سانتیمتر از اب دریا خزر بعلت دبی کم رودخانه ها کم شده و تا چند سال اینده این دریاچه هم با کم ابی مواجه است , حالا اقایون می خواهند اب این دریاچه رو ببرند ارومیه تا زندگی مردم 4 استان تحت تاثیر قرار بگیره!!!!!!!!
شما لطف کنید رو همون سد ها و رودخانه های دریاچه ارومیه کار کنید نه اینکه بخاطر حل این مشکل ملی , مشکل دیگر اضافه کنید.
طرح انتقال آب دریای عمان به کویر یا دریای خزر چه شد؟
حالا اینقدر طول خواهند داد تا خزر هم خشک میشه !
دریای خزر خودش ارتفاع ابش یک ونیم متر کم شده
حالا نوبت خزر شد که خشکش کنن
این یعنی کلا پیگیر قضیه نیستن... آخه چه مشکل زیست محیطی میخواد پیش بیاره .. مسخره شو در آوردین... خودتونو میزنین به اون راه یعنی داریم روش فکر میکنیم...
لطفا نام دو مشاور و شش شرکت داخلی و خارجی را اعلام نمایید تا ببینیم برای این کار مهم صلاحیت دارند یا خیر
حیف آن همه بودجه که برای تدوین و مطالعه و بررسی و حتی امکان سنجی این گونه طرح های بی فرجام و خنده آور هدر میشود...
مساحت زیادی از دریاچه ارومیه خشک می شود چون اقلیم در حال تغییر است و مشابه این اتفاق قبلا هم در بسیاری از نقاط جهان رخ داده و خواهد داد. تفاوت این است که این دریاچه با خشک شدن خود میلیاردها تومن پول بی زبان مملکت را هم می خشکاند و صدالبته جیب تعدادی شبه دانشمند هم در این میان چرب می شود!!
مطمئن باشید دوسه ماه بعد برای هاپولی شدن بودجه یک طرح مضحک دیگر پیش کشیده می شود و دوباره روز از نو و "روزی" از نو...
ببخشید رک می گویم یکی جلوی این حماقت را بگیرد.
عمل کنید انتقال اب مشاور خارجی میخواهد پس اینهمه تحصیل کرده بهچهدرد میخورند تو سر اندیشمندان ایرانی زدن خیانت است
باز دروغ و اتلاف وقت تحویل مردم آزربایجان میدن
این الفاظ بهترین مشاور ایران و جهان از کجا در میآید خدا میداند.
ارتفاع درياچه اروميه ۱۲۶۷ متر از آبهاي آزاد و ارتفاع درياي خزر 28 پايينتر از سطح آبهاي آزاد يعني اختلافي در حدود 1300متر .
هزينه انتقال يك ليتر اب تا ارتفاع 1300متري چقدر است ؟ هزينه انتقال يك ليتر آب در فاصله حدود 600 كيلومتر چقدر است ؟
اینم خشک کنید خیالتون کاملا راحت میشه
بستری دریای خزر بالا اومده و باعث عقب نشینی شده و خرابی و .......
هر چند اقداماتی در وروردی آب رودها به دریا انجام شده ولی خب ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر