بازدید 135468

عربستان تمامی روابط با ایران را به طور کامل قطع کرد+ویدیو

با توجه به ادبیات وزیرامورخارجه عریستان، قطع روابط تنها به حوزه دیپلماتیک محدود نشده، بلکه تمامی حوزه‌ها را شامل می‌شود و در همین راستا، وزارت تجارت عربستان سعودی دستور ممنوع بودن کالاهای ایرانی را صادر کرد. بخش اصلی صحبت‌های وزیرامورخارجه سعودی درباره قطع روابط با ایران را در «تابناک» ببینید
کد خبر: ۵۵۸۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲ 03 January 2016
در شرایطی که روابط ایران و عربستان به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک در سطحی پایین دنبال می‌شد، در پی حوادث اخیر، عربستان سعودی اعلام کرد که روابط خود با ایران را قطع کرده و همزمان با اعلام وزیر امورخارجه عربستان، این کشور علاوه بر روابط دیپلماتیک، روابط تجاری با ایران را نیز قطع کرد.

به گزارش «تابناک»؛ عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای قطع روابط خود با ایران را اعلام کرد و از دیپلمات‌های ایران در عربستان خواست تا ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند؛ اقدامی که به نظر می‌آید پاسخی شتاب زده از سوی وزیرامورخارجه جوان و بی‌تجربه عربستان به اعتراض‌ها نسبت به اعدام شهید شیخ نمر در ایران باشد.

وزیر امورخارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای عربستان به طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد وقایع رخ داده در اطراف سفارت و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند و عادل الجبیر جوان که در دوران حضورش در وزارت امورخارجه عربستان، برخلاف سلفش سیاست منطقه‌ای تهاجمی در پیش گرفته، حرف آخر را زد.

عربستان تمامی روابط با ایران را به طور کامل قطع کرد+ویدیو

با وجود آنکه تصاویر نشان می‌دهد نیروهای انتظامی و امنیتی ایران با ایجاد دیوار چندلایه تلاش کردند تا حاضران را کنترل کنند و گروهی در تهران و مشهد به واسطه حوادث اخیر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند، عادل الجبیر در این کنفرانس خبری ضمن طرح این ادعا که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند، ادامه داد: حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است.

وزیرامورخارجه عربستان در ادامه شدیدترین واکنش ممکن نسبت به چنین حادثه‌ای را اعمال کرد و رسماً اعلام کرد که روابط دیپلماتیک عربستان با ایران را قطع کرده و از هیأت دیپلماسی ایرانی خواسته است تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشورش اتخاذ شده است.

الجبیر در ادامه با طرح این ادعا که آماده مقابله با ایران به هنگام تهدید امنیت خود هستیم؛ افزود: «ریاض به سیستم قضایی دیگر کشورها احترام می‌گذارد و هیچ‌گونه دخالتی را نیز در سیستم قضایی خود نمی‌پذیرد.» طبق اعلام الجبیر، هیئت دیپلماتیک عربستان سعودی ایران را به مقصد دبی ترک کرد‬ه است.

عربستان تمامی روابط با ایران را به طور کامل قطع کرد+ویدیو
ورود دیپلمات‌‌های سعودی مقیم سفارت و کنسول‌گری عربستان در ایران به دوبی

همزمان خبر می‌رسد که با توجه به ادبیات وزیرامورخارجه عریستان، قطع روابط تنها به حوزه دیپلماتیک محدود نشده، بلکه تمامی حوزه‌ها را شامل می‌شود و در همین راستا، وزارت تجارت عربستان سعودی دستور ممنوع بودن کالاهای ایرانی را صادر کرد.

پیش از این، همزمان با وقایع رخ داده در اطراف سفارت و کنسول‌گری عربستان و در طول روز یکشنبه سیزدهم دی، خبرهایی در خصوص اعلام قطع روابط از سوی عربستان به طرف ایرانی در فضای مجازی منتشر می‌شد اما این خبرها مکرراً از سوی برخی منابع آگاه داخلی تکذیب شده بود.

گفتنی است، روابط ایران و عربستان در چند سال اخیر به واسطه سیاست‌های ماجراجویانه عربستان در منطقه و حمایت آشکار از گروه‌های تروریستی که با نقدهای جدی ایران همراه شده بود و همچنین سلسله وقایع رخ داده از جمله فاجعه منا، در سطح بسیار پایین دنبال می‌شود و عربستان در ایران سفیر نداشت.

بخش اصلی صحبت‌های وزیرامورخارجه سعودی درباره قطع روابط با ایران را با زیرنویس فارسی در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 73
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها